Toon posts:

[Geheugen] PQI 512MB PC3200 wil niet op PC2100 draaien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als allereerst mijn specs

Mijn PC:
Asus ASUS A7V600-X (bios 1003 d8 ik)
AMD Athlon XP 2200+
PQI 512mb DDR PC3200
voor meer specs zie mijn sig (DESKTOP PC)

nu is het geval dat mijn processor een FSB van 133mhz heeft maar mijn geheugen wil niet op 266DDR lopen. Hij POST dan niet meer (beeld gaat niet meer aan, fannetjes etc wel), dit probleem heb ik niet als ik mijn geheugen Asynchroon laat lopen op 333DDR of 400DDR.

wat heb ik geprobeert:
Timings zo los mogelijk --> geen beeld op 266ddr
Timings zo strak mogelijk (ja je gaat tog dingen proberen) --> geen beeld op 266ddr
Timings op SPD --> geen beeld op 266ddr
Memtest 86+ gedraait --> geen fouten in geheugen na 24 uur gedraait te hebben (zowel op 333ddr als op 400ddr spd-timings)
PC ge de-oc'd (van 1900 terug naar stock 1800) --> geen beeld op 266ddr

PROBLEEM: geheugen draait niet op 266ddr, hoger is geen probleem (FSB en Geheugen zijn los instelbaar op het mobo) Wie'o'wie heeft er misschien nog een oplossing voor dit probleem?

EDIT: Ik heb ook geprobeert de BIOS op FAILSAFE te laden en op OPTIMIZED (weet zo gauw niet wat de juiste benamingen zijn, zit hier achter mijn laptop) en daarna wat met de latency's zitten te spelen

@BaAAz: ja dat had ik al gedaan maar was ik vergeten op te schrijven

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 17:45 . Reden: extra info toegevoegd ]

Verwijderd

infoheb je geprobeerd eerst alles op standaard instellingen te zetten, en dan als eerste met je mem spelen? Anders is t n echt vaag probleem!

Goede uitleg!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 21:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Je bedoelt dus dat je FSB en geheugen allebei op 266mhz wilt zetten dus 1:1 synchroon, wat niet werkt en asynchroon allemaal wel werkt?

Je kunt wel even met sisoft Sandra benchmarken of 133mhz FSB en geheugen of 133mhz FSB en 200mhz(dus x2 omdat het DDR is, loopt dan op 400mhz) geheugensnelheid

Als het niet lukt om FSB te verhogen kun je nog de Voltage van cpu en geheugen verhogen en als er een PCI/AGP lock is die erop zetten of op 33mhz PCI en AGP 66mhz

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus al een poosje zitten testen met Sandra--> erachter gekomen dat 400ddr sneller is als 333ddr. bij sisoft geeft ie ook aand dat de FSB 133 is en de geheugenspeed 400ddr (200mhz).

Nu ben ik wezen overclocken maar ik kom niet verder als 142mhz fsb, er zit geloof ik een agp/pci lock op maar die werkt heel vreemd: op 133 is AGP 66 --> loopt stapsgewijs op naar een hogere waarde tot 166mhz ---> agp weer 66mhz loopt weer stapsgewijs op tot 200---> AGP 66mhz ---> etc.

maar ik heb hem geprobeert op te klokken tot 166 --> komt door post heen en zodra hij windows moet gaan laden reboot

op 200 gaat mij iets te ver omdat ik dan wel een hele vette overclock heb 13,5 x 200 = een heleboel megahertzjes en durf niet egt me voltage verder open te gooien want hij leest hem of A: verkeerd uit in sandra of CPU-z dattie 1.69 is of B: hij loopt wel goed en heb ik al bijna een tiende volt er meer door heenlopen als dat de bedoeling is... ik heb gekeken of ik hem kon undervolten maar mijn bios gaat niet lager als 1,6 waar hij dus ook al manual op is gezet...

EDIT: Biosversie is dus 1003

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 18:52 . Reden: meer info's toegevoed ]

Verwijderd

Topicstarter
zou het helpen om naar de nieuwste bios te gaan???
ben namelijk niet zo'n fan van flashen.

nieuwste is d8 ik 1008 of 1009 beta

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zou kunnen. Gewoon proberen :) Bij Asus kun je liveupdate gebruiken om de BIOS gewoon vanuit Windows te flashen.

Verder heb ik de titeltag van dit topic ontcapst en de titel iets uitgebreid ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik zal dat vanavond nog proberen dan ben ik weer in assen
zit nu nog op mijn kamer in enschede...

zijn er ondertussen nog mensen met ideeen of oplossingen?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de nieuwste bios (1007) in mijn peeceetje geflashed...

Ik heb nu zowel goed nieuws als slecht nieuws:

Het goede nieuws is dat mijn pc eindelijk post op 266ddr hij boot zelfs door tot aan het aanmeldingsscherm, waarbij ik nu ook ben aangekomen bij het slechte nieuws daar "hangt" de hele computer dat wil zeggen dat het geluid van de soundblaster een vreemde aanhoudende pieptoon maakt, muis werkt niet meer dus kan ook niet aanmelden...

Wat heb ik geprobeert?:

SPD timings
strakste en loste timings

ben momenteel toe aan een memtest maar heb nog geen zin gehad om die te laten draaien op 266ddr SPD...

iemand nog ideeen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2004 14:03 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het geheugen uitstekend werkt @PC2700/PC3200, dan heeft memtest weinig zin.

Wel, ik zou zeggen, laat het boeltje gewoon @PC3200 draaien en doe tzt een CPU upgrade, zodat je lekker synchroon kunt draaien :)

Of unlock de multiplier en overclock de FSB naar 166MHz met een lagere multiplier, zodat je het geheugen synchroon @PC2700 kunt laten draaien :Y) De XP2200+ heeft een multiplier van 13,5x bij een FSB van 133MHz, wat dus 1800MHz maakt. Reken je dit terug met een FSB van 166MHz, dan heb je bij een multiplier van 10,5x (1750MHz) à 11x (1833MHz) de meeste kans op overclocksucces.

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 25-12-2004 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de processor sinds eind zomervakantie en wil er eigenlijk nog niet vanaf... daarnaast heb je misschien in een van mijn vorige posts kunnen lezen dat ik al eens mijn oude vertrouwde pally 1800+ heb gefrituurd... dit gebeurt mij logischerwijze niet weer... dus het unlocken zal helaas niet doorgaan...

Vreemd genoeg bij 266ddr geen fouten gevonden, en toch zo onstabiel als de pest??? wat is er toch aan de hand met dat geheugen???

heeft iemand zoiets al eens eerder meegemaakt?

in ieder geval BEDANKT IEDEREEN en als je ideeen hebt laat ze mij alsjeblieft weten (geen onzinnige reactie's als koop een nieuwe processor (hijs nog geen halfjaar oud)... niet richting jou BalusC) ik hou dit topic nog ff in de gaten... anders kan je mij altijd mailen op mstreurman@hotmail.com.....

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 21:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Je komt wel verder nu, maar zo te zien kan je randapperatuur het niet aan op die hoge mhz. Dus dan werkt jouw PCI/AGP lock nog niet.

Sommige onboard onderdelen en geluidskaarten gaan al raar doen op 40mhz PCI en AGP kan raar doen op 90mhz.

Als het goed is moet toch een AMD XP systeem sneller zijn als alles synchroon loopt? Dus 166mhz FSB en 166mhz geheugen (333mhz effectief).
Misschien kun je het geheugen uitproberen met snellere dan PC3200?
Zet je geheugentimings op 2,5-3-3-11 of 8.
Pagina: 1