Toon posts:

Zalman CPU koeler draait slecht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een geheel nieuwe pc gekocht (in onderdelen). Toen vond ik dat mijn cpu-koeler veel te veel herrie maakte (veel meer dan normaal). Ik heb toen een nieuwe Zalman koeler besteld (Zalman CNPS7700-AlCu).

Deze heb ik volgens mij precies volgens het boekje aangesloten. Ik ben even in de BIOS gaan kijken hoe warm de processor nu werd. Dit bleek zo'n 100 graden celsius te zijn :(. Ook vond ik het nogal vreemd dat hij op de silent mode en op de low noise mode dezelfde temperatuur aan gaf. Ook gaf de computer aan dat er een CPU-fan error was/is.

Even voor de duidelijkheid:
Koeler: Zalman CNPS7700-AlCu
Mobo: P5P800
Processor: Intel pentium 4 3,2 ghz

Als er meer informatie nodig is, hoor ik het wel.

Wat doe ik nou verkeerd? Hoe kan ik dit oplossen?

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:37

d0s

sssst

100 graden pff, de fan draait neem ik aan ?

Misschien kapotte sensor ofso ?

haal anders ff de fanmate ertussenuit en kijk wat ie dan doet.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 09:31
Je hebt je koeler niet goed geinstalleerd. Je moet je koeler opnieuw installeren.

En de nodige artikelen lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Hij draait wel..

Volgens mij heb ik hem toch goed geinstalleerd.. Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 08:45

ATR

Hoe warm was de processor eerst?

Als de temperatuur altijd al zo hoog was lijkt het mij inderdaad een kapotte sensor. Misschien helpt een BIOS update.

Verwijderd

Topicstarter
Hij was eerst minder dan de helft...

Verwijderd

Topicstarter
Ook vond ik het nogal vreemd dat hij op de silent mode en op de low noise mode dezelfde temperatuur aan gaf

Ik zeg het zelf al :s. Natuurlijk is hij dan niet goed geinstalleerd...

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zit hij er dus niet goed op. Of zit er nog plastic tussen ofzo? :?

Pc nu vlug uit, cooler eraf, cpu weer goed schoonmaken en opnieuw pasta en cooler installeren volgens de handleiding. Heb hier mijn cpu op 37 graden idle draaien met een 7000CU op silent mode.. (wel goede airflow)

ding is werkelijk top!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 13:35

dlmh

Lo-Fi

Check the FAQ... grote kans dat het koelblok geen goed contact maakt met je CPU of dat er geen/te weinig of juist te veel koelpasta tussen zit.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Arion Rufus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-04-2025
heb je maybe een foto? kunnen we zien of hij goed zit?

->van de zijkant ook graag ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Arion Rufus op 22-12-2004 17:30 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
Volgens mij als je de fan eraf haalt en alleen het blok monteerd haal je niet zulke hoge temps als je een goede airflow hebt. . Ik denk dat je het moet zoeken in Contactoppervlak/KoelpastaGebruik of idd een rotte sensor. Zorg dat de core schoon is en breng in een mega dunne laag ( waar je bijna doorheen kan kijken ) de pasta aan en monteer een schone cooler. Check of de core contact maakt met het oppervlak van de cooler. Dan zou het goed moeten zijn. Als dit alles het geval is denk ik aan een sensor probleempje...\
Zit er nog plastic op?
Voor zover ik weet levert zalman haar koelers niet met plastic beschermlaagjes. Of dit is iets nieuws.. :+

Waarom heb ik trouwens het idee dat als je cpu 100 graden is dat ie dan niet geheel stabiel kan draaien!?!?

[ Voor 21% gewijzigd door Pakjebakmeel op 22-12-2004 17:32 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sommige mobo's kunnen en laag toerental niet uitlezen en geven dan een error. Daar zou ik me niet at te druk over maken als je zeker weet dat de fan gewoon draait.

Ik denk dat je de koeler er gewoon niet goed op hebt zitten. Heb je wel goed gecheckt of ie volledig contact maakt met de core? Heb je de schroeven ook voldoende en gelijkmatig aangedraait? (niet te strak natuurlijk). En heb je niet teveel koelpasta gebruikt?

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 22-12-2004 17:35 ]

• Eindhoven657
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05-2025
Palomar schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:31:
Sommige mobo's kunnen en laag toerental niet uitlezen en geven dan een error. Daar zou ik me niet at te druk over maken als je zeker weet dat de fan gewoon draait.
Duh, ja dan geven ze geen of een vreemde RPM uitlezing. Maar dat heeft niks met de temp. sensor te maken. Wordt de cooler zelf wel warm, zo niet dan is er geen goed contact tussen de proc en de cooler. (geen warmte afgifte aan de cooler).

• Palomar
  • Niet online
Eindhoven schreef op woensdag 22 december 2004 @ 18:01:
[...]

Duh, ja dan geven ze geen of een vreemde RPM uitlezing. Maar dat heeft niks met de temp. sensor te maken.
Dat zeg ik toch ook niet? :? Zijn topictitel luidt alleen 'cpu koeler draait slecht' en ik wilde aangeven dat dit ws. niet zo was.

Het zal idd iets zijn met een slecht contact tussen de cpu en koeler.

Verwijderd

Heb dezelfde cooler op een P4-3 gHz.
Laatst was stekker los, cpu gaf 81 gr/c.

Ik hiled toen m'n hand bij de fan cq. ribbels.
Was idd zeeeeeeer heet.
Nu draaiend met 1700 rpm en temp. 39 gr/c.

Advies: Geef je cpu weer 100 gr/c. aan, leg je hand voor de fan cq. ribbels

Verwijderd

Kun je het koperen gedeelte van de koeler gewoon aanraken zonder brandwonden op te lopen? Indien ja: je sensor is srewed up
Indien nee: hij zit er toch niet juist op

Heb je de Zalman backplate gemonteerd?

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 18:09:
Kun je het koperen gedeelte van de koeler gewoon aanraken zonder brandwonden op te lopen? Indien ja: je sensor is srewed up
Indien nee: hij zit er toch niet juist op
dat klopt niet helemaal, want juist als ie koud aanvoelt kan het ook goed zijn dat ie geen goed contact maakt (en de cpu daardoor erg heet wordt). Het is eigenlijk beter dat je je handen brandt aan de koeler, want dat zit die hitte iig niet meer in de cpu ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:29

Nemesizz

Untouchable

P4 en 100 graden lijkt me sterk. Dan zou die wel als een gek gaan throttelen of zelfs uitgaan...ik neem aan dat het een brakke sensor is.

Vandaag toevallig een mede-stagair die een P4 koeler verkeerd had geinstalleerd, PC ging gewoon niet aan...maar werd zeker geen 100 graadjes.

Verwijderd

Ach en mocht ie echt 100 graden worden, open dan een nieuw topic over een nieuwe casemod, Computer met ingebouwde waterkoker. :+
Ik heb btw, zelfde koeler prosesor etc, maar toen ik er iets te veel van het goede aan pasta tussengesmeerd had kwam ik niet verder als +- 70 graadjes, idd koeler weer los, pasta aeraf schoonmaken en weer zorgvuldig hermonteren en probleem opgelost. 100 graden kan haast niet.

Verwijderd

Ik zou iig toch even voelen, kan een hoop waardevolle info geven! ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voel eens aan de koeler of deze ook werkelijk als 100 graden aanvoelt. If not, dan zijn er 2 mogelijkheden: 1) sensor is gaar, 2) koeler zit toch niet goed gemonteerd. Voel eens aan de achterkant van het moederbord of de CPU ook zo heet is. If not, dan is de sensor gaar. Anders zit de koeler niet goed gemonteerd.

En wat betreft die CPU fan speed foutmelding van de BIOS: zit de ventilator wel aangesloten in de daarvoor bestemde header? Daar waar je de fan van je vorige koeler hebt aangesloten. Deze header is namelijk voorzien van een toerentalsensor. Wanneer deze niks ontvangt, dan denkt je mobo dat de fan stilstaat en dat kan gevaarlijk zijn voor de CPU, met de foutmeldingen van dien, etcetera.

Neem verder ook de PMG FAQ door onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" voor achtergrondinformatie en tips.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-08 16:55
Misschien een rare opmerking, maar 100 graden Fahrenheit is bijna 38 graden Celsius... misschien staat de temp-instelling verkeerd in je BIOS?

Overigens is het normaal dat je mobo een CPU-Fan error geeft. Dat gebeurt op mijn Asus P4C800-E Deluxe ook zodra de rpm van de fan onder de 2000 komt. Heb hier een P4 3.2 Northwood en die draait idle zo'n 36 graden bij een rpm van 1500 (met een Zalman 7000AlCu).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nog een keer herplaatst en de fan mate 2 weggehaald. Hij draait nu volgens mij constant op volle toeren en dat levert een temperatuur op van 36 gr/c. Mijn moederboard noch mijn koperen gedeelte van de koeler is dusdanig heet dat ik er brandwonden van krijg.

Er vroeg iemand of ik de koeler op dezelfde header had. Dat is niet het geval. Ik heb nu namelijk één met drie pinnetjes en de oude was één met vier. Is er geen kabeltje waarmee ik er van die drie vier kan maken :p?

Ik zou het wel fijn vinden als de computer hem toch wel ontdekt en zelf de rpm bepaalt...

Verwijderd

Topicstarter
:s Ik heb nu een beetje koelpasta weggehaald, totdat ik erdoor heen kon kijken. Nu koelt ie constant op 50 gr/c, hier kan ik wel tevreden mee zijn. Echter, als ik aan het gamen ben, dan loopt dat op tot 75. Ik gebruik nu namelijk twee progjes: CPU Cool en MBM 5. Deze geven precies dezelfde temperatuur aan en veel minder dan de BIOS.

Ik snap er niks meer van :s

If your cooler is insufficient and the temperature exceeds the maximum operating temperature, then this does not mean that the CPU is automatically damaged. With P4 CPUs, the CPU will turn its speed down automatically when it overheats. No damage to the CPU is possible, but the system will get slower while it's hot (which, in some cases, users might not even notice).

Nouja, mij kan in ieder gevan niks gebeuren :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 21:32 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 11:05

TommyGun

Stik er maar in!

Processor: Intel pentium 4 3,2 ghz
Uh... Ik heb een P4 2.6 HT op 3.2 met boxed cooler en deze wordt idle 20/30 en stressed 40/50.

Heb je de koeler wel goed gemonteerd? En heb je casefans? Deze kunnen je CPU temp ook goed beinvloeden. Ik heb namelijk 5 casefans. Front: 2 intake. Back: 2 outtake. Side-panel: 1 intake. Dus ik weet niet hoe jij het hebt maar ik zou 't toch eens proberen met een aantal fannetjes. Zie ook; Extra fans? en Hoe zit dat nou met airflow?

Suc6 :)

Mijn temps kloppen. Zegt zowel Asus Probe als de Bios en koelblok wordt ook niet warm tot handwarm.

[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 23-12-2004 22:21 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

100 graden KAN je niet eens halen ik had een knik in mijn waterkoelslang en je cpu blijft max op 85 hangen aangezien erboven steeds meer gethrotteled wordt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

de 3.2 wordt sowieso vrij warm. Helemaal als je een prescott core hebt.

Daarbij koelt zalman ook niet SUPER goed zonder casekoeling.

50c op silent is niet slecht voor deze setup

• SmoothVision
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 21:27
Je had ook evt. je stikkertej middenop je fan iets kunnen los halen.. iets oliën en dan was hij weer rustig geweest en was de aanschaf van je Zalman CNPS7700-AlCu ook niet nodig geweest.. mja :P
Pagina: 1