Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Soort soldeertin solderen elco's op Mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bierdop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-10 20:36
Ik heb een k7t pro mobo waarvan de condensatoren brak zijn. Deze ga ik vervangen met de eco's die door MSI zijn opgestuurd. De vraag is welke soldeertin hiervoor gebruikt moet worden:
printsoldeer tin/lood 60/40 gebruikt om printplaten te solderen of printsoldeer tin/lood 40/60, gebruikt voor electrische bedradingen.

Je zou zeggen, 60/40, echter omdat de verbindingen nogal warm kunnen worden, zit ik te twijfelen. :/

Hier een afbeelding van mijn mobo:
Afbeeldingslocatie: http://www.bureauvanmansfeld.nl/docs/k7t.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door bierdop op 22-12-2004 16:55 ]

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 21:28
Ik gebruik voor dit soort werkzaamheden altijd tin/lood : 60/40

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Meer Elektronica related :)

Processors, Mobo's & Geheugen > Casemodding & Elektronica + tag

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Elco´s worden op je mobo niet _zo_ warm dat de tin gaat smelten. Je moet maar eens voelen op de elco en de soldeer plekken.
offtopic:
het is elco, ipv eco ;)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Warmer dan 90c zullen ze niet worden. Soldeer vloeit bij zo'n 300a 350 graden, dus ik zou gewoon tin voor printen nemen. Dat vloeit denk ik wat beter.

Verwijderd

Gewoon tin/lood 60/40 met harskern gebruiken, heeft smeltpunt van 182 graden Celsius.

Verwijderd

Nee joh, voor high frequency toepassingen kun je ook soldeer met zilver gebruiken. :P
Of gaat het je enkel om de temperatuur? Als je halfgeleiders dreigf te gaan opwarmen, kun je beter 60/40 pakken, anders maakt het geen drol uit.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
en als je gaat solderen en doen, ontstof dan ineens die fan eens :+

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:49:
Gewoon tin/lood 60/40 met harskern gebruiken, heeft smeltpunt van 182 graden Celsius.
180 al? ik deed me soldeerbout wel eens op 300 instellen, en dan kreeg ik het vaak niet vloeiend. Zal dan wellicht een andere verhouding zijn geweest. Weer wat geleerd.

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Ik zou 60/40 gebruiken, omdat daar het smelt-traject zo kort mogelijk is. (dwz. de overgang tussen vast en vloeibaar gaat over een zo klein mogelijk temperatuur verloop) Zo heb je iig. al meer kans op een goede soldering.

Verder worden je elco's idd. ook niet zo warm, zoals Drawer al opmerkte. En bovendien koken elcos als hun temperatur ver boven 100 graden komt. Dat zou de levensduur behoorlijk verkorten.

@Atmosferic: Ik neem aan dat je een grapje maakte, maar die elcos zijn nu juist bedoeld om elke mogelijke hoogfrequente component uit de voedingsspanning voor je CPU weg te filteren.

Verwijderd

ECO moet zijn ELCO volgens mij !

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb 150 elco's gesoldeerd op deze dingen (ja echt waar :P) en gewoon 60/40 gebruikt.
Gaat prima :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Zou je wat meer uitleg willen geven over de manier waarop je aan die ELCO's bent gekomen?

Ik heb hier namelijk ook twee (gigabyte, eind 2002) borden liggen met kapotte elco's

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ANdrode schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:00:
Zou je wat meer uitleg willen geven over de manier waarop je aan die ELCO's bent gekomen?

Ik heb hier namelijk ook twee (gigabyte, eind 2002) borden liggen met kapotte elco's
Gigabyte mailen/ bellen. Verhaal uitleggen. Vragen of er nog garantie op zit. En zo niet de elco's even omschrijven (type + capaciteit en voltage) en ze worden opgestuurd :)

Werkt geweldig :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

_ferry_ schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:52:
[...]

180 al? ik deed me soldeerbout wel eens op 300 instellen, en dan kreeg ik het vaak niet vloeiend. Zal dan wellicht een andere verhouding zijn geweest. Weer wat geleerd.
Of wellicht is je temperatuurregelaar of soldeerpunt niet meer lekker...
Zelf gebruik ik voor dit soort werk 60/40 0.7mm en op de verpakking staat ook aangegeven dat de smeltemperatuur 180-190 °C is.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:37

rapture

Zelfs daar netwerken?

_ferry_ schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:52:
[...]

Check je soldeerbout eens, om te beginnen moet de "soldeerpunt" diep genoeg in de bout steken, anders zal het niet goed opwarmen. Bovendien moet je wachten totdat je soldeerbout goed opgewarmd is, dan ff de soldeerpunt schoonmaken door ff over een natte spons te gaan. Nu kan je pas beginnen met solderen.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Misschien ietwat offtopic;

Wat voor 'n soldeerpunt raden jullie eigenlijk aan voor zo'n actie? Niet dat ik 't zelf moet doen want heb hier geen last van maar ben gewoon nieuwschierig. Een redelijk kleine punt lijkt me he? Omdat je anders die 2* pinnetjes aan de onderkant van de elco aan elkaar soldeert?

*Correct me if i'm wrong.

En stof idd eens die fan uit :)

Kleine toevoeging, waarvan je 't zelf denk ik wel weet; Spul uit die elco's kan best gevaarlijk zijn. Dus als je nagels bijt ofzo, kijk dan eerst ff je nagels na voordat je eraan bijt. Anders eet je dalijk lekker gebakken elco :Y). So be warned >:) ;)

En nog iets; "KBDE" in "MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*".

[ Voor 61% gewijzigd door TommyGun op 23-12-2004 22:15 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-11 21:40
(jarig!)
Juist niet... Ik zou n flinke bout pakken omdat die elco's vaak aan n enorm kopervlak hangen en je daarom flink wat warmte moet toevoegen.
Ik gebruik hiervoor zelf een 80 watt soldeerstation van Weller, gaat prima :)
Hiervoor gebruikte ik een 50 watt no-name soldeerstation, maar dat ding kon hem amper warm genoeg krijgen.
PS. Wel n grote punt gebruiken, die kleine kunnen soms niet voldoende warmte afgeven.

[ Voor 19% gewijzigd door FatalError op 23-12-2004 22:17 ]

If it ain't broken, tweak it!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
Stevige bout met een redelijke punt idd. En heb vooral geduld. Verwarm 1 pootje, trek de elke scheef weg, maar niet in 1x er uit. Rustig pootje voor pootje een stukje. Als ie 'r uit is nieuwe er tegen aan houden en om en om de 'pad' verwarmen. Heb 't vorige week ook gedaan. Je kunt niet eens zien dat ik er aan heb gesoldeerd. :)

• ANdrode
  • Niet online
Atlas schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:01:
[...]
Gigabyte mailen/ bellen. Verhaal uitleggen. Vragen of er nog garantie op zit. En zo niet de elco's even omschrijven (type + capaciteit en voltage) en ze worden opgestuurd :)

Werkt geweldig :)
Tja, hier zie je dus het verschil tussen Gigabyte en MSI.
Gigabyte weigert technische gegevens te geven, en zegt 'Your warranty period is over, please check your powersupply'

Overigens hadden ze deze pic erbij, 'redelijk' gelukt.. Het bolstaan kan je amper zien, maarja.
Afbeeldingslocatie: http://www.scintilla.utwente.nl/users/tiesk/mobo/PICT1141.jpg

Binnenkort ga ik MSI even iets vragen, en anders ga ik ze van een donor-bord af halen.

Verwijderd

Dualdude schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 00:05:
Stevige bout met een redelijke punt idd. En heb vooral geduld. Verwarm 1 pootje, trek de elke scheef weg, maar niet in 1x er uit. Rustig pootje voor pootje een stukje. Als ie 'r uit is nieuwe er tegen aan houden en om en om de 'pad' verwarmen. Heb 't vorige week ook gedaan. Je kunt niet eens zien dat ik er aan heb gesoldeerd. :)
:X Als je het quick-and-dirty wilt doen, dan is dat de manier. Pas alleen op dat je niet teveel kracht op die elco's zet en zorg ervoor dat je de tin heel goed verwarmd hebt als je gaat 'wrikken'.
Het nadeel van deze methode is dat je een kracht uitoefent op het eilandje (+ spoor) wat je op dat moment niet aan het solderen bent. Hierdoor kun je een baan losduwen van je mobo. Ook een elco die tussen twee PCI sloten zit ga je hiermee niet loskrijgen omdat je geen ruimte hebt om deze heen en weer te bewegen.

Als je het goed wilt doen, dan smeer je eerst flux/soldeervet op de soldering die je wilt loshalen (mag best royaal). Dan leg je de-soldeerlint erop en daarna verhit je het met je soldeerbout (goed heet). Desnoods een keer herhalen. Als je dit goed doet dan kun je daarna gewoon je elco eruit pakken. Daarna maak je 'ground zero' weer vetvrij met een beetje alcohol, en kun je zo de nieuwe elco erin zetten.

Dit is in het begin even oefenen (zeker om de laatste restjes tin weg te krijgen kan erg lastig zijn) en niet iedereen heeft de spullen in huis, maar als je het eenmaal kunt dan werkt het veel prettiger.

(trouwens de methode van Dualdude gaat 99 van 100 keer gewoon goed ;) )

Verwijderd

ANdrode schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 17:46:
[...]

Tja, hier zie je dus het verschil tussen Gigabyte en MSI.
Gigabyte weigert technische gegevens te geven, en zegt 'Your warranty period is over, please check your powersupply'

Overigens hadden ze deze pic erbij, 'redelijk' gelukt.. Het bolstaan kan je amper zien, maarja.
[afbeelding]

Binnenkort ga ik MSI even iets vragen, en anders ga ik ze van een donor-bord af halen.
als die url(pic) van jou is waarom ga je dan niet gewoon naar de STORES (elektro winkel van scintilla studievereniging)
daar liggen zat oude printplaten die je voor bijna nop mee kan nemen zit vast wel wat geschikts op. En anders betaal je paar centen voor nieuwe, enorm goedkoop daar.

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 15:55:
[...]
als die url(pic) van jou is waarom ga je dan niet gewoon naar de STORES (elektro winkel van scintilla studievereniging)
daar liggen zat oude printplaten die je voor bijna nop mee kan nemen zit vast wel wat geschikts op. En anders betaal je paar centen voor nieuwe, enorm goedkoop daar.
ja, idd mijn pic :)
offtopic:
enige hosting waarvan ik wist dat hij atm werkte, iets met server stuk enzo :(

Mijn ervaring bij de STORES is dat je vrijwel alles wat daar ligt voor < €5,00 mee kan nemen.
Alleen die 19" sync-on-green CRT kostte een vriend van mij iets meer.

Maarja, mijn probleem was het volgende:
Moederborden gebruiken low ESR elco's, lastig te krijgen.
Natuurlijk zou ik bij een fabrikant kunnen gaan bedelen, of bestellen bij een van de distributeurs waarbij de stores besteld, maar gigabyte zelf was handiger geweest.

Anyway:
ik heb een ander gigabyte bord uit dezelfde tijd, en die is dus ook stuk, zónder zichtbare schade.
Nu alleen even wat elco's over zetten, en 1 voltage regulator vervangen/fixen...
(zweeft met pootjes boven contactpunten)
Pagina: 1