Toon posts:

Hoe krijg je je pc zo stil mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Ik ben bezig met een htpc te bouwen (en nee dit is gelukkig niet het zoveelste HTPC topic)
maar mijn huidige bak maakt echt een enorme herrie, en ik ben dus op zoek naar een manier
om de machine zo stil mogelijk te maken, mijn config is als volgt:

AMD Athlon XP
1GB DDR
Asus A7N8X-Deluxe
Leadtek A250TD
Hauppauge PVR-150MCE
Windows Media Center Edition 2005

Ik heb al gekeken naar verschillende waterkoelingen, maar die leken mij veelal niet stil (ivm koelfans) of ze zijn erg duur. Ook kwam ik een aantal fanless oplossingen tegen maar de enige fanless CPU cooler die ik vond vertrouwt toch op de fans die in je case moeten zitten.
Het leek mij zowieso wel handig om de GPU cooler te vervangen voor een fanless versie, dat scheelt al 1 fan, ik heb de casefans in mijn behuizing al uitgezet, en dat scheelt ook al iets, ik zit nu dus eigenlijk voornamelijk met de CPU cooler en de PSU in mijn maag.
Wat zou een goede optie zijn om deze ook stil te kunnen krijgen, of wat zijn momenteel de stilste fans/psu's available voor deze config (fanless PSU vind ik nog ietsje (!) te prijzig)?
Of heeft iemand ervaring met het silencen van pc's?

(op zich heb ik niks tegen fans, maar ik wil het systeem eigenlijk zo onhoorbaar mogelijk maken, en als ik de hele setup stil heb en goed draaiend wil ik m in mijn gemodde case gaan bouwen en dan naast mn av boel in de huiskamer zetten. ;oP )

(zoals jullie wellicht al hadden begrepen ben ik dus niet van plan het systeem over te clocken)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 16:41 ]

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Ik heb arctic koeling en dat bevalt me toch heel goed, die fans maken geen geluid eigenlijk :) Alleen mn cpu koeler maak geluid en die wordt vervangen door een zalman :P

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Sorry, kreeg foutmelding maar bericht toch verstuurd 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door janklp op 22-12-2004 16:43 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Kies versies met zo groot mogelijke fans: die draaien op lager toerental->minder geluid.
PSU's met 12cm fans zijn goed betaalbaar (sommige Aopen modellen hebben ook fan-controller op achterkant), en CPU-coolers van Zalman zijn er tegenwoordig ook met 12cm fan+controller. (de 8cm versie is op zich al voldoende voor je AMD XP).

Voor je GPU zou je ook bij Zalman terecht kunnen (evt. met optionele stille/regelbare fan).

Wat casefans betreft, Papst zijn erg stil, en bijv. Enermax heeft ze met controller (potmetertje).

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Of je koopt een stel Zalman fanmates en regelt alle fan's netjes af

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Zou je mij voor de duidelijkheid de term htpc even kunnen uitleggen? Ben n00b denk ik.

Verder heb ik als serverbouwertje gewoon een bigtower genomen.
Je zou het niet denken maar de temperatuur is aanzielijk lager dan in een kleine kast.
Verder gaan computers hand in hand met koeling dus om nou meteen al je koeling uit te sluiten is gewoon simpelgezegd dom. Je MOET koelen! Anders zouden dat allang zonder gedaan hebben dus neem casefanse, minimaal 2 voor airflow(standaard) en ik zou een goedkope waterkoeling voor je CPU, VGA, en NB kiezen zoals de bigwater van Thermaltake. Met zijn 120 rad is het een goede koeler en niet prijzig, zo'n 100 euro,
WC scheelt het meeste in het geluid tov luchtkoeling. De voeding is dan wel de belangrijkste keuze, je moet 3 dingen afwegen: het vermogen, het geluid, de prijs.
Dat is het.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 09:02
of je koopt 12 decibel papst fans, die zijn ook erg stil, en zijn gewoon 80mm
echter betaal je wel 15 - 20 pleuro voor een fan dacht ik.

fanless oplossingen voor de cpu en voeding zijn weer erg duur, je zou bijv de fan in je voeding kunnen vervangen, of een tagan voeding kopen, zijn erg goed en maken zeer weinig geluid.

De wijzen komen uit het Oosten!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 11:42

4VAlien

Intarweb!

Probeer ook een XP mobile te krijgen, die genereren minder warmte, dan het voltage omlaag en omlaag klokken en je koeling kan weer een paar tandjes lager draaien

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:50:
Zou je mij voor de duidelijkheid de term htpc even kunnen uitleggen? Ben n00b denk ik.

.
Home theather pc :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-02 11:33

Steffy

Ayreonaut

1. Uitzetten.

2. Stekker eruit halen.

3. Weg doen.

In deze 3 gevallen heb je 100% de garantie dat je geen enkel geluid van de Pc hoord :+

Echt heel stil, als je echter de pc gebruiken wilt dan zul je in bijna alle gevallen wel wat horen, of je moet waterkoeling nemen. Fans slijten en na een tijdje begin je ze te horen, Videokaart heeft vaak brakke koeler, CPU koeler is mits je een vrij dure hebt ook een aardige last post. Wil je toch zo stil mogelijk, koop duur of koop Arctic Koelers dat zijn echte aan raders :*)

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 09:32
Het is nog niet genoemd: isolatie foam in de binnenkant van de PC plakken...
Voorbeeld: Isolatie.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is toch wel iets wat al veel vaker langsgekomen is in DOC :)

Er zijn verschillende mogelijkheden:
- Stillere (meestal grotere fans)
- Isolatie
- Andere CPU
- Andere koeling op Vid. kaart
- HD ophangen in rubbers of elastiek om de trillingen naar de kast te verminderen

Meer ideeën zijn wel met de search te vinden

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.