Toon posts:

[Indesign CS]Van A4 ontwerp naar A3

Pagina: 1
Acties:
  • 936 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet volledig graphics maar omdat de meeste Indesign-topics hier staan post ik hier ook.

Ik moet een brochure maken. Die brochure is al af en staat in Indesign. Uiteraard is de hele brochure gemaakt op A4 pagina's.
Vandaag ging ik langs bij een drukker om prijs te vragen om het te laten drukken. De bedoeling is dat het een echte brochure wordt daarom moet ik op A3 laten afdrukken en daarna laten plooien tot een brochure.
Nu vertelde die man mij dat ik thuis zelf alles moet herschikken tot A3. Zij willen dus niet mijn A4 brochure beginnen hermaken om of te drukken, ze willen elk blad zoals het hoort (bv. p1 aan de rechterzijde van het A3 blad, daarnaast de laatste pagina en op de achterkant p2 en de voorlaatste pagina. Als je dit dan allemaal plooit klopt je brochure).

Mijn vraag is eenvoudig maar misschien niet even eenvoudig op te lossen:
Hoe pak ik dit best aan in Indesign CS? Ik kan wel van elke pagina een pdf maken en die terug importeren in Indesign maar dan verlies ik volgens mij veel kwaliteit (zeker als ik nadien het geheel nog eens terug naar pdf moet omzetten voor bij de drukker). Ik kan me voorstellen dat ik niet de eerste ben die zoiets tegenkomt (wie weet er namelijk al op voorhand hoeveel pagina's de brochure zal zijn en kan de schikking al van bij het begin correct maken?) dus ik veronderstel dat er wel betere oplossingen zijn voor dit probleem. Wie kan me helpen?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:31
Ehm, Facing Pages aanvinken in je Document Properties en dan handmatig je pagina's rangschikken met je Pages palet (F12). :)

(telkens 2x A4 naast mekaar zetten en 1 voor/achterkant)

[ Voor 20% gewijzigd door Willem op 22-12-2004 16:49 ]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-04 16:27

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Als ik het goed begrijp wil jij (en je drukker dus) de boel op inslag zetten, dat is iets wat de drukker perfect zelf kan, zonder jou document door elkaar te gooien, practisch elke drukker heeft wel een impositieprogramma zoals ImPosition of Preps (ik meen dat er ook een plugin was voor InDesign, voor pdf is er sowieso een; nl "Quiet Imposition").
Wil je het toch zelf doen, kun je natuurlijk ook gewoon je pagina's met de hand op inslag copy-pasten in een A3 document. (de som van twee pagina's naast elkaar is het totale aantal pagina's +1).

[ Voor 7% gewijzigd door NijntjeRocks op 22-12-2004 16:53 ]

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:48:
Ehm, Facing Pages aanvinken in je Document Properties en dan handmatig je pagina's rangschikken met je Pages palet (F12). :)

(telkens 2x A4 naast mekaar zetten en 1 voor/achterkant)
Ja da gaat inderdaad wel maar is nog niet echt optimaal. Het gaat om een brochure van 32 pagina's verspreid over verschillende files (per hoofdstuk 1 file). Uitdenken welke pagina naast welke moet komen is dus een gevaarlijk werkje (één vergissing en alles is verkeerd).
Bovendien zie ik nergens in Indesign de optie om dan ook te zeggen dat hij die facing pages telkens als 1 A3 moet exporteren. Momenteel staan facing pages wel aan maar blijft het exporteren naar A4's. Bovendien denk ik dat ik met dat herschikken ook in de problemen kom omdat ik gebruik maak van master-pages die gedefinieerd zijn voor A4-formaat uiteraard.

Verwijderd

Topicstarter
NijntjeRocks schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:52:
Als ik het goed begrijp wil jij (en je drukker dus) de boel op inslag zetten, dat is iets wat de drukker perfect zelf kan, zonder jou document door elkaar te gooien, practisch elke drukker heeft wel een impositieprogramma zoals ImPosition of Preps (ik meen dat er ook een plugin was voor InDesign, voor pdf is er sowieso een; nl "Quiet Imposition").
Wil je het toch zelf doen, kun je natuurlijk ook gewoon je pagina's met de hand op inslag copy-pasten in een A3 document. (de som van twee pagina's naast elkaar is het totale aantal pagina's +1).
Ik begrijp niet goed wat je hier zegt maar ik denk wel dat je het begrepen hebt. Het komt hierop neer:
Pak een A4-brochure vast. Leg die brochure open in het midden en doe de nietjes open. Je kan nu de verschillende A3-bladen uit de brochure halen.
Wat ik al heb zijn de pagina's zoals je ze ziet als je door de brochure bladert (dus gewoon allemaal A4-formaat). Wat de drukker wil zijn die A3-bladen die je krijgt als je de nietjes eruit haalt.
De drukker kan dit inderdaad voor mij doen (maar niet met pdf dacht ik dat die man zei), maar dat gaat me veel geld kosten (vooral omdat het maar om 1 of 2 exemplaren gaat). Hij raadde me dan ook aan van toch zelf alles te doen zodat zij eigenlijk enkel maar moeten afprinten wat ik binnen breng.
Probleem met dat manueel is dus zoals ik al zei dat ik met master-pages werk, gedefinieerd voor A4. Een indesign-file importeren in een andere lukt blijkbaar niet. Kopieren en plakken zal wrsch ook niet lukken door die master page die niet meegaat en exporteren naar pdf en zo importeren betekend te veel kwaliteitsverlies.

Meteen ook een bijvraag. Ik wou eerst op A3+ laten printen en dan hersnijden tot A3 om uiteindelijk een borderless A4-brochure te hebben. Dat is echter veel te duur (+35 euro per A3+) dus wordt het gewoon A3 en dan hersnijden zodat de uiteindelijk brochure wat kleiner dan A4 is.
Je kan dat scalen door Acrobat laten doen of je kan in je origineel ontwerp meteen rekening houden met de marges van de printer. Is er een merkbaar verschil in kwaliteit tussen Acrobat het laten doen volledig op het einde of al van bij het begin rekening houden met de marges?

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Andere drukker zoeken. Dat horen drukkers te doen en jij niet. Maar tis niet ingewikkeld

31-1
30-2
29-3

etc etc.

Maar nogmaals, dingen op inslag zetten is de taak van de drukker niet van jou. Ik zou het ook gewoon niet doen. Facing pages en de achterkant tegen voorkant is wel taak van jou.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:26:
Andere drukker zoeken. Dat horen drukkers te doen en jij niet. Maar tis niet ingewikkeld

31-1
30-2
29-3

etc etc.

Maar nogmaals, dingen op inslag zetten is de taak van de drukker niet van jou. Ik zou het ook gewoon niet doen. Facing pages en de achterkant tegen voorkant is wel taak van jou.
Probleem is dat de drukker hier niet om elke hoek te vinden zijn. Ik heb vandaag een hele dag rondgewandelt van drukker tot drukker om uiteindelijk maar 1 drukker te vinden die tot op A3 in kleur kon drukken van pc. Alle andere drukkers gaan ofwel niet tot A3 ofwel maken ze geen gebruik van pc...

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:10:
[...]
Meteen ook een bijvraag. Ik wou eerst op A3+ laten printen en dan hersnijden tot A3 om uiteindelijk een borderless A4-brochure te hebben. Dat is echter veel te duur (+35 euro per A3+) dus wordt het gewoon A3 en dan hersnijden zodat de uiteindelijk brochure wat kleiner dan A4 is.
Je kan dat scalen door Acrobat laten doen of je kan in je origineel ontwerp meteen rekening houden met de marges van de printer. Is er een merkbaar verschil in kwaliteit tussen Acrobat het laten doen volledig op het einde of al van bij het begin rekening houden met de marges?
begrijp ik dat er geprint gaat worden? (gezien de oplage van slechts 1 of 2) Dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn voor de drukker/repro om de boel op een A3+ te mikken, en als een drukker zegt dat dat 35 euro duurder gaat worden is het een afzetter imho.
Ook het op inslag zetten kost een drukker slechts een minuut, maximaal 2 minuten, dat kan nooit veel kosten. Zoals OzBoZ zegt, tijd om een andere drukker te zoeken. Je levert aan per pdf dus het maakt niet uit of ze met pc of mac werken.
Mik het pdf-bestand desnoods even op mijn mail dan plemp ik em ff op inslag voor je.

Verwijderd

Topicstarter
NijntjeRocks schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:49:
[...]

begrijp ik dat er geprint gaat worden? (gezien de oplage van slechts 1 of 2) Dan zou het helemaal geen probleem moeten zijn voor de drukker/repro om de boel op een A3+ te mikken, en als een drukker zegt dat dat 35 euro duurder gaat worden is het een afzetter imho.
Ook het op inslag zetten kost een drukker slechts een minuut, maximaal 2 minuten, dat kan nooit veel kosten. Zoals OzBoZ zegt, tijd om een andere drukker te zoeken. Je levert aan per pdf dus het maakt niet uit of ze met pc of mac werken.
Mik het pdf-bestand desnoods even op mijn mail dan plemp ik em ff op inslag voor je.
Dat is een heel vriendelijk aanbod van je, maar het document is nog niet gecontroleerd op fouten etc. dus kan ik het je niet sturen. Als je me kan zeggen hoe je het in Acrobat zou aanpakken of met welke software kan ik misschien zelf die software zoeken...
(Indesign geeft té veel problemen. Ik moet de master page kopieren en dan klopt plots de hele nummering niet meer, opmaak verschilt,...eigenlijk begin ik bijna terug van 0 als ik het met Indesign wil manueel doen)

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Met de plugin van Quiet Imposing kun je je pagina's op inslag zetten, het is denk ik wel even uitzoeken welke instellingen voor jou van toepassing zijn (want het zijn rare kwasten die niet echt bekend zijn met de grafische termologie), maar meestal wil 'Create Booklet' het standaard best goed doen.

Verwijderd

Topicstarter
Schitterende software, doet exact wat ik wil. Klopt mijn gevoel dat die software eigenlijk niets anders doen dan de pagina's herschikken en er dus geen extra compressie optreedt bij het gebruik ervan?

• NijntjeRocks

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Dat klopt :)

Pagina: 1