[Cisco] Load measurement - wat doen jullie?

Pagina: 1
Acties:

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Wij zijn hier op het werk bezig met het inrichten van een stuk capaciteits measurement / planning. Het is de bedoeling een aantal parameters op onze cisco routers en switches te monitoren. Een hiervan is load measurement. Natuurlijk kan hier het een en ander worden uitgelezen met SNMP. Waar we echter niet naar op zoek zijn is handwerk om load statistieken te verzamelen. Hoe pakken jullie dit aan? Welke tools gebruiken jullie hiervoor? Welke load measurement intervallen gebruiken jullie en waarom. Hoe bepaal je een goed meetinterval. Dit zijn enkele vragen waar we op dit moment voor staan.

Hoe kijkt de tweakers hier tegenaan? Hoe wordt dit bij jullie (op het werk?) opgepakt? Gebruiken jullie dit soort details alleen voor interne planning / communicatie of wordt dit ook intern besproken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44
Ik zou je aanraden te beginnen met je te verdiepen in MRTG en/of Cricket.

Anders heb je natuurlijk nog HP OpenView, maar dat is niet gratis geloof ik.

Ik gebruik Cricket op mijn werk om grafieken te maken van onder andere:
- data verkeer op de WAN lijn en switches (vooral de uplink poorten)
- temperatuur van de servers en serverruimtes
- disk ruimte gebruik
- processor belasting
- voltage UPS
- zelfs de temperatuur van de Bilt en andere weerstations, je moet wat als je ff geen zin hebt :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
budi schreef op woensdag 22 december 2004 @ 18:47:
Ik zou je aanraden te beginnen met je te verdiepen in MRTG en/of Cricket.

Anders heb je natuurlijk nog HP OpenView, maar dat is niet gratis geloof ik.
OpenView is inderdaad niet gratis. Is ook nogal overdone als het om een paar grafiekjes gaat. Cricket en MRTG werken erg goed, Cacti is ook een goeie optie, m.n. als je lui aangelegd bent (en welke beheerder is dat niet). Een nieuwe switch toevoegen gaat razendsnel, je kunt zo'n beetje alles 'klikken' namelijk. Cacti maakt, net als Cricket, gebruik van RRD. Voordeel is wel dat je makkelijk 64-bit counters kan gebruiken itt bijvoorbeeld MRTG (tenzij dat veranderd is de afgelopen paar jaar). 32 bit counters werken niet bij meer dan ca 120Mbit/s verkeer (als je elke 5 minuten via SNMP uitleest).

En inderdaad, met een beetje configgen kun je met de genoemde apps zo'n beetje alles weergeven, zoals temperaturen, aantal geprinte pagina's, mailqueue's etc etc.

Edit: Als je je met planning e.d. bezig wil houden kan het ook geen kwaad om eens naar Nagios te kijken. Dat is een monitoring systeem dat geen grafieken maakt, maar wel zaken voor je kan controleren. Draaiende services enzo. Mits je goeie alerting gebruikt (mail, SMS of een statusconsole) ben je dan meestal wel eerder op de hoogte van problemen dan het merendeel van de gebruikers. Daar is het management meestal ook wel blij mee :)

[ Voor 19% gewijzigd door Maarten @klet.st op 22-12-2004 21:08 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Iets verder dan mrtg gaat Nino (http://nino.sourceforge.net/nino/index.html). Je kan er ook snmp traps mee uitlezen en op dagelijkse / wekelijkse basis rapporten mee genereren. Ook bevat het enkele cisco/linux/windows eigen counters. Het vereist wel wat configuratie werk in het begin, maar het is goed bruikbaar..

het is gebasseerd op perl / appache / mysql / nogwatspul..

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 22-12-2004 22:28 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
In mrtg kan je prima 64 bits counters aanroepen, dat kan al n tijdje hoor:)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y