TV verkleurd bij sommige kleuren?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-07 19:32
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe Daewoo DTB-21U7 S van 55 cm (21inch) omdat mijn vorige tv (paar jaar oud, 37cm, provision merk) er opeens de brui aangaf.

Ik heb echter al sinds een redelijke tijd een irritant probleem met deze tv. Bij bepaalde kleuren (lichte kleuren zoals wit) gaat het beeld verkleuren. (wit wordt bijvoorbeeld blauw).

Bij pes4 bijvoorbeeld als ik tijdens een wedstrijd op start druk krijg je dat witte menu te zien en binnen 1 minuut ofzo is dat hele witte vlak meteen blauw geworden. Als ik dan verder speel is dat blauwe vlak wel weer net zo snel verdwenen maar het is op dat moment wel irritant.
Verder heb ik dit probeem alleen maar aan de linkerkant van mijn tv :?

Onder mijn tv heb ik een pstwo en een vcr, een paar meter achter mijn tv mijn pc en computer (geen boxen, wel koptelefoon :P)

Ik heb hier ook al de search gebruikt maar het enige wat ik dan vind zijn stomme mensen die magneten bij het tv houden waarna ze permanente schade hebben :+ Bij mij is het dus niet permanent, het komt alleen links voor bij bepaalde lichte kleuren en het verdwijnt weer net zo snel als dat het komt. (overigens heb ik het niet alleen wanneer ik op de pstwo speel, bij tv kijken heb ik het ook alleen significant minder omdat het beeld dan vrijwel nooit lang genoeg stil staat op een lichte kleur)

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Staat je contrast misschien een tikkie hoog ingesteld?

• Benotti
Het balkje van contrast staat op +-drie kwart, maar als ik het op de helft zet vind ik alles iets te donker.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Maar als hij op half staat nog steeds last? Misschien heb je een of andere dynamische/auto functie aanstaan die het beeld probeert te "verbeteren"?

• Benotti
Net ff bij pes4 gechecked en het probleem was weg... maar dat kan ook komen omdat wit niet echt wit meer was :/ Ergo: het werd allemaal wat donkerder en het zag er zeker niet beter uit :(

edit: helderheid een beetje verhoogt en dat zorgt ervoor dat het er een beetje beter uitziet. Optimaal is het niet, maar het is een mogelijke oplossing :/ Al zie ik dat het verkleuren er nog wel is, maar minimaal.

edit2: nope, tv kijken is nu nog lelijker :(

[ Voor 44% gewijzigd door Benotti op 22-12-2004 14:28 ]

• Benotti
Ik kom er net achter dat de linkerkant blauw wordt bij witte kleuren en de rechterkant geel bij witte kleuren :(

Iemand een idee wat de oorzaak/een oplossing is?

• FrankNStein
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-10-2025

FrankNStein

It's Alive!!!

maar aan 1 kant blauw? da's raar.
want beelden iets blauwer weergeven dan ze eigenlijk zijn zorgt er nl voor dat de beelden helderder lijken.
(ze voegen ook vaak extra groen bij, om de beelden warmer te laten lijken)
maar als het maar aan 1 kant blauw is, en de andere kant geel, dan kan ik je helaas niet helpen

• Eegee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:36
Andere topics hierover:
[rml][ TV] Rare vlekken op beeldbuis[/rml] en TV gevallen --> vlek in beeld
Ik heb zoiets ook: [rml]Eegee in "[ TV] Rare vlekken op beeldbuis"[/rml]

[ Voor 24% gewijzigd door Eegee op 22-12-2004 19:10 ]

• Benotti
Thanks voor die links. Ik ben nu achter de oorzaak (soort van) alleen heb ik geen oplossing :(

Dit probleem ontstond niet zo heel lang nadat ik deze tv had (of misschien viel het me daarvoor gewoon niet op) en ik heb deze tv ook niet laten vallen oid, dus zou zoiets gedekt kunnen worden door de garantie?

Verwijderd

Het effect dat je beschrijft heet "doming". Het wordt veroorzaakt doot het opwarming van het schaduwmasker achter de fosforlaag in de beeldbuis.Vandaar dat dit optreedt bij een egaal wit scherm, want wit weergeven kost nu eenmaal het meeste energie, en meer energie betekent meer warmte. Het heeft dus niets te maken met speakers of magneten in de buurt.

Dit is een defect aan het toestel, dus een garantiekweste. Als je een vervangend toestel mocht krijgen dat dit defect ook vertoont, ruil hem dan om voor een ander merk/type, want dan is het klaarblijkelijk een "feature" van dit model.

• Benotti
Ik heb de tv bij radio modern gekocht (filiaal waar ik het heb gekocht is gesloten btw :P) en ik heb al op hun site gekeken en daar kun je een mooi formuliertje in vullen, ga ik morgen maar eens doen :) Ik hoop alleen wel dat zij de tv gratis komen op halen en terugbrengen want ik heb hier geen vervoer voor :(

Kan dit probleem eigenlijk spontaan ontstaan? Want je mag toch hopen dat al die toestellen eerst worden getest voor ze de deur uitgaan :?

[ Voor 20% gewijzigd door Benotti op 22-12-2004 22:33 ]

Verwijderd

[b]Schumi4ever schreef op woensdag 22 december 2004 @ 22:32Kan dit probleem eigenlijk spontaan ontstaan? Want je mag toch hopen dat al die toestellen eerst worden getest voor ze de deur uitgaan :?
Dat mag je hopen he ? ;). Het schaduwmasker kan ook een beetje van zijn plaats raken door een harde schok. Dat kan natuurlijk ook tijdens het transport zijn gebeurd. Spontaan optreden lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien dit verhaal zit helemaal binnen in de beeldbuis afspeelt. Als dit zich echt spontaan zou voordoen, dan is er toch zeker sprake van een fabricagefout.

Doming mag zich niet voordoen bij realistiche contrastniveaus (dwz. je hebt geen last van "blooming" (Het wit overstraalt naastgelegen kleuren) . Wanneer het beeld beweegt als er witte letters oid. in beeld verschijnen, dan heb je ook het contrast te hoog staan (de voeding van de TV trekt het dan niet)

• Benotti
Valt zoon probleem eigenlijk vrij snel te fixen of moet de tv helemaal uit elkaar worden gehaald etc (ergo: ben ik mijn tv lang kwijt :P)

Verwijderd

Schumi4ever schreef op woensdag 22 december 2004 @ 23:20:
Valt zoon probleem eigenlijk vrij snel te fixen of moet de tv helemaal uit elkaar worden gehaald etc (ergo: ben ik mijn tv lang kwijt :P)
Ik ben geen reparateur, maar ik denk niet dat er reparaties aan jouw TV mogelijk zijn die lang duren. Dat wordt al gauw te duur (onderdelen zijn goedkoper dan arbeid). Wanneer een reparatie lang duurt, is het vaak zo dat bepaalde onderdelen niet voorradig zijn, of dat er formulieren kwijt zijn, waardoor jouw TV zich in limbo bevindt (en dat kan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang duren).
Pagina: 1