[Dell E137FP] Slechte weergave lettertypen Win2k

Pagina: 1
Acties:

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hallo,

Ik heb op mijn werk een klein probleem. De personeelsmanager vond het nodig om verscheidene monitoren te vervangen door LCD schermen van het type Dell E137FP. An sich zijn die schermen misschien niet slecht, maar het probleemm doet zich met name voor bij de Windows 2000-clients. Het gaat erom dat tekst slecht weergegeven wordt. Op zich wel leesbaar, maar er staat een wazige rand omheen.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
  • Dedicated drivers voor de monitor installeren (in plaats van 'Plug en Play Monitor')
  • Device driver update voor de videokaart
  • Instellingen voor vernieuwingsfrequentie aanpassen naar de aanbevolen waarden volgens de handleiding en vervolgens alle andere waarden die ter beschikking zijn (60Hz, 72Hz en 75Hz)
  • Beeldinstellingen op monitor aangepast dmv auto-adjust en handmatig instellen
  • Instellingen ter verbetering van de beeldkwaliteit op de grafische kaart (kleurinstelling RGB, gamma-correctie, etc) aangepast.
  • Gezocht naar externe tooltjes voor verbetering van de weergavekwaliteit.
Het maffe is nu dat het probleem zich niet overal in een even ernstige vorm manifesteert, maar met name duidelijk zichtbaar is bij bepaalde (niet aanpasbare) kleurencombinaties. Nog iets mafs is dat het probleem zich [absoluut niet] voordoet op de enige (mijn) windows XP-bak, die verder dezelfde grafische adapter heeft.

Ik heb geen utilities of registry tweaks kunnen vinden voor Windows 2000, wel voor Windows XP. Zo was er voor Windows XP een manier om de monitor op BGR (Blue-Green-Red) te laten werken in plaats van andersom. Maar die kon ik voor 2000 nergens vinden. Ook ClearTweak™ kan me niet verder helpen want dat is ook alleen voor Windwos XP. Heeft er iemand anders nog suggesties ten opzichte van dit probleem of gaan we hiermee moeten leren leven?

Alvast bedankt

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Soms moet je de timing-instellingen van de monitor aanpassen. Ik weet niet hoe het prceis gaat op een Dell, maar op m'n Sony was de oorzaak van een slechte weergave.

Je draait de schermen toch wel op de 'native' resolutie (bv 1024*768) en hoger/lager?

Senile! Senile Oekaki

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
_bas_ schreef op donderdag 23 december 2004 @ 08:37:
Soms moet je de timing-instellingen van de monitor aanpassen. Ik weet niet hoe het prceis gaat op een Dell, maar op m'n Sony was de oorzaak van een slechte weergave.

Je draait de schermen toch wel op de 'native' resolutie (bv 1024*768) en hoger/lager?
Jap... Me scherm draait op de native resolutie (1280x1024x16M@60Hz/72Hz). Ik heb al gekeken naar de pixel-clock en de phase-instellingen van de monitor, maar als ik die aanpaste werd het eigenlijk alleen maar slechter. Ook het toepassen van een Auto-Adjust met een speciaal testbeeld op het scherm hielp niet genoeg; hoewel de algehele weergavekwaliteit ietwat beter werd was het probleem met de tekst nog niet de wereld uit...

Ik kan (nogmaals) meldenn dat de weergave met nam,e slecht is voor tekst; andere elementen worden in de regel goed weergegeven. Bovendien doet het probleem zich eigenlijk allen bij kleine lettertypen voor. Je zou zeggen: vergroot dan het lettertype... maar dás nu juist het probleem: in de applicatie waarmee bij ons het meeste gewerkt wordt, worden grotere lettertypes niet meegenomen. Als je vervolgens gewoon 'hard' het standaardlettertype aanpast (bij de instellingen voor je beeldscherm van 96dpi naar 120dpi) dan worden de teksten binnen die applicatie vern**kt weergegeven (delen vallen weg e.d.).

Aan het scherm zelf ligt het ook niet; ik heb de twee schermen tijdelijk omgewisseld (zie SP - het scherm van de winxp-bak aan de win2kbak en vice versa) maar dat bood geen soelaas; de problemen deden zich toen ook met het andere scherm voor op de win2k-bak.

Gisteren heb ik ook nog (na de post hier) de laatste driver voor de videokaart gedowned. Helaas had ook dit geen effect. Het werd er allemaal niet slechter van, maar ook niet beter. Misschein kan iemand zich mijn probleem voorstellen als ik deze visualisatie gebruik: neem een papier met een duidelijk afgedrukte tekst en leg dat op een scanner om het op je pc te krijgen. Neem vervolgens het een of andere fotobewerkingsprogramma en pas een lichte blur-bewerking toe, zodat de randen van de letters onscherp worden. Zó ziet het beeld er uit. En vreemd genoeg geld dat niet voor randen die het gevolg zijn van kleurovergangen, bijv. van wit naar rood. de grens tussen die twee kleuren is dan weer welm gewoon scherp.

Ik ken wel iemand die dit probleem heeft gehad en dit heeft opgelost, maar die draait WinXP en kon dus ClearTweak toepassen. Maar wat te doen als zich exact hetzelfde probleem voordoet en je windows2000 draait? :?

Iedereen nogmaals bedankt voor de hulp.