Voor het testen van netwerkkabels heb je kabeltesters.
http://www.google.com/search?q=coax+kabeltesters+site%3A.nl&hl=en&lr=&safe=off
Verder vraag ik me af waar je het netwerk voor gebruikt. Voor een simpel netwerk zonder routing is Netbeui een makkelijker protocol met minder overhead. (dus iets sneller) Voor sommige spellen heb je natuurlijk tegenwoordig IP nodig en voor oudere misschien nog IPX zelfs.
Als je route naar het internet dan is een NAT-router aan te bevelen, zoals de SMC Barricade modellen, die kunnen namelijk ook meteen printserver spelen. Dit is handiger en makkelijker dan knoeien met een linuxmachine, bovendien goedkoper en het werkt gewoon, zonder dat je steeds meer wilt tweaken waardoor de rest van het netwerk zonder internet zit
(en veel handiger en beter dan de machine van de persoon met de meeste compukennis)
Overigens heb je voor internetten natuurlijk TCP/IP nodig. Gebruik gewoon de private range die je al hebt, das prima en geeft je genoeg ruimte om uit te breiden.
O ja, nog iets, ik weet niet wat je doet met het netwerk, maar als je de SMC Barricade koopt dan heb je ook meteen een 10/100 switch (4 of 8 poorten) en dan kan je meteen cat5e/cat6 kabeltjes leggen om je netwerk wat sneller te laten gaan, al is voor internetsharing en spelletjes 10mb meer dan zat. (en voor printen ook)
Voor een goed werkend systeem, installeer zo min mogelijk protocollen, dus als je internet gebruikt, alleen TCP/IP, of 1 van de anderen als je dat nodig hebt.
Als je er meer dan 1 nodig hebt dan kan het natuurlijk wel.
Veel plezier.
CC