Toon posts:

[Linux] Meten van dataverkeer per proces en/of screen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dedicated server met verschillende gameservers, website en FTP. Voor de website en de FTP kan ik het dataverkeer goed meten met awstats en het totale dataverkeer word gemeten met mrtg (laatste zat bij de dedicated server inbegrepen)

Wat ik nu nog zoek, en met geen mogelijkheid kan vinden is een stats programma wat bijhoud hoeveel dataverkeer een gameserver verbruikt, al mijn gameservers zijn benaamde screen processen. Ik heb geprobeerd bandwidth monitor van webmin aan de slag te krijgen maar dat werkt om de een of andere reden niet 8)7 Verder heb ik al een hele tijd gezocht, maar ik heb tot nu toe nog niks kunnen vinden. Zijn er hier mensen die dit weten??

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 20:05
Alle servers hebben een eigen IP of enkel een eigen poortnummer? Waarschijnlijk kun je wel iets via IPTables regels meten. Gewoon voor elke server een inkomende en uitgaande rule bouwen en dan geregeld de gegevens ophalen en verwerken. Volgens mij zijn daar ook wel tooltjes voor.

Verwijderd

Topicstarter
ehm, op dit moment zijn er 2 IP's, er draaien 6 servers op van verschillende games op verschillende poortnummers.

Heb je naam van zo'n progje?

Verwijderd

Per ip kan in ieder geval met sasacct, mits dat project nog leeft :)

Maar de NOS lijkt me persoonlijk een betere plaats :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 19:01 ]

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:15
Ik weet niet precies wat je bedoeld maar http://cebu.mozcom.com/riker/iptraf/ ??

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Toch maar naar NOS :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

IPTables heeft best veel modules volgensmij om verkeer te matchen, er zal vast wel iets tussen zitten waar je iets mee kan. Kijk voor de grap eens welke modules je nu tot je beschikking hebt, of eventueel welke je nog in de kernel kan builden. Hier kun je vervolgens wel weer rules mee maken die het traffic voor je gaan bijhouden.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Ik maak al maanden gebruik van bwacct en daarvan de oudere versie 0.xx.
Je vindt hier een hoop informatie hoe je het makkelijk kan gebruiken icm iptables.
Als je dan bij iptables de goede rules zet met poorten en niet alleen ipadressen zie hier ;)

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
Here's an example for adding 10.0.1.2
          iptables -N 10.0.1.2
          iptables -A FORWARD -o eth0 -d 10.0.1.2 --destination-ports 5000,5001 -j 10.0.1.2
          iptables -A FORWARD -i eth0 -s 10.0.1.2 --source-ports 5000,5001 -j 10.0.1.2
          iptables -A 10.0.1.2 -o eth0 -d 10.0.1.2
          iptables -A 10.0.1.2 -i eth0 -s 10.0.1.2

Waarvoor geldt natuurlijk dat je server draait op 10.0.1.2 en poorten 5000 en 5001 ;)

/edit
Oh ja uitlezen zie Kees maar dan ipv STATS doe je 10.0.1.2 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BoAC op 22-12-2004 20:25 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-02 12:23

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Of je maakt zelf iets, zoals ik heb gedaan ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
// lange versie van de commands gebruikt om 
// de leesbaarheid positief te beinvloeden

iptables --new-chain STATS
iptables --insert INPUT --jump STATS
iptables --insert OUTPUT --jump STATS
iptables --append STATS --source [ip1]
iptables --append STATS --destination [ip1]
iptables --append STATS --source [ip2]
iptables --append STATS --destination [ip2]
iptables --append STATS --source [ip1] --protocol tcp --source-port [poort van gameserver]
iptables --append STATS --destination [ip1] --protocol tcp --destination-port [poort van gameserver]
De eerste 2 regels geven je in & out verkeer op het eerste ip, de volgende 2 op je twede ip (totalen dus)
De daaropvolgende lijnen geven stats voor een gameserver die op een bepaalde ip/poort draait.
Uitlezen kan met iptables --list STATS -nvx

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ipac-ng kan je perfect laten meten per ip en / of per poort:

http://sourceforge.net/projects/ipac-ng/
http://ipac-ng.sf.net

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 20:06

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik hiervoor trafd samen met een script om de output van traflog in een database te schrijven. Je kan dan per (fromip,fromport,toip,toport) tuple de gegevens opvragen. Dit biedt nogal wat mogelijkheden voor uitgebreide statistieken. Je moet wel even nadenken hoe je het wilt opslaan en goede indexen bedenken, zo'n tabel kan vrij snel uit de hand lopen (van miljoenen records op 1 dag tot enkele honderden per dag, afhankelijk van je keuzes)

Voordeel hiervan (vind ik) is dat je je iptables niet "vervuild" met accounting rules, maar daar gewoon alleen firewall rules in kan laten staan.

Een trafd lookalike vind je in bandwidthd, deze komt zelfs met een aardig statistiekenprogje erbij geleverd die allemaal leuke grafiekjes uitspuugd.

[ Voor 28% gewijzigd door Gerco op 22-12-2004 23:49 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Ik zelf maak gebruik van vnstat die kan je laten meten per interface. Je kan hem volgens mij ook per user laten meten (als alle gameservers onder een andere user draaien) zie voor meer info: http://humdi.net/vnstat/

Verwijderd

Topicstarter
ik heb beidde ipac-ng en bwacct proberen te installeren, bij beide krijg ik de zelfde foutmelding als ik make uitvoer:

gcc -DDEBUG -Wall -O2 -L/usr/local/mysql/lib/mysql -L/usr/local/lib -L. -Iinclude -I/usr/local/mysql/include -I/usr/local/include -rdynamic -o bwacct bwacct.o bwacct_xml.o bwacct_sql.o bwacct_print.o debug.o -ldl -liptc -lexpat -lpthread
/usr/bin/ld: cannot find -liptc
collect2: ld returned 1 exit status
make: *** [bwacct] Error 1

Bij ipac-ng zijn de laatste 3 regels het zelfde. 8)7

Verwijderd

ntop lijkt me heel bruikbaar.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Je moet de headers van libiptables installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op donderdag 23 december 2004 @ 15:23:
Je moet de headers van libiptables installeren.
hoe moet ik dat doen :7, of waar moet ik daarvoor zijn, ik mis een schaam smilie :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 16:13 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Hoe het precies moet hangt van je distributie af. Je moet met behulp van het programma dat je distributie voor installatie van software gebruikt de iptables header files installeren. Bij debian heeft dit pakket iptables-dev, (niet libiptables-dev, dat was een foutje in mijn vorige post). Deze naam is nogal logisch dus zal het betreffende package bij andere dsitributies wel hetzelfde heten.
Op debian volstaat het commando 'apt-get install iptables-dev'.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb fedora 2. ik install met rpm
Edit: Ter info, deze file

http://fr2.rpmfind.net//l...vel-1.2.9-2.3.1.i386.html

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik verder ga, iedereen in ieder geval hartelijk bedankt voor de hulp, ik heb nu bwact 2.0 draaien, en alles lijkt te werken, met de nadruk op lijkt :P
./bwacct -f bwacct.conf
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <database> type = mysql
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <database> database = ***
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <database> host = localhost
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <database> username = ***
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <database> password = ***
[DEBUG] (bwacct_xml.c) <interval> seconds = 60
[DEBUG] (bwacct.c) loading plugin match_udp.so [OK]
[DEBUG] (bwacct.c) loading plugin sql_sqlite.so [OK]
[DEBUG] (bwacct.c) loading plugin match_tcp.so [OK]
[DEBUG] (bwacct.c) loading plugin target_standard.so [OK]
[DEBUG] (bwacct.c) processing rules 18:55:42
[DEBUG] (bwacct.c) processing rules 18:56:42
Als ik in de database kijk dan komt er geen nieuwe info binnen in de tabellen, wat erg vreemd is, want in iptables staan toch duidelijk regels die het dataverkeer loggen, dus ik snap eigelijk niet waarom hij niks logt terwijl er toch 3 gameservers helemaal vol zitten
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target prot opt source destination
tjw tcp -- *********** anywhere tcp dpt:ssh
BW_lan all -- ********* anywhere
BW_icmp icmp -- anywhere anywhere
BW_eth0 all -- anywhere anywhere

Chain FORWARD (policy ACCEPT)

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
BW_lan all -- anywhere 10.0.1.0/24
BW_icmp icmp -- anywhere anywhere