Toon posts:

Gezocht: simpele reminder-software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om een oudere persoon in de familie te helpen, hebben we het idee opgevat om er een computer neer te zetten die als alarm kan werken. Het OS zou Mandrake kunnen worden (omdat ik die CD's toch al gekocht heb voor mezelf en ik het zelf gebruik), maar wat zet ik erop als reminder-software?

Er zijn enkele vereisten:
  • Op vooraf ingestelde uren (herhaling voor iedere dag is leuk, bijvoorbeeld voor medicatie) wordt een vooraf ingegeven boodschap in grote letters op het scherm getoond. Deze boodschap wordt ook door een audio-fragmentje aangekondigd.
  • Diegene die herinnerd wordt, hoeft geen acties te ondernemen.
  • Zo simpel mogelijk. Ideaal zou zijn full-screen (of toch gemaximaliseerd) en dat de boodschap ofwel vanzelf verdwijnt na x minuten of dat de volgende er over komt en we de vensters dagelijks zelf dichtklikken.
  • Het ingeven van reminders is best ook zo simpel mogelijk, maar van minder belang.
Nog iets waar ik me zorgen over maak: er zou een oude 17" CRT monitor worden gebruikt. Deze zou niet in standby mogen gaan of een screensaver gebruiekn omdat er dan geen boodschappen worden weergegeven. Ik vrees dan ook een beetje voor inbranding, of is die vrees ongegrond? Het zou handig zijn als de monitor wordt 'wakkergemaakt' als er een nieuwe reminder is, maar ik denk dat ik dan wel veel verlang. (een screensaver die zich als reminder gedraagt is misschien een idee, maar ik twijfel of dat bestaat).

Het gebruik zou in de eerste plaats zijn om te herinneren aan het innemen van medicijnen twee maal daags en het attenderen op afspraken, bijvoorbeeld de dokter die langs gaat komen deze dag.

Ik heb wat zitten zoeken op Google en ook op GOT, maar kon helaas niets vinden. Reminder-progjes genoeg, maar die verlangen vaak een actie van de gebruiker of tonen teveel zaken op het scherm die afleiden en voor paniek zouden kunnen zorgen. Evolution bijvoorbeeld doet alles goed, behalve dat het niet full-screen / gemaximaliseerd de reminder toont.

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
Ken zo direct ook geen programma's om dit ( fullscreen dan ) te doen maar misch kun je er zelf 1 schrijven ? Ik denk dan aan vb een simpel php/script . Dit kan je dan op fullscreen zetten ?

Aan de andere kant al eens gedacht aan een pda ? die kan hij dan in de buurt houden en daarop kun je oorverdovende alarmen zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Ti_Uhl schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:51:
Ken zo direct ook geen programma's om dit ( fullscreen dan ) te doen maar misch kun je er zelf 1 schrijven ? Ik denk dan aan vb een simpel php/script . Dit kan je dan op fullscreen zetten ?
Bedankt voor het meedenken. Als er niets uit de bus komt, moet ik inderdaad PHP maar eens overwegen. De data in een MySQL-database steken, frontendje maken om het in te geven en zorgen dat het getoond wordt. Lijkt nog wel doenbaar desnoods.
Aan de andere kant al eens gedacht aan een pda ? die kan hij dan in de buurt houden en daarop kun je oorverdovende alarmen zetten :)
Het grote probleem is dan dat die PDA binnen de kortste keren "opgeborgen" is. Helaas is de hulpbehoevende dan wel vergeten waar en kunnen we alle kasten leegmaken om het terug te zoeken. Een smartphone is dan misschien de oplossing, die kan je opbellen als je hem kwijt bent. ;)

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
Het grote probleem is dan dat die PDA binnen de kortste keren "opgeborgen" is. Helaas is de hulpbehoevende dan wel vergeten waar en kunnen we alle kasten leegmaken om het terug te zoeken. Een smartphone is dan misschien de oplossing, die kan je opbellen als je hem kwijt bent.
Mja idd een smartphone zou ook een oplossing kunnen zijn, alleen hopen dat ie hem dan niet juist afzet voor hij hem kwijt speelt :)

Verwijderd

Nieuw monitoren horen niet meer in te kunne branden, maar voor de extra veiligheid zou ik een goedkope kleine TFT op de kop tikken.
Daar weet je zeker dat ze niet inbranden, en een TFT staat ook mooier.

En ik denk dat je van een gedeelte van je probleem wel de oplossing kunt maken :)

het screensaver systeem onder linux werkt met een deamon die bij houd of er een screensaver gestart moet worden, de screensaver zelf is een grafies programma dat dan fullscreen gestart word.

kijk maar eens in je /usr/lib/xscreensaver. (mogelijk kan deze directorie ook ergens anders staan.) ("whereis xscreensaver en zoek voor kijk in de /lib/ directorie die je terug krijgt)

hierin staan alle screensavers die geinstalleert staan op je systeem.
mogelijk dat de screensaver gltext al een mooi begint punt kan zijn.
code:
1
./gltext -no-spin -no-wander -text "take the red pill"

geeft je een voorbeeld van hoe dit eruit kan zien.
met de opie -root die je ook kan toevoegen als parameter komt hij fullscreen op je X root terecht.

In b.v. gnome zie je hem dan niet, omdat deze nautilus over het root window laat /printen/ of hoe het ook heet.
Het idee is dan ook om X op te laten starten zonder WM, met een optie als b.v. -bg black om de achtergrond kleur op zwart te zetten.

in combinatie met crontab kan je dan je screensaver aan zetten.
denk er wel aan dat je crontab, nog het programma weet dat het in die sessie van X moet openen dus wel even een parameter als -display :0 mee gegeven.

binnen de crontab kun je er natuurlijk ook een leuk klein scriptje van maken dat een klein geluidje speelt wanneer e reminder aan bod komt, en simpelweg de screensaver killed na een gezete tijd.

hoop dat dit is wat je bedoelt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 23:54 ]

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:17
Ik weet niet of je het naar je wensen kan configureren, maar bijvoorbeeld onder KDE heb je KOrganizer, die alarm functie heeft.

Of misschien een ander organizer/kalender met alarm/reminder functie onder Mandrake.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Pagina: 1