[photoshop] Lampjes in de boom

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Jaja, het is weer de tijd om kerstkaarten te maken. Ik wil een kerstkaart maken van een foto die ik heb liggen, een foto van een dorpje in de sneeuw, met in het midden een kerstboom die vol lampjes hangt. Helaas zijn die lampjes nogal slecht te zien, dus ik wilde ze versterken. Ik heb al van alles geprobeerd met brushes, maar niets hielp (zelfs 'pin light' niet) Op internet kon ik alleen tutorials vinden over lampjes toevoegen op donkere foto's, maar deze foto is overdag genomen dus daar had ik weinig aan. Is er iemand die me hiermee kan helpen?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Lensflares (nieuwe file, compleet vierkant en hi-res, precies in het midden neerzetten, "prime" lens kiezen - de andere hebben teveel 'ring') maken met een zwarte achtergrond, dan leuke blending mode zoeken (screen), wat colorizen met Image > Adjust > Hue/saturation. Voeg wat noise toe en daarna wat blur zodat ze niet allemaal 'tzelfde zijn. Erover leggen, hoppatee.

Reden dat pin light niet werkt is omdat de omliggende pixels niet meewerken. De lampjes moeten een halo van zichzelf hebben, anders gaat 't niet gebeuren.

[ Voor 45% gewijzigd door Yoozer op 21-12-2004 23:02 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou een custom brush maken die (heel suf) een bol heeft, met daaromheen een cirkel, en mogelijk nog een verticale en of een horizontale lijn. Vervolgens voeg je een adjustment layer toe, brightness/contrast, schroef de brightness iets op, en druk op OK. Pak dan een flood fill, zwart, en vul de mask van de adjustment layer met zwart zodat ie niks toepast. Pak dan je custom brush, wit, ik gok op zo'n 70-80% dekking (opacity), en ga klikkerdeklik je lampjes bewerken met je brush. Ik denk, afhankelijk van hoe licht je beginplaat was, je een aardig eind kan komen (en denk er ook aan dat je best die originele plaat wat donkerder kan maken - dat doet een camera namelijk ook als er lichtjes in de boom zitten en er mag niks overbelicht zijn :))

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Bedankt voor de hulp, ik heb het allebei geprobeerd, maar toch zit het nog niet helemaal lekker. Als ik de lampjes te fel maak lijken de lampjes niet meer realistisch, als ik de foto te donker maakt ziet de rest er weer een beetje nep uit. Ik ben nu tot dit gekomen (alleen de boom even geknipt):
Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/boom.gif

Iemand nog tips, wat ik hier nog aan zou kunnen verbeteren?

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Misschien dat de kleur van je flare op dit moment te blauw is, kan je het proberen met een iets rodere tint? Dan past het misschien veel beter in de rest van de foto, die er aardig creme-achtig (sepia?) uitziet.

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47564/full.jpg

Zoiets?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Die rode lampjes zien er op zich wel leuk uit ja, heb je dat met een custom brush gedaan?

Overigens is de foto geen sepia, dat kwam doordat ik de brightness wat omlaag had geschroefd zoals HunterPro adviseerde. De hele foto, onbewerkt (wel een beetje kleiner gemaakt natuurlijk), ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/kaart.jpg
Als je goed kijkt kun je zien dat er al lampjes in de boom zaten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog op 22-12-2004 12:31 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Hertog schreef op woensdag 22 december 2004 @ 12:31:
Die rode lampjes zien er op zich wel leuk uit ja, heb je dat met een custom brush gedaan?
Ik heb even de goedkope oplossing gebruikt :X

zoek een plaatje van een kerstboom met lampjes en ga knippen en plakken :P

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Gele lampjes, contrast ietsje omlaag:

Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/geel.jpg

Rode lampjes, blijkt nauwelijks zichtbaar te zijn

Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/rood.jpg

Zal ik voor de gele gaan, of kan het nog beter?

Verwijderd

offtopic:
En deze wil je nog voor deze kerst versturen???

Ik zou voor de gele gaan....

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Als ik jou was zal ik voor de gele variant gaan, maar ze toch nog wel wat groter te maken om het effect wat te versterken. Op de manier zo het nu is, is het haast (zelfs voor de gele variant) niet goed zichtbaar...

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Ik vind het toch vrij snel te groot worden, het lijkt nu meer of er gele kerstballen in de boom hangen ;) (En ik heb een vrij lichte kleur geel gebruikt)

Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/geel2.jpg

Ik ga denk ik toch voor de eerste gele versie. En ach, als het tussen kerst en oud en nieuw aankomt is er ook geen probleem hoor :)

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-05 12:13

mickjuh

Good news everyone!

Hertog schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:26:
Ik vind het toch vrij snel te groot worden, het lijkt nu meer of er gele kerstballen in de boom hangen ;) (En ik heb een vrij lichte kleur geel gebruikt)

[afbeelding]

Ik ga denk ik toch voor de eerste gele versie. En ach, als het tussen kerst en oud en nieuw aankomt is er ook geen probleem hoor :)
Op eerste opzich zou je bij die eerste foto (kleine gele lampjes) het gewoon als lampjes zien maar als je aan kerstballen denkt zou het dat ook zo kunnen zijn.

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Daar heb je inderdaad gelijk in. Op de tweede foto zijn de lichtpunten gewoon te groot. Dan wordt het dus toch de eerste. Eigenlijk heeft de foto toch al genoeg kerstsfeer van zichzelf ;)

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Die 2e foto zou ik ook inderdaad niet nemen. Maar ik had het nu even specifiek over de eerste:
http://www.dehertog.net/zooi/geel.jpg

Als je er gewoon in 1 opzicht naar kijkt zie je lampjes. Als je dan extra gaat denken dat het kerstballen zijn, dan kun je je daar ook nog wel in vinden. Maar ik weet niet of daar iets aan te doen valt. Kleiner maken is geen optie lijkt me. Ik zou het wel zo laten want ik zag het gewoon als lampjes totdat iemand begon over kerstballen :P Toen kon ik er dat ook nog wel van maken...

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik moet eerlijk gezegt erg goed kijken voordat ik ze zie. misschien een betje inzoemen?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
lammmetak schreef op donderdag 23 december 2004 @ 09:46:
ik moet eerlijk gezegt erg goed kijken voordat ik ze zie. misschien een betje inzoemen?
Het probleem is vooral dat het een foto blijft die op een heldere dag genomen is. Te felle lampjes klopt niet, foto te donker maken ook niet. Inzoomen kan ook maar een beetje, anders valt de top van de kerk weg en dat staat weer minder mooi. Ik heb nu dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/kaart2.jpg

(Bedenk wel dat de uiteindelijke afdruk 10x15 cm gaat zijn :))

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

De foto doet mij weinig aan kerst denken moet ik zeggen... misschien een plan om in een ellipsvorm de buitenkant donker te maken, het contrast wat te verhogen, brightness wat omlaag en wat meer rood toevoegen... Krijg je waarschijnlijk een wat warmer beeld!

Mother, will they like this song?

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

TheLunatic schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:08:
De foto doet mij weinig aan kerst denken moet ik zeggen... misschien een plan om in een ellipsvorm de buitenkant donker te maken, het contrast wat te verhogen, brightness wat omlaag en wat meer rood toevoegen... Krijg je waarschijnlijk een wat warmer beeld!
Ik denk eerder dat de lucht sneeuw-achtig witte wolken moet bevatten... Van die dreigende witte sneeuwwolken... Dat zou ook al heel veel aan de sfeer toevoegen.

Verder opzich niks mis met de kaart

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
TheLunatic schreef op donderdag 23 december 2004 @ 10:08:
Niet alleen dat, ook de lampjes komen er net wat beter uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.dehertog.net/zooi/kaart3.jpg

Verwijderd

je bent de sneeuw vergeten

Afbeeldingslocatie: http://harlequin.myadsl.nl/forum/geel.jpg

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:14

WPN

die met sneeuw is de beste :D IMHO

en over realisme.....
het is niet nodig dat het realistisch lijkt toch? het is een kaart, als je ziet wat sommige mensen op durven te sturen... damn... :)

misschien dat je ook nog een lichtkabel om de kerktoren heen kan maken ;)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/47658/full.jpg
Kom ik ook nog even met een ideetje.

Ik heb hem gesharpend, de Hue en Saturation aangepast, en het font wat ik in de groet verwerkt heb heet Euphorigenic. :)
Mocht men er nog inspiratie uit willen halen. Vraag me niet welke Layer Effects ik over die letters heb gegooid, dat waren echt de foutste dingen (o.a. Outer Glow, Stroke, Bevel en Satinate)

Hm, ik vind m zo übersharpened toch niet zo mooi, die van jullie is dromeriger ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dark Blue op 23-12-2004 13:26 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ben je niet erg laat met je kaartje? Ik weet niet wat je ermee van plan bent, maar kerstkaarten laten drukken gaat niet meer lukken. Hier op de zaak hadden we het ook pas afgelopen vrijdag laten doen, en dinsdag konden we ze ophalen. Was gewoon bij een soort copyshop. Of print je ze zelf?

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Tom schreef op donderdag 23 december 2004 @ 14:33:
Ben je niet erg laat met je kaartje? Ik weet niet wat je ermee van plan bent, maar kerstkaarten laten drukken gaat niet meer lukken. Hier op de zaak hadden we het ook pas afgelopen vrijdag laten doen, en dinsdag konden we ze ophalen. Was gewoon bij een soort copyshop. Of print je ze zelf?
Ik heb ze naar een direct-klaar-fotograaf gebracht, dus ik kan ze vandaag nog schrijven en op de bus doen. En nogmaals, als het tussen kerst en nieuwjaar aankomt is het ook geen ramp :)

Helaas ben ik de stad in gegaan voor ik die mooie sneeuw zag. Waarom ben ik daar nou niet opgekomen? :'( ;)

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Ik vind die sneeuw ook idd vet. :)
Pagina: 1