Optische drives in laptops uitwisselbaar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 11:39
Ik heb nu al een tijdje een Compal Cl56 laptop. Nu zag ik bij de computerland (winkel)
een DVD brander voor laptops te koop staan (DVD+/-R(W),8x sp.,Dual Layer).
Nou vroeg ik me af of deze ook in mijn laptop past. Is er een universele standaard voor
de optische drives of verschilt het per merk. Want het merk staat niet aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:46

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

ja. die is er. niet dat dat wil zeggen dat je het zo kan omsteken, maar ik zou de laptop meenemen naar computerland en daar je vraag stellen...

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Er is een standaard, de drives passen vrijwel altijd overal in, zelfs in de merkcomputers.

MAAR... de frontjes van de drives zijn vaak heel anders, de positie van de knoppen en wieltjes verschilt.

Gewoon even langs de winkel biedt uitkomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23
Vaak is ook de connector anders, maar is dat meer een convertortje dat erop zit. Is er wel altijd makkelijk vanaf te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zelf de jade 8080 is een cl56 en deze heb ik met een dvd brander erin gekocht dus dat moet geen probleem zijn lijkt mij, heb hem bij computerland weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 15:27

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Op de site van Jewel staat alleen dat die Dual Layer 8x DVD-brander bij elke laptop een optie is, behalve bij de Jade 8080, dus dat vind ik wel een beetje een vreemd geval. :? Overigens werkt het meestal zoals real-doc en Fire69 zeggen, meestal zit er een ander frontje op (wat vaak zo te verwisselen is) en een andere connector.
Meestal moeten die dingen in een soort van bracket waarmee je ze weer in een specifiek type laptop kunt zetten, maar dat bracket haal je dan weer gewoon van de oude drive. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09 13:54

JEV

Plus het kan zijn dat er andere firmware op moet. Dit omdat je geen jumper om kan zetten om een drive master, slave of CSL te zetten. Dan gebeurt dan nl. met de firmware.
Zorg dus dat je leverancier hier voor kan zorgen.

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
real-doc schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:17:
Er is een standaard, de drives passen vrijwel altijd overal in, zelfs in de merkcomputers.

MAAR... de frontjes van de drives zijn vaak heel anders, de positie van de knoppen en wieltjes verschilt.

Gewoon even langs de winkel biedt uitkomst :)
Correct.

Ik had pas een compaq laptop (P4) die was gevallen en de hele cd drive dood was (oke DVD rw drive) Toevallig had ik nog paar Compaq SFF computers staan. Ik kon vervolgens gewoon de slimline cd drive uit 1 van die pc's in de laptop gooien en het werkte meteen.

De aansluiting is nml standaard :)
Alleen IBM wil nog wel eens andere aanlsuitingen hebben (maar Acer. Compaq, HP, enzz) niet
IBM heeft dunnere drives

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
Heel erg bedankt voor de tips. Ik zal proberen deze week nog langs de
winkel te gaan. Het resultaat post ik hier wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
Het is mogelijk, alleen het frontje kan ik niet overzetten. Het ziet er dus niet echt mooi uit
maar het is wel funcioneel. Bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat dit topic nu wel dicht kan.
Pagina: 1