Toon posts:

Kaars nagloeien.

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds we weer in de warme dagen van het jaar zijn aanbeland brand ik weer kaarsen voor de gezelligheid. Sinds kort maak ik ook gebruik van heel dikke stompkaarsen waar de vlam zichzelf langzaam in vreet zodat het licht door de wand van de kaars heen schijnt.

Als ik nu de kaarsen doof in een verder onverlichte kamer dan gloeit de kaars nog een fractie van een seconde na. Dit is bijna niet waar te nemen maar na hierop een tijdje gelet te hebben ben ik er toch van overtuigd geraakt dat ik me niet iets inbeeld.

Ik let erop dat ik niet rechtstreeks in de vlam kijk, aan het kaarslicht van de kaars gewend ben, met een natte vinger de lont doof zodat de lont niet nagloeit.

Ik heb geprobeert uit te vinden wat de optische dichtheid van kaarsvet is maar tot nu toe heb ik hier geen succes mee gehad maar ik kan het me niet voorstellen dat deze grootgenoeg is om voor deze vertraging te zorgen. Ik weet zeker dat de relaxatie van de kegeltjes in de ogen geen probleem vormen(1/30 seconde). Maar wat dan wel?

Iemand een idee?

Verwijderd

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat het beeld even op je netvlies blijft?(k bedoel ermee de staafjes/kegeltjes zenden nog impulsen ondanks dat de lichtbron uit is) Net zoals je in de felle zon kijkt en dan ergens anders na. Dan zie je de zon ook nog een fractie van een seconde.

• MLM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2023

MLM

aka Zolo

Volgens mij is dit illusie.
Heb ik bv ook op dit forum, als er verschillende alinea's staan in een post lijkt de tussenliggende (witte) regel op te gloeien. (Als dit hetzelfde is :))
Probeer het eens (bij voorkeur met een drankje op als je moe bent :*))

-niks-

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

http://www.afterglowcandles.com/

Heb je soms zulke?

Het lijkt me eerder dat het een glow-in-the-dark effect is dan een vertraging van de fotonen door het kaarsvet.

[ Voor 52% gewijzigd door eamelink op 21-12-2004 23:34 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De relaxatietijd van je kegeltjes is niet hetgeen dat ervoor zorgt dat een beeld er wel of niet is. Je hersenen stellen beelden heel sterk op basis van verwachting samen; dat is de reden dat bewegingen vloeiend lijken te verlopen, terwijl je eigenlijk slechts losse stukjes opname, verknipt door knipperingen en bewegingen van je ogen, ziet. Je ziet de kaars nagloeien, omdat je hersenen denken dat de kaarsvlam er nog moet zijn: in het beeld van de kaars met zijn omgeving dat in je herinnering zit, hoort dat stuk rond die pit heel fel te zijn. Deze verwachting is wat je waarneemt en omdat je gewend bent dat die informatie van je netvlies afkomt, concludeer je met terugwerkende kracht dat het lijkt dat de kaars zelf nagloeit. In feite is het je gedachtegang die nagloeit en tijd nodig heeft zich aan de nieuwe situatie aan te passen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Probeer het eens te vangen met een camera.

[ Voor 3% gewijzigd door jelmervos op 21-12-2004 23:41 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik denk dat het idd gewoon iets van adaptatie is, net zoals dat je in de zon kijkt en dan vlekken in je ogen krijgt, dat is ook 'licht' dat er eigenlijk niet is... Of heeft dat er niks mee te maken?

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

World Citizen

FreeReef.nl

Probeer dit eens en kijk of je dan verder komt.

ga in bed liggen op je rug. zet je voeten tegen je kont dus je benen optrekken. sla de deken over je heen zodat je een ruimte kreeert onder je deken. pak een flitser van een camera (oid) kijk onder de deken en zorg dat alles licht dicht is afgesloten. kijk naar je buik oid en flits een keer met je flitser. nu niet je ogen dicht doen maar gewoon rond kijken. je ziet nu continu alles wat je hebt geflits voor 5 a 6 sec. ik denk dat dit ongeveer hetzelfde effect is of dat het er mee te maken heeft.

FreeReef.nl

Verwijderd

Confusion schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 23:35:
De relaxatietijd van je kegeltjes is niet hetgeen dat ervoor zorgt dat een beeld er wel of niet is. Je hersenen stellen beelden heel sterk op basis van verwachting samen; dat is de reden dat bewegingen vloeiend lijken te verlopen, terwijl je eigenlijk slechts losse stukjes opname, verknipt door knipperingen en bewegingen van je ogen, ziet. Je ziet de kaars nagloeien, omdat je hersenen denken dat de kaarsvlam er nog moet zijn: in het beeld van de kaars met zijn omgeving dat in je herinnering zit, hoort dat stuk rond die pit heel fel te zijn. Deze verwachting is wat je waarneemt en omdat je gewend bent dat die informatie van je netvlies afkomt, concludeer je met terugwerkende kracht dat het lijkt dat de kaars zelf nagloeit. In feite is het je gedachtegang die nagloeit en tijd nodig heeft zich aan de nieuwe situatie aan te passen.
Sorry confusion, maar je hersenen spelen in dit proces een minder grote rol dan de kegeltjes en staafjes... Kijk, ik zal het uitleggen... Door overstimulatie van kegeltjes (via een intense lichtbron) zal de prikkeldrempel van de kegels verlaagd worden om te hyperpolariseren. Als relatief veel kegeltjes in een klein gebied hyperpolariseren (intens licht) voor langere tijd, en als men vervolgens de input weg haalt, zullen de kegeltjes moeten herstellen en depolarizeren. Die depolarizatie duurt even, omdat de cel lang geprikkeld is om cyclys AMP te produceren. Hoe langer de input, hoe meer cAMP, ook al is de drempelconcentratie allang overschreden waarbij Na afhankelijke poorten in de celmembraan open gaan en de cel depolarizeren. Het opruimen van het cAMP gaat via verschillende phosphodiesterases, maar dat proces heeft even tijd nodig.
Duidelijk? :+

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:57:
Sorry confusion, maar je hersenen spelen in dit proces een minder grote rol dan de kegeltjes en staafjes... Kijk, ik zal het uitleggen... Door overstimulatie van kegeltjes (via een intense lichtbron) zal de prikkeldrempel van de kegels verlaagd worden om te hyperpolariseren. Als relatief veel kegeltjes in een klein gebied hyperpolariseren (intens licht) voor langere tijd, en als men vervolgens de input weg haalt, zullen de kegeltjes moeten herstellen en depolarizeren. Die depolarizatie duurt even, omdat de cel lang geprikkeld is om cyclys AMP te produceren. Hoe langer de input, hoe meer cAMP, ook al is de drempelconcentratie allang overschreden waarbij Na afhankelijke poorten in de celmembraan open gaan en de cel depolarizeren. Het opruimen van het cAMP gaat via verschillende phosphodiesterases, maar dat proces heeft even tijd nodig.
Duidelijk? :+
Dat is ook waar, maar dat alleen zorgt er niet voor dat je het blijft waarnemen. Richt je je blik op iets anders dan de kaars, dan wordt het signaal van de overgestimuleerde kegeltjes razendsnel uit het beeld gefilterd, omdat je hersenen 'weten' dat het er niet thuishoort. Als je naar de kaars kijkt, duurt dat langer, maar het feit dat je hersenen weten dat de kaars uit is, maakt dat de overgestimuleerde kegeltjes gefilterd kunnen worden, ook als ze eigenlijk nog een signaal geven.

Verwijderd

Volgens mij heeft het een veel simpelere, fysische oorzaak. Doordat vlam van de kaar zo heet is, gaan de koolstofdeeltjes die nog niet verbrand zijn licht geven. Deze deeltjes worden in de vlam verbrand, maar de reden waarom een vlam licht geeft is gewoon omdat de temperatuur van de vlam hoog genoeg is om zichtbaar licht uit te zenden (het is in wezen zogenaamde black body radiation). Hetzelfde gebeurt met de lont als je de kaars net hebt uitgeblazen. Doordat de temperatuur van de lont nog zo hoog is, zal hij licht gaan uitzenden, maar omdat de temperatuur van de omgeving veel lager is, koelt de lont snel af en zal je geen zichtbaar licht meer kunnen waarnemen dat door de lont wordt uitgezonden.

Verwijderd

Topicstarter
@nketelaar

Is dat zo, ja dan denk ik dat dat zo ongeveer hetzelfde is. Alleen is een flits niet heel helder.

@een boel :P

Ik heb zoveel mogelijk voorzorg genomen, zoals beschreven dat ik er vanuit kan gaan dat ik mijn ogen niet lichtvervuild heb. De lont doof ik met natte vingers dus dan gloeit ie niet na. Ik verwacht niet dat de kaars nagloeit, en ik bedoel dus hiermee, de rand van zo'n hele dikke kaars als het geheel ingevreten is.

Ik ben er ook sterk van overtuigd dat het een illusie is maar ik begrijp totaal niet waarom dat zo zou zijn als ik ervan overtuigd ben dat het niet zo hoort.

Bedankt voor de input trouwens.

Verwijderd

Het nagloeien komt gewoon van de temperatuur van de lont.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 13:11:
Het nagloeien komt gewoon van de temperatuur van de lont.
Nee, want zoals de topicstarter vertelt treedt het effect ook op als hij de kaars met een natte vinger uitmaakt. Nagloeien is dan uitgesloten.

Pagina: 1