[SATA/XP] unmountable_boot_volume

Pagina: 1
Acties:

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Sinds kort heb ik het volgende probleem...

Ik heb een "usb multi control hub" gekocht, deze in de cd-rom bay geinstalleerd.
Om ruimte te maken heb ik een sata harddisk die in die bay zat eruit gehaald, en op een andere plaats in de systeemkast gemonteerd.

Alles aangesloten en xp weer opgestart. maar nu loopt de pc telkens vast, met een foutmelding: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Dit vastlopen gebeurt op de volgende manier: bios wordt helemaal uitgevoerd, de sata harddisk wordt herkend. windows start wel op, het xp boot scherm verschijnt wel, maar na 20 seconden dus een BSOD met foutmelding.

Ik heb gezocht op tweakers, en op google.
Daarin werd als oplossing aangedragen om de pc op te starten met XP-cd, en dan naar recovery console te gaan, en met "chkdsk /r" of "fixboot" het probleem te herstellen.
Dit heb ik dus geprobeerd, ik kom in de recovery console, maar de pc hangt tijdens de controle/detectie van de harde schijf (volgens de info op het scherm)
Ik heb de pc een uurtje met rust gelaten om te zien of het gewoon een kwestie van tijd was, maar er gebeurt helemaal niks.

ik heb gezocht naar andere boot disks- en cd's, en heb die ook gevonden, maar het probleem is dat die de harddisk niet detecteren omdat de sata drivers nodig zijn om de schijf te kunnen gebruiken!

andere kabels gebruikt, alle andere hd's, en cd-rom devices afgekoppeld..

Kunnen jullie nog iets bedenken om de harde schijf te kunnen fixen, danwel te benaderen op de een of andere manier? Misschien zie ik iets over het hoofd...
hoe dan ook op die schijf staat belangrijke data, en ik wil de schijf weer gebruiken!

enkele specificaties:

Windows XP Pro, sp1
msi via pt880 neo.
pentium 4 cpu 2.8 ghz
1024 mb ddr-ram
sata-raid geintergreerd op het moederbord, 2 kanalen.
pata, vier kanalen.

situatie:

ide kanaal 1: 2 ide schijven 80, en 50 gigabyte. ntfs
ide kanaal 2: 2 cd rom devices
sata kanaal 1: 1 maxtor hd 160 gigabyte (opstartschijf) ntfs
sata kanaal 2: niks

oplossingen, suggesties zijn welkom!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

unimatrix zero schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:41:
Daarin werd als oplossing aangedragen om de pc op te starten met XP-cd, en dan naar recovery console te gaan, en met "chkdsk /r" of "fixboot" het probleem te herstellen.
Dit heb ik dus geprobeerd, ik kom in de recovery console, maar de pc hangt tijdens de controle/detectie van de harde schijf (volgens de info op het scherm)
Heb je wel vooraf de SATA drivers geladen mbv F6?

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

bij ons krijgen we de zelfde melding op school. wat hier helpt: opnieuw opstarten , na de bios op f8> dan krijg je het menu met bveilige modus en zo , daar kies je laatst bekende configuratie > en dan rebooten en dan lukt het wel....

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• unimatrix zero
Quote "Heb je wel vooraf de SATA drivers geladen mbv F6?" /Quote

Yes dit heb ik gedaan, de drivers worden "geinstalleerd" door de setup cd van XP, en ik kom ook wel in de recovery console, maar als ik de repair optie kies dan blijft het geheel steken bij de controle van de hd. volgens de info op het scherm word de hd gecheckt, maar er gebeurt verder niks, ook niet na een uur te hebben gewacht.

ik zoek een andere manier om de hd te benaderen om de mbr te fixen of iets dergelijks....

[ Voor 10% gewijzigd door unimatrix zero op 21-12-2004 21:56 ]

• unimatrix zero
lammmetak schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:52:
bij ons krijgen we de zelfde melding op school. wat hier helpt: opnieuw opstarten , na de bios op f8> dan krijg je het menu met bveilige modus en zo , daar kies je laatst bekende configuratie > en dan rebooten en dan lukt het wel....
Ook geprobeerd om in veilige modus te komen en in command prompt met F8.
Lukt ook niet, zelfde foutmelding..........

Verwijderd

Kijk eens op http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;297185 Daar staat de mogelijke reden en oplossing

Mocht dat niet helpen, dan helpt wellicht het volgende:

Heb zelf een IBM 60GXP 40GB gehad die dit jaar 3x is gecrashed.
De ezel stoot zich over het algemeen... dus na de tweede crash ben ik op zoek gegaan naar datarecovery progjes en reparatieprogjes voor MBR en partitietabellen.
Als het MBR en de partitietabellen corrupt zijn, kun je dat heeeel misschien oplossen met Active Partition Recovery of iets dergelijks.
R-studio beviel me errrug goed. Is lekker klein, heeft geen registerentries nodig en vindt zo'n beetje alles terug (mits niet overschreven). Let op! er zijn 2 versies: Éen voor FAT en één voor NTFS. Minimum vereisten: veel geduld (voor NTFS-partities had-ie meestal meer nodig dan een dikke nacht slapen - Voor de duidelijkheid: ik sliep, en R-studio werkte -), een andere schijf waar je windows op draait en dat de bios je schijf 'ziet'.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Probeer is scandisk te draaien als je de hd in een andere machine stopt ?

[ Voor 77% gewijzigd door eppie op 22-12-2004 14:05 ]

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:52

star-saber

Ryzen

dat usb reader ding.schakel die eens uit en probeer het dan eens.

• unimatrix zero
Bedankt voor de reacties tot zover.

@ roboy, de oplossing op microsoft site had ik al ontdekt, werkt niet helaas voor mij. r-studio is ook geen optie, kan schijf ook niet benaderen als tweede hd naast werkende XP omgeving. toch bedankt voor reply.

@ eppie, heb niet mogelijkheid daarvoor, helaas

@ star-saber, dat ding heb ik er al uit, neem geen risico meer, omdat ik nieuwe schijf heb gekocht en daar nu mee werk, de probleemschijf ligt nu in de kast tot ik een oplossing heb bedacht.

misschien weet iemand anders een oplossing, of heeft iemand hetzelfde gehad??
Pagina: 1