[Linux] Partitioneren nieuwe partitie van 40GB, na mke2fs 1G

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik zit met een heel vreemd probleem met een machine op afstand:

Ik kwam ruimte tekort, en gelukkig had ik nog een schijfje in de machine hangen met 40 gig vrije ruimte, ongepartitioneerd.

Ik doe: cfdisk /dev/hdc
Maak een nieuwe partitie aan, write die naar de schijf.
Vervolgens doe ik mke2fs -j /dev/hdc4 , welke veel te snel klaar is. Na het mounten en 20 gig willen kopieeren raakt de schijf plots vol. Daarna deed ik df -h en zag een partitie van zo'n 1,1 GB groot.

Ik heb ook nog ext2 geformatteerd, en nu al zo'n 5x geherpartitioneerd. Het gaat om een 4e primaire partitie. Wat kan hier aan de hand zijn? Liever niet rebooten, maar zo nodig kan dat.

Ik hoop dat het is op te lossen, dit vind ik wel erg vreemd :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:04

sphere

Debian abuser

Ik moest met Debian altijd rebooten van cfdisk. Probeer het eens met parted?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• pierre-oord
sphere2 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:27:
Ik moest met Debian altijd rebooten van cfdisk. Probeer het eens met parted?
Had je anders hetzelfde probleem? Normaal reboot ik nooit na iets te hebben gedaan met cfdisk namelijk. Het is zo vreemd dat de partitie dus "verkeerd" wordt geformatteerd.

parted ken ik niet, experimenteren doe ik liever niet. Het is een colocated machine, en op deze draaien een aantal belangrijke websites en databases, waardoor die eigenlijk niet down kan, zeker niet zonder dat er iemand bij staat.

Ik wacht nog even verdere tips af :) maar bedankt

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:01

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
als je de andere partities al gebruikt zul je inderdaad eerst moeten reboten afaik

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• pierre-oord
Kees schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:40:
als je de andere partities al gebruikt zul je inderdaad eerst moeten reboten afaik
Oh, dat wist ik niet. Kan kloppen, want normaal doe ik alleen bij lege schijven partities maken, formatteren, en een standaard install vanaf een andere HDD erop knallen.

Weet je of er toenvallig een een of ander trucje is om dit te omzeilen? De machine mag eigenlijk niet down gaan namelijk ;(

Omdat dit een 2e disk is waarop vooral handmatig wordt gebackupped, is het wél mogelijk om alle partities te unmounten. Als ik alles unmount, kan ik dan de schijf of een of andere manier opnieuw inlezen, zodat deze weer alle partities herkent?

edit:
Overigens, kan er data-loss zijn ontstaan op de schijf doordat ik nu eerst "verkeerd" heb geformatteerd en dingen daarop had gekopieerd? De gegevens zijn dus backups, dus niet super-belangrijk, maar dan weet ik of ze corrupt zijn of niet...

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 21-12-2004 21:47 ]

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

Ik gebruik altijd de gewone fdisk. Maar met sfdisk (-R of --re-read) kun je meen ik wel de partition-table syncen wat fdisk al zelf aan het einde doet.

Dus alles unmounten sfdisk -R en daarna partitioneren met fdisk zou ik proberen ;)

/edit
Trouwens data-loss voor je andere partities: Als je niets hebt gewijzigd aan de geometry van die partities moet het volgens mij gewoon goed gaan. ff checken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door BoAC op 22-12-2004 07:55 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

pierre-oord schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:23:
Ik heb ook nog ext2 geformatteerd, en nu al zo'n 5x geherpartitioneerd. Het gaat om een 4e primaire partitie. Wat kan hier aan de hand zijn? Liever niet rebooten, maar zo nodig kan dat.
Dat je de meldingen eens moet lezen die fdisk uitspuugt : namelijk dat de partitietabel niet opnieuw door de kernel gelezen wordt omdat er wat in gebruik is. In dit geval moet je dus rebooten.

• pierre-oord
igmar schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:08:
[...]

Dat je de meldingen eens moet lezen die fdisk uitspuugt : namelijk dat de partitietabel niet opnieuw door de kernel gelezen wordt omdat er wat in gebruik is. In dit geval moet je dus rebooten.
Die melding gaf die dus niet.
Ik heb deze overigens wel vaak gezien, toenvallig gisteren nog bij een nieuw systeem die ik partitioneerde. Maar niet op deze, daar ben ik 100% zeker van.

Ik ga zo even doen wat degene hierboven zegt, hoop dat het werkt :)

edit:
BoAC, je bent een schat :>
Het werkt super !

[ Voor 5% gewijzigd door pierre-oord op 22-12-2004 17:00 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Vreemd, toen ik nog cfdisk gebruikte gaf ie die meldingen wel. fdisk geeft ze zeker. in /proc/partitions staat overigens de actuele info zoals de kernel ze ziet. Als alternatief kun je ook fdisk opstarten, en dan gewoonweg wegschrijven, dat reload ook de tabel (of doet een poging daartoe).

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

pierre-oord schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:55:
...
Ik ga zo even doen wat degene hierboven zegt, hoop dat het werkt :)

edit:
BoAC, je bent een schat :>
Het werkt super !
Gelukkig ;) is altijd wel spannend :P
igmar schreef op woensdag 22 december 2004 @ 17:11:
[...]
Vreemd, toen ik nog cfdisk gebruikte gaf ie die meldingen wel. fdisk geeft ze zeker. in /proc/partitions staat overigens de actuele info zoals de kernel ze ziet. Als alternatief kun je ook fdisk opstarten, en dan gewoonweg wegschrijven, dat reload ook de tabel (of doet een poging daartoe).
Helaas dus niet als er nog partities zijn gemount op de betreffende drive ;)
Pagina: 1