Toon posts:

[Linux] Routeren bepaalde poorten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Linuxserver die fungeert als gateway voor een bepaald subnet. Hij beschikt over een ADSL verbinding naar internet. Hierop komt de mail binnen en via deze verbinding wordt ook geinternet.

Nu wil ik het volgende: ik heb de mogelijkheid om een route toe te voegen naar een andere router met meer bandbreedte. Ik wil nu op de Linuxserver de ADSL verbinding als default gateway houden voor o.a. de mail, maar wil het http en https verkeer routeren over een andere router. Weet iemand of dit mogelijk is? Ik heb hier op Tweakers en op Google niet exact kunnen vinden wat ik bedoel. Stel dat ik een bepaalde server over de snelle verbinding wil bereiken, dan doe ik gewoon:

code:
1
route add x.x.x.x gw y.y.y.y

En klaar is Kees. Maar in plaats van x.x.x.x wil ik nu dus een poort / protocol routeren als dat mogelijk is.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit kan met policy routing. Zijn prima HOWTO's voor te vinden :)

link

Je hebt hier de 'iproute' package voor nodig. Als je 'ip' hebt (commando) heb je dat. Bijvoorbeeld 'ip route'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Standaard routeren kan inderdaad niet. iproute is prima, maar het kan natuurlijk ook met een combinatie van route en iptables.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm.... jammer dat mijn kernel geen Policy Routing ondersteund. :'( Is er nog een manier om dit op te lossen zonder Policy Routing?

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Gewoon dnat?
dus met iptables -t nat -A PREROUTING (bijv -s ! intern netwerk) -i eth<extern> -p tcp --dport 80 -j REDIRECT --to-destination <ip-httpserver>
of iets dergelijks, dit doe ik even uit mijn hoofd, ben namelijk geen lopende manual
ehrm nee, ik lul sorry
dat is niet wat je bedoelt, misschien met chain FORWARD

[ Voor 19% gewijzigd door Bas! op 22-12-2004 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het klonk leuk, maar is inderdaad niet helemaal wat ik bedoel, en voor zover ik weet kan het toch ook niet met de FORWARD chain?

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Als ik zo graaf in mijn massa is het toch in ieder geval de netste methode met iproute2 spul in de kernel. Het zou denk ik ook wel met nat kunnen, maar het zou wel smerig zijn en waarschijnlijk leiden tot een dubbele nat

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt als kernelknutselen.... 8) Ik denk dat ik het probleem tijdelijk ga omzeilen door Squid te configureren om de proxy van XS4ALL te gebruiken. Dan maak ik een route aan naar die proxyserver. Ik vond alleen de ip route oplossing mooier omdat niet iedereen nu een proxyserver gebruikt.

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04
Suffe vraag misschien hoor, maar zit die 2e router ook in hetzelfde LAN'etje? If so, waarom zet je dan niet je client op om DIE router als Default Gateway te gebruiken? Tevens ben je dan nog altijd in staat om je client z'n mail op te laten halen vanaf je Linux box waar ADSL op draait aangezien dit hetzelfde subnetje is. Op de Linux box zelf blijf je gewoon van de def. gw setting af, dat staat er buiten.

Verwijderd

Topicstarter
Die tweede router zit in een ander subnet helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 10:18:
Dat klinkt als kernelknutselen.... 8) Ik denk dat ik het probleem tijdelijk ga omzeilen door Squid te configureren om de proxy van XS4ALL te gebruiken. Dan maak ik een route aan naar die proxyserver. Ik vond alleen de ip route oplossing mooier omdat niet iedereen nu een proxyserver gebruikt.
Ben ik weer. Heb helaas nog geen andere kernel kunnen compilen en heb geprobeerd het probleem via Squid op te lossen.

Ik gebruik onderstaande regel in squid.conf om alles via XS4ALL te laten lopen, althans dat is de bedoeling.
code:
1
cache_peer 194.109.6.13 parent 8080 0 no-query

Ik heb dus een route aangemaakt naar 194.109.6.13 die via een andere gateway loopt (snellere lijn), en ik zie ook wat verkeer voorbijkomen richting 194.109.6.13, maar downloaden blijft traag. Wanneer ik een route over die andere gateway aanmaak naar de server waarvan ik download wordt het wel snel. Het lijkt dus of die 194.109.6.13 niet gebruikt wordt, of niet bij downloads gebruikt wordt. Het enige wat mij nog opviel was het woord DIRECT in access.log.

code:
1
2
1104220428.963    170 192.168.0.15 TCP_MISS/304 320 GET http://www.weeronline.nl/wb/blind_default_rechts.htm - DIRECT/217.11
0.117.15 -

Iemand nog tips?

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die nog een idee heeft om dit redelijk snel op te lossen?
Pagina: 1