Laptopbatterij : kapot door ontladen, herstelpogingen...

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:02

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Ik heb de batterij van mijn Toshiba Satellite Pro M10 met weerstandjes ontladen, daarna rustig laten opladen. De batterij-meter staat op 100%, terwijl m'n laptop niet kan starten met die batterij. Ik meet 7,5V ipv 10,8V dus veel te weinig.

[rml][ Accu] Laptopaccu dood na 'extern' ontladen.[/rml]
Ik lees ik dat het mogelijk is om de batterij manueel op te laden.
Gisteren heb ik de batterij manueel opgeladen met een labovoeding, ik heb het tot 9V opgeladen. Daarna begint het op te warmen, maar ik heb verder geprobeerd. Totdat er maar 4,4V eruit kwam, dus het probleem nog erger gemaakt.

Vandaag dan maar de batterij opengedaan: er zitten 9 rooie cellen in de batterij. 3 cellen staan op 4,3V max geladen, terwijl 6 andere cellen dood zijn (0V). Ik ben nu bezig met de batterij om te bouwen zodat het met 3 cellen werkt. (serie schakelen) Ik ga wel met de laadstromen van de laptop rekening moeten houden, alleen batterij opladen als de laptop aanstaat. Alleen zal mijn laptop 1uur op batterijen draaien ipv 3 à 4 uur, hopelijk kan een student een batterij uitsparen...

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 21-12-2004 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-05 15:00
Mooi verhaal en jammer voor je, maarre, wat is nu de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
JeroenG33 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:24:
Mooi verhaal en jammer voor je, maarre, wat is nu de vraag?
Heeft iemand ervaring met kapotte batterij proberen werkend te krijgen? Gaat de goed of slecht aflopen? Ik ga het uitproberen...

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 21-12-2004 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 08:56

Kleintje81

Blaat

Is het een NiMH of een Lion accu? De eerste kun je evt. proberen met de 'diepvriesmethode' wat beter te krijgen...

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Het is een lithium-ion, de diepvriesmethode is voor lithium-ion afgeraden. Ik heb batterij opgebroken en zat met een multimeter te meten op de cellen. Ik zag dat 3 cellen parallel netjes 4,3V geven, de rest gewoon 0V. Daarna heb ik de cellen losgemaakt om ze afzonderlijk te meten en afzonderlijk op te laden met een labovoeding (diode niet vergeten aub, zodat alleen stroom van de voeding naar de batterij gaat en niet omgekeerd). Dan ben ik tot conclusie gekomen, dat er idd maar 3 van de 9 cellen in orde zijn.

Dan heb ik geprobeerd van de 3 goede cellen een laptop batterij te maken, dus de 3 cellen in serie om de nodig spanning te bereiken. Wel opletten dat je de spanningssensors aan de juiste plekjes verbind, anders zal je laptop denken dat de batterij kapot is. Dus deze mod is van hoger niveau dan een volt-modje, ik raad het af om dit zelf uit te proberen. Enkel uitproberen als je kennis van elektronica hebt. In de search en in google heb ik geen mensen gevonden die deze mod uitgeprobeerd hebben, correct me if wrong!

De laptop werkt idd op 3 ipv 9 cellen, alleen moet ik met de laadstroom oppassen, alleen de laptop batterij laten opladen als mijn laptop aan staat (laptop verbruikt, dus weinig stroom naar de batterij). Ik ga niet proberen met de laptop met batterij en adapter, terwijl het uit staat: te hoge stroom kan de batterij in brand doen schieten, in slechte geval: ontploffen zoals sommige nokia's.

disclaimer: Probeer dit niet, tenzij als je goede kennis van elektronica zou je dat proberen. In eender welke omstandigheid ook, de topicposter, GoT, GoT-users, }:O , ik,... zijn niet verantwoordelijk voor alle vormen van gevolgen van deze mod.

Ik heb foto's getrokken met een ouwe spiegelreflexcamera, het kan nog ff duren voordat ik deze online kan zetten.

Lithium-ion batterijen ontploffen/branden niet zo snel als sommige beweren, maar het blijft risicovol om het uit te proberen.

Ik hoop dat deze topic interessant is voor mensen die de search gebruiken, wanneer ze een laptopbatterij proberen te herstellen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 22-12-2004 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk er aan dat een LiIon cel een potentiele bom is. Ga niet experimenteren met andere laders, want als zo'n ding overladen wordt kan hij door interne sluiting (er ontstaat dan metallisch lithium in de cel) in brand vliegen of erger.

Lithium-Ion cellen hebben een zeer exact gespecificeerd laadpatroon nodig en zijn absoluut niet te vergelijken met NiMh of NiCd cellen. Die laatste mag je best overladen - de overtollige energie wordt dan afgevoerd in de vorm van warmte. Bij LiIon cellen werkt dat zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
joopv schreef op woensdag 22 december 2004 @ 02:02:
Denk er aan dat een LiIon cel een potentiele bom is. Ga niet experimenteren met andere laders, want als zo'n ding overladen wordt kan hij door interne sluiting (er ontstaat dan metallisch lithium in de cel) in brand vliegen of erger.

Lithium-Ion cellen hebben een zeer exact gespecificeerd laadpatroon nodig en zijn absoluut niet te vergelijken met NiMh of NiCd cellen. Die laatste mag je best overladen - de overtollige energie wordt dan afgevoerd in de vorm van warmte. Bij LiIon cellen werkt dat zo niet.
http://www.batteryuniversity.com/partone-12.htm
Ik heb op deze laad-curve gebaseerd en zit regelmatig de spanning/stroom in de gaten te houden. Zodat er geen verkeerd dingen mee kan gebeuren, daarom raad ik deze mod af, tenzij als je voldoende elektronica-kennis hebt. Dan is het nog altijd eigen risico.

Het in de gaten houden is het moeilijkste, eergisteren heb ik te lang naar de televisie gekeken. Zodat er maar 4,4V overbleef.

Als je (zoals ik) met labovoedingen experimenteerd, vergeet niet de diode tussen te zetten. Het is niet de bedoeling dat de batterij stroom aan de voeding geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 22-12-2004 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 01:24

Oceria

I've been in between....

Mja, als je in alle cellen minder dan de helft aan spanning kunt krijgen, dan kun jer er wel vanuit gaan dat je nooit meer een lange levensduur uit die batterijen gaat halen. Al doe je een regendansje.

Ik vermoedt dat je geprobeed hebt om het "geheugeneffect" van je batterij weg te nemen door deze geheel te ontladen met weerstanden. Wel, het ontladen is gelukt kun je wel zeggen ;)
Om batterijen in goede conditie te houden moet je ze gewoon gebruiken totdat het apparaat aangeeft dat deze niet meer met de spanning van de batterijen kan werken. Daarna moet je ze weer geheel in de juiste lader opladen. Op deze manier gebruik je de batterijen door hun hele op/ontlaad cyclus en hebben ze de langste levensduur. Niet met eigengebouwde dingen gaan werken, daar verknal je de batterijen alleen maar mee (zoals je al gemerkt hebt).
Als leer object ("hoeveel kan ik nog met een batterij die niet meer oplaadt?") is het misschien nog wel grappig, maar houdt er rekening mee dat opladers er niet van houden om doorgeslagen batterijen op te laden. Dat lijkt te veel op kortsluiting ;)
Als het doel is om weer een paar uur op batterijen te werken, koop dan gelijk maar een vervangende batterij.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Oceria schreef op woensdag 22 december 2004 @ 02:20:
Mja, als je in alle cellen minder dan de helft aan spanning kunt krijgen, dan kun jer er wel vanuit gaan dat je nooit meer een lange levensduur uit die batterijen gaat halen. Al doe je een regendansje.

Ik vermoedt dat je geprobeed hebt om het "geheugeneffect" van je batterij weg te nemen door deze geheel te ontladen met weerstanden. Wel, het ontladen is gelukt kun je wel zeggen ;)
Om batterijen in goede conditie te houden moet je ze gewoon gebruiken totdat het apparaat aangeeft dat deze niet meer met de spanning van de batterijen kan werken. Daarna moet je ze weer geheel in de juiste lader opladen. Op deze manier gebruik je de batterijen door hun hele op/ontlaad cyclus en hebben ze de langste levensduur. Niet met eigengebouwde dingen gaan werken, daar verknal je de batterijen alleen maar mee (zoals je al gemerkt hebt).
Als leer object ("hoeveel kan ik nog met een batterij die niet meer oplaadt?") is het misschien nog wel grappig, maar houdt er rekening mee dat opladers er niet van houden om doorgeslagen batterijen op te laden. Dat lijkt te veel op kortsluiting ;)
Als het doel is om weer een paar uur op batterijen te werken, koop dan gelijk maar een vervangende batterij.
Als je met alle cellen niet de volledig spanning krijgt, dan kunnen bepaalde cellen kapot zijn. bv 4,3V + 0V + 0,1V = 4,4V. Ik heb de cellen gemeten, zodat ik de goede cellen eruit kan pakken. Met de cellen kon ik aan de juiste spanning geraken, idd zal de capaciteit van mijn batterij veel minder zijn. Maar dat is geen probleem, zolang mijn laptop niet direct uitvalt, als ik de adapter uit trekt.

Ik heb idd ontdekt, dat je Lithium-ion-batterijen niet te ver mag ontladen, Lithium-ion-batterijen hebben zelfs geen Memory-effect zoals we die bij NiCad of Nimh batterijen kennen.

Een nieuwe originele batterij kost bijna 200 euro in België als je de verzendingskosten meerekend, dat is veel voor een student. Bovendien is deze laptop hopeloos verouderd, toen ik het kocht.

Voorkomen blijft beter, dan deze mod doen om je batterijen op te lappen.

[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 22-12-2004 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Een Lion cel mag niet onder de 2,9 volt komen dan gaan ze stuk. ALs ze onder de 2,9 volt zijn dan moet je ze opladen met 1/100 van de capciteit. Veder geld elke laad cyle mee (ook als je de acuuc maar 10minuten laad), grote nadeel aan Lion cellen is dat de capciteit afneemt na dat die x keer opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Topicstarter
Ik heb eindelijk een negatievenscanner en kan nu pas het vervolg posten.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/105-laptop-accu-open.jpg
Ik heb de accu opgebroken en na ontleding zie ik de volgende dingen:
  • Groepjes van 3 cellen staan parallel voor meer stroom en er staan 3 zulke groepjes in serie voor meer spanning.
  • Elke groepje heeft een eigen verbinding met het printje zodat de elektronica kan zien hoeveel volt over elke groepje staat.
  • Tijdens het te verre ontladen zijn er bepaalde cellen waarschijnlijk van polariteit veranderd (plotseling wordt de - een + en omgekeerd). Zo'n omgepoolde cel in een parallelschakeling zorgt voor stroom dat rondjes loopt en kortsluiting effect. Hierdoor zijn 2 x 3 cellen gesneuveld.
  • V3 spanning wordt via die speciale ijzeren dinges (lijken verdacht op weerstanden) naarbuiten gestuurd. Waarschijnlijk moet het de stroom beperken als het te heet word.
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/rapture/stockage/107-laptop-accu-mod.jpg
Dus hoogtijd om de 3 goede cellen serie te schakelen om de juiste spanning te bereiken, die spanningsmetende verbindingen met het printje aan de juiste cel hangen. De accupack dicht doen, opladen en testen maar. De laptop kan maar een kwartiertje op deze batterij werken, want laptop trekt naar verhouding enorm veel stroom van een 1/3 accu, dan zakt de spanning snel zodat de laptop denkt dat de batterij leeg is.

De mod werkt, maar de accu is na een kwartier volgens de laptop al leeg, enkel bruikbaar als UPS. Ik heb een andere batterij gekocht om normaal te werken op de laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 30-09-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

rapture schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:23:
Ik heb de batterij van mijn Toshiba Satellite Pro M10 met weerstandjes ontladen,
Nooit doen, waneer je een lion cel helemaal leeg maakt dan gaat die stuk waardoor die niet meer te repareren is. Het laden gaat op maximaal 4,2v per cel, de stroom 1/10 capciteit. En ze schijnen er ook niet tegen te kunne op constant aan de lader te hangen.

Veder hebben lion cellen een beperkte levensduur, dus ga hem niet steeds opladen waneer die nog 80% vol is, maar laadt hem zo minmogelijk op.
Pagina: 1