Toon posts:

SFF en waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn SFF (Shuttle SN41 v2) toch best wat geluid maakt wou ik een Zalman Reserator aanschaffen. Nu is mijn vraag of dit eigenlijk wel een oplossing is, omdat de voeding ook geluid maakt en die natuurlijk niet watergekoeld kan worden.

Zijn er misschien andere, betere, oplossingen?

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik weet niet hoe groot de fan die in je voeding zit is.. maar kun je die niet vervangen voor een stillere??

Verwijderd

Topicstarter
metal14 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 18:07:
ik weet niet hoe groot de fan die in je voeding zit is.. maar kun je die niet vervangen voor een stillere??
40mm zo te zien. Dat deze vervangen kan worden had ik ergens gelezen ja, maar mijn vraag is meer hoe de verhouding van het geluid zich verhoud. Is de voeding de herriemaker, of is dat meer de chipsetfan en de cpu fan? Zo kan ik bepalen of die 200+ euro voor waterkoeling te rechtvaardigen valt. Als ik daarmee slechts 40% van het geluid wegneem is dat niet genoeg natuurlijk...

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Fan van voeding op lager voltage laten lopen of vervangen door andere :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Dan koop je zo een kleine Shuttle, en dan ga je er een MEGA Zalman Reserator naast zetten :|

Beetje tegenstrijdig niet?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:46:
Dan koop je zo een kleine Shuttle, en dan ga je er een MEGA Zalman Reserator naast zetten :|

Beetje tegenstrijdig niet?
Het voordeel van de kleine shuttle is dat ie op m'n bureau kan. Dat zalmanapparaat hoeft daar niet te staan...

En hoe kan ik die fan op een lager voltage laten lopen? Dat zit toch in de voeding zelf aangesloten?

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:56

Exigence

dnkroz

Je kunt testen wat het meeste geluid maakt door een voor een de fans even stil te zetten door hem even met de hand tegen te houden. Of voordat je de PC aanzet even een stokje in de voeding steken zodat de fan niet aangaat. Wel zo snel mogelijk er weer uit halen natuurlijk :P Maar dan weet je in ieder geval wát het meeste herrie maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Exigence schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:59:
Je kunt testen wat het meeste geluid maakt door een voor een de fans even stil te zetten door hem even met de hand tegen te houden. Of voordat je de PC aanzet even een stokje in de voeding steken zodat de fan niet aangaat. Wel zo snel mogelijk er weer uit halen natuurlijk :P Maar dan weet je in ieder geval wát het meeste herrie maakt.
Ik heb dit gedaan en het blijkt dat de voeding voor zeker de helft van het geluid zorgt, misschien wel meer. Waterkoeling heeft niet al te veel nut dus. In hoeverre zorgen andere fans voor minder geluid? Is dat een kwestie van 'net wat minder' of wordt het geluidsniveau fors teruggedrongen?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:25:
[...]

Ik heb dit gedaan en het blijkt dat de voeding voor zeker de helft van het geluid zorgt, misschien wel meer. Waterkoeling heeft niet al te veel nut dus. In hoeverre zorgen andere fans voor minder geluid? Is dat een kwestie van 'net wat minder' of wordt het geluidsniveau fors teruggedrongen?
Als je het goed doet hoor je helemaal niets meer ;) Mijn coolermaster fan's op 5V hoor je echt niet, ik hoor alleen mn HD en mn voeding iets :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:51:
[...]

Het voordeel van de kleine shuttle is dat ie op m'n bureau kan. Dat zalmanapparaat hoeft daar niet te staan...

En hoe kan ik die fan op een lager voltage laten lopen? Dat zit toch in de voeding zelf aangesloten?
Als je de zalman veel hoger of lager zet dan ret de 150l/h pomp waarschijnlijk de hoogte niet meer. Dus dan koelt ie zegmaar heel erg niet meer. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:25:
[...]

je kan je oude fan er uit halen en dan een fanduct er opzetten van 40mm naar 80mm en dan een stille papst er op zetten (bijv de 12 db, die is erg stil)

LinkedIn
BlackIntel

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Er zijn watergekoelde voedingen.

Verwijderd

Topicstarter
almar schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:50:
Er zijn watergekoelde voedingen.
Maar niet die in m'n SFF passen denk ik ;).

Zien er mensen die ervaring hebben met het pasief koelen van de northbridge in zo'n SFF? Ik gebruik mijn onboard video, dus dat zal wel wat warmer worden.

Ik zit eraan te denken om er zo eentje op te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/915-953G.JPG

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

_Ernst_

Mark It Zero!

De north brigde in mijn shuttle is standaard al passief gekoelt. Er zit een heatsink op die ongeveer de helft is kwa formaat van die zalman. Hij word btw wel gekoelt door de airdflow van de cpu fan, die met waterkoeling we zou vallen.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:05:
De north brigde in mijn shuttle is standaard al passief gekoelt. Er zit een heatsink op die ongeveer de helft is kwa formaat van die zalman. Hij word btw wel gekoelt door de airdflow van de cpu fan, die met waterkoeling we zou vallen.
en gebruik je de onboard video?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:03

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:14:
[...]

en gebruik je de onboard video?
op het moment niet, maar daar heb ik wel een paar weken mee gedraait en dat deed het goed :)
Maar word standaard zo gelevert dus denk wel dat het voldoende is ;)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
_Ernst_ schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:17:
[...]

op het moment niet, maar daar heb ik wel een paar weken mee gedraait en dat deed het goed :)
Maar word standaard zo gelevert dus denk wel dat het voldoende is ;)
De mijne heeft standaard een fannetje.

Ik heb net voor ong. 120 euro koelingsspul besteld. Ik zal wel wat info plaatsen als alles geinstalleerd is.
Pagina: 1