DAT Streamer

Pagina: 1
Acties:

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-01 02:04
Ik moet een professionele DAT streamer aanschaffen voor het backuppen van server materiaal. Ik schrok van de prijzen.

Kan iemand mij vertellen wat een goede tapestreamer qua prijs/kwaliteitsverhouding. Ook een klein beetje motivatie erbij (goede ervaringen).

Heb hier en daar gezocht maar ik kan op dit forum niet bar veel vinden.

Bij voorbaat dank.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-03 22:56
Ik kan je niet rechtstreeks helpen, maar het bedrijf(je) waar ik werk had ook nodig nieuw backup systeem nodig. Nu ben ik ook erg geschrokken van die prijzen. We hebben het op een andere manier opgelost en wel op de volgende:

De oude tapestreamer gebruiken we voor de database van ons inkoop/voorraad/verkoop programma

Daarbij wordt er een andere computer met voldoende schijfruimte gebruikt als backup er wordt gewoon elke dag ervoor gezorgt dat de gegevens corrocsponderen. uiteraard staat deze server niet in hetzelfde bedrijfspand als de hoofdserver, maar staat in het pand(huis directeur) ernaast, je hebt genoeg tijd om de backup server te redden bij hele extreme brand en de kans is al klein dat het over gaat slaan.

Daarbij schrijven we de digitale (project) gegevens ook nog naar CD-ROM en die beland in de archief kast, samen met de papieren documentatie.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

misschien is het handig om de capaciteit waar je aan dacht erbij te zetten en evt snelheid.

Bij Iomega hebben ze REV drives deze zijn goedkoper 35/90GB IDE voor € 315,-

Voor de rest kan ik je niet helpen denk ik aangezien ik alleen ervaring heb met een QIC tapedrive die aangesloten wordt op de floppycontroller en maar 420mb capaciteit max heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 17:16 ]

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-01 02:04
Het gaat in feite niet om een hele server. Eigenlijk alleen een database(cybase) met relatiebeheer (80mb tot nu toe) en nog een andere soort database. Ik denk dat het nog niet 1 gig in beslag neemt. Mischien wil ik ook wel het hele systeem back-uppen.

zit een scsi schijf in van 26 gig dus een 40gb tapestreamer zou dan voldoende zijn.

Verwijderd

ik werk zelf wel veel met tape streamers..
maar het advies wat koenijn gaf lijkt mij in jou geval
zeker niet verkeert.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Voor totaal ongeveer 1GB aan data maakt het niet veel uit welke DAT je aanschaft, een relatief goedkope DDS-2 of DDS-3 is ruim voldoende. Daarmee kun je (afhankelijk van de compressie) tot respectievelijk 4GB en 8GB kwijt op een cartridge.
De cartridges zijn belachelijk goedkoop, dus gebruik iedere dag een andere en laat 'm niet een hele week in de server zitten.
Het idee van h.edink en koenijn om data te kopieren lijkt mij in dit geval echter sneller en goedkoper uit te voeren. Vergeet niet om te beschrijven hoe je alles moet restoren en voer dat minimaal een keer uit om te zien of alles werkt zoals verwacht - je zult niet de eerste zijn met een stapeltje perfecte backups die op geen enkele manier te gebruiken zijn voor een restore.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:27

FastBunny

Give it the Works !

Een Dat streamer kost al snel 500€, Grappig is dat je beter een nieuwe DDS72 drive kunt kopen dan een DDS4 drive, en je kunt met een DDS72 drive ook DDS3 tapes lezen en schrijven, daar kan 12/24GB op, wat genoeg is, die tapes zijn goedkoper dan DDS4 (20/40GB) of DDS72 (36/72GB). En je kunt zo groeien, mocht je meer dan 24GB hebben koop je gewoon andere tapes.

Voordeel van een tape t.o.v. een rev drive is dat je de media veeel goedkoper is en zo kun je voor elke dag een backuptape gebruiken.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik zou ook een Iomega REV drive nemen, wij verkopen ze ook en het werkt perfect en restoren is ook supermakkelijk omdat de bestanden op een soort mini HD worden gezet, je hoeft dus niet te spoelen en kan alles meteen benaderen.

Ze zijn cheap, betrouwbaar en te koop met een SCSI interface wat wil je nog meer.

Alle proemn in n drek

Pagina: 1