[RAID] Promise FastTrak S150 TX4 herkent geen Maxtor 300GB

Pagina: 1
Acties:

• Daugobelion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-05-2021
Hey guys.

Ik zit met een zwaar probleem :(

Heb een computer aangeschaft.
De specs:

Intel Pentium IV 3,0
Asus PSCH-L
2 GB RAM
5x Maxtor DiamondPlus 10 300GB
1x Western Digital Raptor 36 GB
NEC 3500 DVD-RW
Enermax 460W
Lian-Li PC1000

Mijn probleem:

Dat moederbord heeft twee on-board SATA controllers, een Adaptec en een Promise S150 TX4.
Die Adaptec heeft 2 SATA poorten en die Promise 4 poorten.

Op de Adaptec komt de Raptor en een Maxtor apart.
En op de Promise komen de andere vier Maxtor in RAID 0+1 (geen 5, word niet ondersteund).

Die Raptor word op allebei de controllers geidentificeerd. En de DiamondPlus 10 alleen op de Adaptec controller.

Als ik geen schijven op de Promise zet, geeft hij in de detectie-bios van de Promise een melding "No Drive Attached To Fasttrack Controller- Bios Not Installed".
Als ik de Maxtors aansluit is hij 2 minuten bezig met zoeken en zegt hij "Warning - FastTrak does not detect proper interrupts. Please check your PCI IRQ setup and make sure the PCI slot support Bus Mastering operations."
Als ik de Raptor erop zet, kan ik de array's definiëren.

Alle instellingen op moederbord zijn standaard. Dat zou denk ik moeten werken, maar nee dus.
Jumper op moederbord staat enabled. SATA-connectors zijn okee. Alle schijven krijgen voeding.
BIOS is geupdate naar 018. De Interrupt 19 Capture heb ik disabled en enabled. Verschillende IDE configuraties geprobeerd. En als laatste aan elk PCI-slot de BUS-master enabled/disabled. Maar het wil allemaal niet werken.

Iemand enig idee waar dit aan kan leggen?

Groetjes Almo

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zijn de BIOS-instellingen van de Promise correct ingesteld? Heb je op Ctrl-F gedrukt om in het BIOS van de Promise-controller te komen?

Vergeet dat hallo en de groeten doen maar, doen Tweakers sowieso al voortdurend.

[ Voor 27% gewijzigd door Guardian Angel op 21-12-2004 15:54 ]

ARME AOW’er

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 15:20
Ik heb zelf ook een promise kaart (losse PCI kaart) in een systeem met ook een onboard (ook Promise) controller. Ik wilde oorspronkelijk 2 HDD's in RAID0 of 1 aan de onboard hangen. En dan 4 disks in RAID5 aan dat promise kaartje.
Dat bleek gewoon niet werkend te krijgen. De onboard is nu uitgeschakeld en nu werkt het wel. Ik kreeg exact dezelfde foutmelding als jij, het lijkt wel of de Promise controllers moeite hebben als zij niet de enige RAID controllers in/aan/op het systeem zijn.
Er is nog wel een topic over mijn probleem hier ergens

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepie op 21-12-2004 15:57 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-03 19:07

Shuriken

Life is all about priorities

Zit de laatste bios erin? (v. 1.00.33)

Zo niet flash die er eens in.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Daugobelion
Als er geen schijven zijn aangesloten kan ik geen CTRL-F drukken. Alleen als die Raptor is aangesloten. Maar dat heeft geen zin. Ik kan in dat menu alleen maar array's toewijzen, kan aan instellingen van de kaart niks veranderen.

• Daugobelion
Die bios heeft versie 1.00.0.37
Dat is de laatste.

• Dr. Cheeks
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08-2025
Ik heb een vergelijkbaar probleem, maar dan met een Promise FastTrak S150II TX4 controller. Daar zitten 3 Maxtor DiamonMax Plus 10 schijven van 160Gb aan die onder Windows server 2003 in softwarematige RAID-5 draaien. Allemaal prima. Alleen bij een cold boot ziet ie geen schijven als ze er alledrie in zitten (zelfde foutmelding, 'BIOS not installed' of zo). Eén enkele schijf aansluiten en hij ziet hem altijd, twee schijven tegelijkertijd ziet ie soms en drie nooit. Rare is dat dit me niet meteen opgevallen is in het begin toen ik de boel installeerde, toen had ik toch ook alle drie de schijven aangesloten.

In mijn geval kan ik gewoon booten met één schijf en als Windows eenmaal draait de andere er gewoon bij prikken (is toch hot-swappable) en dan komen ze meteen beschikbaar alsmede m'n RAID-5 set. Maar het blijft zeer irritant.

Iemand meer info?
Pagina: 1