DIt is een apart topic over de NEC 3500. Het gaat hier namelijk om een probleem wat vaker voor schijnt te komen maar waar (nog) geen eenduidige oplossing voor is. Probleem:
NEC 3500 DVD kan na installatie geen CD/DVD lezen cq herkennen
(schijnt vooral een probleem te zijn op nForce mobo's..)
Mijn situatie:
Ik heb een A7N8X deluxe met 2x512MB Kingston geheugen en AMD 2800+.
Bios 1007, nForce 2 chipset. (bios 1008 en 1009 zijn ook langs geweest)
IDE master 1: 120 GB Maxtor
IDE master 2: Liteon DVD speler
XP SP2
Alles werkt, DMA enabled, geen problemen whatsoever.
Nu heb ik mijn Lite-on DVD speler vervangen door een NEC ND 3500AG DVD brander. En nu heb ik het volgende probleem: Hij leest geen cd's en DVD's.
Als ik er een CD of DVD instop tikt ie, alsof ie elke keer weer begint met lezen maar hij leest hem dus niet. Systeem is er een seconde of 30 erg druk mee en dan doet ie net of er niets in de DVD brander zit. De eerste die ik had gekocht werd om die reden vlot uitgewisseld bij de winkel (Norrod). Na overleg met de helpdesk (moest dma check doen e.d.) heb ik hem terug gebracht. Ook deze deed het niet. In de winkel hebben ze mijn 2e toen met de nieuwste officiele firmware geflasht: 2.17 en ze hebben me laten zien dat ie al mijn test-CD/DVD's kon afspelen.
Ik had meegenomen: Originele DVD, originele CD, CDR, DVD+r.
Allemaal DVD/CD waarvan ik 100% wist dat ze werkten en in de winkel deden ze dat ook. Ik kom thuis en hj doet het dus niet.
NEC 3500 ervaringen topic doorgespit en ik heb meerdere problemen gezien.
Daarna de FAQ doorgespit: Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed.
Kabels: HD heeft coolermaster 80pins kabel, DVD (op advies NEC) 40pins kabel. Met 80 pinskabel blijft het probleem.
Jumper staat correct op master, kabel is correct aangesloten en wordt ook zo herkent in het Bios. Slave en cable select is geprobeerd.
DMA is enabeld, staat op Ultra DMA mode 2
Ik heb 4 verschillende chipsetdrivers geprobeerd, niets werkt.
5.10.2600.366 Windows WHQL (laatste versie van Windows)
Standard Windows WHQL
1.16 Nvidia WHQL
6.1.2600.0 Nvidia non WHQL
Ik heb ALLE brandsoftware verwijderd, registry gecleand: niks helpt.
Kan me niet voorstellen dat de voeding brak is, want dan had ik met mijn DVD speler ook problemen moeten hebben?
Mobo geeft geen foutmeldingen, XP ook niet.
Nieuwste wnaspi van Nero gedownload: geen succes
Upperfilters verwijderen zou moeten helpen: nop
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q314060
Het rare is dat als ik de pc optstart terwijl ik er een DVD of CD in heb zitten, ik hem al hoor tikken (probeert dus de cd te lezen) voordat windows opgestart is. Maar ik zou niet weten of die gedachte goed is en waar ik dat dan in zou moeten zoeken..
Ik weet dus zeker dat de DVD brander goed is, is me voorgedaan in de winkel, waar ik bij stond. Mijn systeem zou in principe goed moeten zijn, want mijn Lite-on DVD speler doet het wel prima..
Vraag: wie heeft er suggesties en eventueel: Wie heeft hetzelfde mobo/chipset in combinatie met de NEC 3500 en XP SP2. Post dan aub je drivers en settings even.
Edit: heb hemnu ook even in mijn andere pc, A7V333 geprobeerd en dan is het dus gewoon plug en play.. ALLES werkt..
Het zal hem dus toch ergens in een driver of een instelling moeten zitten..
Edit: mobo bios update naar de laatste release (1008) en ook de laatste beta (1009) helpt niet. Ik zoek het toch nog steeds bij de IDE drivers. Is er een manier om alle drivers niet alleen te deinstalleren, maar ook fysiek te verwijderen? Afgezien van een clean herinstall.
Laatste update: Ik heb via een dos-boot (met cdromsupport) gebprobeerd om via dos toegang te krijgen. Dit lukt ook niet. NEC weet het niet, Helpdesk van Norrod niet, Asus geeft geen antwoord en op Nfoercershq weten ze het ook niet.
Dus dan gaat ie maar in een andere pc, waar ie het btw uitstekend in doet.
NEC 3500 DVD kan na installatie geen CD/DVD lezen cq herkennen
(schijnt vooral een probleem te zijn op nForce mobo's..)
Mijn situatie:
Ik heb een A7N8X deluxe met 2x512MB Kingston geheugen en AMD 2800+.
Bios 1007, nForce 2 chipset. (bios 1008 en 1009 zijn ook langs geweest)
IDE master 1: 120 GB Maxtor
IDE master 2: Liteon DVD speler
XP SP2
Alles werkt, DMA enabled, geen problemen whatsoever.
Nu heb ik mijn Lite-on DVD speler vervangen door een NEC ND 3500AG DVD brander. En nu heb ik het volgende probleem: Hij leest geen cd's en DVD's.
Als ik er een CD of DVD instop tikt ie, alsof ie elke keer weer begint met lezen maar hij leest hem dus niet. Systeem is er een seconde of 30 erg druk mee en dan doet ie net of er niets in de DVD brander zit. De eerste die ik had gekocht werd om die reden vlot uitgewisseld bij de winkel (Norrod). Na overleg met de helpdesk (moest dma check doen e.d.) heb ik hem terug gebracht. Ook deze deed het niet. In de winkel hebben ze mijn 2e toen met de nieuwste officiele firmware geflasht: 2.17 en ze hebben me laten zien dat ie al mijn test-CD/DVD's kon afspelen.
Ik had meegenomen: Originele DVD, originele CD, CDR, DVD+r.
Allemaal DVD/CD waarvan ik 100% wist dat ze werkten en in de winkel deden ze dat ook. Ik kom thuis en hj doet het dus niet.
NEC 3500 ervaringen topic doorgespit en ik heb meerdere problemen gezien.
Daarna de FAQ doorgespit: Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed.
Kabels: HD heeft coolermaster 80pins kabel, DVD (op advies NEC) 40pins kabel. Met 80 pinskabel blijft het probleem.
Jumper staat correct op master, kabel is correct aangesloten en wordt ook zo herkent in het Bios. Slave en cable select is geprobeerd.
DMA is enabeld, staat op Ultra DMA mode 2
Ik heb 4 verschillende chipsetdrivers geprobeerd, niets werkt.
5.10.2600.366 Windows WHQL (laatste versie van Windows)
Standard Windows WHQL
1.16 Nvidia WHQL
6.1.2600.0 Nvidia non WHQL
Ik heb ALLE brandsoftware verwijderd, registry gecleand: niks helpt.
Kan me niet voorstellen dat de voeding brak is, want dan had ik met mijn DVD speler ook problemen moeten hebben?
Mobo geeft geen foutmeldingen, XP ook niet.
Nieuwste wnaspi van Nero gedownload: geen succes
Upperfilters verwijderen zou moeten helpen: nop
http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;Q314060
Het rare is dat als ik de pc optstart terwijl ik er een DVD of CD in heb zitten, ik hem al hoor tikken (probeert dus de cd te lezen) voordat windows opgestart is. Maar ik zou niet weten of die gedachte goed is en waar ik dat dan in zou moeten zoeken..
Ik weet dus zeker dat de DVD brander goed is, is me voorgedaan in de winkel, waar ik bij stond. Mijn systeem zou in principe goed moeten zijn, want mijn Lite-on DVD speler doet het wel prima..
Vraag: wie heeft er suggesties en eventueel: Wie heeft hetzelfde mobo/chipset in combinatie met de NEC 3500 en XP SP2. Post dan aub je drivers en settings even.
Edit: heb hemnu ook even in mijn andere pc, A7V333 geprobeerd en dan is het dus gewoon plug en play.. ALLES werkt..
Het zal hem dus toch ergens in een driver of een instelling moeten zitten..
Edit: mobo bios update naar de laatste release (1008) en ook de laatste beta (1009) helpt niet. Ik zoek het toch nog steeds bij de IDE drivers. Is er een manier om alle drivers niet alleen te deinstalleren, maar ook fysiek te verwijderen? Afgezien van een clean herinstall.
Laatste update: Ik heb via een dos-boot (met cdromsupport) gebprobeerd om via dos toegang te krijgen. Dit lukt ook niet. NEC weet het niet, Helpdesk van Norrod niet, Asus geeft geen antwoord en op Nfoercershq weten ze het ook niet.
Dus dan gaat ie maar in een andere pc, waar ie het btw uitstekend in doet.
[ Voor 16% gewijzigd door IJzerboot op 23-12-2004 21:12 ]