Aarde draad meten?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.637 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128205

Topicstarter
Uiteraard de zoveelste topic over het bekend aarde draad. Maar mijn vraag is wat specifieker.

Kwam er laatst achter dat mijn pc apperatuur helemaal niet ge-aard is. Me hele kamer niet wat dat betreft.

Nu heb ik in een bijkast naast me kamer een afdekkapje gevonden waar de 3 welbekende draden uitkomen (Puls,null,aarde). waar me vader op zei dat hij niet zeker was of die draad wel echt ge-aard was omdat het op een vreemde plek in het huis zit.

Is het mogelijk om te meten of controleren of het ge-aard is? Ik heb een redelijk goeie multi-meter met nogal wat mogelijkheden maar ik zou echt GEEN idee hebben hoe ik dat zou moeten doen. en, of het uber-haupt wel kan :)

Bedankt voor enige verduidelijking hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Zet er spanning op, slaat de aardlekschakelaar door dan is het een aardedraad. :) 3 volt zou genoeg moeten zijn. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Meet de weerstand tussen die draad en de aardepin die in de meterkast zit. Als die weerstand minimaal is dan zijn ze zeer waarschijnlijk wel verbonden.

Dan hoef je alles in huis ook niet eruit te laten schieten ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Janoz op 21-12-2004 13:01 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazs2000

bazs2000

Janoz schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:01:
Meet de weerstand tussen die draad en de aardepin die in de meterkast zit. Als die weerstand minimaal is dan zijn ze zeer waarschijnlijk wel verbonden.

Dan hoef je alles in huis ook niet eruit te laten schieten ;).
Maar ja, hoe meet je dat nu makkelijk? Beide punten bevinden zich niet naast elkaar zullen we maar zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

met een verlengsnoer?! (wel geaard natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 103226 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:20:
met een verlengsnoer?! (wel geaard natuurlijk)
Of een multimeter met hele lange meetkabels 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Geen CV verwarming in de buurt?

Die hoort geaard te zijn. Als de weerstand er tussen nul is dan kan je redeljik van uit gaan dat stopcontact geaard is.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb er inderdaad geen zin in om de aardlek te pushen (al die klokken weer instellen 8)7 )

Ik ga het maar eens met een lang verlengsnoer proberen. Er zit geen CV in de buurt van de outlet. Die afstand daarnaar toe is net zo groot als naar de powerkast denk ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaars
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 11:29
Anoniem: 128205 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 12:59:
Nu heb ik in een bijkast naast me kamer een afdekkapje gevonden waar de 3 welbekende draden uitkomen (Puls,null,aarde).
dat is nog steeds FASE, nul en aarde.
LuCarD schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:31:
Geen CV verwarming in de buurt?

Die hoort geaard te zijn. Als de weerstand er tussen nul is dan kan je redeljik van uit gaan dat stopcontact geaard is.
klopt (niet op een geverft stuk natuurlijk)

(spuit 13 :9)

te laat |:(

het internet is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Neem je multimeter en meet de spanning tussen de randaarde en de fase en de nulleiding. Tussen aarde en nul hoort ongeveer 0 Volt te staan en tussen aarde en fase 230 Volt. Is dat inorde, dan weet je toch al dat de aarde is aangesloten (of dat één of andere idioot de nul aan de aarde heeft gehangen - hehe, dat zou wel een grap zijn :)). De kwaliteit van de aarde kun je echter niet zo eenvoudig bepalen. Daar heb je speciale meetapparatuur voor nodig.

Meten tussen radiator en randaarde zegt ook bijzonder weinig. Het is niet omdat ze verbonden zijn, dat er een aarding aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
mij lijkt toch de gooi-er-maar-3volt-op het beste (wel even de anderen in het huis zeggen, anders heb je zoveel boze hoofden om je heen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SkaarS schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:36:

[...]

dat is nog steeds FASE, nul en aarde.

[...]
Dacht al dat ik het verkeerd noemde :P , bedankt voor de correctie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:08
3 volt op je aardleiding laat echt niet je aardlek doorslaan hoor!

De aardlek slaat door als het verschil tussen de Nul en Fase leiding meer dan 10mA is.

Wat je zou kunnen doen is je Fase leiding en je aardeleiding aan een lamp vast te maken, dan slaat de aardlek wel door omdat de retourstroom dan door de aardeleiding gaat en niet door de Nulleiding

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
als je kortsluitingkje maakt klapt toch alleen die groep eruit,.. dat is teminste wel bij mij zo.

even een batterijtje in je klok, korsluiten en je weet het... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kortsluiting veroorzaken laat de stop idd springen, amar daarmee controleer je de aarde draad niet. De aardlek springt uit waneer er teveel stroom lekt, en de aardlek zit meestal nog voor alle groepen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132232

sluit nul en aarde kort en je aardlek springt eruit als het goed is of wissel nul en aarde en sluit een apparaat aan (geen dubbel geisoleerd) en dan spingt ie er ook uit als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103711

technopeuter schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:22:
3 volt op je aardleiding laat echt niet je aardlek doorslaan hoor!

De aardlek slaat door als het verschil tussen de Nul en Fase leiding meer dan 10mA is.

Wat je zou kunnen doen is je Fase leiding en je aardeleiding aan een lamp vast te maken, dan slaat de aardlek wel door omdat de retourstroom dan door de aardeleiding gaat en niet door de Nulleiding
Mis !

Spanning speelt geen rol, en verschil van 10mA 8)7 snap ik niet zo goed. Nauwja, als je een differntiaalbeveiliging hebt : een beveiliging waarop vermeld staat 300mA of 30mA of 10mA, dan zal jou kamer wellicht beveiligd zijn met een 300mA. Om testen of je echt beveiligd bent heirdoor moet je een verliesstroom van 300mA kunnen veroorzaken.

De verliesstroomschakelaar meet een verliesstroom op tussen P en N, als je dus via P een stroom instopt van 2A en via N komt een stroom terug van 1.7A, dan heb je 300mA verliesstroom, hierdoor gaat je verliesstroomschakelaar uit. Die 300mA die zijn dus verloren via de aarding.

Om dit nu te testen : P = U*I dus 230V * 350mA(voor de zekerheid) is 80,5Watt, als je dus een lamp koopt van 100Watt en je sluit die aan via een stekker op P en aarding en je stopt die in het stopcontact, dna moet je aardlekschakelaar uitslaan en weet je dat je geaard bent. Slaat hij niet uit, dan zal de lamp licht branden en blijven branden. Nu ben je dus niet beveiligd.

In alle nieuwe woningen is het dus zever dat je kan doodgaan door een haardroger in je bad te laten vallen want.
1: als hij in het water valt, dan is er een kortsluiting tussen P en N en dan heb je een grote overstroom en smelt de kortsluitbeveiliging door.
2: valt hij slechts gedeeltelijk in bad : met één draad, dan heb je een sluiting tussen P en aarde wat ook een grote kortsluitstroom veroorzaakt en een verliesstroom dus slaan de beiden uit.
3: Stel dat je geen beveiliging hebt, en je laat de boel in bad vallen, dan zit jij op het zelfde massapotentiaal als de stroom van je haardroger en dus kan je niet gelektrocuteerd worden zolang je maar geen voet naast je bad zet (indien je bad niet zou geleiden)

Ben blij dit even bijgebracht te hebben O-)

Mocht je simpelweg je aarding gewoon willen meten zonder stunts, dan huur je gewoon een aardlusmeter waarmee je in huis aan je aarding van je stopcontact een pinnetje aansluit en buiten in je tuiin steek je het ander pinnetje in de grond. Dan meet je de weerstand op hogespanning en deze weerstand moet zeker minder zijn dan 100 ohm, dan is het ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Ik zou toch voor de verlengkabel gaan...
Heeft je multimeter geen stand voor diodes uit te meten?
Dies ook heel handig om kortsluitingen te meten en zou hier ook niet onderdoen...
Als je meet tss een ECHTE aardedraad en die andere welteverstaan...

[ Voor 17% gewijzigd door Elvis op 21-12-2004 17:55 ]

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:27

SA007

Moderator Tweaking
Is nou nog niemand gekomen met een spanningszoeker :)

Dingen kosten niks, meestal licht er ook wel ergens 1.

Normaal duw je 'm in de fase, je vinger erop en het lampie gaat branden, maar als je ipv je vinger er een werkende aardedraad opduwt gaat ie ook aan :)

* SA007 is niet verantvoordelijk voor het eventueel uitvallen van de stroom doordat de aardlek vind dat je op die manier net wat teveel lekstroom hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door SA007 op 21-12-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:26:
Is nou nog niemand gekomen met een spanningszoeker :)
Dingen kosten niks, meestal licht er ook wel ergens 1.
Normaal duw je 'm in de fase, je vinger erop en het lampie gaat branden, maar als je ipv je vinger er een werkende aardedraad opduwt gaat ie ook aan :)
Dan meet je net hetzelfde als mijn beschrijving met de multimeter. En hij heeft al een multimeter...

Maar hoe dan ook, je weet dan alleen dat de aarde is aangesloten - het zegt niets over de kwaliteit ervan. Dat kun je alleen bepalen door te testen op een wijze zoals "ScrewisS" uitlegt of door een aardingsmeter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

Gewoon stroom erop gooien. Die klokjes heb je zo teruggezet of gooi er batterijnen in als dat mogelijk is.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 02:21
Ik zou persoonlijk gewoon voor zeker gaan, en via de centraaldozen en een beetje bewegen met de draad, uitzoeken waar ie nu werkelijk heengaat. Volgen dus.
Zometeen zit die draad ergens fout aangesloten. (vaak zat gezien dat een of andere lomperik de foute kleur had gebruikt)
De methode om te testen of de aardlek klapt kan wel werken, maar stel nou dat die draad op een nul is aangesloten van een niet-door-de-aardlek beveiligde groep. Dan klapt dus wel je aardlekschakelaar, maar hij is niet op de aarde aangesloten.
Wat ik zelf ooit fout deed kan ook nog het geval zijn; ik sloot ooit de aardedraad ook aan op een verwarming/waterleiding (wat het nou precies was weet ik niet meer) en om die mooi weg te werken, had ik hem ook door een leiding gefrot, zodat ik m'n pc stekker er gewoon in kon pluggen. Ook dan werkt je aardlekschakelaar dus wel, maar nog steeds geen aansluiting met de echte aardepin.
Heb je geen leiding plan in huis?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 13:15
bij mij op school hebben ze me verteld dat je aardlek er bij 30 mA verschilstroom tussen fase en nul uitspringt.
bij mijn broer thuis heb ik me trouwens eens in de meterkast verdiept, en daar hangt de nul voor de stoppenkast gewoon aan aarde. dus als je inderdaad een lamp (0,03 x 230 = 6,9 Watt) tussen fase, en aarde hangt, moet de aardlek eruit springen, en weet je in ieder geval dat het tot de meterkast goed is aangesloten.

300mA is namelijk vrij dodelijk, dus dan heeft je aardlek een stuk minder zin... 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Meester_J op 21-12-2004 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meester_J schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:42:
bij mij op school hebben ze me verteld dat je aardlek er bij 30 mA verschilstroom tussen fase en nul uitspringt.
bij mijn broer thuis heb ik me trouwens eens in de meterkast verdiept, en daar hangt de nul voor de stoppenkast gewoon aan aarde. dus als je inderdaad een lamp (0,03 x 230 = 6,9 Watt) tussen fase, en aarde hangt, moet de aardlek eruit springen, en weet je in ieder geval dat het tot de meterkast goed is aangesloten.

300mA is namelijk vrij dodelijk, dus dan heeft je aardlek een stuk minder zin... 8)7
Alweer mis : 30 mA moet voor een vochtige ruimte en toestellen daraan gekoppeld : een badkamer, de waterpomp, .. die zijn aangesloten op 30mA, al de rest normaal op 300mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-06 13:15
Anoniem: 103711 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:56:
[...]

Alweer mis : 30 mA moet voor een vochtige ruimte en toestellen daraan gekoppeld : een badkamer, de waterpomp, .. die zijn aangesloten op 30mA, al de rest normaal op 300mA
quote: Voor "gewone" eindgroepen wordt een aardlekschakelaar gebruikt die bij 30 mA verschilstoom afschakelt. Om een aantal redenen worden zware huishoudelijke verbruikers zoals wasmachines, vaatwassers, ovens e.d. aangesloten op aparte eindgroepen met een aardlekschakelaar die pas bij 500 mAverschilstroom afschakelt.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelargnet.htm 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Meester_J schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:04:
[...]

quote: Voor "gewone" eindgroepen wordt een aardlekschakelaar gebruikt die bij 30 mA verschilstoom afschakelt. Om een aantal redenen worden zware huishoudelijke verbruikers zoals wasmachines, vaatwassers, ovens e.d. aangesloten op aparte eindgroepen met een aardlekschakelaar die pas bij 500 mAverschilstroom afschakelt.

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelargnet.htm 8)
Ik ben nogtans altijd zeker dat alles toestellen die met vocht of water of in vochtigeruimtes staan moeten aangesloten op die 30mA (heel de badkamer, wasmachine, buitenverlichtingen, enz) en al de rest op de 300mA. (belgishe wet)
(en van grote verbruikers word nooit toegepast in huis instalaties alleen bij (fabrieken) diezich niet kunne permiteren dat heel de boel uitspringt)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 104928 op 21-12-2004 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 02:21
wij hebben volgens mij ook een 30 mA beveiliging, met zo'n stikker: deze aardlekschakelaar beveiligt alleen de groen gemerkte groepen. Er zijn dus groepen die niet via de aardlekschakelaar lopen, want we hebben maar 1 zo'n ding. (installatie is ca 26 jaar oud, nog met keramische stoppen)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-06 22:39
Anoniem: 104928 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:24:
[...]

Ik ben nogtans altijd zeker dat alles toestellen die met vocht of water of in vochtigeruimtes staan moeten aangesloten op die 30mA (heel de badkamer, wasmachine, buitenverlichtingen, enz) en al de rest op de 300mA. (belgishe wet)
(en van grote verbruikers word nooit toegepast in huis instalaties alleen bij (fabrieken) diezich niet kunne permiteren dat heel de boel uitspringt)
Dat klopt, zo zit het in belgie ...

in nederland denkt men daar anders over

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 22-12-2004 08:45 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
  • Laatst online: 23:09
Sine schreef op woensdag 22 december 2004 @ 08:44:
[...]
Dat klopt, zo zit het in belgie ...

in nederland denkt men daar anders over
Volgens de huidige NEN1010 moeten alles groepen in een woonhuis achter een aardlek zitten van 30mA (dus 300mA mag niet meer worden toegepast.)

Tevens moeten alle wandcontactdozen voorzien van een aard-draad.
Er zijn we enkele uitzonderingen op natuurlijk (zoals op elke regels) maar die zijn in 98% van de gevallen niet van toepassing.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120346

Ik heb het net getest met een spanningszoeker hier, :9
Dat ging hier heel makkelijk, 1recht in het stopcontact, en de andere op de aarde.
En de lampjes gingen branden, daarna heb ik voor de zekerheid de aarde losgekoppeld, zelfde getesd, en uiteraard er ging niks branden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Anoniem: 120346 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 09:15:
Ik heb het net getest met een spanningszoeker hier, :9
Dat ging hier heel makkelijk, 1recht in het stopcontact, en de andere op de aarde.
En de lampjes gingen branden, daarna heb ik voor de zekerheid de aarde losgekoppeld, zelfde getesd, en uiteraard er ging niks branden ;)
Dat is inderdaad een manier om te testen of er geen breuk zit in je aarddraad, maar of ie verder voldoet aan de huidige normen ? Je weet de weerstand niet van de draad en de aansluitingen en dergelijke.

Er zijn meters in de markt die de aardlekweerstand meten en de isolatie-weerstand en dan weet je zeker dat het goed zit, mits het binnen de gestelde waarde valt.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120346

@ arie26

Ben ik helemaal met je eens, maar aangezien ik verder dus gewoon een 220 noob ben, leek me dit voor de huis tuin en keuken mens kwa electra, toch wel een redelijk betrouwbare en ook veilige manier om de aarde te testen.

En daarbij hoop ik dat ik kan aannemen dat als ik zelf de bekabeling samen met een electricien heb aangesloten in deze woning, en heb laten keuren door een andere instantie, dat het dan in dit geval wel goed moet zijn.

Correct me if i am wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
Anoniem: 120346 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 09:35:
@ arie26

Ben ik helemaal met je eens, maar aangezien ik verder dus gewoon een 220 noob ben, leek me dit voor de huis tuin en keuken mens kwa electra, toch wel een redelijk betrouwbare en ook veilige manier om de aarde te testen.

En daarbij hoop ik dat ik kan aannemen dat als ik zelf de bekabeling samen met een electricien heb aangesloten in deze woning, en heb laten keuren door een andere instantie, dat het dan in dit geval wel goed moet zijn.

Correct me if i am wrong
Je hebt verder helemaal gelijk, vooral omdat het al eens gekeurd is zou ik me zeker geen zorgen maken.
En de meet-methode die je toepast lijkt me schien wel primitief maar voldoet wel voor het testen of er aarde aanwezig is. (ik kom wel eens wcd tegen met aardpen, waar niet eens een aard draad bij getrokken is 8)7 ach ja).

Ik zou me verder echt geen zorgen maken, wel is het verstandig om je aardleks 1 x per jaar te testen door op de test knop te drukken (fabriekanten zeggen 1x per maand , maar dan blijf je je werk-radio goed zetten :+ )

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

SatCP schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:43:
(of dat één of andere idioot de nul aan de aarde heeft gehangen - hehe, dat zou wel een grap zijn :)). .
de grap is dat in een groot deel van nederland de nul aan de aarde ligt,
dat noemen we een TN-C-stelsel.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

SatCP schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 13:43:
Neem je multimeter en meet de spanning tussen de randaarde en de fase en de nulleiding. Tussen aarde en nul hoort ongeveer 0 Volt te staan en tussen aarde en fase 230 Volt. Is dat inorde, dan weet je toch al dat de aarde is aangesloten (of dat één of andere idioot de nul aan de aarde heeft gehangen - hehe, dat zou wel een grap zijn :)). De kwaliteit van de aarde kun je echter niet zo eenvoudig bepalen. Daar heb je speciale meetapparatuur voor nodig.

Meten tussen radiator en randaarde zegt ook bijzonder weinig. Het is niet omdat ze verbonden zijn, dat er een aarding aanwezig is.
Dit klopt niet altijd, het is afhankelijk welk soort aansluiting dat je van de elektriciteitsmaatschappij krijgt. Als je 3*230V (driehoek) krijgt, dan krijg je een fase als fase en nog een fase als nul (fakert). Dan meet je tussen de fase en "nul" 230V, terwijl je tussen de fase en aarde 115V meet en tussen "nul" en aarde meet je ook 115V.

Aardlekschakelaars (Vlaams: differentieel) gaat uit als er een te grote stroomverschil is tussen de ingang en de uitgang. Stel dat er 10A door de aardlekschakelaar gaat naar een wasmachine, dan moet er ook 10A terug gaan. Maar als iemand het metaal van die slechte wasmachine vastpakt, dan gaat er stroom van de wasmachine door iemand z'n lichaam. De aardlekschakelaar ziet nog altijd 10A heen gaan, maar minder stroom terug, dus uitschakelen.

In België hoort een (huishoud)-elektrische installatie 300mA aardlekschakelaars te gebruiken, voor vochtige ruimtes 30mA.

Je kan met een multimeter van uit een stopcontact-randaarding meten tot je aardingspennen of aardingslus, zo kan je een kabelbreuk detecteren. De echte aarding in de grond meten is wat anders, daarvoor is een speciaal aardingsmeter nodig. Deze verbind je met 1 klem aan de aarding, de overige klemmen verbind je aan de bij geleverde pennen. De pennen horen in een driehoekvorm in de grond gestoken te worden en draaien maar aan de hendel (ik weet niet of de moderne aardingsmeters nog zo werken).

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 22-12-2004 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
realsoft schreef op woensdag 22 december 2004 @ 12:34:
de grap is dat in een groot deel van nederland de nul aan de aarde ligt,
dat noemen we een TN-C-stelsel.
Zeker dat het hier om het grootste deel van Nederland gaat? Hier in België is vrijwel alles TT.

Dus bij jullie zit er gewoon geen aardedraad in de muur (TN-C gebruikt één kabel voor nul en aarde)? Dat kan ik nauwelijks geloven. Verwar je niet met TN-S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

SatCP schreef op woensdag 22 december 2004 @ 13:02:
[...]
Zeker dat het hier om het grootste deel van Nederland gaat? Hier in België is vrijwel alles TT.

Dus bij jullie zit er gewoon geen aardedraad in de muur (TN-C gebruikt één kabel voor nul en aarde)? Dat kan ik nauwelijks geloven. Verwar je niet met TN-S?
Klopt, dit word alleen gebruikt in nederland. Je hebt gelijk TN-C (PEN) is niet helemaal de goede benaming. eigelijk heet het TN-CS. want het is een combinatie van TN-C en TN-S
de 10KV netten zien er hier als volgt uit. 3 F N PE (jawel wij krijgen ook een aarde meegeleverd) bij elke las in de grond liggen de N en de PE aan elkaar.

we hoefden daarom geen aardpen te staan. tegenwoordig is dat wel verplicht vanwege aansprakelijkheid bij storingen in de aarding. De aarde die we tegenwoordig slaan noemen we dan ook wel een juridische aarde.

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-06 12:20
Dubbel |:(

[ Voor 99% gewijzigd door Teun_2 op 22-12-2004 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Anoniem: 103711 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 16:28:
[...]
3: Stel dat je geen beveiliging hebt, en je laat de boel in bad vallen, dan zit jij op het zelfde massapotentiaal als de stroom van je haardroger en dus kan je niet gelektrocuteerd worden zolang je maar geen voet naast je bad zet (indien je bad niet zou geleiden)
Heb jij geen putje in je bad? Meestal metaal en meestal geaard. Gaat dus mooie stroom door het water lopen...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie26
MeMoRy schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:06:
[...]
Heb jij geen putje in je bad? Meestal metaal en meestal geaard. Gaat dus mooie stroom door het water lopen...
De meeste baden zijn tegenwoordig (en dat is al effe) kunstof. en de riolering die er aan vast ligt is waarschijnlijk niet meer van lood maar geween PVC.
Het is de bedoeling dat je alle vreemd geleidende delen die je badkamer binnen komen aard.
waterleiding, cv-leidingen, beton en aardingsnet.

Teteringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

offtopic:
Gaan we hier nog weken doorz****en over wat er tegenwoordig geaard is en niet EN hoedat nu juist zit met die aardlek???
De TS moet gewoon weten of die draad nu geaard is OF niet!
En ik denk dat hij ondertss al wel genoeg methodes heeft gekregen om dat uit te testen (de 1 nog zotter en duurder dan de andere! :D)

[GoT] TF2 Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MeMoRy schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:06:
[...]

Ja en kan dat kwaad ? Het is zoals de bliksem die op je wagen valt, of een vogel die op een hoogspanningskabel zit :

De vogel zit op 30 of 150 000 V, waarom gaat hij er niet aan : hij zit met z'n pootjes op hetzelfde potentiaal, de stroom vloeit ook onder zijn pootjes door. Als je in bad zit vloeit de stroom ook door het water heen, via de dop naar de aarde of niet indien die niet geaard is. Kan geen kwaad zolang :
Indien je bad niet geaard is en uit kunststof bestaat, je geen voet zet naast je bad ;) [/quote]
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 103711 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:39:
[...]

Ja en kan dat kwaad ? Het is zoals de bliksem die op je wagen valt, of een vogel die op een hoogspanningskabel zit :

De vogel zit op 30 of 150 000 V, waarom gaat hij er niet aan : hij zit met z'n pootjes op hetzelfde potentiaal, de stroom vloeit ook onder zijn pootjes door. Als je in bad zit vloeit de stroom ook door het water heen, via de dop naar de aarde of niet indien die niet geaard is. Kan geen kwaad zolang :
Indien je bad niet geaard is en uit kunststof bestaat, je geen voet zet naast je bad ;)
:O[/quote]
Probeer zulke dingen dus niet uit, je weet maar nooit wat er mis kan lopen (als je met iets vergeet rekening te houden).

• bazs2000

bazs2000

Anoniem: 103711 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 16:39:

Indien je bad niet geaard is en uit kunststof bestaat, je geen voet zet naast je bad ;)
Nou, vergeet je de waterleiding niet en de waterdamp die voor de nodige geleiding kan zorgen? In de theorie heb je gelijk alleen zou ik dit niet in de praktijk willen brengen omdat je deze grappen doorgaans maar 1x kan uitproberen. :+

Pagina: 1