Toon posts:

Verstandig om RAID 0 -conf te maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met een Maxtor Diamond Max 10 160Gb SATA schijf erin. (verdere systeemspecs zie onderschrift)
Alles loopt prima en ben best tevreden met de snelheid van mn systeem :)

Nu heb ik ook nog een nieuwe Diamond Max 9 plus 160Gb SATA schijf liggen... :P
Ik kan deze er natuurlijk langs leggen. (en dan 320Gb aan ruimte hebben, maar dat krijg ik toch niet vol)

Mijn vraagjes aan jullie:
Is het verstandig om deze HHD's in een RAID 0-config op te stellen (ze zijn niet PRECIES gelijk)
Wordt de snelheid dan veel beter? (RAID is nieuw voor me)
Ik heb nu 3 partities gemaakt (20/50/90) kan ik die behouden in als ik RAID 0 maak?
Kan ik mijn huidige Windows installatie behouden?
Als jullie nog andere tips hebben, plz let me know... _/-\o_

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hier staat alles heel mooi uitgelegd: RAID FAQ

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 21-12-2004 12:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Dat ligt een beetje aan je controller of je em erbij kan hangen. Met een beetje gelukt kun je em in de bios van je controller mirroren.

Qua veiligheid ga je er natuurlijk een stuk op vooruit, als er één disk stukgaat blijft met een beetje geluk de boel draaien en anders is de kans een stuk groter dat je in elk geval je data nog kan recoveren.

Qua snelheid kun je het beste even in de FAQ kijken daar staat wel een leuk stukje over RAID. Lezen wordt theoretisch 2 x zo snel en schrijven wordt de snelheid van je langzaamste disk.

Ik heb ik mijn servertje 2 x 200 gb (ATA100) zitten van WD in RAID 0 (mirroring) en dat bevalt me prima.

Succes met de manual en de software van je controller.

(Owja vergeet niet op de juiste manier de bios van je controller up te daten en de beste drivers te downloaden, dit kan super veel schelen in je snelheid (heb ik gemekrt :P))

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 12:09:
Beste tweakers,

Ik heb net een nieuw systeem gebouwd met een Maxtor Diamond Max 10 160Gb SATA schijf erin. (verdere systeemspecs zie onderschrift)
Alles loopt prima en ben best tevreden met de snelheid van mn systeem :)

Nu heb ik ook nog een nieuwe Diamond Max 9 plus 160Gb SATA schijf liggen... :P
Ik kan deze er natuurlijk langs leggen. (en dan 320Gb aan ruimte hebben, maar dat krijg ik toch niet vol)

Mijn vraagjes aan jullie:
Is het verstandig om deze HHD's in een RAID 0-config op te stellen (ze zijn niet PRECIES gelijk)
Wordt de snelheid dan veel beter? (RAID is nieuw voor me)
Ik heb nu 3 partities gemaakt (20/50/90) kan ik die behouden in als ik RAID 0 maak?
Kan ik mijn huidige Windows installatie behouden?
Als jullie nog andere tips hebben, plz let me know... _/-\o_
Ik heb in mijn linux server ook een RAID 0 configuratie (software), zijn even grote schijven, maar niet zelfde type.

Bij een RAID 0 configuratie, maakt het type, en ik geloof zelfs de grote niet zoveel uit.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 12:14:
Dat ligt een beetje aan je controller of je em erbij kan hangen. Met een beetje gelukt kun je em in de bios van je controller mirroren.

Qua veiligheid ga je er natuurlijk een stuk op vooruit, als er één disk stukgaat blijft met een beetje geluk de boel draaien en anders is de kans een stuk groter dat je in elk geval je data nog kan recoveren.

Qua snelheid kun je het beste even in de FAQ kijken daar staat wel een leuk stukje over RAID. Lezen wordt theoretisch 2 x zo snel en schrijven wordt de snelheid van je langzaamste disk.

Ik heb ik mijn servertje 2 x 200 gb (ATA100) zitten van WD in RAID 0 (mirroring) en dat bevalt me prima.

Succes met de manual en de software van je controller.

(Owja vergeet niet op de juiste manier de bios van je controller up te daten en de beste drivers te downloaden, dit kan super veel schelen in je snelheid (heb ik gemekrt :P))
Je haalt hier een heleboel dingen door elkaar:

Raid 0 = Striping (Hogere lees/schrijf snelheid - lagere MTBF)
Raid 1 = Mirroring (lees/schrijfsnelheid bijft hetzelfde - Alle data op beide schijven)

TS: Ongeacht de Raid level die je neemt, de snelheid van de schijven wordt gelijk aan de snelheid van de langzaamste schijf. Je Maxtor 10 zal dan net zo snel zijn als Maxtor 9.
Met Raid 0 kan men aannemen dat de bandbreedte hoger en de access time lager zal zijn als met alleen de Maxtor 10.

[ Voor 11% gewijzigd door Twisted op 21-12-2004 12:23 ]

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

mverbo: raid 1 is een mirror, raid 0 is striping.

TS: Ik zou alleen raid o nemen als je alle data kan missen of dagelijks backuped en veel met grote bestanden werkt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja. Hiervoor is dus een FAQ geschreven :)

Of RAID0 verstandig is ligt maar net aan het gebruiksdoel van je PC en je backupcapaciteiten. Vrij logisch toch? B)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 21-12-2004 12:26 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.