Toon posts:

Flash/Director/JAVA voor een online 3d app

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik bezig met een applicatie waar een gebruiker een keuken kan samenstellen. De gebruiker krijgt een topview van de keuken te zien en kan hierin objecten draggen, draaien etc. en zo zijn eigen kijken samen te stellen. Vervolgens kan de gebruiker op een knop klikken waardoor de applicatie vanuit een vast camera-standpunt de scene rendert. Een goed voorbeeld van het idee kun je vinden op: http://www.ikea.com/ms/nl...eas/kitchen/download.html. Het enige verschil met de IKEA applicatie is dat de camera niet realtime hoeft te bewegen.

De klant ziet het liefste de applicatie gebouwd in Flash of J2RE. Omdat ik zelf nogal Flashminded ben zou ik het liefste de applicatie bouwen in Flash. Maar ik weet ook dat het realtime renderen van objecten geen mogelijkheid is. Een oplossing hiervoor is om objecten te voor te renderen in Swift3D en deze tonen op de juiste positie in de scene (ik beweeg de camera om het object heen in 360 frames, en bepaal aan de hand van de hoek welke frame hij moet laten zien). Nou vroeg ik mij af of er ook betere methodes/programma's zijn voor deze applicatie. Natuurlijk is er Java3D en Shockwave3D. Met beide heb ik te weinig ervaring om hier iets over te kunnen zeggen. Dus mijn vraag of jullie mij advies kunnen geven of misschien een ander alternatief kennen waar ik naar kan kijken.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 15:14

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hmja, die zijn er natuurlijk wel ( google maar eens op quest3d ofzo) maar daarbij moet je bijna altijd een extra plugin downloaden (net als bij ikea overigens). Ook zul je hetzelfde probleem hebben als bij director 3d dat je eerst door een leercurve moet.

Als je alles voorrenderd in flash ben je onwijs lang bezig, immers, je moet ieder object vanuit verschillende hoeken gaan bouwen, renderen en in flash zetten. En inderdaad realtime 3d in flash komt niet veel verder dan een paar kubussen, ondanks dat er een aantal briljante pogingen gedaan zijn heb ik nog nooit een werkende realistische goede engine gezien.

Dit gaat oveigens veranderen met flash 8 die bitmap kan renderen (or so they say) en dus wel snel een 3d engine kan laten bewegen.

Al met al zou ik toch voor director gaan omdat dat na flash de meest gebruikte plugin is.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Flash 8.0 ondersteund geen bitmap rendering, maar bitmap caching. Dit houdt in dat vectoren niet elk frame opnieuw berekend en getekend moeten worden, maar dat alleen het deel dat veranderd opnieuw worden berekend. Dit levert een enorme snelheidswinst op.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
mja de 3d engine in Shockwave is inmiddels ook antiek te noemen...zit er uberhaupt nog wel onwikkeling in Director of is er straks met Flash 8 echt geen enkele reden meer om nog de voorkeur te geven aan Director?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 15:14

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

dit is natuurlijk allemaal redelijk offtopic, maar ik denk niet dat flash de oplossing is voor je probleem. Ook director is idd een beetje archaisch inmiddels. Dan zul je toch een ander pakket moeten leren, en mensen moeten gaan lastig vallen met het downloaden van een plugin.

Ja, of je een heleboel werk op de hals halen en alle meubels eerst uitrenderen. Vergeet niet dat als er dan een nieuw meubel komt je die ook meteen moet invoegen :/

Stoer; Marduq

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is niet dat ik geen nieuwe programmeurtaal/programma wil leren. Ik vraag me af of er iemand ervaring heeft met een vergelijkbare opdracht en wat hij heeft gebruikt om het te maken.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
Was het niet dat je met Director MX tegenwoordig ook een soort van ECMAScript(-achtige) syntax kon gebruiken?

Overigens is het in principe denk ik wel mogelijk om dit helemaal met Flash te doen, door je eigen 3D engine te schrijven. Snel hoeft die niet te zijn, je schreef immers dat de keuken alleen vanuit een vast standpunt gerenderd kon worden. Is alleen wel erg pittig natuurlijk...

Een ander ideetje is om een of andere bestaande engine te gebruiken, waar je een module tegenaan schrijft die je keukendata inlaadt en de scene opbouwt. Dit alles serverside! Resultaat is een gerenderde bitmap die je dan weer terugstuurt naar Flash. Ook best wel vergezocht he :P

Anders kun je misschien overwegen het 3D aspect te droppen en over te stappen op isometrie. Lijkt me zeker ook in de bouw-modus handiger dan een top-view...

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Als de uiteindelijke rendering vanuit een vast standpunt is, is dat toch heel goed te faken? (pre-rendering van alle objecten vanaf dat pun in je World omgeving)

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

oh,when? schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 15:31:
Als de uiteindelijke rendering vanuit een vast standpunt is, is dat toch heel goed te faken? (pre-rendering van alle objecten vanaf dat pun in je World omgeving)
Volgens mij ook; je rendert alle objecten in je applicatie vier keer (vooropgesteld dat gebruikers kunnen roteren in een veelvoud van 90 graden) en op het moment dat de keuken ingericht is 'render' je de map. Iso 3D zou in dit geval het makkelijkst zijn want er zijn al heel veel tutorials te vinden hoe je van een 2D map een Iso 3D map maakt (incl. clipping). Hiervoor hoef je dus niet af te wijken van je Actionscript...

Veel succes en als je het lukt laat het me weten want ik moet wellicht iets soortgelijks maken in Flash :)
Pagina: 1