Toon posts:

Keuze van computer voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat nu een goede keuze is qua computer om digitale video vanaf een camera mee te bewerken?
Dus, wat heb je minimaal nodig en werkt dan ook nog eens lekker snel?
Ik wil een aparte computer samenstellen die alleen voor dit werk geschikt is.
Dus geen games of andere zaken, puur videobewerking.
Ook wil ik een lekker stil systeem (hoeft niet perse met waterkoeling) zodat ik het
geheel in de woonkamer kan zetten.

Kast :
Moederbord :
Processor :
Geheugen :
Harde schijf :
Videokaart :
Geluidskaart :
Monitor :

Dat was het wel een beetje, ik hoop hier goede reacties van terug te krijgen van mensen die al de nodige ervaring hebben hiermee.

*Update*

Oke, na 2 reacties nog het volgende:

Het budget is rond de 1000 euro's.
Ik gebruik op het moment Pinaccle Studio 9 ( de Plus versie besteld, moet ik nog binnen krijgen).
En ik weet inderdaad dat het een vrij open vraag is maar ik was ook nieuwsgierig naar mensen die al een computer hebben voor videobewerking en wat de ervaringen zijn met de systemen die ze hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 11:26 ]

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-02 13:57

Kvn

Waarom niet eens een kijkje nemen bij Apple :?

En wat gebruik je nu aan software e.d. :?

Ook verstandig om je budget even te vermelden, want ik kan wel een perfect systeem noemen, maar als je het niet kan betalen heb je daar niks aan :)

[ Voor 46% gewijzigd door Kvn op 21-12-2004 11:08 ]

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

Wel een heel open vraag. Maar wat algemene tips:

- Neem een LCD display met hoge resolutie, bij video-editing wil je meestal veel windows kwijt op je scherm
- Neem een grote harddisk (160 of 200 GB bv)
- 512 MB RAM of meer.

Verder zijn de eisen niet zo heel hoog. Een gemiddeld of wellicht goedkoop moederbord voldoet. Kijk of je een moedervord kunt vinden met onboard firewire.
Een DVD-brander is ook handig. Een kast is naar eigen smaak.

ja, graag!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-02 13:57

Kvn

PJK schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 11:15:
Wel een heel open vraag. Maar wat algemene tips:

- Neem een LCD display met hoge resolutie, bij video-editing wil je meestal veel windows kwijt op je scherm
- Neem een grote harddisk (160 of 200 GB bv)
- 512 MB RAM of meer.

Verder zijn de eisen niet zo heel hoog. Een gemiddeld of wellicht goedkoop moederbord voldoet. Kijk of je een moedervord kunt vinden met onboard firewire.
Een DVD-brander is ook handig. Een kast is naar eigen smaak.
Als toevoeging hierop ;

Neem een raid config met striping en mirroring als je op safe wil werken en veel snelheid wil hebben.
Wil je snelheid? Raid Striping nemen :)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Als je via dv en firewire wilt gaan werken is software genoeg. Wil je ook analoog bewerken dan heb je een kaart of kastje nodig die de analoge beelden omzet in digitale beelden.

Goede merken voor kaarten/captureboxjes:
Canopus, www.canopus.com
Matrox, www.matrox.com

Goede software : Avid voor de PC en Final Cut Pro voor de mac

> Desktopspace is belangrijk. (2 monitoren en het liefst een MAtrox parhelia of p750 met 2x mon En preview/PALoutput op je afkijk > TV )
> Minimaal 1GB ram.
> Een aparte systeemschijf en een losse mediaschijf
> Pas op met onboard audio als je ook analoog in wilt laden. Beter een kaart of extern kastje die ook de audio doet.

Kijk eens naar avidfreeDV, topkwaliteit en eenvoudig, en als je meer wilt kun je later misschien overstappen naar avidXpress. De basis ken je dan al.
http://www.avid.com/freedv/
Het is tenslotte een gratis pakket en er staat een hoop nuttige informatie en goede tutorials voor mensen die willen beginnen met videoeditten.

De beelden op de camera zet je om in een digitaal formaat in jouw geval zou ik voor het dvformaat kiezen omdat er voor dit formaat goede gratis en betaalbare (en bovenal gemakkelijke) software voor handen is om het te kunnen bewerken.
edit:
nog wat linkjes om je op weg te helpen...
http://www.nonlineair.nl/videokaarten.htm
http://www.home.zonnet.nl.../zoom/montagesoftware.htm
http://www.hcc-utrecht.nl/presentaties/video/DV.pdf

Raid striping is tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Doorvoer ZAT met elke 7200 rpm schijf. Alleen als je hele grote files moet gaan verplaatsen (studiosituaties) kan het handig zijn. Het is echter zware overkill.

[ Voor 19% gewijzigd door under-world op 21-12-2004 11:39 ]

• pienk
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Wat ook makkelijk is, is een anloge capturebox op firewire met een vidio in en uitgang. De video uitgang kun je in de meest software dan gebruiken voor de video preview op een gewone te (scheeld weer ruimte op je desktop).

energy powers future motion

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Hej Cyberlion, welkom op GoT.
Ik denk dat je hier beter even kunt kijken: CSL FAQ
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.