Toon posts:

Mailserver stuurt 10 request per seconde naar ons domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 2 dagen hebben wij hier een probleem binnen ons netwerk.
Wij hebben een mailserver draaien met daarop Winroute. Op Winroute staan een stuk of 150 emailaccounts geinstalleerd.

In ons security log zien wij dat het ip adres van onze interne mailserver ongeveer 10 requests doet naar het ipadres van ons domein op poort 110. Dit is natuurlijk de standaard poort om email binnen te halen. Maar zoveel per seconde lijkt mij een beetje stug. We hebben dit op dit moment geblokkeerd, want als wij dit toestaan wordt ons hele netwerk belast en vliegen er bepaalde servers uit.

Iemand enig idee?

Verwijderd

En wat voor mailserver is dat dan? Jullie primary mx is de machien waar winroute op staat en de mailserver popt de mail vanaf die winroute bak?

Verwijderd

Topicstarter
Wij draaien Winroute als mailserver, deze doet een request naar mail.onsdomein.nl:110

Winroute haalt alle POP3 accounts binnen die geinstalleerd zijn.

Verwijderd

Stel je in winroute in met welke interval hij de mail moet ophalen? Zo ja, pas die interval eens aan.
Kan ook zijn dat winroute de mail ophaalt als een gebruiker kiest om zijn mailbox te refreshen (ik weet niet of winroute imap4 of pop gebruikt en wat jullie op de werkstations hebben draaien), dan zou je de gebruikers dus af moeten leren om hun mailbox te refreshen of er een betere mailserver achter zetten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Kun je niet in winroute instellen dat hij langzamer (of met meer tussentijd) pop3 accounts ophaald? Zoniet dan zou ik ook eens contact opnemen met kerio, die hebben daar vast al iets op bedacht.

ik vind 150 gebruikers overigens wel veel om via een pop3 constuctie op te halen. Dan zou ik eerder aan een batched smtp oplossing denken zodat de mailprovider de mail via smtp doorstuurd naar je eigen server.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan invullen bij winroute dat hij eens in de zoveel minuten moet kijken ja, dat staat ook aan, maar kan het eens verhogen.

Ik kan me echter trouwens niet voorstellen dat al deze requests die ik zie allemaal calls zijn om POP3 accounts te lezen.

Het leuke zelfs is, dat als ik de email functie van Winroute uitzet, dat ik dan nogsteeds hetzelfde probleem heb.....

En dat 150+ accounts een beetje veel is voor POP3 ben ik helemaal met je eens, ik ben ook niet blij met deze oplossing... Maar dat is weer een ander verhaal...

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Vraagje: Doet ie in 1 keer alle pop accounts langs gaan of heeft elke pop box zijn eigen timer?

Verwijderd

over welk os gaat het hier?

met netstat -ano kan je zien welk process een bepaalde port gebruikt (xp en win2k3) anders even fport gebruiken (van sysinternals dacht ik)

Verwijderd

Topicstarter
mabarto schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 11:52:
Vraagje: Doet ie in 1 keer alle pop accounts langs gaan of heeft elke pop box zijn eigen timer?
Hij gaat stuk voor stuk alle accounts langs.

Het draait op een Win2000

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 11:46:
Het leuke zelfs is, dat als ik de email functie van Winroute uitzet, dat ik dan nogsteeds hetzelfde probleem heb.....
Onderwerp eens een paar mail clients aan een grondige inspectie. Wellicht checken die ook popmail?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Heb je niet gewoon "mail-relay" open staan, dus dat er een of andere spammer via jullie mailserver z'n mail loopt te versturen?

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:09:
Heb je niet gewoon "mail-relay" open staan, dus dat er een of andere spammer via jullie mailserver z'n mail loopt te versturen?
Via pop3 versturen? 8)7 knappe spammert!

lijkt me niet dus.

Pagina: 1