Dolby 5.1 geluid alleen over de rechter front box

Pagina: 1
Acties:

• MisterD
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik heb laatst met behulp van Pinnacle Studio 9 een DVD met 5.1 geluid gemaakt. Nu hoor ik echter op m'n TV maar over 1 box geluid, namelijk de rechter front box. Op de computer hoor ik wel over beide boxen geluid.

Ik heb hier een theorie over, en mijn vraag is of iemand die kan bevestigen:
De DVD is in 5.1 da's zeker. Mijn standalone DVD-speler beschikt over Dolby Digital, en kan dus 5.1 geluid afspelen. Mijn TV echter ondersteunt alleen Dolby Surround (Prologic).

Na wat google werk ben ik te weten gekomen dat Dolby Digital 5 (6?) aparte kanalen zijn, waarin dus het ruimtelijk geluid per kanaal wordt opgeslagen (zeg maar dat ieder kanaal 1 box voor stelt).
Bij Dolby Surround (Prologic) wordt het ruimtelijk geluid "gefaked" in het stereo signaal. Het ruimtelijk geluid zit dus in feite in 1 kanaal.

Mijn theorie is dus dat ik vanwege mijn TV (Dolby Surround), die dus maar 1 kanaal kan onderscheiden, alleen maar geluid krijg over de rechter front box, omdat de de TV maar 1 van die 5 (6?) kanalen van Dolby Digital kan lezen, en wat in de praktijk dus het signaal van de rechter front box blijkt te zijn.

Kan iemand dit bevestigen?

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en na wat gerommel met de balans-instellingen in WMP en deze geluidsintellingen in WinXP werkte DD5.1 wel correct.

• MisterD
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-01-2022
Dr_oetker schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 10:51:
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad en na wat gerommel met de balans-instellingen in WMP en deze geluidsintellingen in WinXP werkte DD5.1 wel correct.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn topicstart. Het probleem speelt zich alleen af op mijn TV / (losse) standalone DVD-speler comibinatie. Ik heb geen problemen met het geluid op de computer (anders had ik het al moeten opmerken bij het editen van de film ), dus aan de instellingen van WMP te knutselen lijkt me niet zinvol.