[FreeBSD 5.3] Portupgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
(overleden)
Hey mensen,

Ik heb in FreeBSD 5.3-RELEASE een portupgrade gedaan uiterraard door middel van cvsup, pkgdb en portupgrade.
Maar nu starten er een aantal programma's niet.. zoals mozilla.
Die geeft dan de fout:

code:
1
Shared Object "libatk-1.0.so.600" not found, required by, "libgtk-x11-2.0.so.400"

Ik heb dit probleem volgens mij al eerder gehad.
Ik kon er nergens wat over vinden op google of GoT.
Het enige nuttige wat ik kan kon vinden was dit: http://lists.freebsd.org/...ts/2004-April/011328.html
Heb het nodige uitgrpobeerd maar heeft geen nut.

Iemand idee?

Grtz,
--
Poli

[ Voor 20% gewijzigd door Polichism op 21-12-2004 11:10 ]

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Aangezien je je ATK een libbump gegeven hebt, is het op FreeBSD aan te raden om portupgrade -rf atk te doen (of hoe die atk port ook maar mag heten). Een normale portupgrade voldoet niet bij library bumps zoals deze gebeuren met ATK, GLIB en GTK2.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Probeer eerst eventjes wat _JGC_ zei :)

Mocht dat niet werken, probeer dan dit:

code:
1
2
/usr/libexec/locate.updatedb
locate libatk | more

Als er uit de locate iets komt (een .800 extentie oid) moet je eventjes een symbolic link maken. Zie man ln voor meer info.

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
(overleden)
mjah ik weet wel hoe ln werkt e.d. :) maar thnx.. hij is iig nou druk aan het bakken e.d.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat zegt "pkgdb -F" ?

Wat gebeurt er als je nu nogmaals een cvsup en portupgrade doet?
Is je portsindex up-to-date? (direct na cvsup: cd /usr/ports && make fetchindex en dan nogmaals een portupgrade dmv. "portupgrade -Rar")

[ Voor 19% gewijzigd door SvMp op 21-12-2004 16:30 ]

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

*Timeout*

Iedereen er bij? Goed het zit er naar uit dat de topicstarter te maken heeft met een gnome update (zelfs als je maar een paar onderdelen hebt en niet de hele desktop).
Hier voor heeft het freebsd gnome team een scriptje. Voor meer informatie zou ik graag op de gnome upgrade faq willen wijzen die hier te verkrijgen is.
Dank u.

*Nu terug naar de normale programmering*

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

silentsnake schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 12:43:
[..snip..]
Als er uit de locate iets komt (een .800 extentie oid) moet je eventjes een symbolic link maken. Zie man ln voor meer info.
Weet je wel wat je hier suggereerd uitermate evil is?
Een lib krijgt niet voor niks een bump. Je kunt hier hele gekke/vervelende problem mee krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door MadCow* op 21-12-2004 21:22 ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nu ik ff timeouten..

Het klopt dat zo'n symbolic link maken eigenlijk een paardemiddel is. Naast de mogelijkheid dat het rare effecten kan geven, is het ook zo dat de FreeBSD.

De zekerheid waarmee MadCow vertelt dat het te maken heeft met het feit dat de TS een scriptje had moeten draaien om Gnome up te graden vind ik onterecht. Dat scriptje is alleen nodig om van 2.6.x naar 2.8.x te gaan. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de TS 2.6.x had. Enkele dagen na de release van 5.3 is Gnome 2.8 volledig in de portscollection gekomen. Als de TS toen al 2.8.x via de ports had geinstalleerd (of packages maakt niet uit), en nu gewoon een portupgrade doet, dan is dat hele 2.6.x -> 2.8.x script niet nodig.

Uit de openingspost valt niet op te maken hoe de uitgangssituatie was. Begon de TS met Gnome 2.6.x? Weten we niet. En zolang we dat nog niet weten liggen alle mogelijkheden nog open.

OK..terug naar het topic.

• MadCow*

MadCow*

<= icon space for rent

svdmeer schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:00:
Nu ik ff timeouten..

Het klopt dat zo'n symbolic link maken eigenlijk een paardemiddel is. Naast de mogelijkheid dat het rare effecten kan geven, is het ook zo dat de FreeBSD.

De zekerheid waarmee MadCow vertelt dat het te maken heeft met het feit dat de TS een scriptje had moeten draaien om Gnome up te graden vind ik onterecht. Dat scriptje is alleen nodig om van 2.6.x naar 2.8.x te gaan. Het is helemaal niet vanzelfsprekend dat de TS 2.6.x had. Enkele dagen na de release van 5.3 is Gnome 2.8 volledig in de portscollection gekomen. Als de TS toen al 2.8.x via de ports had geinstalleerd (of packages maakt niet uit), en nu gewoon een portupgrade doet, dan is dat hele 2.6.x -> 2.8.x script niet nodig.
Sommige mensen updaten meteen als er iets is sommige wachten eerst wat weekjes.
Daar ging ik meer van uit. In dit geval is wat JGC mischien genoeg.
Uit de openingspost valt niet op te maken hoe de uitgangssituatie was. Begon de TS met Gnome 2.6.x? Weten we niet. En zolang we dat nog niet weten liggen alle mogelijkheden nog open.

OK..terug naar het topic.
/me zijn bied excusses aan, liep wat te snel van stapel.

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
MadCow schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 21:20:
[...]

Weet je wel wat je hier suggereerd uitermate evil is?
Een lib krijgt niet voor niks een bump. Je kunt hier hele gekke/vervelende problem mee krijgen.
Mjah, ik heb het altijd gedaan, nooit geen problemen mee gehad. Behalve als er een nieuwere versie gevraagd wordt, uiteraard. Dus stel je hebt een .600 en er wordt een .800 gevraagt. Als je dan van die 800 gaat linken naar die 600 klopt het helemaal wat je zegt. Maar andersom heeft hij het bij mij altijd prima gedaan.

Laatst nog gedaan met GNOME. De persoon in kwestie had met packages GNOME + dependencies geinstalleerd, en vervolgens Mozilla uit de ports-tree. Dus die ging vrolijk ATK upgraden. Affijn, GNOME startte dus niet meer omdat die oude versie was overschreven. Symbolic links gemaakt en het werkte weer.

Vervolgens ging de persoon XChat bouwen, toen had ie ook een paar libs geupgrade. Allemaal Symbolic links gemaakt (stuk of 8, heel wat), en GNOME liep weer als een trein. Geen enkel probleem meer gehad. Hij is er maar wat blij mee dat ie van Windows 98 af is (ouwe laptop)

Ik heb soortgelijke verhalen wel vaker gedaan hoor, en nog nooit problemen gehad. Dus ik eerlijk gezegd snap niet waarom het zo evil is. Misschien was ik gewoon al die tijd een lucky basterd ;)

Misschien beetje erg off-topic dit :X

[ Voor 9% gewijzigd door silentsnake op 23-12-2004 00:13 ]

Pagina: 1