[excel] valuta rangschikken

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• suzuki1200
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik heb een hele lijst met ingevoerde valuta in volgende vorm *,** EUR *,00 USD ...

Deze staan nu allemaal willekeurig door elkaar en ik zou deze volgens munt willen rangschikken. Als ik een autofilter doe, krijg ik gewoon de volledige lijst opnieuw aangezien op de cijfers wordt gerangschikt en niet op de munteenheid.

Iemand een idee?

Verwijderd

Data > sorteren en dan op de juiste kolom sorteren. Is dat wat je bedoeld?

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

@ promtus: dat is niet zoals hij bedoelt aangezien die sortering min of meer hetzelfde werkt als bij de autofilter.

Zover ik weet is dit niet mogelijk binnen Excel aangezien excel op de werkelijke value in de cell gaat sorteren en niet op de formatering. Wat eventueel wel gedaan kan worden is zelf een lijst maken met de nodige valuta en deze in een andere kolom (middels bijvoorbeeld een pulldown) zodat er wel een selectie kan per valuta...

• suzuki1200
Het is idd dat laatste probleem.

• Mandurang
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2016
Met de autofilter kan het wel. Klik op de filter en selecteer "aangepast". Standaard staat er in het eerste invulveld "is gelijk aan", verander dat in "eindigt op". In het 2e invulveld voer je in "*USD" of "*EUR".

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

Dido

heforshe

Als je een dummy-kolom aannmaakt met daarin =RIGHT(A1,3) of =RECHTS(A1,3), en vervolgens op die kolom sorteert?
(Ik ga ervan uit dat je dus alles als tekst hebt ingevoerd :)

Wat betekent mijn avatar?

• Mandurang
De beste mogelijkheid, waarbij je sorteren kan gebruiken.
Voer in een lege kolom 2 velden onder elkaar in met *EUR en *USD. Selecteer deze 2 velden en kies in het menu extra voor opties. Ga naar het tabblad "aangepaste lijst", klik op importeren en op ok.
Ga in een veldje staan van de kolom die je wilt sorteren. Klik op sorteren in het menu data. Selecteer de juiste kolom en klik op opties. Selecteer de door jou gemaakte sorteervolgorde en klik op ok en nogmaal op ok.

[ Voor 3% gewijzigd door Mandurang op 21-12-2004 09:19 ]

• Mandurang
@Dido ook een mooie oplossing; en simpel!
@Suzuki1200 3 goeie oplossingen in een uur, nu moet het toch lukken! Laat je het ff weten?

• suzuki1200
is idd gelukt.

Bedankt allemaal voor de fantastische hulp. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door suzuki1200 op 21-12-2004 09:31 ]

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zat nog even te spelen, maar wanneer je onderstaande situatie hebt en je hebt kolom C middels cell formatering (CTRL-1) als currency geformateerd is het niet zo één, twee drie mogelijk.
ABC
1ProductLeverancierPrijs
2aaaDuitslandEUR 19,00
3bbbDuitslandEUR 20,00
4cccAmerikaUSD 40,00
5dddEngelandGBP 15,00
6eeeFrankrijkEUR 23,00
7fffJapanJPY 24,00
8gggNederlandEUR 20,00

In dat geval werkt LEFT(A1;3) niet, ook de diverse Text functies hebben dan ook geen effect op dit. Dan rest alleen nog de mogelijkheid om middels VBA een loop te doen door bijvoorbeeld je selectie en de waarden van de cell te overschrijven met de text waarde van de cell.
Pagina: 1