Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een paar IP telefoons.
Je wordt er inmiddels zo'n beetje wel bijna mee "dood gegooid", maar door de grote hoeveelheid keuzes en opties, wordt het er niet makkelijker op.
Cisco, Lucent, Alcatel, etc. etc.
Ik heb op dit moment de Cisco 7905 en de 7960 in het vizier, maar heeft er misschien iemand hier ervaringen mee?
Of zijn er andere (goede / betere) alternatieven.

Ik weet dat dit wel een hele open vraag is, maar ik probeer toch een beetje licht in deze duisternis te krijgen over de voor's en tegen's van IP telefoons.

[update]
Het is de bedoeling om een soft-PBX met Astersik te bouwen.
Althans, hij is al gebouwd voor dat deel, nu alleen de telefoons nog 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 07:16 ]

• robdebob656
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 20:06
Ik heb hier 300 Cisco 7940/7960 en 7902 draaien. Prima IP-phones, heel veel mogelijkheden, maar we gebruiken hem wel met een Cisco Callmanager "centrale". Ik weet niet of je deze toestellen ook makkelijk buiten een Cisco-omgeving kan gebruiken, omdat Cisco niet zo open is als je zou mogen verwachten (hopen). De toestellen zijn overigens wel prijzig. Er zijn ook twee software versies van (Softphone en Communicator), die vrijwel dezelfde functionaliteit hebben als de hardphones.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn ook twee software versies van (Softphone en Communicator), die vrijwel dezelfde functionaliteit hebben als de hardphones.
Euhhh... Wat is dan nog het verschil als die dezelfde functionaliteiten hebben? :?

Verwijderd

De 7905 heeft geen ingebouwde switch (2e poort om je pc op aan te sluiten, spaart bekabeling in je netwerk), de 7960 wel. De 7905 is ook geen speakerphone, de 7960 wel. De 7960 kent ook een iets kleiner broertje, de 7940, het enige verschil is de 6 knoppen rechts, de 7940 heeft er maar 2. Let ook op dat beiden een 48V-voeding nodig hebben (kost je iets van 50 euro per stuk), of een power-over-ethernet netwerk.

Beide phones worden standaard geleverd met een Skinny-protocol image. Dat wordt door Asterisk wel ondersteund, maar niet optimaal. Je zult ze nog moeten uitrusten met een SIP-image, dat ondersteunt Asterisk veel beter. Heb je wel een Cisco-account voor nodig om die images te mogen downloaden (of je kent iemand die ze ook heeft).

Als je ze trouwens nieuw koopt, worden ze standaard geleverd met een Cisco CallManager-licentie. Als je geen CCM hebt, dan is die licentie eigenlijk zonde van het geld, zoek dan of je de spare-modellen kunt vinden (hetzelfde, maar dan zonder licentie), te herkennen aan het = teken achter het typenummer.

Heb zelf ook net een 7960 besteld (levertijd: 3-4 weken, aargh) om op Asterisk aan te sluiten... Als je wilt, kunnen we ervaringen uitwisselen? Mail me anders even. Welke gateway gebruik je? Ik heb gisteren mijn Digium TDM-400 binnengekregen (met 1xFXO en 2xFXS, dus ik kan voorlopig met analoge toestellen gaan spelen). Een Cisco voicegateway is natuurlijk ook mooi, maar iets buiten mijn budget.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2005 18:06 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Wij hebben hier ook een aantal Cisco IP-Phones staan 7912/7940/7960 samen met 2 Call-Managers en alles draaid het Skinny protocol.

Ik heb overigens wel de Engineer die mij af en toe support gehoord dat ie thuis bezig was om Asterix in te richten. Volgende week komtie weer langs en ik zal es vragen oftie al verder is.

Is er trouwens ook een Asterix voor Windows ? dan heb ik namelijk weer een nieuwe functie voor m`n fileserver. Er zijn overigens ook Cisco routers die Call-Manager kunnen spelen. dan heb je mischien geen Asterix nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door raymonvdm op 13-01-2005 21:20 ]

Verwijderd

raymonvdm schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 21:20:
Is er trouwens ook een Asterix voor Windows ? dan heb ik namelijk weer een nieuwe functie voor m`n fileserver. Er zijn overigens ook Cisco routers die Call-Manager kunnen spelen. dan heb je mischien geen Asterix nodig.
Nee, Asterisk is er alleen voor Linux. Je kunt het zelf compileren. Debian heeft dacht ik als enige een package ervoor. Meer info over Asterisk vind je op asterisk.org. CCM draait wel op Windows. Heb me laten vertellen dat het alleen op Cisco-certified servers draait, tenzij je een regkey aanpast, dan vervallen bepaalde hardwarechecks en kun je het ook op non-Cisco-servers draaien (de Cisco servers zijn dacht ik gewoon Compaq/HP-servers).

Er zijn idd Cisco's die ook centrale kunnen spelen, maar dat heet CallManager Express (CME). In functionaliteit is het uiteraart beperkter dan de volledige CCM die op servers draait (en beperkter dan Asterisk).

• AteZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 16:43
Kijk vooral of ze voldoende compressie ondersteunen, de oudere modellen doen dat niet.
erg lastig kan dat zijn over slechte bandbreedtes.

sexy: use feather kinky:use entire chicken ...

• raymonvdm
Inmiddels komen er ook steeds meer USB handsets / Voip-Telefoonheadset die met skype overweg kunnen. Alleen hebben deze handset usb.

Is het nu ook mogelijk om een point to point verbinding met ip telefoons op te zetten zonder CALL-Manager met alleen maar Ethernet VOIP toestellen ? eventueel over een vpn verbinding zodat de toestellen in hetzelfde subnet zitten.

http://www.dualphone.nl/a...?http://www.dualphone.nl/

Cisco heeft natuurlijk ook ATA converters maar wat is daar verder nog voor nodig om bijvoorbeeld met 2 siemens gigasets onderling via internet te bellen ?

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 16-01-2005 15:45 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Ik maak op mijn werk gebruik van de Cisco 7960, prima ding, handig menu en goede geluidskwaliteit.
over aansluitingen e.d. weet ik dus niets maar weet wel dat ze goed hun werk doen

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
raymonvdm schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:42:
...

Cisco heeft natuurlijk ook ATA converters maar wat is daar verder nog voor nodig om bijvoorbeeld met 2 siemens gigasets onderling via internet te bellen ?
Zoiets lijkt mij ook interessant: Aan beide kanten gewoon een soort van RJ11 -> ethernet bridge.
Voor skype zijn ze idd allemaal USB. Maar of het via Skype de oplossing is... SIP lijkt me veel universeler. Ik heb wel RJ11->RJ45 boxjes gezien voor <100 eur, (LevelOne) alleen die ondersteunt slechts H.323 en geen SIP, en is daarnaast toch ff te duur om "ff mee te spelen"

Ik zoek ook software om een bestaande lijn te koppelen aan een skype account ofzo. Ik heb hier ISDN liggen (en dus vrije nummers) en een vriendin heeft geen vaste telefoon, dus t zou wel vet zijn als ik gewoon een vrij nummer hier kan doorrouten naar een voip toestel ofzo.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 19:27
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 10:35:
[...]

Nee, Asterisk is er alleen voor Linux. Je kunt het zelf compileren. Debian heeft dacht ik als enige een package ervoor. Meer info over Asterisk vind je op asterisk.org. CCM draait wel op Windows. Heb me laten vertellen dat het alleen op Cisco-certified servers draait, tenzij je een regkey aanpast, dan vervallen bepaalde hardwarechecks en kun je het ook op non-Cisco-servers draaien (de Cisco servers zijn dacht ik gewoon Compaq/HP-servers).

Er zijn idd Cisco's die ook centrale kunnen spelen, maar dat heet CallManager Express (CME). In functionaliteit is het uiteraart beperkter dan de volledige CCM die op servers draait (en beperkter dan Asterisk).
Asterisk is er ook voor windows.

Verwijderd

TAMW schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:15:
[...]

Asterisk is er ook voor windows.
Ok, er is inderdaad een Windows-versie... Alhoewel, van voip-info.org:
AstWind is a package that allows you to run Asterisk on top of a Windows
operating system using Cooperative Linux (coLinux for short). A port of
the Linux kernel, coLinux runs cooperatively alongside legacy operating
systems on a single PC. It allows one to freely run Linux on Windows
2000/XP, without using a commercial PC virtualization software.
Ja, zo kan ik Linux-software ook onder Windows laten draaien... Bovendien werkt deze methode alleen via een netwerkverbinding met een gateway, maar niet direct met een hardware gateway in je machine zelf.

• GamesBond
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
DJSmiley schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:11:
[...]

Ik zoek ook software om een bestaande lijn te koppelen aan een skype account ofzo. Ik heb hier ISDN liggen (en dus vrije nummers) en een vriendin heeft geen vaste telefoon, dus t zou wel vet zijn als ik gewoon een vrij nummer hier kan doorrouten naar een voip toestel ofzo.
Een skype account wordt lastig met Asterisk maar SIP kan heel makkelijk. Je hebt voor in je Asterisk server alleen een el-cheapo ISDN kaartje nodig met HFC-S chipset (met Keulse Dom er op) nodig.

Maarehh... hoe gaat je vriendin dan die telefoontjes ontvangen, heeft ze wel internet?

• raymonvdm
Het is mogelijk met een draytek vigor 2900 / 2600 om elkaar te bellen via ip je moet dan natuurlijk wel de varaint hebben met de fxs poorten.

Als je dan op bijde plaatsen zo`n ding neerzet kan je elkaar bellen door in je normale telefoon je ip adres te draain *192#168#100#1* aldus de draytek site.

Ik vraag me ook af of er al routers zijn die je tussen je telefooncentrale en het PSTN netwerk kan plaatsen, ik heb bijvoorbeeld een tiptel centrale met isdn 2 en nu wil ik daar best een draytek voorzetten zodat er of via voip of via pstn gebeld kan worden, analoog kan dit wel met de draytek 2500 maar die is er nog niet en ik heb isdn :-(

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:16
ik heb hier een paar elmeg ip290 en SNOM 190 toestellen draaien. Die werken perfect, zeer tevreden over.
(info over de elmeg IP290: www.elmeg.de / importeur in Nederland: www.elmeg.nl)
(info over de snom 190: www.snom.com)

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

Verwijderd

De Cisco 7940 is prima voor gebruik met Asterisk, en werken perfect met alle SIP images van
cisco.com. De nieuwste is 7.3. Andere telefoons heb ik zelf niet getest, maar op de site en forum
van Digium kan je vast wel meer toestellen vinden die prima met Asterisk samenwerken.
Pagina: 1