Toon posts:

permanente data opslag

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een manier om mijn digitaal archief, nu ~150 cd-r's op een meer permanente manier op te slaan. Het lijkt er toch op dat na een jaar of 4/5 cd's d'r beste tijd gehad hebben.
Nu kom ik er niet achter wat een goed medium is om die data permanent op te slaan.
Cd-r's ben ik inmiddels tamelijk ziek van geworden, en gebruik nu een externe maxtor onetouch disk. Best een goeie oplossing, maar niet om definitief mee op te slaan. Tape's lijkt ook niet ideaal, en verwacht dezelfde problemen met dvd-r als cd-r. Lijkt een fundamenteel probleem, hoe hebben jullie dit aangepakt?

gr,

Jelle

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Toch die harde schijf denk ik dan maar. Gebruik anders een oude pc ofzo, dat lijkt me het beste.

Verwijderd

Topicstarter
tja, lijkt erop dat een hoop mensen een ouwe SCSI disk gebruiken, lijkt erop betrouwbaarder te zijn dan cd/dvd/tape materiaal. Toch gaat die motor naar de knoppe als je 'm niet gebruikt. HD's is wat ik nu effectief gebruik, maar hoop toch dat er een betere manier is!
Ook een flinke tas cd's op een andere plek dan mn computer hebben staan is al beter, maar erg permanent?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 21:53 ]

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DLT tapes.. die dingen zijn gemaakt om een jaar of 20 mee te gaan... beetje duur, maar heb je wel wat..

Ander bewaren op cd/dvd en hd. is ook redelijk betrouwebaar...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ja denk je dat DLT een goede oplossing is? Is wel een standaard oplossing, komt een end in de richting, maar dure media/hardware

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

rac-on schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:52:
DLT tapes.. die dingen zijn gemaakt om een jaar of 20 mee te gaan... beetje duur, maar heb je wel wat..

Ander bewaren op cd/dvd en hd. is ook redelijk betrouwebaar...
Echt waardevolle gegevens zou ik niet nu op een dvd zetten en over 20 jaar weer eens uit de kast trekken.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

BaRF

bijna kerst

als je een hdd niet actief gebruikt, dus enkel als opslag, is het dan een goed idee om bv maandelijks een soort disc check of defrag ofzo te draaien, om de hdd 'bezig te houden'?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
tja, doet wel afbreuk aan de Permanent...
nee, ik zoek iets dat in een kluis kan, en waar ik gerust over kan zijn.
dan klinkt tape al best aardig, veel data, compact, en betrouwbaar?
heb er weinig ervaring mee, wel eens zo'n 40 gieg ding gehad, maar nix professioneels.
was ook geen standaard systeem (brainfart... weet niet meer hoe het kreng heet, rare philips video techniek verkwanselt tot backup medium)

Verwijderd

Topicstarter
"Echt waardevolle gegevens zou ik niet nu op een dvd zetten en over 20 jaar weer eens uit de kast trekken."

Tja, dat idee heb ik dus ook! Voor die DLT gaan, of is er een slimmer plan?
Irritante is dat ik dan wel moet lobbyen 's een keer zo'n ding te kunnen gebruiken, om een aantal HD's mee te back uppen... wil toch zo'n ~500 gieg BU-uh

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:54:
Hmmm, ja denk je dat DLT een goede oplossing is? Is wel een standaard oplossing, komt een end in de richting, maar dure media/hardware
DLT-media is anders niet zo duur hoor. De tapestreamers en host-adapters daarentegen weer wel. Volgens mij ben je voor een nieuwe externe DLT VS80 (40 - 80 GB per tape) streamer al snel 900 euro ex. BTW kwijt. En een non-VS versie is nog stukken duurder. Tapes kosten volgens mij maar een euro of 25 ex. BTW per stuk.

Maar ik zou zo'n tape toch ook niet echt graag 20 jaar laten liggen, om vervolgens te hopen dat ik hem nog terug kan lezen. Even een bestandje openen van tape is er ook niet bij, dus ook vrij omslachtig.

De beste manier lijkt me toch om al je data gewoon online te hebben op HD's en gewoon te zorgen voor een goede periodieke backup van je gegevens. (Bijvoorbeeld elke 3 maanden een volledige backup maken van alles en tussendoor elke week de nieuwe en gewijzigde bestanden backuppen. Mocht er een HD crashen, dan is het een kwestie van vervangen en even data terugzetten.

Verwijderd

Ik had ditzelfde probleem met wat cd's, nu moet ik er eerlijk bij zeggen dat het tot nu toe alleen bij de cheap ass cd's is gebeurt, toch heb ik ervoor gekozen om het archief om te zetten naar dvd's (in dit geval datawrite), ik weet niet hoe dit over enkele jaren is qua kwaliteit, maar niks doen is ook niks. Ik denk wel dat dvd's een langere levensduur hebben dan cd's.

Is een externe hd niks voor jou ? 1x 250 gieg intern erbij en 1x extern, en dit af en toe synchroniseren en vervolgens je externe hd opbergen in een kluis o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, klinkt makkelijker dan het is... zeker als je dan om de 3 maanden een paar honderd gieg voor je kiezen krijgt. permanent en opslag sluiten elkaar uit?

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-03 14:28
Alles UUENCODEN en uit de printer spoolen :+
Maar serieus .. DLT is denk ik het beste op langere termijn.
Maar data moet zowieso na een X aantal jaren overgezet worden op een ander medium.

[ Voor 63% gewijzigd door Nibble op 20-12-2004 22:41 ]

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:18

Lief Adje

Love is in the air

DLT? 20 jaar never..... als je een tapie te lang laat liggen (paar jaar) gaat de tape doordrukken, je zult daarom de tapes eens in de zoveel tijd moeten doorspoelen....
Ik denk dat een medium zoals de zipdrive ideaal was door de beschermende cassette, zoek eerder eens iets in die richting.

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

optical drives zijn volgens mij ook wel ok voor langdurige opslag

https://www.strava.com/athletes/2323035

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

DDX schreef op maandag 20 december 2004 @ 22:53:
optical drives zijn volgens mij ook wel ok voor langdurige opslag
Inderdaad. Volgens mij is MO nog steeds de beste oplossing voor langdurige opslag van data die makkelijk te benaderen moet zijn. Tape is daarvoor toch te omslachtig. Helaas zijn de apparaten en de media niet zo makkelijk te krijgen.

Eerlijk gezegd zou ik gewoon de simpelste oplossing kiezen: Brand je data op DVD, liefst meerdere kopieen, en brand jaarlijks (of iets minder vaak) een nieuwe kopie. En over 5 jaar ofzo brand je het op bluray of wat er dan ook op de markt mag zijn. Je data zal nooit 20 jaar houdbaar zijn. Elke paar jaar zal het toch op een nieuw medium gezet moeten worden. Want wat heb je aan een DLT tape die je 20 jaar kunt bewaren als je over 20 jaar geen streamers meer kunt vinden om die tapes in te lezen?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

van hp.com :
When should an end user consider using optical as opposed to DLT or other media?

When huge amounts of referenced data require long term storage with faster access than paper, tape or microfilm.

What is the expected archival life of the media?

Optical media has up to a 100 year archival life.
http://www.hp.com/product...edia/worm_disks/faqs.html

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op maandag 20 december 2004 @ 23:05:
[...]

Eerlijk gezegd zou ik gewoon de simpelste oplossing kiezen: Brand je data op DVD, liefst meerdere kopieen, en brand jaarlijks (of iets minder vaak) een nieuwe kopie. En over 5 jaar ofzo brand je het op bluray of wat er dan ook op de markt mag zijn. Je data zal nooit 20 jaar houdbaar zijn. Elke paar jaar zal het toch op een nieuw medium gezet moeten worden. Want wat heb je aan een DLT tape die je 20 jaar kunt bewaren als je over 20 jaar geen streamers meer kunt vinden om die tapes in te lezen?
Tja, misschien biedt de weg van minste weerstand uitkomst. Lijkt me inderdaad dat exotische oplossingen de ergste zijn. Maar echt veel zin in honderd dvds branden heb ik niet, en zou de interval van backuppen graag hoger zien. Ben behoorlijk te spreken over mn maxtor ontouch/retrospect oplossing voor online data. Maar eerlijk gezegd verbaasd het me erg dat zoiets als permanente opslag effectief niet bestaat. Wel begin ik dingen als bookmarks via FTP te backuppen, dingen als AutoMarks in firefox is erg handig, zeker voor data die je overal tot je beschikking wilt hebben. Hebben prima server draaien die elke dag gebackupped wordt, een gieg voor 5.50Eu per maand, dat ga ik toch steeds meer toepassen voor data die ik omnipresent wil hebben. Bless .htaccess.

Overigens vind ik de optical oplossing heel origineel, had nooit gedacht dat zo'n totaal outdated medium nog op enige manier relevant was! Interessant!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 23:33 ]

Pagina: 1