Toon posts:

goed TV signaal boven aanleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 960 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Matched: signaal, tv
Ik had een nieuwe TV op het oog voor mijn slaapkamer. Vanuit het oogpunt voor die nieuwe TV en de mogelijkheid tot aansluiting van nog een paar TV's boven, ben ik op zoek gegaan naar versterkings/aanluitmogelijkheden.
Ik heb veel rondgezocht en paar maanden geleden een topic over TV versterkers begonnen.

Inmiddels heb ik mijn Deawoo 72cmCRT-100HZ-FLAT binnen en wil ik er een mooi TV signaal op gaan verkrijgen.
Het eerste plan was om aan de kabel die van beneden naar boven loopt (ca. 5 meter), op de plaats waar die boven uitkomt een versterker te hangen. Een versterker met 3 tot 4 uitgangen, omdat er nog meer TV's boven zijn.
Nu is het verkregen feit echter, dat je het beste het signaal zo dicht mogelijk bij de bron kan versterken.
1. Is het daarom niet beter om een 2 weg versterker beneden te zetten (1 kabel naar TV beneden, 1 kabel naar boven) en dan boven de kabel splitten met een reguliere splitter?

2. Als versterker wil ik waarschijnlijk voor een Soundex gaan (hirschmann te duur, alles daaronder te crap), goeie keus?
3. Boven wil ik het signaal splitten. Ik ken alleen maar 2 weg coax splitters, zijn er ook met meerdere uitgangen (niet die met F connectoren)?

4. Coaxkabel. C12 coax is de beste, voorbeeld: Hirschmann Koka 799.
Op de soundex zitten geen aansluitingen voor 'F connectoren', kan ik ook gewone coax aansluitingen aan een stukje Koka 799 hangen?

5. Weet iemand toevallig een (goed betaalbare) online store waar je dit alles in één keer kan bestellen?

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

Fido

C:\> park

Een versterker lijkt me nin eerste instantie niet nodig. Zolang je goede kabel gebruikt valt het met het verlies erg mee en zeker met de korte afstanden loop je met een versterker de kans dat je het signaal saturate. Koop een goede splitter en goede kabel/connectoren. Dan heb je er het meeste plezier van.

Ohja, en als je echt mooi TV wilt kijken, gooi die kabel dan de deur uit en schaf een schotel aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Fido op 20-12-2004 21:36 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Goede kabel, splitters en stekkers kopen, en je hebt negen van de tien keer geen versteker nodig... En anders kun je het altijd eerst proberen, en daarna alsnog een versterker aanschaffen...
Ik kan je Hirschmann zeker aanraden. Ik heb alle kabels, connectoren en splitters vervangen door hirschmann spul (zat eerst "afgeschermd" bouw-materialen kabel), en het beeld is erg vooruit gegaan...

Verwijderd

Topicstarter
Matched: tv
Oke bedankt, dan ga ik het zeker eerst even zonder versterker proberen.

Het lijkt me het beste dat ik gewoon voor alle componenten hirschmann kies.

Om daar nogmaals op terug te komen dan:
- Heb je ook splitters voor bijv. 4 ipv. 2 tv's?
Zover ik weet heeft hirschmann een professionele antenne splitter voor 2 tv's, zijn ze er ook voor meerdere?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 22:38 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Jah, zijn er ook voor meerdere, ook van hirschmann geloof ik... Loop eens bij een handyman binnen...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:30
Idd, één woord: "Hirschmann"

www.electroshop.nl :). Daar heb ik laatst ook alles besteld en zelfs de bestaande kabel en coax-doos in de huiskamer die nog maar 3 weken ervoor door de bouw was geplaatst (nieuwbouw) vervangen. Aanzienlijk beter beeld nu en zonder versterker moeiteloos strak beeld op 3 TV's (ook tegelijkertijd en ook tegelijkertijd op hetzelfde kanaal). Essent in Enschede trouwens ... dat schijnt ook nogal uit te maken zo verspreid door Nederland, maar ik heb alleen ervaring met Essent in Enschede. Ook bij mijn ouders prima beeld :). Ik zweer inmiddels bij Hirschmann. Ik heb overigens ook de kabels van de wandcontactdozen naar de TV en radio allemaal vervangen door Hirschmann KOKA799 met Hirschmann stekkers. In de meterkast een 6-voudige Hirschmann-splitter en verder allemaal Hirschmann-einddozen.

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Op http://www.electronica-online.nl/ zie ik wel het meeste wat ik wil bestellen.

Nu heb ik echter dan nog enkele laatste vragen:

- Als ik koka799 los van de rol bestel + hirschman coax aansluitingen, hoe moet ik die aansluitingen dan monteren aan de kabel. Heb je daar nog een speciale tang voor nodig, om de kabel bloot te leggen?

- Als 2 weg splitter heb je als enige keus van hirschmann bij electronica-online de 'RH-ZGV77'
plaatje, hebje ook nog een goedkopere variant van hirschmann? En waar kan je die krijgen dan?

Verwijderd

Hirschmann!!

Na 5 jaar dit soort spul verkopen, en een heel team aan kabelmonteurs die het met me eens zijn: Gewoon eerst kijken of je na aanleg met goede (KOKA)-kabel wel een versterker nodig hebt. Zo ja, Hirschmann. Voor meerkanaals eventueel Wisi. Soundex is iets als Altai, heb ik ook verkocht maar is niet veel soeps.

Die F-connectors kun je als schroefvariant krijgen, dan heb je alleen een stanleymesje nodig en een tangetje. Hetzelfde geldt voor de Kokwi/Koswi stekkers van Hirschmann. Krimp is niet direct nodig.

Als je toch slecht beeld hebt, ook na gebruik van een eengatsdoos met splitter aan het begin van de aansluiting, reken dan voor versterker 'kracht' 4 meter per dB. Dus: 10 meter afleggen is ongeveer 3 dB. Die stelregel werkt bij de meeste aansluitingen, mits met goede kabel. Let erop dat dunne kabel, zoals die bijvoorbeeld bij je TV wordt geleverd, niet te gebruiken is met F-connectors, zowel schroef als krimp.

Edit:

Aansluiten van een F-connector doe je als volgt: Strip zo'n 2,5 cm van de buitenmantel, let op dat je het koperen vlechtwerk dat er direct onder ligt niet doorsnijdt. Haal de buitenmantel weg, 'vouw' het vlechtwerk tegen de rand aan die is ontstaan door het weghalen van de mantel. Haal de folie weg en strip dan voorzichtig de massief plastic kern iets boven de rand van het vlechtwerk weg. Let ook hier op, de massief koperen binnenkern is teer... Als het goed is, steekt die koperen kern nu een centimeter of 2 uit. Schroef nu de F-connector op de kabel, totdat hij niet verder meer gaat, doordat de plastic binnenkern de ring in de connector raakt. Knip nu de koperen kern buiten de connector op ongeveer 2 millimeter boven de rand af en klaar is Kees!

Suc6.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 23:13 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:04:
Als je toch slecht beeld hebt, ook na gebruik van een eengatsdoos met splitter aan het begin van de aansluiting, reken dan voor versterker 'kracht' 4 meter per dB. Dus: 10 meter afleggen is ongeveer 3 dB. Die stelregel werkt bij de meeste aansluitingen, mits met goede kabel. Let erop dat dunne kabel, zoals die bijvoorbeeld bij je TV wordt geleverd, niet te gebruiken is met F-connectors, zowel schroef als krimp.
Interessante discussie. Ik heb ook zoiets. :(

De kabel komt bij mij binnen in de meterkast waar hij met een splitter (Astro) in vieren wordt verdeeld. Het beeld is op alle plaatsen goed, behalve op zolder. Ik schat dat daar zo'n 15 meter kabel tussen zit (vast geen Koka).

Is 15 meter te lang voor een antennesignaal?
Moet ik nu een versterker plaatsen?
Moet die na de splitter in de meterkast komen of ergens anders?

Vast bedankt voor de hulp.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Naar mijn weten zijn die F-connectoren er voor verschillende kabel-diktes, maar voor de rest klopt je verhaal wel aardig ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:58:
Naar mijn weten zijn die F-connectoren er voor verschillende kabel-diktes, maar voor de rest klopt je verhaal wel aardig ;)
Klopt, maar voor de heel dunne kabel niet of nauwelijks te krijgen... Bovendien is deze kabel niet geschikt voor het aansluiten van CAI, eigenlijk alleen tussen TV en video bijvoorbeeld...

quote]Xenna schreef op donderdag 23 december 2004 @ 23:13:
[...]

Interessante discussie. Ik heb ook zoiets. :(

De kabel komt bij mij binnen in de meterkast waar hij met een splitter (Astro) in vieren wordt verdeeld. Het beeld is op alle plaatsen goed, behalve op zolder. Ik schat dat daar zo'n 15 meter kabel tussen zit (vast geen Koka).

Is 15 meter te lang voor een antennesignaal?
Moet ik nu een versterker plaatsen?
Moet die na de splitter in de meterkast komen of ergens anders?

Vast bedankt voor de hulp.[/quote]

Kijk eerst eens of de kabel an sich goed is, door bijvoorbeeld die splitter even weg te laten en dan je zolderaansluiting alleen aan te sluiten. Is het beeld dan ook slecht, dan is je kabel rot.

In principe is je kabelaansluiting zoals je die van de provider betrekt geschikt voor 2 aansluitingen. Met goed spul kun je daar meer van maken, maar 4 aansluitingen is moeilijk zonder versterker.

Als je een versterker plaatst moet die tussen de eengatsdoos (waar de CAI je huis binnenkomt) en de splitter inzitten. Een versterker pas later in de situatie zetten heeft geen zin: Hij versterkt het signaal alleen, en kan het niet beter maken. Eventuele ruis die hij binnenkrijgt omdat hij verderop in de aansluiting zit versterkt hij vrolijk mee...

Als je nu merkt dat wanneer je de versterker voor de splitter zet de andere aansluitingen overstuurd worden (slecht beeld) dan kun je hem evt. ook direct na de splitter zetten voor alleen de zolder.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2004 13:29 ]

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2004 @ 13:24:
Als je nu merkt dat wanneer je de versterker voor de splitter zet de andere aansluitingen overstuurd worden (slecht beeld) dan kun je hem evt. ook direct na de splitter zetten voor alleen de zolder.
Bedankt, ik ga er eens mee aan de slag!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Het is belangrijk om alleen "klasse A" afgeschermde connectors (zowel de F-connectors als de male/female antenne connectors) en kabels te gebruiken. Zodra het aan deze klasse voldoet is het merk niet heel relevant (hoewel Hirschmann toch net even een streepje voor heeft).

Gouden regel bij CAI installaties is: Eerst versterken, dan verzwakken

Ik zou dus als ik jou was bij het SOP (signaal overname punt van je kabelboer) een Hirschmann 20dB versterkertje zetten, vervolgens een splitter met ongelijke aftakdemping; hoge demping naar de tv beneden, lage demping naar de 4- voudige splitter boven. Alles netjes aansluiten en je staat versteld van de beeldkwaliteit (ook op de tv's waar je al tevreden over was wordt het een stuk beter!!)

Xenna: Voor jou geldt een groot deel van dit verhaal ook; alleen moet jij de versterker voor de 4-voudige splitter zetten. Astro is overigens ook een A merk (maar dan is Hirschmann A++)

Overigens: als de signaalsterkte te groot is en e.e.a. wordt overstuurd dan kun je met de meeste antenneversterkers gewoon het signaal iets terugdraaien....

[ Voor 9% gewijzigd door Foxfire op 25-12-2004 11:27 ]

Dat dan weer wel......

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Ik kan mij helemaal bij "Faustus"aansluiten.
Is er nog iets anders dan "Hirschmann" :P
Situatie alhier op dit moment.
30 dB versterker, multitab, 1e tv 6 meter coax, 2e tv (de mijne) ongeveer 90 meter groene coax.
En nog nooit zo'n mooi beeldje gehad _/-\o_
Van het begin tot het eind Hirschmann, is Hirschmann duur, als je goed beeld belangrijk vindt niet.
Vindt je de prijs belangrijker dan beeld kwaliteit dan wel.
Ga naar een lokale bruingoed winkel waar ze precies voor je kunnen bekijken wat je nodig hebt, maak een schema vanaf het 1e punt waar de kabel het huis binnen komt tot de laatste aansluiting met daarin de afstanden en route door het huis en neem die mee of surf naar Hirschmann (daar schijn je op de site te kunnen bekijken wat je precies nodig hebt)
Andere optie, ik zeg tvhome _/-\o_ (nu met gratis kanalen dus alleen de aanschaf van starters pakket en tuner betaal je, heb nu zo'n ding 2 weken op proef en bevalt zeer goed)

[ Voor 3% gewijzigd door Ad de Jong op 25-12-2004 11:50 ]

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Matched: signaal
Foxfire schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 11:26:
Overigens: als de signaalsterkte te groot is en e.e.a. wordt overstuurd dan kun je met de meeste antenneversterkers gewoon het signaal iets terugdraaien....
Hoe ziet dat er eigenlijk uit als het signaal wordt overstuurd?

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:56
Matched: signaal
Verwijderd schreef op zaterdag 25 december 2004 @ 13:39:
[...]

Hoe ziet dat er eigenlijk uit als het signaal wordt overstuurd?
Ik had het laatst bij een klant en daar kwam het signaal van een andere zender er door heen.
Hier in de omgeving Den Bosch zijn bij een zwak signaal de NL1,2,3 en belg 1&2 slecht (sneeuw in beeld) en bv RTL4 weer beter.
Bij een te sterk signaal zijn alle zenders slecht.

Mijn profiel op Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Bedankt voor de replies.

Ik ga nu waarschijnlijk voor de Koka799 kabel en de KOSWI3 aansluitingen bij http://www.electronica-online.nl/

Weet iemand nog een goede 2 tak splitter onder de 10 euro?

• evdv
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-10-2022
Ik heb de volgende vraag:

Ik heb beneden in de woonkamer staan: 1 tv, 1 digitale kabeldecoder en een DVD recorder met harddisk, op de 1e verdieping heb ik 1 televisie staan.

Ik wil voor alle 4 de apparaten apart aansluiten aan de CAI, dus dat ieder een zuiver signaal ontvangt, doorlussen kan ook maar dat wil ik niet.

Ik zat zelf te denken om een 4 takt verdeler aan te schaffen van Hirschmann, de AFC 1641 of de LFC 0741 (wat is eigenlijk het verschil tussen deze 2?) en overal koka 799 kabel aan te schaffen met aan de ene kant een F konnektor voor aansluiting naar de verdeler en aan de andere kant de aansluiting naar de apparaten de koswi3.

Ik denk geen versterker nodig te hebben want ik heb een goed signaal en de langste kabel wordt ongeveer 8 meter.

Klopt bovenstaand schema of dien ik het anders aan te gaan sluiten???

BVD,
evdv

Verwijderd

Ik heb door een loze leiding een coax kabel getrokken van boven naar beneden in de meterkast. Daar zit het kastje van UPC met de tv aansluiting. Daar zit een f-connector op en die gaat naar mijn wandcontactdoos in de woonkamer waar ik uiteraard een tv op heb aangesloten. Wat ik nu wil eigelijk is in de meterkast een splitter aansluiten zodat ik daar direct ook de coaxkabel kan aansluiten. De vraag is hoe los ik dit op? Kan dit met een f-connector splitter (direct op aansluiting doosje van upc) ? en zo ja hoe heet zo'n splitter en waar kan ik die kopen? :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Zul je toch een kabeltje moeten maken vanaf je upc kastje, naar een splitter... En dat zal dan gewoon een standaardsplitter worden (met f connectoren, evt van bijvoorbeeld hirschmann...)

Verwijderd

hmm okay, daar was ik al bang voor. dat is toch jammer, maar bedankt!

en verder ik kan aan de ene kant van de coax kabel wel een f-connector doen en dan aan de andere kant zo'n aansluiting die direct in mijn tv past.?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen matches
Yepz... Anders zou je nooit van de f-conn's afkomen...

Verwijderd

Geen matches
haha, inderdaad wat een crime zou dat zijn ;)

goed, ik weet wat me te doen staat, nogmaals thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 11:01 ]

Pagina: 1