Betaalbare Remote Console oplossing voor 2 servers

Pagina: 1
Acties:

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 17:00
Beste mede tweakers,

Ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing om het bootproces te kunnen waarnemen van 2 servers die op een andere lokatie opgesteld worden. Ik wil niet alleen BIOS-meldingen kunnen zien maar bijv. ook de Adaptec SCSI utilities voor controle van harde schijven remote kunnen uitvoeren. Kortom Remote console. De situatie is als volgt:

1: notebook --> ADSL --> internet
2: internet -->ADSL --> Firewall -->switch --> Win2k3 PDC & Win2k3 Termserv

1: Lokatie A Brabant
2: Lokatie B Groningen (ik wil echt alleen voor vervanging van defecte apparatuur naar Groningen rijden – hoe mooi de provincie ook is!).

De beide servers worden opgebouwd met Supermicro moederborden. Voor deze moederborden kun je een zg. IPMI-card aanschaffen. Helaas is de info op de site van Supermicro niet overduidelijk over de mogelijkheden om met dit apparaat via TCP/IP verbinding te maken met de bios meldingen van de servers. Ook de prijsstelling van deze module is nog onbekend maar ik ga even uit van € 150,00.
http://www.supermicro.nl/...es/addon/AOC-IPMI20-E.cfm

Voor de servers van Tweakers wordt gebruik gemaakt van een Cyclades Terminal server. De prijs van dit apparaat is voor 2 servers niet te rechtvaardigen.

Graag lees ik ervaringen met de Supermicro IPMI-module. Ook opmerkingen over andere betaalbare oplossingen zijn meer dan welkom.

Hans van Zijl

• jwpmzijl
Kick O-)

Hans van Zijl

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 08:02

Arno

PF5A

Het is in PNS echt niet nodig om na een dag je topic te schoppen. Juist hier levert het een averechtse werking op, ondermeer omdat de topics normaal gesproken een aantal dagen zichtbaar blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Arno op 21-12-2004 23:25 ]

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=kvm+ip&lr=Implementaties en uitvoeringen zat.

• jwpmzijl
Arno => OK, een volgende keer zal ik meer geduld hebben :-)
killerAce_NL => achteraf is het stom maar ik had de link naar de zoekterm KVM helemaal over het hoofd gezien. Ik associeer KVM eigenlijk alleen maar met de standaard kastjes waar je met de hand een knop mag omzetten. Tijden zijn veranderd en inderdaad zijn er legio mogelijkheden.
De prijzen van de apparatuur vallen mij wel tegen. Ik had gehoopt/verwacht om onder de € 500,00 te blijven. Wat ik tot nu toe van Minicom, Peppercom, Cyclades en consorten heb gezien is minimaal € 900,00. Uiteraard heb je dat snel terugverdiend als je 2x naar Groningen bent gereden, maar het management heeft mij een beperkt budget gegeven. Afijn maar eens kijken of daar een mouw aan te passen is.

Hans van Zijl

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

HP RILO (Remote Insight Lights Out board) zou je kunnen bekijken als je moinboard ook een I2O interface heeft.

Dit geeft je remote kvm opties, en remote power etc.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 11:35

Arfman

Drome!

Waarom ben je vanaf scratch eigenlijk niet begonnen met HP servers ? Zeker de G3 en G4 DL360 machines zijn prachtige servertjes, en ILO on-board. Had je deze tijd/moeite/geld allemaal kunnen besparen.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Misschien hier eens naar kijken:

www.realweasel.com - kosten ongeveer $350/stuk

Als je een serial output hebt zou je misschien kunnen een terminal(emulator) eraan hangen en crosslinken met de andere server?

[ Voor 53% gewijzigd door Guru Evi op 22-12-2004 16:35 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• jwpmzijl
Arfman => niks mis met HP, maar een volledig geconfigureerde HP serverbak is nog altijd veel kostbaarder dan een vergelijkbare Supermicro bak. Daarnaast heeft HP bijv. nog geen ondersteuning voor SATA hot-swap disks en hardware RAID5. Dat kun je met Supermicro spullen inmiddels wel maken. Er moet 300+ Gig opslagcapaciteit in komen en dat is met SCSI harddisks wel mogelijk, maar kostbaar in vergelijking met SATA.

Guru Evi => realweasel ziet eruit als een leuk product

IPMI => een IPMI board voor Supermicro is goedkoper dan ik dacht (€ 60 per stuk), ik kies er waarschijnlijk voor om 2 van deze uitbreidingen aan te schaffen en te verbinden met de seriele poort van de andere server. Daarmee heb ik bijna alle controle die ik wens. Alleen als beide servers plat liggen dan wordt het lastig. :)

Hans van Zijl

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

jwpmzijl schreef op donderdag 23 december 2004 @ 01:07:
Arfman => niks mis met HP, maar een volledig geconfigureerde HP serverbak is nog altijd veel kostbaarder dan een vergelijkbare Supermicro bak. Daarnaast heeft HP bijv. nog geen ondersteuning voor SATA hot-swap disks en hardware RAID5. Dat kun je met Supermicro spullen inmiddels wel maken. Er moet 300+ Gig opslagcapaciteit in komen en dat is met SCSI harddisks wel mogelijk, maar kostbaar in vergelijking met SATA.

Guru Evi => realweasel ziet eruit als een leuk product

IPMI => een IPMI board voor Supermicro is goedkoper dan ik dacht (€ 60 per stuk), ik kies er waarschijnlijk voor om 2 van deze uitbreidingen aan te schaffen en te verbinden met de seriele poort van de andere server. Daarmee heb ik bijna alle controle die ik wens. Alleen als beide servers plat liggen dan wordt het lastig. :)
Ja met SCSI kostbaarder maar ze performen dan ook veel beter dan S-ATA zeker als je UW320 erin duwt op 15K toeren daar kan S-ATA nog steeds niet tegen op. Ook is dit gelijk met HP Insight Manager te monitoren in geval van uitval van hardware kan er een SMTP trap verstuurd worden ..(remote monitoring). Goedkoop kan soms qua beheer erg duur worden omdat je allerlei opties mist namelijk.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja met SCSI kostbaarder maar ze performen dan ook veel beter dan S-ATA zeker als je UW320 erin duwt op 15K toeren daar kan S-ATA nog steeds niet tegen op. Ook is dit gelijk met HP Insight Manager te monitoren in geval van uitval van hardware kan er een SMTP trap verstuurd worden ..(remote monitoring). Goedkoop kan soms qua beheer erg duur worden omdat je allerlei opties mist namelijk.
Nou als ik de verhalen moet geloven is dat tegenwoordig niet meer zo: reviews: BenchDB Update: Areca SATA RAID-adapters
Ik heb zo'n ding hier liggen en die presteert volgens de ingewijden net zo goed als U320 met 15K disken. Alleen dit setje kost een krappe 1000 euro voor 400 Gb in RAID5, voor SCSI kun je minimaal het dubbele neerleggen.
Deze controller heeft ook leuke managements functie (web interface, dus extra tools nodig), maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat SNMP (nog) niet helemaal lekker werkt.

• jwpmzijl
Muts => voor een grote database applicatie zou ik ook absoluut voor SCSI en 15K schijven gaan. Hier gaat het om opslag van foto's, brochure's etc "lekkuh veul vúr weinig" dus :*).

[Off-topic] Ik zou deze config niet echt goedkoop willen noemen:
- CPU S604 Intel Xeon P4 2.8 tray 800fsb 1Mb. cache
- SC743T-645 Chassis
- Supermicro X6DH8-G
- IPMI 2.0 module
- 5x Western Digital HD Caviar Raid Edition (RE) 160GB Serial ATA 7200rpm
- LSI Logic MegaRAID (6x SATA/133 RAID PCI64/66) 64MB Kit
- LSI Logic MegaRAID Battery Backup for 320-1 en 150-6

Hans van Zijl

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:23

Jrz

––––––––––––

Als die supermicro's console redirection hebben, de P4SCi / e hebben dat in elk geval,kan je ze allebij via een serieel kabeltje aansluiten aan elkaar. Dat hele realweasel is niet nodig voor deze bordjes. Zolang er 1 te bereiken is, kan je dan naar de andere..

[ Voor 23% gewijzigd door Jrz op 26-12-2004 11:51 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Blackbox heeft een hele rits met KVM over IP (servswitch serie).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• jwpmzijl
Enige maanden verder wil ik toch mijn ervaringen kort melden, al was het maar om voor de search volledig te zijn.

Ik heb voor de IPMI-modules gekozen en dat werkt. Je kunt de machines vanaf de beheerders-PC aan en uitzetten (onafhankelijk of de machine nu aan of uit staat). Alle sensor waarden uitlezen (temp, volt, fans). Een foutenlog kun je ook inzien (dit is dezelfde info die ook wordt verzonden naar een SNMP server).

Je moet wel statische IP-adressen gebruiken. De IPMI module kan niet overweg met DHCP-adressen. Communicatie verloopt via UDP poort 663. Dus als je deze poort forward vanaf je firewall/NAT dan kun je ook over internet het beheer doen, maar gebruik dan wel een VPN – of sta alleen toegang vanuit het IP-adres van de beheerder toe >:) .

Console redirection werkt ook je moet hier echter wel goed opletten omdat het niet altijd even snel reageert. Dus als je in het BIOS iets wilt aanpassen dan kan het zijn dat het POST scherm pas in beeld komt nadat de DEL-message is verdwenen. Je moet dan herstarten om een 2de kans te krijgen.

Verder is het van belang dat de Java ondersteuning op de beheerders PC in orde is. Ik kreeg het maar niet aan de praat en wist niet wat er mis was. uiteindelijk maar in een Virtual PC omgeving de software geïnstalleerd en toen het daar wel werkte zag ik dat Java op mijn normale installatie niet up-to-date was :( .

Hans van Zijl

Verwijderd

Ik begrijp dus dat je met IPMI de console ten alle tijden kan bekijken op afstand.

Kan dit gewoon in een browser of moet er speciale software geinstalleerd worden op de remote computer?

• jwpmzijl
Dat zal per producent verschillen. In het geval van Supermicro moet je een aparte applicatie installeren die via TCP/IP communiceert met het IPMI bordje.
Zie de website van supermicro voor meer details

Hans van Zijl

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39
Het zal ongetwijfeld geen "professional" oplossing, maar misschien is een Goedkoop pctje met 2 Capture-Kaarten die video streamen wat?

• 0fbe
Argh Dubbelpost

[ Voor 93% gewijzigd door 0fbe op 08-05-2005 13:58 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

en hoe wou je iets in het bios veranderen over een videostream?

You don't need eyes to see, you need vision

• 0fbe
Yalopa schreef op zondag 08 mei 2005 @ 15:27:
en hoe wou je iets in het bios veranderen over een videostream?
http://www.betterbox.co.u...rd___Mouse_Sims_1189.html , met een progje via remote dekstop :)

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 15:02

ReLight

echo("What Now ? !")

Niet om dit in een wel/niet thread te laten uitmonden maar.. :

Wat heeft het nu allemaal gekost aan uren voor jouw om dit uit te zoeken, en wat zijn de financieele risico's in geld uitgedrukt nu geweest ? Doel van deze reply is om hier ongeveer een minuut bij stil te staan.

Achteraf blijkt de oplossing (deels) aardig te werken. Ondersteuning en standaard ondersteuning heb je niet gehad (java incident) en je console redirect functioneerd onder de maat. (Daar zit je echt op te wachten om 2 maal te booten, en qua timing maar DEL te gokken). En qua performance, 'Wist je zeker' dat het goed zou gaan ?

De HP's of Dell's IBM's etc zijn duurder, en dat is de prijs die je betaald voor de research, de documentatie, en de risico afbreuk. Om de prestatie en functie garantie nog maar niet te noemen.
Om dit verhaal compleet te maken behoord dit er toch ook bij imho.

Als je google kan gebruiken om 10.000 keuzes op te roepen, wil nog niet zeggen dat jij precies de goede weet aan te klikken.

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Pagina: 1