[XP] Kan NTFS/FAT32 partities niet benaderen

Pagina: 1
Acties:

• LocalJoost
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-11-2025

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
[disclaimer]
Ik weet niet zeker of dit onder WOS of NOS valt.. maar ik denk hier.
[/disclaimer]
Ik zit met het volgende probleem:

Ik had een windows XP installatie met SP1
Partitionering:
HDD0: |15GB NTFS|20GB FAT32|40GB NTFS| (getallen plusminus)
HDD1: |20GB FAT32| 20GB FAT32|

Hiernaast heb ik Debian Linux 3.1 geinstalleerd, met LILO in MBR.
Hiervoor het een en ander (Alleen op HDD2) ge-herpartitioneerd
Nieuwe partitionering:
HDD0: |ongewijzigd|
HDD1: |10GB ReiserFS|2GB Linux Swap|15 GB FAT32|

Met een dualboot (via LILO) kon ik alles onder linux mooi bereiken, maar vanaf het moment van installatie waren onder windows alle partities behalve de 20 GB HDD1 FAT32 en de 15GB NTFS op HDD0 niet te benaderen.

Na wat proberen en dingen zoek en prutsen maar mijn systeem opnieuw geinstalleerd (dit maal met XP SP2. Alle partities heb ik intact gelaten ivm de data die er op staat. Wat blijkt nu, onder de nieuwe installate kan ik die partities nog steeds niet benaderen.
In de Diskmanager van XP zijn ze wel te zien, maar ik kan ze geen drive letter geven.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://softmatic.mine.nu/cpg/albums/userpics/10005/screendisk1.JPG
Clickable
Het gaat (zoals in plaatje) om de partities "Unsorted" en "Games"

Kan iemand hulp bieden, ik heb oh zo dom geen backup, vooral de 40GB NTFS partitie is me erg lief....
Ik heb al alle zoekmachines en functionaliteiten gebruikt maar kan geen oplossing vinden, ik zit dus behoorlijk met mijn handjes in mijn haar....

[ Voor 7% gewijzigd door LocalJoost op 21-12-2004 08:42 ]

☻/ Trotse papa van Thijs en Bas :)
/▌Beesjes haal je uit het asiel, heb ik uit betrouwbare bron :)
/ \ BOB :)

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Toch even een kickje.. ik ben nog niks verder gekomen... iemand enig idee wat ik kan doen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel, ik ben hier echt niet in thuis, maar welke kernel gebruikt Debian 3.1?

Kernel 2.6.x (weet niet of dat ook geldt voor recentere versies) veroorzaakt soms problemen met leesbaarheid partities in Windows, op dualboot systemen.

Er zijn workarounds te vinden (ik heb zo'n problemen gehad met Fedora Core 2, maar dat leverde niet het verwachte resultaat op :-(

Er bestaat een grote kans op dat Linux die partities anders voorstelt (sectoren en koppen enz.)

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 21-12-2004 15:11 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Ik zou sowieso alsnog kijken of je een backup kan maken, vanuit linux. Scheelt een hoop.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:07
Probeer eens met ranish partition manager(fat only)/pqmagic(o.i.d.) te kijken als je structuur nog klopt van je partitietabel, vaak wordt die overhoop gehaald als er problemen zijn Bij ranish zie je verkeerde getallen rood, meestal kun je wel nagaan wat er moet staan en kun je handmatig aanpassen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Helaas, ik ben met bovenstaand niks verder gekomen, ik ga nog even proberen deze HD in een ander systeem te hangen.. en anders word het een format denk ik :'(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om het type filesystem aan te geven wordt er een zeer beperkte range bits gebruikt, zou je daar met parted o.i.d de type table mee kunnen aangeven zou je dus ook weer die partities als NTFS/FAT32 herkenbaar moeten kunnen krijgen...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:27

Gerco

Professional Newbie

Ik heb dit probleem ook eens gehad (zonder linux op die pc weleenswaar). Ik heb toen knoppix geboot en ik kwam er met parted achter dat het partition type verkeerd stond ingesteld op die partities.

Dit kan geen linux probleem geweest zijn, want die knoppix cd was de eerste linux die die pc ooit gezien had :) Ik heb de partition type weer goed ingesteld (NTFS) en het werkte weer als een zonnetje. De partities waren trouwens vanuit linux ook zonder het goede type prima benaderbaar, blijkbaar gebruikt het die byte niet.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
Hey.. Thanx voor de tip, Backslash32 en Gerco.. ik ga het vanavond proberen, ik heb nog wel een knoppix cd'tje ligggen :)

• LocalJoost

LocalJoost

plaatje hieronder

Topicstarter
nogmaals thanx voor de tip!

Jippediedoeda!!! Het is gelukt, partities stonden "Hidden"
Vinkje weg, apply en klaar was kees (QtParted gebruikt)

Pagina: 1