2003 Srv, niet willen booten vanaf een Sata disk

Pagina: 1
Acties:

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ah ik heb een leuke,

Het wil niet lukken om van een Sata disk te booten als er ook een SX4000 controller in de pc zit.
(nu boot ik dan maar van een ata disk, aangesloten op de Primairy ide bus.)

De Snelheid van de Cpu, mem en pci/agp staan als normaal.
Het gaat om deze onderdelen:
Een Asus moederbord, type A7V600 rev 1.00, met Bios 1008
De boot disk, een WD Raptor
Een Promise SX4000 ide controller

In het moederbord bios staat de boot volgorde als "gebruikenlijk" , CD, HDD0
De SX4000 is al in elk pci slot geweest, het blijkt dat het uitmaakt welk IRQ een apparaat krijgt.
Tijdens dit geexpirimeteer kwam het voor dat de Sata bios melding niet verscheen tijdens het booten.
Of de bios melding van de SX4000 verscheen niet .

het lijkt een typisch moederbord probleem maar dezelfde testen op een Asus A7N8X rev 2.00 geeft het zelfde resultaat.
Als verschil staat er in de UberBiosMod 1013 van de A7N8X een keuze welke controller Sata of SCSI als eerst aan te spreken
Dat zou evt de oplossing kunnen zijn maar helaas, de pc met de A7N8X blijft steken na de Sata bios melding, als de Raptor net is "gevonden"

wie heeft het wel werkend gekregen?

[ Voor 10% gewijzigd door cruger op 21-12-2004 22:11 ]

Tweak!

• cruger
  • Niet online
niemand?

Tweak!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

Als het BIOS van de SX4000 al niet verschijnt vermoed ik dat de kaart defect is, al eens op een ander moederbord geprobeerd of je na het booten in ieder geval in het BIOS komt.

De boot volgorde moet volgens mij in het BIOS van het moederbord wijzen naar SCSI Device en niet de gebruikelijke volgorde.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• cruger
  • Niet online
De SX4000 is niet stuk

Tweak!

• cruger
  • Niet online
Het blijkt dat dit boot probleem niet alleen maar op een a7v600 / a7n8x voorkomt maar op vele moederborden.
Na zoeken op got kwamen er vele topics over booten van sata met nog een controller in de pc.
Nu nog de oplossing!

Aanvulling 06-01
Het is gelukt met een modded bios en een promise FT100 controllertje en een a7n8x.
Daarmee boot de pc wel van de sata disk
In de bios "advanced bios features" moet de "raid or scsi card boot" op raid staan
"first boot" cdrom, "second boot" hdd0

De modded bios komt hier vandaan
http://forums.pcper.com/s...?t=352326&highlight=trats
Bios: C18e1013_2T cpc off

In intergrated peripherals staat "usb legacy mouse support", deze moet op disabled staan, anders verschijnt de bios info van de extra controller niet.
(dat is een gek probleem)

Nu nog de SX4000 raid5 controller samen met een sata disk.
Dat dit op de a7v600 gaat heb ik opgegeven!
Dan maar op een a7n8x

update:
Een asus a7v880 werkt heel goed mee, deze kan booten van een s-ata disk met een extra (raid) controller en een ide disk aan de primairy ide!
Dus een s-ata disk een ide disk en een raid volume samen.
In de bios kun je precies opgeven welke disk als boot disk wordt gezien en ook de volgorde.
ook is er een optie om het bios van de extra controller te geforceerd te laden.

hiermee is het probleem opgelost, maar het gaat niet met een asus a7v600 en misschien wel met een a7n8x-e maar zeker met een a7v880.
Misschien die laatste omdat er een heel ander bios in zit waar asus deze boot problemen heeft voorkomen.

[ Voor 90% gewijzigd door cruger op 28-01-2005 00:18 ]

Tweak!