Toon posts:

Linux remoten vanaf Win XP.....how to?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag,

Ik wist niet waar precies dees topic te plaatsen maar aangezien iedereen wel wat van WinXP weet maar minder mensen van Linux doe ik t maar hier.

Heb uit pure interesse eens een oude computer van me omgedoopt tot server, althans wil m daar voor gaan gebruiken. 0% ervaring met Linux maar he, alles kun je leren en anders stampen we t erin. Ik heb uiteidelijk voor SusE 9.1 gekozen, en ben nu een beetje de weg aan het vinden door de programma's (doe alles grafisch, nix geen commandoregels to nu toe.)
Nou wil ik eigenlijk de server in een kast zetten zonder monitor, en kunnen bestruren vanaf mijn XP pc. Wat voor proggies zijn er nou die dit GRAFISCH kunnen? heb gisteren Putty bekeken maar dat is een beetje vaag, krijg alleen maar een zwart scherm met een groen blokje?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

er is VNC voor Linux...
en als je het tekstbased wil, kan je ook wel SSH Daemon installeren, en met PuTTY inloggen..

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 20:42:
Dag,

Ik wist niet waar precies dees topic te plaatsen maar aangezien iedereen wel wat van WinXP weet maar minder mensen van Linux doe ik t maar hier.

Heb uit pure interesse eens een oude computer van me omgedoopt tot server, althans wil m daar voor gaan gebruiken. 0% ervaring met Linux maar he, alles kun je leren en anders stampen we t erin. Ik heb uiteidelijk voor SusE 9.1 gekozen, en ben nu een beetje de weg aan het vinden door de programma's (doe alles grafisch, nix geen commandoregels to nu toe.)
Nou wil ik eigenlijk de server in een kast zetten zonder monitor, en kunnen bestruren vanaf mijn XP pc. Wat voor proggies zijn er nou die dit GRAFISCH kunnen? heb gisteren Putty bekeken maar dat is een beetje vaag, krijg alleen maar een zwart scherm met een groen blokje?
LOL, putty is console based ;)

Dan moet je dus commando's typen ;)....

Als ik jou was zou ik eens naar VNC kijken

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Ja en kijk daarna toch maar eens naar dat vage zwarte scherm met het groene blokje. Kan misschien nog wel eens heel bruikbaar zijn. ;)

• pdkoning
  • Laatst online: 10-11-2023
Dag,

Als je de server ergens in de kast wilt zetten en hem ook echt als server wilt gebruiken, dan zou ik zeggen, ga toch voor Putty met het zwarte scherm en het groene blokje. ;) Putty geeft een verbinding naar de commandoregel. Met enkele juiste programma's (midnight commander, nano) kun je in zo'n commandoregelomgeveing bijna alles. En de server heeft geen overhead voor een zware GUI.

kijk anders eens hier voor een basiscursus linux, je hoeft het niet helemaal door te spitten. maar commando's als 'ls' staan erin.

http://www.jancelis.bewoner.antwerpen.be/linux/linux.pdf

Verwijderd

Topicstarter
ach, de "server hoeft niks zwaars te doen hoor, tís meer en beetje huis tuin en keuken gepruts. Om het is te proberen.

Die cursus Linux: jeetje mina, ik ken alleen het DOScommando C: commanderkeen.exe
Om dat te leren voor je hobby duurt jaren niet?

Misschien is Win Serv 2003 toch een betere optie......:(

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:03:
ach, de "server hoeft niks zwaars te doen hoor, tís meer en beetje huis tuin en keuken gepruts. Om het is te proberen.

Die cursus Linux: jeetje mina, ik ken alleen het DOScommando C: commanderkeen.exe
Om dat te leren voor je hobby duurt jaren niet?

ga je voor de lol dan eens verdiepen in DOS...
commanderkeen.exe kan trouwens helemaal niet want DOS support alleen 8.3 filenames :+

en nee, het duurt geen jaren... als jij 2 dagen met Linux bezig gaat, lekker een beginnerscursusje doen, kan je al aardig mee praten... :)
ik heb zelf op school een beetje met Redhat 7.1 gewerkt (eerst installatie, en daarnaa wat prutsen met de tekstbased console.... beetje dingetjes kopieren, floppy's mounten, bestandjes aanpassen met VIM enzo... totaal aan lestijd 3 of 4 werkdagen (elke week 2 uur, nog geen kwart van het les-jaar))

edit:
mij is trouwens altijd geleerd dat de kracht van Linux in de console zit, en niet in X window system (dat grafische gebeuren).
edit2:
heb trouwens ook ff naar die basiscursus gekeken... ziet er heel aardig uit :)
je hebt vast vakantie binnenkort... pak de cursus erbij en ga lekker aan de slag :) wedden dat je em in 2 dagen uit hebt?

@M-Thijz: jij ook slackware? :)
ik heb em (sw10) zonet geinstalleerd op mijn laptop :)

[ Voor 20% gewijzigd door McKaamos op 20-12-2004 21:27 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• M-ThijZ
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Het is wat je zelf maar wilt. Pruts maar eens wat aan met je suse server, als het je bevalt kun je misschien overstappen naar iets als debian/slackware en leer een echte server beheren via ssh. Het is best te doen als hobby en je zult er geen spijt van krijgen (heb ik tenminste niet gehad :)).

En als je graag Windows Server 2003 wilt gebruiken dan doe je dat toch? Als het voldoet aan je eisen moet je dat gewoon gebruiken, ik vraag me alleen af waar je het geld vandaan haalt om zo'n duur OS te kopen puur voor "huis tuin en keuken gepruts". ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Aangezien SuSE KDE gebruikt:
In het KDE config paneel kan je kdm instellen om XDMCP te ondersteunen. Vervolgens installeer je op je windows bak Cygwin/XFree86 en kijk je in de FAQ hoe je XDMCP connecties maakt.

Vervolgens druk je dat ding zonder scherm ergens in een kast en kan je vanaf tig plaatsen tegelijk inloggen alsof het een citrix server is (alleen vreet X11 over LAN *iets* meer bandbreedte dan citrix of RDP :( )

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:33:
(alleen vreet X11 over LAN *iets* meer bandbreedte dan citrix of RDP :( )
man lbxproxy

(lbx staat voor Low Bandwidth X)

Verwijderd

om toch even op het grafische in te gaan:

vnc werd genoemd, dit zit tegenwoordig ook bij gnome in de vorm van vino

maar misschiern zou je beter freenx kunnen proberen (weet niet of die bij suse zit) die werkt wat sneller (alhoewel dat op een LAN niet zoveel boeit misschien), wat meer zoals die van windows xp

voor beiden kan je gewoon clients installeren in windows zonder gelijk cygwin oid te hoeven draaien

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 23:03 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:03:
Met alle respect, maar de houding die je aanneemt getuigt niet van doorzettingsvermogen.
Als je nu al zo gaat beginnen is zelfs 2003 Server te hoog gegrepen voor je.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
heb gisteren Putty bekeken maar dat is een beetje vaag, krijg alleen maar een zwart scherm met een groen blokje?
Dat is niet vaag, dat noemen ze nou een 'command line interface'.

Installeer een X server op de windows machine.

Bv. X-win32, Exceed, etc.

Even zoeken, zijn zat topics over te vinden in NOS.

[ Voor 54% gewijzigd door Wilke op 21-12-2004 00:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ga je voor de lol dan eens verdiepen in DOS...
commanderkeen.exe kan trouwens helemaal niet want DOS support alleen 8.3 filenames
LOL! neuh, was geloof ik zoiets als cmmdr of keen of zo.
En als je graag Windows Server 2003 wilt gebruiken dan doe je dat toch? Als het voldoet aan je eisen moet je dat gewoon gebruiken, ik vraag me alleen af waar je het geld vandaan haalt om zo'n duur OS te kopen puur voor "huis tuin en keuken gepruts".
Eerrrm.....Ik ben t zoontje van de baas? :+
Aangezien SuSE KDE gebruikt:
In het KDE config paneel kan je kdm instellen om XDMCP te ondersteunen. Vervolgens installeer je op je windows bak Cygwin/XFree86 en kijk je in de FAQ hoe je XDMCP connecties maakt.

Vervolgens druk je dat ding zonder scherm ergens in een kast en kan je vanaf tig plaatsen tegelijk inloggen alsof het een citrix server is (alleen vreet X11 over LAN *iets* meer bandbreedte dan citrix of RDP )
Is dit vergelijkbaar met remote control van windows, qua snelheid over het net zegmaar of is dit zwaarder?
Met alle respect, maar de houding die je aanneemt getuigt niet van doorzettingsvermogen.
Als je nu al zo gaat beginnen is zelfs 2003 Server te hoog gegrepen voor je.
Leg neer die handtas!..... geintje.
Ben wel degelijk van plan om het te gaan proberen, maar ik dacht kom ik chargeer ff dan weet ik meteen wat de grote voordelen zijn van Linux. Windows Server 2003 kan nooit te hoog gegrepen zijn want daar hoef je niks voor te doen, alleem maar de wizzards aan zetten.
Mocht dat niet lukken heb ik altijd nog een e-book van 1679 pagina's. In juli 2009 moet ik me daar wel doorheen geworsteld hebben.Is dat iss trouwens echt lek als een mandje of is dat alleen maar semi-professioneel geklets?

Heb serieus gezocht gisteren maar kon nog bij de windows nog bij de non-windows nog bij de netwerken iets hierover vinden. O-)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Tsja, die commandline lijkt nu misschien eng, kil en onvriendelijk, maar het is wel meteen de kracht van Linux als server OS. Waarom zou een server namelijk grafisch moeten zijn? Zo'n grafische beheerinterface vreet behoorlijk wat bandbreedte, en werkt al niet soepel als je een upstream hebt van minder dan 40 KBps.
In Linux (en eigenlijk in Unix in het algemeen) kun je daarom alles wat je zou willen kunnen met een server via commando's op de commandline. Configuratie vind je dan ook niet in wizards, maar in (uitgebreid gedocumenteerde) configuratiefiles.
Het duurt even om je thuis te leren voelen in een CLI omgeving, omdat je in het begin nog helemaal niets weet (een file copy doe je bijvoorbeeld met cp, een move met mv, een dirlisting met ls), maar als je je er een beetje op inleest kom je ineens tot de conclusie dat je die grafische interface helemaal niet nodig hebt.
Wil je per se een grafische beheerinterface voor je server, dan kun je altijd nog denken aan web-frontends die speciaal bedoeld zijn voor serverbeheer. Dat is dan altijd nog een stuk "professioneler" dan een VNC connectie of een "remote desktop" :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Misschien is webmin wat voor je, daarmee kan je (gemakkelijk imho) verschillende dingen op je linux server configureren. Veel distro's leveren het er al bij (probeer gewoon eens te connecten met een webbrowser naar je server op port 12345), anders installeer je het even via het "zwarte scherm met groen blokje" (aka shell ;)), er is een goeie installatie handleiding. www.webmin.com

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou je willen aanraden om gebruik te gaan maken van Xmanager. Met deze kun je gemakkelijk applicaties gewoon op je scherm toveren ipv de gehele desktop. Het opstarten van programma's moet je wel via een (aka dos) command shell doen.

Maar goed dit is opzich vrij simpel.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:01
Wilke schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 00:17:
[...]

Noem ik het gratis Cygwin/XFree86, wat perfect werkt, kom jij met twee commerciele alternatieven aanzetten die enorm veel kosten, en in het exceed geval ook niet eens compleet geimplementeerd zijn (Cygwin/XFree86 heeft meer X11 extenties dan exceed, waaronder RENDER)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeej, thnx voor de uitgebreide uitleg erbij :P M.a.w. leg ook even uit waarom je dat linkje erneer gooit of doe het niet

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:25
_JGC_ schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 12:07:
Noem ik het gratis Cygwin/XFree86, wat perfect werkt, kom jij met twee commerciele alternatieven aanzetten die enorm veel kosten, en in het exceed geval ook niet eens compleet geimplementeerd zijn (Cygwin/XFree86 heeft meer X11 extenties dan exceed, waaronder RENDER)
Hmmkee, laatste keer dat ik Windows gebruikte (naast een Linux machine), was cygwin nog niet echt zo ver als nu.

Sorry hoor :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 07:04:
[ Windows Server 2003 kan nooit te hoog gegrepen zijn want daar hoef je niks voor te doen, alleem maar de wizzards aan zetten.
:X

dream on.
Is dat iss trouwens echt lek als een mandje of is dat alleen maar semi-professioneel geklets?
1) het is IIS6, geen international space station.
2) IIS6 is net zo lek als apache.
Geheel afhankelijk van degene die het opzet.
Gelukkig hebben ze bij MS al rekening gehouden met prutsers die alleen maar wizardjes klikken en de boel default flink dichtgezet.

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 21-12-2004 13:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Omdat het om het leer effect gaat zou ik voor de X server (cygwin, en dan X server downloaden op je XP, affijn, dat heb je zo gevonden, zie anders _JGC_ hierboven. )

vnc is mooi voor algemeen remote control, Maar X is toch iets mooier, en dan snap je naderhand beter hoe x werkt, en kun je ook de ander unix commando's gebruiken op je XP bak. geloof me, dat laatste is een heel groot voordeel.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1