[Excel] groot aantal files in 1 file samenvoegen

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Ik heb een groot aantal excel files die allemaal dezelfde opmaak hebben. Deze wil ik graag samenvoegen in 1 grote tabel, liefst automatisch want ik wil deze excersitie weekelijks doen..
Waar ik rekening mee moet houden is dat alle tabellen een header hebben die ik in de samengevoegde tabel natuurlijk maar 1x bovenaan wil tegenkomen.

Iemand ideen? gebruik van Access oid zit ik nu mee te spelen, zonder success...

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-08 10:51

André

Analytics dude

Je kunt de rijen als record importeren in Access maar ik weet niet of dit geautomatiseerd kan. Ik denk dat de mooiste oplossing nog in VBScript ligt zodat je iets kant en klaars kunt maken.

Verwijderd

Je hebt volgens mij nog niet goed in de help gezocht van excel en van acces.

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kun je geen query maken waar je deze tabellen in laad. Hoe dit precies gaat weet ik niet. Maar ik dacht zoiets:

select *
from tabel1, tabel2

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:30:
Je hebt volgens mij nog niet goed in de help gezocht van excel en van acces.
wel gezocht, niet gevonden... waar adviseer jij me om te kijken?

Verwijderd

Zerveza schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:46:
wel gezocht, niet gevonden... waar adviseer jij me om te kijken?
Oh, nee sorry waar ik zat te kijken ging bij nader inzien toch niet over verschillende tabellen samenvoegen maar over gedeelde documenten.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:54
VBA lijkt me redelijk eenvoudig.
Even wat steekwoorden:
Je zoekt alle bestanden uit een dir met SearchFiles, vraagt de CurrentRegion van bijvoorbeeld de range worksheets(1).range("A1") op, sloopt met offset de header uit die range. Vervolgens zoek je weer met currentregion naar de cellen in de sheet waar het naartoe moet. offset geeft je dan de cel waar je moet beginnen te plakken.
Met deze steekwoorden en VBA help kom je een heel eind denk ik. Eventueel googlen met VBA in de query, krijg je vanzelf brokken code toegeschoven.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:04:
Oh, nee sorry waar ik zat te kijken ging bij nader inzien toch niet over verschillende tabellen samenvoegen maar over gedeelde documenten.
offtopic:
En nu ken je meteen weer een van de redenen waarom enkel "RTFM" roepen zonder iets toe te voegen niet echt handig of gewensd is ;)

Maar inderdaad zal je (Zerveza) VBA kunnen / moeten gebruiken. Eventueel kan je ook CSV gebruiken en die met een eenvoudige 'copy' of 'type' statement kunnen doen vanaf de prompt, waar die type natuurlijk icm. een pipe moet gebeuren. (Zie de items in de SA FAQ die over DOS gaan). VBA is meer userfriendly als je nu geen van beiden kent en vereist naast een keer dubbelklikken 0 eigen inbreng als je het goed bouwt. Moet je wel zelf bouwen ;)
Macro-opnemen i.c.m. F1 en Google moeten inderdaad het meeste heel goed voor elkaar krijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
bedankt voor de tips.. gaat toch wat lastiger worden dan dat ik had gedacht...

Het moet wel user friendly blijven, en onderhoudbaar voor niet VB ea. scripting talen bevatten.

Gaat toch een manueel processje worden..
Pagina: 1