Toon posts:

[2003] dsadd user variable

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zijn druk in de voorbereidende fase van een migratie traject van NT4 naar 2003 server.
Omdat we alle usernames ook opnieuw op willen zetten, ben ik een script aan het maken, om dit straks spoedig te laten verlopen. Alleen nu loop ik vast.

Dit is de commandline die ik intyp:

code:
1
2
3
 dsadd user cn=tester43, cn=users, dc=testomgeving, dc=local -samid tester43
 -pwd PasSwOrd01 -mustchpwd yes -company Testfirma -hmdrv u: -hmdir 
\\testserver\$username$ -profile \\testserver\$username$

nu gaat het me om de variabele: $username$

AD pikt dit wel, maar als ik daarna in dsa.msc (users and computers) ga kijken, staat daar geen username maar gewoon stomweg: $username$, m.a.w. de variable vult zich niet.

Als ik daarintegen %username% gebruik, wordt alles aangemaakt met deze variable gevuld met: Administrator.
Dat is dus niet de bedoeling, anders heb ik strax 300 users met dezelfde usermap en profile.
In de beschrijving van dsadd user /? staat echt $username$, maar het werkt niet.
Ik heb op de bewuste server ook de map aangemaakt met de naam: tester43 en geshared.
Bij aanmelden met die user werkt het niet.

Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

• RdeTuinman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-02 05:59
Meer een workaround, maar straks ga je met een script de AD vullen, dan neem ik aan dat je username toch al in een variabele zit? Kun je dan niet net zo makkelijk het script die commandline laten samenstellen met daarbij de echte username erachter?

Verwijderd

Move PNS > WOS

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 18:50

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

misschien een stomme vraag; maar stel: je pakt een nieuwe server, schopt 'm in het NT domein, schopt de oude eruit, dan zijn je gebruikers + groepen toch overgenomen?
Nieuwe policy schrijven en klaar.

Dit zal dan alleen op gaan als je een nieuwe server bouwt.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer eens %%username%% ? :)

Verwijderd

Topicstarter
RdeTuinman schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:05:
Meer een workaround, maar straks ga je met een script de AD vullen, dan neem ik aan dat je username toch al in een variabele zit? Kun je dan niet net zo makkelijk het script die commandline laten samenstellen met daarbij de echte username erachter?
Klopt! Dat is inderdaad te creeren. Maar ik wil nu toch graag weten waarom dit gewoon niet werkt ;) Het staat letterlijk in het stukje hulp bij dsadd user /?
Excuses..
DDemolition schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:34:
misschien een stomme vraag; maar stel: je pakt een nieuwe server, schopt 'm in het NT domein, schopt de oude eruit, dan zijn je gebruikers + groepen toch overgenomen?
Nieuwe policy schrijven en klaar.

Dit zal dan alleen op gaan als je een nieuwe server bouwt.
Je hebt gelijk, alleen we willen graag de hele opzet van usernames ook opnieuw opzetten.. Nu werken we met personeelsnummer, en dat is erg vervelend. Daarnaast hebben we ook gekozen om, al klinkt het raar, zo min mogelijk te migreren. We hebben de mogelijkheid de nieuwe omgeving er compleet naast te bouwen, vandaar dat we NT4 en 2003 bijna niet in het zelfde domein hoeven te zetten.
:) nu krijg ik: %Administrator% :)

Eigenlijk stom, ik volg imo exact de syntax, maar het $ teken lijkt echt niet te werken. % wel, maar vult de username van de lokaal aangemelde gebruiker in.
Gebruik ik de GUI console, dan werkt %username% perfect.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Waarom maak je niet gewoon gebruik van User State Migration Tool die iedereen gebruikt om users van 1 domain naar een ander domain te migreren?

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 08:37:
Waarom maak je niet gewoon gebruik van User State Migration Tool die iedereen gebruikt om users van 1 domain naar een ander domain te migreren?
Omdat niet iedereen dat wil :)
Zoals gezegd willen we de hele structuur opnieuw opzetten. Dus ook de usernames zullen allemaal veranderen. Dus het is zinloos om deze te migreren en daarna alsnog handmatig te renamen, en aanvullen.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 16:44
Probeer eens om te testen:
-hmdir \users\$username$\home
Pakt ie hem dan wel ?

Edit:
Volgens mij ben je het streepje vergeten voor de 'hmdir'. Op de MS site staat ook:
The special token $username$ (case insensitive) may replace the SAM account name in the value of the -email, -hmdir, -profile, and -webpg parameters. For example, if a SAM account name is "Denise," the -hmdir parameter can be written in either of the following formats:
-hmdir\users\Denise\home

-hmdir\users\$username$\home
Hierdoor ziet hij username niet als variabele

[ Voor 72% gewijzigd door Pwigle op 21-12-2004 08:57 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[b][message=22401861,noline]Reepie schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 08:35[...]
:) nu krijg ik: %Administrator% :)

Eigenlijk stom, ik volg imo exact de syntax, maar het $ teken lijkt echt niet te werken. % wel, maar vult de username van de lokaal aangemelde gebruiker in.
Gebruik ik de GUI console, dan werkt %username% perfect.
Die logica volgend zou'k $%username%$ proberen; dan zou je in AD %username% moeten zien staan wat tijdens logon geresolved wordt naar de werkelijke username

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Helaas.. $username$ blijft staan in het pad.
Dus ik zie bij homefolder in de management console gewoon: \users\$username$\home staan.
Lijkt alsof hij $ niet als variable ziet.

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik zou toch die opties van DaPoztMaster eens volgen.. er viel mij precies hetzelfde op

[ Voor 4% gewijzigd door Marlibica op 21-12-2004 09:09 ]

Sign here against sigs

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dan zou'k er een losse batch file van maken:
code:
1
2
@echo off
dsadd user cn=%1, cn=users, dc=testomgeving, dc=local -samid %1 -pwd PasSwOrd01 -mustchpwd yes -company Testfirma -hmdrv u: hmdir \\testserver\%1 -profile \\testserver\%1
Let er wel op dat de homedir en profile dir al moeten bestaan; kun je in dezelfde batch file aanmaken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
DaPoztMaster schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 08:54:
Probeer eens om te testen:
Edit:
Volgens mij ben je het streepje vergeten voor de 'hmdir'. Op de MS site staat ook:

[...]

Hierdoor ziet hij username niet als variabele
Sorry, Foutje van mij, ik gebruik wel het streepje, in mijn eerste post vergeten in te toetsen.
The special token $username$ (case insensitive) may replace the SAM account name in the value of the -email, -hmdir, -profile, and -webpg parameters. For example, if a SAM account name is "Denise," the -hmdir parameter can be written in either of the following formats:
-hmdir\users\Denise\home

-hmdir\users\$username$\home
Deze info heb ik ook gevonden op de MS site. Leuke van dit verhaal is dat het gegeven voorbeeld niet werkt, omdat er geen spatie tussen -hmdir en de \users\ staat 8)7 fijne accurate info :)

Het gebruik van $%username%$ resulteerd in: $tester47$

Ben bang dat ik het maar moet laten liggen, en inderdaad op een andere manier moet gaan werken.. blijft frustrerend dat het gewoon niet werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2004 09:29 ]

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Duss.. als je %username% gebruikt krijg je administrator (of de aangelogde user) en als je $%username%$ neemt krijg je $tester47$ ofwel hetgeen dat je invult? Dus Windows gebruikt 2 verschillende uitkomsten voor dezelfde variabele :?

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
Marlibica schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 09:58:
Duss.. als je %username% gebruikt krijg je administrator (of de aangelogde user) en als je $%username%$ neemt krijg je $tester47$ ofwel hetgeen dat je invult? Dus Windows gebruikt 2 verschillende uitkomsten voor dezelfde variabele :?
Ja, komt het wel op neer. Alleen zit het verschil of ik het in de grafische omgeving invul, of in de commandline.

Samengevat:
In de commandline blijft $username$ ongewijzigd (geen variable gevuld)
In de commandline wordt %username% gevuld met aangemeldde gebruiker
In de commandline wordt $%username%$ gevuld door $aangemeldegebruiker$

In de GUI wordt %username% correct gevuld
in de GUI blijft $username$ ongewijzigd
de de GUI wordt $%username%$ goed gevuld, maar met $ voor en achter de naam.

Verwijderd

je kan dit ook gewoon anders aanroepen.

dit in een batch

dsadd user cn=tester43, cn=users, dc=testomgeving, dc=local -samid tester43
-pwd PasSwOrd01 -mustchpwd yes -company Testfirma -hmdrv u: -hmdir
\\testserver\%1 -profile \\testserver\%1

en aanroepen met een for loop of "batchname username"
Pagina: 1