3c905TX-C wil niet op 100mbit onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Mijn server die RedHat 9 draait, wil alleen op 10mbit Half duplex draaien.
In de machine zitten 2 netwerkkaarten, een 10mbit onboard kaart (eth0) die uitgeschakeld is, en een 3com 905TX-C (eth1), die op een 100mbit switch zit.

Na zoeken op GoT en Google, kwam ik 2 mogelijk oplossingen tegen, namelijk "ifconfig eth1 media auto" en mii-tool.

Als ik "ifconfig eth1 media auto" draai, krijg ik de volgende fout:
auto: Unknown host
terwijl deze opdracht toch echt volgens de syntax van ifconfig is.

"mii-tool -F 100baseTx-FD" geeft geen melding, maar als ik daarna "mii-tool -v eth1" draai om te kijken wat de status is, krijg ik het volgende:
eth1: 10 Mbit, half duplex, no link
  product info: vendor 00:00:00, model 0 rev 0
  basic mode:   10 Mbit, half duplex
  basic status: no link
  capabilities:
  advertising:  

Met name de melding "no link" verbaast mij, helemaal als je het vergelijkt met de output van ifconfig:
eth1      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:01:02:B7:6B:89  
          inet addr:10.0.0.1  Bcast:10.0.0.255  Mask:255.255.255.0
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:1677 errors:0 dropped:0 overruns:1 frame:0
          TX packets:2413 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:273 txqueuelen:100 
          RX bytes:199090 (194.4 Kb)  TX bytes:1788644 (1.7 Mb)
          Interrupt:15 Base address:0x9200 

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:453 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:453 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0 
          RX bytes:40886 (39.9 Kb)  TX bytes:40886 (39.9 Kb)

Duidelijk is te zien dat eth1 data transmissie heeft (het is ook de enige netwerkkaart die aangesloten is).

Ik heb dus het idee dat er in de driver iets fout gaat, maar wat??? wie kan mij een hint geven???

[ Voor 3% gewijzigd door deepbass909 op 20-12-2004 16:06 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:09
check /etc/sysconfig/networking

Edit: check even dmesg

[ Voor 35% gewijzigd door DiedX op 20-12-2004 16:14 ]

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Als je computer aan staat en geboot is. Trek dan eens de netwerk stekker eruit en plaats hem weer terug. Schakelt de kaart dan wel over naar 100Mbit? Zo ja, dan weet ik nog niet hoe ik je moet helpen :D, maar ik heb dit gedrag wel vaker gezien. Wij hebben hier bijvoorbeeld een oude Apple die dat probleem heeft. En we hebben ook een 3C905-TX kaartje gehad die het probleem vertoonde in een PC (met Windows 98se erop). Maar die kaart hebben we in een andere PC gezet en toen deed hij het wel goed. In de PC die niet op 100Mbit wilde hebben we een andere 3C905-TX kaart gezet en die doet het wel prima.

Moraal: geen idee wat er aan de hand is, maar probeer eens een ander kaartje :).

Macbook Pro

Verwijderd

Als het kaartje op je moederbord ook een 3com is dan kan het zijn dat het daar mis gaat. Ik heb het in het verleden ook eens gehad, toen tools van scyld gedownload en die gebruikt, daarmee werkte het wel.

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-10 07:46

PowerSp00n

There is no spoon

RetepV schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:21:
Moraal: geen idee wat er aan de hand is, maar probeer eens een ander kaartje :).
Ik heb het altijd andersom, als hij boot en zit aan het netwerk is het netjes 100Mbit FD, maar als eenmaal de netwerkverbinding een keer onderbroken is dan komt de nic alleen nog maar up op 10Mbit HD. Blijkbaar gaat er dus wel meer mis met deze kaartjes...

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
en wat moet ik daar checken, DiedX???

dit zegt trouwens dmesg:
ip_tables: (C) 2000-2002 Netfilter core team
pcnet32.c:v1.27a 10.02.2002 tsbogend@alpha.franken.de
pcnet32: PCnet/PCI II 79C970A at 0x9280, 00 60 94 0a 3a a7 assigned IRQ 11.
divert: allocating divert_blk for eth0
eth0: registered as PCnet/PCI II 79C970A
pcnet32: 1 cards_found.
3c59x: Donald Becker and others. www.scyld.com/network/vortex.html
See Documentation/networking/vortex.txt
01:08.0: 3Com PCI 3c905C Tornado at 0x9200. Vers LK1.1.18-ac
 00:01:02:b7:6b:89, IRQ 15
  product code 4552 rev 00.13 date 09-13-00
  Internal config register is 2000000, transceivers 0xa.
  8K byte-wide RAM 5:3 Rx:Tx split, 10baseT interface.
  Enabling bus-master transmits and whole-frame receives.
01:08.0: scatter/gather enabled. h/w checksums enabled
divert: allocating divert_blk for eth1

en de config van eth1 (ifcfg-eth1)
GATEWAY=10.0.0.138
DHCP_HOSTNAME=pandarve
PEERDNS=yes
HWADDR=00:01:02:b7:6b:89
TYPE=Ethernet
DEVICE=eth1
MTU=1500
NETMASK=255.255.255.0
BROADCAST=10.0.0.255
IPADDR=10.0.0.1
NETWORK=10.0.0.0
USERCTL=no
ONBOOT=yes 

mijn netwerk verbinding werkt wel, maar niet optimaal...

de onboard is een AMD pcnet32 interface, een oude AMD nic...

En de netwerkkabel eruit trekken maakt niet uit.

Oh ja, voor ik het vergeet, de machine zit aangesloten op een Alcatel Speedtouch 510 multi pc met een cat 5E kabel. Daar mag dus niet het probleem in zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 20-12-2004 16:49 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb net van 3com een speciale driver geïnstalleert voor de 3c90x familie, en die draait nu. Echter nog steeds op 10Mbit Half Duplex... mii-tool kan met deze driver ook niet overweg...

Wat ik niet snap is waarom ik een fout krijg als ik "ifconfig eth1 media auto" invoer... Linux lijkt auto niet te herkennen...

Als ik trouwens op het net zoek, kom ik meerdere mensen tegen met dezelfde problemen... zijn de 3com905c-tx kaarten zo brak met linux samen??? Ik dacht altijd dat deze juist de veilige keus waren... Misschien moet ik binnenkort toch maar een cheap-ass realtechje van mijn werk meenemen en die testen...

[ Voor 34% gewijzigd door deepbass909 op 20-12-2004 17:48 ]

Verwijderd

Vergeet niet dat wanneeer de switch op 100 Mbit FD vast staat ingesteld, een aangesloten netwerkkaart die op autonegotiate staat volgens de RFC hoort te defaulten naar 10 mbit HD. is in dat geval dus geen fout, maar "preferred behaviour". niet elke driver gedraagt zich netjes wat dit betreft hoor.

Onzinverhaal over het configgen van een eepro100 module

Sorry ik zit te suffen. die eepro100 module is uiteraard voor een Intel kaart, en niet voor 3Com....

8)7 |:(

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 21:31 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
volgens mijn modem heb ik nu eindelijk een 100Mbit FD verbinding, alleen haal ik nog steeds niets meer dan 7Mbit...
en mii-tool werkt niet meer, volgens de tool zijn er geen mii interfaces meer aanwezig

Verwijderd

[b][message=22397267,noline]deepbass909 schreef op maandag 20 december 2004 @ [...]
ik herken dit probleem.
bij mij zat er statische lading op m'n mobo (... of hoe noem je dat ook...) + m'n backpanel van m'n moboplaatje, kwam tegen bepaalde componenten op m'n mobo (licthjes contact).

Nu heb ik het volledig geaard, en dat aluminium plakaatje volledig beplakt, zodathet niet meer kan geleiden.

Sindsdien heb ik dat probleem niet meer.

om je mobo te ontladen, trek je stekker uit. druk een paar maal op je aan en uit knop.
en dan pas begin je met te aarden.

heb nooit de exacte oorzaak gevonden... gewoon verdachte zaken geaard.... en non geleidend gemaakt.

ik hoop dat dit helpt?

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Staat de kaart toevallig niet hardware-matig in 10Mbit mode? Dit kun je controleren en aanpassen met 3c9xcfg.exe. Dit tooltje staat op één van de driverdiskettes, en ander kan je hem downloaden van de 3Com website.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
omdat deze kaart op 100mbit werkte in een winXP machine, weet ik zeker dat hij niet in 10mbit mode staat.

Verwijderd

** kuch **

Dat zegt niet zoveel. Warp heeft het over de hardware-default. Da's de waarde die de kaart aanneemt wanneer je hem niets vertelt. Windows is in dit opzicht misschien wel iets te slim en probeert dan toch de snellere waarden, die dan ook nog eens werkt (en houdt deze dan vast).

Ik zeg niet dat dit zo is, maar zou wel zomaar kunnen...

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
Ik vind het een beetje raar dat mii-tool niet werkt. Maar goed heb je ethtool en zo ja wat zegt die?

Oh ja, heeft het onder winXP gewerkt met die alcatel? Ik heb namelijk bij de meeste adsl thuiswerkers de 3com905's eruit getrokken omdat ze nukkig waren met autonegotiate (zoals wel vaker, ook met 3com switches :)) met die alcatel speedtouch 510's

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:59
Heb je wel mii support in je kernel? (CONFIG_MII)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Hmm, bekende kutbug in die kaarten blijkt wel weer. Als je flink met netwerkverkeer gaat stoeien loopt je load ook redelijk op neem ik aan?

Ik zie dat je een 2.4 kernel gebruikt, of iig een oudere 2.6 kernel te zien aan je kernel messages. Hier een quote uit een 2.4.26 log met een werkende kaart:
00:06.0: 3Com PCI 3c905B Cyclone 100baseTx at 0x1c00. Vers LK1.1.18-ac
00:10:4b:b8:77:f3, IRQ 12
product code 4e4b rev 00.9 date 07-05-98
Internal config register is 1800000, transceivers 0xa.
8K byte-wide RAM 5:3 Rx:Tx split, autoselect/Autonegotiate interface.
MII transceiver found at address 24, status 7849.
Enabling bus-master transmits and whole-frame receives.
00:06.0: scatter/gather enabled. h/w checksums enabled
See Documentation/networking/vortex.txt
Let vooral op die mii transceiver. Die wordt bij jou niet gedeteerd. Ik heb dit op een van mn servers opgelost door de kaart van Autonegotiate in (jaja! :)) autonegotiate (!) te forceren door het volgende regeltje in /etc/modprobe.conf of /etc/modules.conf (afhankelijk van 2.6 of 2.4 kernel) te plaatsen:
code:
1
options 3c59x options=8

Vervolgens module unloaden en opnieuw inladen of gewoon simpelweg rebooten (mocht je netwerkkaart module statisch in kernel zitten, dan mag je zelf gaan uitzoeken hoe je die opties als bootparameters meegeeft aan je kernel)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De 3com kaart werkte onder windows (2k) zonder problemen op 100Mbit... Daar zal het niet aan liggen.
Inmiddels heb ik hem op 100Mbit Half Duplex draaien.

Ethtool geeft als respons "No data available"...

Dat mii-tool niet meer werkt, komt waarschijnlijk doordat de 3c90x driver er officieel geen ondersteuning voor heeft (let wel, ik heb dus nu een andere driver draaien, 3c59x heeft wel mii ondersteuning, vandaar het ontbreken van de melding in mijn dmesg).

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ik snap het niet meer...
Ik heb zojuist gedaan wat _JGC_ voorstelde (wat ik overigens al eerder geprobeerd heb...) en voila, 100Mbit Full duplex... :$ met een netwerksnelheid van ongeveer 40Mbit tijdens het kopiëren... nog niet super, maar aangezien het een dual pentium Pro is, neem ik het voor lief, alles beter dan de 7Mbit dit ik eerder haalde...

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:43

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
mii-tool werkt niet? pak ethtool
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
# ethtool eth1
Settings for eth1:
        Supported ports: [ MII ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Supports auto-negotiation: Yes
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Half 1000baseT/Full
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Speed: 1000Mb/s
        Duplex: Full
        Port: Twisted Pair
        PHYAD: 1
        Transceiver: internal
        Auto-negotiation: on
        Supports Wake-on: g
        Wake-on: d
        Current message level: 0x000000ff (255)
        Link detected: yes

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
#ethtool eth1
Settings for eth1:
No data available

schiet er, om eerlijk te zijn, dus bijzonder weinig mee op...

Maar het lijkt nu allemaal te werken, ik haal 40% van de maximale snelheid, maar ik denk dat daar de pci bus van mijn server de beperkende factor begint te worden... is maar een 33Mhz bus namelijk.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-11 18:23

IEF

Why so serious?

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 21:05:
** kuch **

Dat zegt niet zoveel. Warp heeft het over de hardware-default. Da's de waarde die de kaart aanneemt wanneer je hem niets vertelt. Windows is in dit opzicht misschien wel iets te slim en probeert dan toch de snellere waarden, die dan ook nog eens werkt (en houdt deze dan vast).

Ik zeg niet dat dit zo is, maar zou wel zomaar kunnen...
3com heeft idd hardware defaults voor zn (oudere) kaartjes
die je met hun eigen tooltje onder dos moet aanpassen.

Zo ook met oudere ISA kaartjes van hun, welke je per se met hun config tooltje
op een IRQ moest zetten.

De windows driver zal gegarandeerd een stuk up-to-dater (lees: beter) zijn
dan de verouderde redhat 9 driver voor deze oude 3com kaart.

het zal niet het eerste oude 3com kaartje zijn dat niet fatsoenlijk werkt onder RH9 namelijk.

Zelf problemen zat mee gehad met verschillende 3Com kaartjes, ook allemaal
link speed problemen.Waarbij dus het probleem lag aan de hardwarematige instellingen
die de linux driver overneemt, en blijkbaar valt er bij veel van die kaartjes weinig tot
niets te forceren aan media type onder de linux driver (hij support het gewoonweg niet)

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
deepbass909 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 00:44:
#ethtool eth1
Settings for eth1:
No data available

schiet er, om eerlijk te zijn, dus bijzonder weinig mee op...

Maar het lijkt nu allemaal te werken, ik haal 40% van de maximale snelheid, maar ik denk dat daar de pci bus van mijn server de beperkende factor begint te worden... is maar een 33Mhz bus namelijk.
Een 33mhz 32 bits pci bus moet altijd nog een maximum van 133MB/sec kunnen trekken dus ik denk dat er wel wat anders aan de hand is. Waar haal je 40% mee? Met samba of ftp of allerbei?

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
eppie schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 08:32:
[...]

Een 33mhz 32 bits pci bus moet altijd nog een maximum van 133MB/sec kunnen trekken dus ik denk dat er wel wat anders aan de hand is. Waar haal je 40% mee? Met samba of ftp of allerbei?
Ik haal de 40Mbit over Samba. Ik ga van de week even een realtech proberen, kijken welke snelheid die kaart haalt.

• Bas!
doe eens een lsmod en kijk eens of mii er tussen staat.
doe eens een modprobe mii
check vervolgens eens met mii-tool of ethtool

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ethtool geeft geen gegevens (zoals al een aantal keer eerder vermeld) en volgens mii-tool draait mijn nic op 10Mbit half duplex, maar mijn switch geeft aan dat hij 100Mbit Full duplex is...

mii is geladen als module

• Bas!
Mijn laatste reactie sloeg meer op die kernelmodule. Wel vreemd dat ethtool zo weinig zegt.
Het zou eventueel aan de kabel kunnen liggen....
Maar ik denk ook uit ervaring met vernieuwde drivers en de slechte ervaing met autonegotiate dat het te maken heeft met slechte autonegotiate en vervolgens een niet werkende defaultmodus door de kaart zelf die niet opgevangen wordt door de switch.
Je zou nog kunnen proberen te forceren met het module laden
lees vortex.txt in je kerneldocumentatie:
code:
1
2
3
4
    insmod 3c59x options=0x204

will force full-duplex 100base-TX, rather than allowing the usual
  autonegotiation.

Wel eerst even rmmod 3c59x
Er staan ook nog wat debugging codes in dat tekstbestand
ook ifconfig zou je mediatype moeten kunnen forceren
ifconfig eth1 media 100baseTX

[ Voor 9% gewijzigd door Bas! op 21-12-2004 14:19 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb de oorzaak achterhaald.. de nic stond op 10Mbit/halfduplex.... Hij staat nu helemaal op auto, en nu krijg ik netjes automatisch een 100Mbit/full duplex verbinding en werkt mii-tool ook (ethtool niet).

De reden dat ik het nu pas ontdek, komt omdat ik de machine toch opnieuw moest opstarten, want er zit ook een realtechje in. Aangezien de boottijd dicht tegen de 10 minuten zit, doe ik dat het liefst niet al te vaak, ook om te verkomen dat ik een hardwarestoring krijg in mijn raid config (is een beetje gammele setup).

Ik vrees dat mijn data doorvoer van 40Mbit komt door dat SCSI raid niet veel meer aan kan... het hardware van een jaartje of 7 oud, dus echt raar is dat ook niet.

edit:

toch niet, zat er een factor 10 naast... mijn raid moet minimaal 35MByte kunnen... dus 100Mbit vullen zou geen probleem moeten zijn. Daarnaast hou ik zo'n 30% cpu belasting vrij tijdens een grote kopieer actie... die zou dus ook niet moeten remmen.

Blijft de vraag wat de maximale bus doorvoer is voor een dual pentium pro...

[ Voor 20% gewijzigd door deepbass909 op 21-12-2004 19:23 ]

• Bas!
deepbass909 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 18:14:
Blijft de vraag wat de maximale bus doorvoer is voor een dual pentium pro...
Mag ik een gokje doen? Ik weet nog dat via's v-link van 266 MB/s revolutionair was en dat was in de athlon tijd, dus zo'n oude fx chipset zal wel een link van 133 MB/s half duplex naar je northbridge hebben

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ik weet eerlijk gezegt niet welke chipset er in mijn server zit...
Maar met die 133 MB/s zou ik toch 100Mbit moeten kunnen halen...

• Bas!
Samba is geen fatsoenlijke test. Een test is een ramdrive sharen via ftp of http en eigenlijk wil je het met nog minder protocol. Via http of ftp is alleen erg eenvoudig. En beter is met een crosslink kabel tussen twee pc's, je weet niet hoe efficient je switch is.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Via HTLM zit ik ongeveer 10Mbit lager in snelheid dan via SAMBA, ftp kan ik op het moment niet testen, want er draait geen ftp-deamon op de server.
Nu merkte ik gister dan van laptop naar gewone pc in mijn netwerk over 1 e-tech switch ook ongeveer 40 ~ 50 Mbit haalde. Ik vermoed dat die switch de beperker is (kabel zijn kant en klaar gekocht en 100% zeker cat 5 en goed aangesloten).

Maar mijn probleem is grotendeels opgelost, van 700KB/s naar 4 MB/s is een wereld van verschil op een file/printer server.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:45
Je laptop, heeft die toevallig een PCMCIA kaart? Die dingen hebben daar nml zo ongeveer de limit zitten ;)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
nope, onboard, maar ik zat eens met de pc van mijn pc testen, een PIII 800, die legt dan hetzelfde netwerk traject af als mijn server (dus pc - speedtouch router/switch - e-tech 100Mbit switch - pc)

Pagina: 1