[Internet Delen] Windows 2003 deelt internet niet...

Pagina: 1
Acties:

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 15:54

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Topicstarter
Hallo! Ik heb de Faq al 100 x doorgespit, maar ik kom er maar niet uit
Heb hier een server voor een LAN party staan, met Windows 2003 Server (standard) er op.
De volgende services staan aan :

DHCP (deelt uit vanaf 192.168.0.10)
IIS (Gewoon intro pagina op de server met regels, en downloads)

Nu krijg ik internet binnen via een router, (192.168.2.1) en dit werkt dus gewoon op de server.
Hoe moet ik nu de 2e netwerkkaart van de server instellen?
(De eerste netwerkkaart staat natuurlijk gewoon op internet verbinding delen)
En hoe moet ik de client configureren? Deze staan nu op alles automatisch verkrijgen.

Ik kom er maar niet uit, of ben ik vergeten bepaalde dingen aan te zetten ?
De client krijgen overigens allemaal keurig een IP adres, maar geen standaard gateway... ook de 2e netwerkkaart van de server heeft geen gateway. Wat moet ik hier instellen?

Verwijderd

Die tweede netwerkkaart moet je niet instellen. Op het moment dat je op de internet-interface aangegeven hebt dat je die verbinding wilt delen zal Windows 2003 vanzelf (na wat "schudden") aan die andere interface het IP-adres 192.168.0.1 toewijzen. Vervolgens stel je op de clients alles in op "automatisch" en het werkt.

Zo zou het moeten werken.

Verwijderd

http://search.microsoft.c...routing%20remote%20access

Je moet wel ergens aangeven dat je je verbinding daadwerkelijk wil delen. Verder kun je in je DHCP options een gateway voor je clients meegeven en heeft je tweede netwerkkaart op je server geen gateway adres nodig.

Tip: verdiep je eens wat meer in Windows Serveromgeving, dan kun je ook echt wat met de software doen als je terplekke nog iets moet configureren of er iets fout gaat.

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Die 2e netwerkkaart heb ik ook niet zelf ingesteld, dat kwam inderdaad door het delen van de internetverbinding. Bij DHCP options zal ik eens kijken :)

Ik heb veel ervaring met windows 2000 server, alleen weinig op DHCP gebied... bedankt alvast, en meer tips zijn altijd welkom!

Verwijderd

Ok, de uitleg die ik gaf ging niet over de Internet Connection Sharing maar over Routing and Remote Access, een extra functionaliteit in de Windows Server-edities t.o.v. Professional. Daarbij wordt je tweede netwerkkaart niet direct automatisch ingesteld en moet je DHCP compleet handmatig configureren.

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 11:14
Probeer eens om routering te installeren. (Routing and RAS)

Verwijderd

Ik zie 192.168.0.x en 192.168.2.x.. Why?

Je moet gewoon die router ip adressen laten uitdelen. Je server zet je buiten de range.

Dus bijv:
Router: 192.168.2.1
Server: 192.168.2.2
Clients: 192.168.2.10~20 (dhcp van 10 tot 20 dus)

Die 2e NIC in die server heb je niet nodig. RAS en DHCP op je server ook niet. Niet moeilijk gaan doen daarmee. Als je hier nu moeite mee hebt dan gaat RAS en DHCP vanaf die 2K3 bak al helemaal niet lukken ben ik bang. No offence, maar tis best wat gedoe zeg maar.

Je hebt nu 2 netwerken volgens de IP ranges en dat maakt het onnodig moeilijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 16:18 ]

Verwijderd

Het lijkt me trouwens wanneer je geen gebruik wilt maken van Internet Connection Sharing (ICS) maar van RAS, je dit op Windows Server 2003 zonder ISA server niet moet doen. Geen firewall functionaliteit.... :(

Maar zoals reeds aangegeven (en goed gezien! ;) ) lijkt het erop dat je reeds een router hebt met een DHCP-server. Maak daar dan gebruik van?

• Wijnbo

Wijnbo

Topicstarter
Bedankt voor de tips, heb routing en remote access ingeschakeld en geconfigureerd, de rest van de tips doorgenomen en het werkt!

De router gaat overigens niet mee naar de lan, dan heb ik ruzie met mn ouder en zusje :+

Daarom moet ik dus van de server een router maken, en dat 192.168.2.1 adres word straks natuurlijk het ip adres van de router/modem(geen idee wat we daar tot onze beschikking hebben) op de lan :)
Pagina: 1