Toon posts:

Vestiging verbinden via VPN met Netware 6.5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag jullie advies willen hebben over het volgende:

Situatie

Op de hoofdvestiging draait een Netware 6.5 server met IP en IPX protocol. Hierop staat een client server informatiesysteem welke gebruik maakt van Pervasive 2000i. (Pervasive server op de server en Pervasive client op de werkstations) Dit pakket is in feite de slagader van het bedrijf.
Hiernaast draait een W2K server tbv een salaris en personeelspakket.
Op deze vestiging is een 1024/512 ADSL verbinding.

Per 1 januari komt er een vestiging bij. Hier wordt enkel een werkstation geplaatst, maar moet wel gebruik gaan maken van het informatiesysteem op de Netware server en moet natuurlijk ook andere bestanden kunnen benaderen.

Mijn oplossing
Op vestiging ADSL aanvragen. VPN verbinding opbouwen tussen de 2 routers op de vestigingen. Mij is aangeraden om dit via IPSec te doen, maar ben bang dat het client server informatiesysteem dan niet gaat werken, want volgens mij werkt Pervasive via IPX/SPX.

Mijn vraag is, ga ik dit ook werkend krijgen en zonee hoe dan wel, of adviseren jullie mij iets anders aan.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

IPX/SPX is niet routerend en gaat dus NIET door de VPN tunnel. Maar als sys-admin wist je dat vast wel ;)
Je hebt wel proggies hiervoor, als battle-lan, etc. Maar dat is niet echt een "werk" oplossing.

Zoals linuxgeek zegt, kun je idd TS hiervoor gebruik maken. De middelen hiervoor heb je al (w2k server). In adminmode mag je 3 connecties maken.
Maak een TS user aan met weinig rechten en laat die via vpn authenticaten op de w2k bak.

[ Voor 71% gewijzigd door KillerAce_NL op 20-12-2004 16:08 ]

Verwijderd

als het om 1 machine gaat, kan je volgens mij beter Terminal Server aanzetten op de W2k bak.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 15:10
Pervasive draait prima op TCP/IP, maar je kan uiteraard ook gewoon IPX over je VPN heen routeren.

Zelf heb ik de door jou beschreven situatie (met meerdere extra vestigingen) aan de praat gekregen met Netware 5.1 als server.

Weet niet exact meer hoe en wat de pitfalls waren, alleen nog maar dat je hard moet aangeven hoe de server moet gaan routeren en dat de server IPX-SAP pakketjes moet doorsturen over het VPN.

Er staat ergens op de Novell site een TID (kan nu niet zoeken) met meer info.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
tip -> use TS server + IP vpn tunnels, scheelt je een hoop gezeur en snelheids problemen

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Heej klinkt bekend, Novell met Pervasive heb ik hier ook.

Het aloude Btrieve waar PervasiceSQL de doorontwikkeling van is werkte idd alleen maar op IPX basis, maar sinds PSQL 7 (voorganger van 2000, er is ook al weer een nieuwere, 8.5) wordt IP ook voor het eerst redelijk ondersteund. Alleen als je nog een DOS-applicatie draait en dus van de DOS-requester gebruik maakt (zoals wij op een paar dedicated Win95 bakken nog moeten doen) heb je IPX nodig. Ik ga er even van uit dat dat niet het geval is, dus zou je het zonder problemen via een VPN kunnen doen. Ik zit hier ook regelmatig via de VPN-tunnel op de database als ik weer eens thuis zit te werken. ;)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 14:08
IPX is wel degelijk een routerend protocol. Dit in tegenstelling tot wat hierboven beweerd wordt. Het lijkt mij ook het makkelijkste om via terminal server / citrix de appicaties aan te bieden bij de nevenvestigingen.

Wil je IPX verkeer toch routeren naar de vestigingen toe, is het zeker mogelijk door een VPN heen. Uiteraard kan dit geen IPSec zijn, daar dat protocol alleen met IP verkeer werkt.

[ Voor 30% gewijzigd door LeNNy op 22-12-2004 18:26 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Novell kan zelf IPX over IP tunnelen door middel van de IPX Compatibility Mode

Uiteraard werkt Btrieve/Pervasiveuitstekend over IP. Zie sys:system\bti.cfg voor configuratie opties.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 14:08
Had ik ff niet aan gedacht maar dan kan ook ja.
Pagina: 1