Computer onstabiel door kast ?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:47
Geachte tweakers,

Ik zit hier met een raar probleem .
Een vriend van mij heeft de volgende onderdelen in zijn kast :
-ASrock K7S8X
-512mb DDR266 PC2100 Brand/3rd geheugen
-Radeon 9700 non-pro
-No-name kast/350W voeding
-De rest

Het eerste probleem is dat als hij optstart met de standaard voeding het beeld niet aan slaat (beeldschermknop blijft op oranje). Hij moet de computer dus eerst 2x aan en uit zetten voordat hij opstart.

Na vervanging van de voeding(300W) geeft de computer een ander probleem.
Als de computer wordt aangezet dan hoor je een piep-code. Ik heb deze opgezocht en er staat dan dat de videokaart er niet goed in zit.
Als ik het systeem nog is opnieuw opstart werkt het opeens wel zonder dat ik aan de kaart heb gezeten.(Deze voeding is getest en werkt perfect)

Verder is de computer ook onstabiel tijdens het gamen. Alles loopt vast , BSOD's met codes , BSOD's zonder codes , random restarts.

Ik heb zo het gevoel dat de goedkope noname kast het boeltje onstabiel maakt.
Er zat ook ooit een ECS k7s5a in die ook nooit stabiel heeft gewerkt.

Heeft iemand anders nog suggesties voordat ik alles naar een andere kast overzet?

MvG
Gem :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Beide voedingen wekken mijn vertrouwen niet, en ik zou ook eens een memtest uitvoeren.
www.memtest86.com

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-07 17:11
Heb je geheugen ook al getest?

[ Voor 11% gewijzigd door stp_4 op 20-12-2004 15:34 ]

stp - PSN ID: stp_4

• Gem
Memory werkt perfect , kep memtest86 geprobeerd en geen fouten.

Verwijderd

Goede 400 Watt of meer voeding kopen

Verwijderd

Wel aangesloten op een geaard stopcontact?

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Dit doet mij denken aan mijn vaders oude Radeon 9700 pro, die wilde ook nooit de eerste keer booten,hij heeft in 2 systemen gezeten en gaf daar t zelfde probleem. Altijd een keer de reset knop indrukken. Zelfs de computerzaak wist t niet en ze konden niets aan de 9700 vinden :? Maar als hij t voor de rest doet is het toch niet zo'n probleem?

specs

• Gem
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:36:
Goede 400 Watt of meer voeding kopen
De 2e voeding is getest , hierop werkt een amd3200+ , x800pro , 2 hd's en een dvd-writer :P

• ShockWave_Omega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-08 19:55
Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:31:
Ik heb deze opgezocht en er staat dan dat de videokaart er niet goed in zit.
Als ik het systeem nog is opnieuw opstart werkt het opeens wel zonder dat ik aan de kaart heb gezeten.(Deze voeding is getest en werkt perfect)
Heb je er wel al een keer aangedacht de videokaart er een keer uit te halen en opnieuw vast te zetten ( mischien alles een keer schoonmaken )? Idd keer kijken of alles op een goeie manier vastzit ( hierboven ook al gezegd..) en anders ff onderdelen die je niet vertrouwd in een andere of op een andere pc testen. (8>

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:41

makje

Professioneel prutser

Tja, der is een standaard afwerklijstje in het geval van problemen zonder direct duidelijke oorzaak: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Voeding lijkt inderdaad een eerste verdachte, vervangen door een kwaliteitsvoeding lijkt me verstandig. Wat daarmee samen kan hangen is het ontbreken van randaarde, dat gaf bij mijn huisgenoot om de maand problemen -> even naar de keuken lopen voor randaarde en hij deed het weer een tijdje zonder randaarde :o

Maar goed, zoals gezegd kan het zoveel zijn, ik zou denk ik beginnen met alles uit de kast te halen, de onderdelen gewoon op je buro te leggen en dan te beginnen met testen...

9800x3d

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07 14:40

KatirZan

Wandelende orgaanzak

is het systeem wel goed geaard (ik heb een keer een 220 schok door mij fl*kker gekregen bij een klant....)

Wabbawabbawabbawabba

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Boogieman82 schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:39:
Dit doet mij denken aan mijn vaders oude Radeon 9700 pro, die wilde ook nooit de eerste keer booten,hij heeft in 2 systemen gezeten en gaf daar t zelfde probleem. Altijd een keer de reset knop indrukken. Zelfs de computerzaak wist t niet en ze konden niets aan de 9700 vinden :? Maar als hij t voor de rest doet is het toch niet zo'n probleem?
Zou dit ook niet een verklaring voor hem zijn??

specs

• Gem
KatirZan schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:44:
is het systeem wel goed geaard (ik heb een keer een 220 schok door mij fl*kker gekregen bij een klant....)
Hij is niet geaard maar ik heb nog nooit schok gevoeld :).
De computers bij ons thuis zijn geen van allen geaard en ik heb hier ook geen problemen.
Boogieman82 schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:39:
Was zijn computer ook zo onstabiel tijdens het gamen ?

[ Voor 43% gewijzigd door Gem op 20-12-2004 16:06 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je BSOD's krijgt, dan kan het niet alleen aan de voeding liggen - sterker nog, als je twee verschillende voedingen gebruikt hebt en steeds dezelfde problemen krijgt, dan is de voeding waarschijnlijk helemaal niet het probleem (tenzij je toevallig twee brakke voedingen hebt natuurlijk). Kan je BSOD's genereren en de error codes posten? Dat kan ons al een hoop vooruithelpen - misschien heb je een onstabiele driver.

Hoe zit het met de temperaturen van je cpu?

Trouwens aan je kast kan het hoegenaamd niet liggen, je kast is geen hardware in de strikte zin van het woord. Check es of er nergens kortsluiting is, kapotte stroomkabels die contact maken met de kast ofzo?

Het enige probleem dat je kast kan geven wanneer het op instabiliteit aankomt is een te hoge temperatuur door een slechte airflow.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 20-12-2004 15:52 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Gem
Borromini schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:50:
Als je BSOD's krijgt, dan kan het niet alleen aan de voeding liggen - sterker nog, als je twee verschillende voedingen gebruikt hebt en steeds dezelfde problemen krijgt, dan is de voeding waarschijnlijk helemaal niet het probleem (tenzij je toevallig twee brakke voedingen hebt natuurlijk). Kan je BSOD's genereren en de error codes posten? Dat kan ons al een hoop vooruithelpen - misschien heb je een onstabiele driver.

Hoe zit het met de temperaturen van je cpu?

Trouwens aan je kast kan het hoegenaamd niet liggen, je kast is geen hardware in de strikte zin van het woord. Check es of er nergens kortsluiting is, kapotte stroomkabels die contact maken met de kast ofzo?

Het enige probleem dat je kast kan geven wanneer het op instabiliteit aankomt is een te hoge temperatuur door een slechte airflow.
Ik heb zooooooooooo veel verschillende ati drivers geprobeerd , zowel omega's als de normale maar dit mocht niet baten. De meeste BSOD's zijn alleen maar een blauw scherm (geen text oid) of BSOD's waarvan de text blurred is . CPU is een 1800+ palimino oid :+ en die de temperatuur is rond de 55-60 graden stressed.
Er zitten een paar fans voor een beetje airflow maar niets bijzonders.

[ Voor 26% gewijzigd door Gem op 20-12-2004 15:55 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je er al es een andere videokaart in gestoken? Dan kan je checken of het de videokaart is die problemen veroorzaakt. Is de pc stabiel in een 2d-omgeving (gewoon bureaublad, word-processing, alles waar geen 3d aan te pas komt, zoals games)?

Heb je al es geprobeerd te booten in safe mode (F8 ingedrukt houden tijdens opstarten Windows)? Dan worden alleen de noodzakelijke drivers geladen, dat helpt al om wat oorzaken uit te sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Borromini op 20-12-2004 15:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:47:
[...]

De computer bij ons thuis zijn geen van allen geaard en ik heb hier ook geen problemen.
'Roken is niet dodelijk, want mijn oudtante is er ook 92 mee geworden."
Echt, uit ervaring weet ik dat je zo'n ding moet aarden, anders is het _vragen_ om stabiliteitsproblemen en veiligheidsproblemen.
Na het aarden zou ik even testen met een andere videokaart.

• Gem
Borromini schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:57:
Heb je er al es een andere videokaart in gestoken? Dan kan je checken of het de videokaart is die problemen veroorzaakt. Is de pc stabiel in een 2d-omgeving (gewoon bureaublad, word-processing, alles waar geen 3d aan te pas komt, zoals games)?

Heb je al es geprobeerd te booten in safe mode (F8 ingedrukt houden tijdens opstarten Windows)? Dan worden alleen de noodzakelijke drivers geladen, dat helpt al om wat oorzaken uit te sluiten.
Alleen bij 3d games loopt het vast. Maar dit is zeer onregelmatig , soms kan hij 2 uur spelen en soms valt hij bij het begin menu al uit of restart.
Internetten en chatten kan hij zo vaak doen als hij wil zonder problemen.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel dan lijkt het mij wel dat je videokaart er voor iets tussen zit... In 2D wordt die nauwelijks belast, dus dan komen problemen daarmee niet aan het licht. Als je videokaart brak is - zelfs al maar een heel klein beetje - dan helpen zelfs de beste drivers niet. Als je toch nog pc's staan hebt thuis, dan mag het geen probleem zijn om es met een andere videokaart te proberen. Voor de veiligheid wel liefst een van dezelfde fabrikant nemen (ATI of nVidia) of anders je videokaartdrivers verwijderen voor je van kaart verwisselt.

• makje

makje

Professioneel prutser

Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 15:47:
[...]

De computers bij ons thuis zijn geen van allen geaard en ik heb hier ook geen problemen.
Waarom dacht je dat ik het voorbeeld gaf van mijn huisgenoot? Hij had ook zo'n goedkope kast van blik en dito voeding en had problemen. Mijn andere huisgenoot en ik hadden een betere kwaliteits kast en voeding en hadden geen problemen met de ongeaarde stopcontacten. Tegenwoordig hebben we alle stopcontacten geaard en heeft niemand in huis daar meer problemen mee...
Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:03:
[...]

Alleen bij 3d games looptie vast. Maar dit is zeer onregelmatig , soms kan hij 2 uur spelen en soms valt hij bij het begin menu al uit of restart.
Internetten en chatten kan hij zo vaak doen als hij wil zonder problemen.
Alleen bij spellen of ook bij intensief rekenwerk in andere programma's? Probeer eens of hij ook stabiel is met Prime95. Is hij daarin wel stabiel dan begin ik toch te denken aan drivers voor de videokaart/AGP/DirectX of hardwarematige problemen met de videokaart....

9800x3d

• Gem
Ik zal vannavond wel even een ijzerdraad meenemen en dan van zijn kast naar de verwarming , dan kan toch ook gewoon ?.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Haal je CPU er eens uit en druk het ding er weer eens in. Grote kans dat ie dan wel werkt. Ik heb ook tijden op een Geforce2MX lopen omhangen, 3x teruggeweest naar klant en steeds weer problemen. Uiteindelijk hele zooi zat, heb ik hele PC uitelkaar gesloopt, inclusief CPU uit socket verwijderen en alles opnieuw monteren.

Klinkt misschien stom, maar wat blijkt: de Asrock K7S8X schijnt een te ruime socket te hebben ofzo, want ik lees hier regelmatig reacties van mensen die in winkels werken die die dingen bij bosjes terugkrijgen. CPU los, CPU er weer in, klaar :X

Edit: een enorme koeler met flinke klemmen, zoals die Arctic gevallen, wil ook nog wel eens helpen om dat ding stevig in de socket te houden :X

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 20-12-2004 16:14 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:13:
Ik zal vannavond wel even een ijzerdraad meenemen en dan van zijn kast naar de verwarming , dan kan toch ook gewoon ?.
Nee, dit kan en MAG niet. Maar dat is inmiddels al 1000en keren besproken hier.

• makje

makje

Professioneel prutser

Gem schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:13:
http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.zqcentral.com/index/news/show/2120 en
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Maar waarschijnlijk heeft hij in de keuken o.i.d. ook wel randaarde wat je met een verlengsnoer bij de pc krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door makje op 20-12-2004 16:21 ]

9800x3d

• Gem
makje schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:20:
[...]

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm
http://www.zqcentral.com/index/news/show/2120 en
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Maar waarschijnlijk heeft hij in de keuken o.i.d. ook wel randaarde wat je met een verlengsnoer bij de pc krijgt.
Ik zie z'n ouders al kijken als ik een haspel meeneem en die door het huis heen rol :9 maar ik kan het altijd proberen

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op maandag 20 december 2004 @ 16:19:
[...]

Nee, dit kan en MAG niet. Maar dat is inmiddels al 1000en keren besproken hier.
Het kan wel, zolang de verwarming niet met kunststof buizen is uitgevoerd. Maar het mag zeer zeker niet, dat is waar.

Verwijderd

Hoogstwaarschijnlijk je ram, memtest86 doorstaan wil niks zeggen! Probeer ram uit een pc die stabiel loopt. Heb dit probleem ook gehad:
randaarde: was inorde
3 verschillende hd's getest
goede koeling: was inorde
voeding overgeschakeld naar een truepower 550(niet echt de goedkoopste)
andere proc
andere videokaart
laatste poging was ram verwisselen
en toen liep hij als een zonnetje 8)
Pagina: 1