Ik hoop dat de topictitel een beetje op de inhoud aansluit..
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat NAT er voor zorgt dat verkeer van buiten bij de juiste computer aan de binnenkant terecht komt. Daarnaast kun je dan met NAT bepaalde poorten naar een specifieke computer mappen. Dat er meer is dan dat kwam ik achter doordat een software firma voor een klant van ons het volgende verzoek deed:
Het gaat verder:
Ik heb op een computer binnen het netwerk een extra adres toegevoegd om te proberen (10.0.0.200 met SM 255.0.0.0) en ik kon die server dan niet eens pingen. Op het voor mij bekende adres (192.168.0.3) krijg ik gewoon antwoord.
Ik beschouwde mezelf niet echt als n00b, maar hier kan ik geen patat van maken. Ik heb RFC2663 en RFC 1631 over NAT geprobeerd door te worstelen, dat gaf me niet veel duidelijkheid. Ook heb ik op GoT de nodige NAT artikelen gelezen, maar daar stond niet veel meer info in dan ik al wist.
Welke prof kan hier duidelijkheid over verschaffen?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat NAT er voor zorgt dat verkeer van buiten bij de juiste computer aan de binnenkant terecht komt. Daarnaast kun je dan met NAT bepaalde poorten naar een specifieke computer mappen. Dat er meer is dan dat kwam ik achter doordat een software firma voor een klant van ons het volgende verzoek deed:
Nu hebben zij inderdaad een server in het netwerk geplaatst, waarschijnlijk met 2 adressen. De één sluit aan op het lokale netwerk zoals die er al is (192.168.0.x) en de ander is er neem ik aan één van hunzelf (dat zal die 10.x.x.x zijn).Bedrijf bouwt een VPN connectie op met IP 80.x.x.x (dit is het ip adres van de klant)
Binnenin die tunnel wordt de server benaderd op ip nummer 10.x.x.x
Het gaat verder:
Nu draait er daar een gewoon Draytek Vigor routertje die uitstekend voldoet voor wat ze momenteel doen. Ik snap niet wat er nu gevragd wordt. Is het nu zo dat ik op de router een ip-adres bij moet voegen (die 10.0.0.200) en vervolgens alle verkeer op dat adres naar die server moet laten wijzen? Kan die Vigor dat sowieso? Ik dacht het zelf van niet. Er is ook nog helemaal niet gesproken met de heren over het opzetten van een VPN met dit netwerk, bedoelen ze dat ze de VPN opzetten met de server zelf?Er moet op de VPN router een NAT translatie gemaakt worden van 10.x.x.x naar 192.168.0.3. Er dient geen poort translatie plaats te vinden.
De Web server wordt gezien als 172.x.x.x
Ik heb op de server een routing toegevoegd voor host 172.x.x.x via gateway 10.0.0.200 waarbij ik heb aangenomen heb dat de VPN router is
Ik heb op een computer binnen het netwerk een extra adres toegevoegd om te proberen (10.0.0.200 met SM 255.0.0.0) en ik kon die server dan niet eens pingen. Op het voor mij bekende adres (192.168.0.3) krijg ik gewoon antwoord.
Ik beschouwde mezelf niet echt als n00b, maar hier kan ik geen patat van maken. Ik heb RFC2663 en RFC 1631 over NAT geprobeerd door te worstelen, dat gaf me niet veel duidelijkheid. Ook heb ik op GoT de nodige NAT artikelen gelezen, maar daar stond niet veel meer info in dan ik al wist.
Welke prof kan hier duidelijkheid over verschaffen?
edit:
Wat ik nog vergeet, niet onbelangrijk, is die Draytek wel secure genoeg voor dit doeleind? Er worden directe gegevens van de klant verstuurd over deze lijn..
Wat ik nog vergeet, niet onbelangrijk, is die Draytek wel secure genoeg voor dit doeleind? Er worden directe gegevens van de klant verstuurd over deze lijn..
[ Voor 4% gewijzigd door Marlibica op 20-12-2004 12:13 ]
Sign here against sigs