Ik lees dat je versterker gebrugd 284 watt RMS levert en normaal 104W RMS...
Ik stel dus ook voor dat je je sub gebrugd (staat wel vermeld in de handleiding hoe dat moet) aansluit op je achterkanalen, op de achterkanalen kan je vrijwel altijd ook een Low Pass Filter installen, doe dat ook, stel deze in op ongeveer 80Hz, als je deze hoger instelt gaat de boel wat boemerig klinken en als je deze functie niet gebruikt krijgt je woofer zelfmoordneigingen...
Dat extra versterkervermogen is helemaal niet erg, ik heb zelf in mijn wagen 480W RMS staat op een subwoofer die 300W RMS aankan, het belangrijkste is allemaal de afstelling...
Je voorste speakers sluit je gewoon apart aan op de voorkanalen, en daar zet je best de High Pass Filter aan op 80Hz, of iets lager, de lage tonen geeft de sub al weer en die kan dat veel beter dan je frontspeakers...
En ook altijd afstellen zoals het hoort hé
Dus kortweg:
- speakers op de voorkanalen van de versterker
- Subwoofer gebrugd op de achterkanalen
- High pass functie van de voorkanalen inschakelen en afstellen op 80Hz of iets er onder
- Low pass functie van de achterkanalen inschakelen en afstellen op 80Hz
- De gains van je voor en achter kanalen helemaal dicht draaien
- Je radio op ongeveer 90% van het volume zetten
- De gain van de voorkanalen voorzichtig opendraaien tot je vervorming hoort en dan een tikkeltje terugdraaien tot de vervorming weer weg is...
- De gain van de achterkanalen voorzichtig opendraaien tot je een mooi sublaag hebt zonder dat de hele lage tonen heel de boel overstemmen, ook even in de gaten houden of de woofer niet al te supergrote uitslagen maakt, als je woofer echt hele grote uitslagen moet maken om voldoende bass te krijgen in de wagen klopt de kist van de subwoofer niet, of ben je een enorme bass verslaafde...
Heel veel info over versterkers aansluiten en afstellen kan je ook vinden op
www.12vhifi.nl
Over dat meer dan dubbele RMS vermogen op je subwoofer hoef je je geen zorgen te maken, een subwoofer in een goeie kist kan best wat hebben...
Hoe wordt RMS vermogen bepaald?
- Men neme het prototype subwoofer...
- Men zet hier een sinus op van 100Hz en beginnen bij ongeveer de helft van wat ze willen behalen, bij jouw subwoofer dus een 60W...
- Men verhoogt het vermogen in stappen van bijvoorbeeld 15W en laten de woofer telkens een tijdje spelen...
- Op een gegeven moment komen ze aan ongeveer 125 Watt vermogen en de spoel smoort op
- Voila: de woofer kan tegen 125W RMS
Je begrijpt dat je subwoofer in een kist wat meer weerstand te verwerken krijgt en dus best wat hoger mag belast worden? Trouwens: hoe meer vermogenreserve op je versterker, hoe meer controle, hoe minder vervorming en hoe langer je subwoofer mee gaat...
Het is echt onzin dat je speakers kapot maakt met te veel vermogen, je gaat ze veel rapper kapot maken met te weinig vermogen er op te zetten...
(Wel rekening houden: sommige mensen zijn in staat om alles stuk te krijgen...)