[Domein registratie]Hoe DNS veranderen

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 16:55

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Ik heb bij www.mijndomein.nl een domeinnaam geregistreerd, voor 9 euro per jaar.
Het domein staat nu op mijn naam:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Status   active 

Registrant:   Ronald Adriaans 
Domicile   N/A 
Committed to ADR   yes 
Administrative contact   R. Adriaans 
b......@gmail.com 

Registrar:   geenpunt.nl B.V. 
.....

Maar, nu linken ze het domein naar hun eigen site. Als ik om opheldering vraag, of vraag of ze hun DNS aanpassen, krijg ik als antwoord:
"Het €9 pakket houd alleen in dat de domeinnaam geregistreerd is, verder heeft dat pakket geen opties."

Oftewel, ze willen de DNS niet aanpassen, en ik kan dus helemaal niets met mijn domein.

Mogen ze dit zomaar doen? Of hoe kan ik dit probleem oplossen?

tjah..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je neemt bij hen een dienst af, dit is wat die inhoudt. Je kunt proberen te vragen of ze de nameservers naar je eigen nameservers veranderen, maar of ze dat wel doen...

Als ze dat ook niet doen kun je 't in ieder geval laten verhuizen naar een andere ISP die wel normaal doet aangezien 't wel op jouw naam staat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

gizmo9003 schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:27:
Ik heb bij www.mijndomein.nl een domeinnaam geregistreerd, voor 9 euro per jaar.
Het domein staat nu op mijn naam:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Status   active 

Registrant:   Ronald Adriaans 
Domicile   N/A 
Committed to ADR   yes 
Administrative contact   R. Adriaans 
b......@gmail.com 

Registrar:   geenpunt.nl B.V. 
.....

Maar, nu linken ze het domein naar hun eigen site. Als ik om opheldering vraag, of vraag of ze hun DNS aanpassen, krijg ik als antwoord:
"Het €9 pakket houd alleen in dat de domeinnaam geregistreerd is, verder heeft dat pakket geen opties."

Oftewel, ze willen de DNS niet aanpassen, en ik kan dus helemaal niets met mijn domein.

Mogen ze dit zomaar doen? Of hoe kan ik dit probleem oplossen?
Jij registreerd een naam, je bent dus eigenaar van die naam, maar dat wil niet zeggen dat jij alles mag met die naam, als hun aangeven dat het enkel een registratie betreft dan is dat niet anders.

Je bent eigenlijk afhankelijk van hoeveel ze willen mee werken. Sommige doen het wel sommige niet

I reject your reality and substitute my own!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je hebt dus alleen het domein, geen hosting. Bij mijn werkgever komt er dan gewoon een pagina dat het een parkeerdomein is. Als je meer met de domein wilt gaan doen moet je hosting afnemen, of eens met je hoster gaan praten wat het kost om een domein te nemen die aan bijvoorbeeld je IP thuis is gekoppeld.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:30:
Als ze dat ook niet doen kun je 't in ieder geval laten verhuizen naar een andere ISP die wel normaal doet aangezien 't wel op jouw naam staat.
Verhuizen naar een andere ISP, kan mijndomein.nl daar dan geld voor vragen? Of komen de kosten alleen eventueel van de nieuwe ISP?
En hoe gaat dat dan in zijn werk? Want ik heb al ergens een gratis host..

tjah..

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat denk ik de grote vraag is is of ze zitten van "Ja, wij gaan geen DNS voor je draaien" (wat enigszinds terecht is) of dat ze in het geheel ook de DNS gegevens voor het domein zelf niet aan willen passen (waarmee ze tegen regels ingaan volgens mij). Mits jij dus buiten hen om (freedns of zoneedit desnoods) een DNS voor het domein aanmaakt en aan hen doorgeeft dat je je eigen DNS ervoor hebt en ze vraagt die DNS in de registratie te verwerken, kunnen ze niet weigeren, en hooguit een administratieve toeslag rekenen (wat alsnog voldoende aanleiding moet kunnen zijn om toch maar te verhuizen imho, maar dat terzijde)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je kan een domein verhuizen, en in principe zal de huidige hoster daar geen geld voor vragen. Je hebt immers het hele jaar al betaald.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Zoals ik het nu begrijp, moet ik, als ik mijn domein wil verhuizen naar een nieuwe hoster, het volgende doen:

Verhuisformulier invullen, en naar nieuwe hoster sturen:
-http://www.worldnet.nl/formulieren/worldnet-verhuizen.pdf
-Registratiecontract opsturen
-Oude host op tijd verwittigen dat ik mijn domein ga verplaatsen

Is mijn oude host dan niet VERPLICHT toestemming te geven tot verplaatsing? of heb ik uberhaupt zijn toestemming niet nodig? Want dat kom ik in dit verhaal niet tegen.
Zij vragen namelijk 30 euro voor het verhuizen van het domein, wat natuurlijk achterlijk veel is!

tjah..

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je hebt het eigenlijk helemaal goed ;) Je stappenplan is iig compleet.

Je oude host kan helemaal niks doen tegen de verhuizing en ze mogen daar ook geen kosten voor in rekening brengen (uiteraard wel voor de dienst van het registreren op zich maar die heb je al betaald gok ik ;)). Die 30 euro die je noemt is gok ik het bedrag dat ze rekenen om een domein naar hun toe te verhuizen.

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 22:03
Ik gebruik altijd http://www.transip.nl (beetje spam.. maar ik heb geen banden met hun)
.nl domein nu € 5.99 ex btw.. en alles is online te regelen.. je krijgt zelf een webinterface waar je je dns settings in kan regelen..

Je huidige provider mag overigens niet weigeren (zolang je maar geen betalings achterstand hebt bij ze denk ik)

• IceStorm

IceStorm

Gitano schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:48:
Je huidige provider mag overigens niet weigeren (zolang je maar geen betalings achterstand hebt bij ze denk ik)
Zelfs dan niet. SIDN is daar heel duidelijk in. Een deelnemer mag een domein niet 'gijzelen', ook niet om achterstallige betalingen onder druk te zetten.

• Gitano
IceStorm schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:50:
[...]

Zelfs dan niet. SIDN is daar heel duidelijk in. Een deelnemer mag een domein niet 'gijzelen', ook niet om achterstallige betalingen onder druk te zetten.
Ok. dat wist ik niet.. maar dat zouden ze evt kunnen doen natuurlijk als ze lastig willen zijn. Voordat een klacht via sidn gegaan is ben je ook al weer een tijd verder..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

IceStorm schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:50:
[...]

Sterker nog, een deelnemer kan een domein niet gijzelen omdat het initiatief voor verhuizingen vanaf de nieuwe deelnemer komt. Die geeft namelijk bij SIDN aan een domein naar zich toe te willen verhuizen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• IceStorm

IceStorm

Gitano schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:51:
Ok. dat wist ik niet.. maar dat zouden ze evt kunnen doen natuurlijk als ze lastig willen zijn. Voordat een klacht via sidn gegaan is ben je ook al weer een tijd verder..
Nope, er is helemaal niks tegen te doen. Je oude hoster heeft er gewoon geen enkele macht over. Het verhuizen is puur een actie voor de nieuwe hoster. Ze kunnen een klacht indienen maar aangezien de eigenaar van het domein toestemming heeft verleent is dat niet echt iets wat ze zullen overwegen ;).

Cyber, je hebt uiteraard gelijk, beetje ongelukkige woordkeus van mijn kant.

[ Voor 7% gewijzigd door IceStorm op 21-12-2004 19:54 ]

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Hmm als ik het zo lees, hoef ik dus alleen een nieuwe host te zoeken, die even de moeite wil nemen, om de verhuizing aan te vragen?
IceStorm schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:46:
Die 30 euro die je noemt is gok ik het bedrag dat ze rekenen om een domein naar hun toe te verhuizen.
Mja, dat staat niet in hun registratiecontract, daar staat:
"De kosten voor een eventuele verhuizing van uw domeinnaam naar een andere provider bedragen eenmalig 30,00 euro"

tjah..

Verwijderd

Dat is wel apart, want als je eigendommen in je beheer hebt van mensen waar jij nog een wettige claim op kunt hebben mag je die eigendommen achterhouden om je claim af te dwingen.

Recht van retentie.

• IceStorm

IceStorm

gizmo9003 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:57:
Hmm als ik het zo lees, hoef ik dus alleen een nieuwe host te zoeken, die even de moeite wil nemen, om de verhuizing aan te vragen?
Yep. Het stelt niks voor (ook niet voor de nieuwe hoster ;)).
Mja, dat staat niet in hun registratiecontract, daar staat:
"De kosten voor een eventuele verhuizing van uw domeinnaam naar een andere provider bedragen eenmalig 30,00 euro"
Nou heb ik hier even geen inloggevens voor de SIDN-deelnemerssite bij de hand of het veels te dikke boek waarin alle regels staan maar bij mijn weten mag een deelnemer geen geld vragen voor het 'wegverhuizen' van een domeinnaam. Maar toegegeven, dat moet ik opzoeken ;).
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 19:59:
Dat is wel apart, want als je eigendommen in je beheer hebt van mensen waar jij nog een wettige claim op kunt hebben mag je die eigendommen achterhouden om je claim af te dwingen.

Recht van retentie.
Alleen is de domeinnaam geen eigendom van de registrant maar van SIDN zelf ;) De registrant heeft de naam in 'bruikleen'.

[ Voor 24% gewijzigd door IceStorm op 21-12-2004 20:02 ]

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Oke.. dat klinkt allemaal heel goed.
Nu heb ik iemand gevonden, die mij wel wil hosten. Hij gaf mij de volgende DNS info:
ns1.1121.org en ns2.1121.org

Als ik nu bij dat bedrijf TransIP kies voor verhuizen, en dan voor de optie:
Registratie op uw eigen nameservers
Gebruik uw eigen nameservers, eventueel
met TransIP als secondary (geavanceerd)
voor 5,99€ per jaar,

zou het domein dan naar mijn nieuwe host linken? Want dat bedrijf geenpunt.nl zint me echt voor geen meter :)

Of moet ik kiezen voor de optie:
Registratie
Gebruik ons DNS-beheer systeem (standaard)

tjah..

• IceStorm

IceStorm

De eerste optie is goed. In de DNS van 1121.org staat gewoon een verwijzing dat www.jouwdomein.nl naar mapje 'x' op hun server wijst. Bij TransIP vul je gewoon in dat je die nameservers wilt gebruiken en dan is alles goed (TransIP is dan je registrar).
Moet prima werken.

Hoe er wel rekening mee dat een verhuizing 2 werkdagen duurt (de dag nadat SIDN verzoek tot verhuizing ontvangt is 'afkoeldag', de dag daarna wordt de verhuizing om ca 7:00 opgenomen in de zonefile update en werkt alles prima, mits je je eigen DNS-servers wat tijd geeft om de wijziging op te pikken :)).

• Gitano
gizmo9003 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:08:
Oke.. dat klinkt allemaal heel goed.
Nu heb ik iemand gevonden, die mij wel wil hosten. Hij gaf mij de volgende DNS info:
ns1.1121.org en ns2.1121.org

Als ik nu bij dat bedrijf TransIP kies voor verhuizen, en dan voor de optie:
Registratie op uw eigen nameservers
Gebruik uw eigen nameservers, eventueel
met TransIP als secondary (geavanceerd)
voor 5,99€ per jaar,

zou het domein dan naar mijn nieuwe host linken? Want dat bedrijf geenpunt.nl zint me echt voor geen meter :)

Of moet ik kiezen voor de optie:
Registratie
Gebruik ons DNS-beheer systeem (standaard)
Met de laatste optie kun je het zelf regelen via een webinterface..
de eerste optie heb je de van 1121.org waarschijnlijk nodig om je gegevens aan te passen ;-)

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
IceStorm schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:16:
De eerste optie is goed. In de DNS van 1121.org staat gewoon een verwijzing dat www.jouwdomein.nl naar mapje 'x' op hun server wijst. Bij TransIP vul je gewoon in dat je die nameservers wilt gebruiken en dan is alles goed (TransIP is dan je registrar).
Moet prima werken.
excellent :) bedankt voor de vlugge replies!

Nu alleen nog mijn laatste probleem:
Ik heb een nameservercheck gedaan, bij sidn.. met mijn domein, en die nieuwe nameserver. Maar dan geeft hij de volgende errors:

errors=2, warnings=0, informational=0
* domein ******.nl.
* nameserver ns1.1121.org./66.194.41.115
E server is niet 'authoritative' voor ******.nl.
* nameserver ns2.1121.org./66.194.41.116
E server is niet 'authoritative' voor ********.nl

tjah..

• Gitano
gizmo9003 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:25:
[...]

excellent :) bedankt voor de vlugge replies!

Nu alleen nog mijn laatste probleem:
Ik heb een nameservercheck gedaan, bij sidn.. met mijn domein, en die nieuwe nameserver. Maar dan geeft hij de volgende errors:

errors=2, warnings=0, informational=0
* domein ******.nl.
* nameserver ns1.1121.org./66.194.41.115
E server is niet 'authoritative' voor ******.nl.
* nameserver ns2.1121.org./66.194.41.116
E server is niet 'authoritative' voor ********.nl
Ja das niet goed.. zo lang er errors staan zal sidn het ook niet accepteren.
en error geeft aan dat er iets fout is in de zonefile in iedergeval.

Ik persoonlijk zou de nameservers van transip laten gebruiken.. doe ik ook en werkt perfect. ;-)

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Gitano schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 20:50:
[...]
Ik persoonlijk zou de nameservers van transip laten gebruiken.. doe ik ook en werkt perfect. ;-)
en die kan ik dan gewoon instellen naar mijn mapje op m'n nieuwe host?

tjah..

• Gitano
gizmo9003 schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 22:12:
[...]

en die kan ik dan gewoon instellen naar mijn mapje op m'n nieuwe host?
Euhm.. de standaard dns settings kun je allemaal maken.
Ik heb even gekeken wat mogelijk is.. maar ik denk nu door je vraag dat je een URL frame achtige instelling wilt.. dus dat je domeinnaam naar een url verwijst.. en dat kun je nou net niet instellen.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Gitano schreef op woensdag 22 december 2004 @ 06:51:
[...]
Euhm.. de standaard dns settings kun je allemaal maken.
Ik heb even gekeken wat mogelijk is.. maar ik denk nu door je vraag dat je een URL frame achtige instelling wilt.. dus dat je domeinnaam naar een url verwijst.. en dat kun je nou net niet instellen.
Het zit zo... ik heb een account, op een redelijk bekende site op een amerikaanse server.
Hier heb ik cpanel en alles bij, inclusief subdomein. Deze host heeft zijn eigen nameservers (die dus die errors geven).

Kan ik dan met die standaard DNS settings van transip zo instellen, dat mijn .nl domeinnaam naar dat subdomein wijst... of in ieder geval, dat bezoekers via het nieuwe .nl domein op dat amerikaanse subdomein uitkomen??

tjah..

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-02 19:10
De errors die je nu krijgt bij de nameserver check lijkt te komen doordat jouw domein totaal niet aangemaakt is op die nameservers.

Zorg er dus voor dat jouw domein wordt aangemaakt in die nameserver en test hem dan nog eens.
Je moet iig altijd 0 errors hebben anders mag je je domein niet verhuizen.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• Gitano
gizmo9003 schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:28:
[...]

Het zit zo... ik heb een account, op een redelijk bekende site op een amerikaanse server.
Hier heb ik cpanel en alles bij, inclusief subdomein. Deze host heeft zijn eigen nameservers (die dus die errors geven).

Kan ik dan met die standaard DNS settings van transip zo instellen, dat mijn .nl domeinnaam naar dat subdomein wijst... of in ieder geval, dat bezoekers via het nieuwe .nl domein op dat amerikaanse subdomein uitkomen??
Als je via die cpanel een domein kan toevoegen aan je eigen account zou dat wel moeten kunnen lukken.. Maar vaak is die optie uitgeschakeld bij hosters.. dus daar moet je even naar kijken of dat kan.. en anders de hoster vragen die naam toe te voegen aan je account. (anders weet die server niet wat ie met de naam aan moet als daarvoor een request binnen komt.)

(Beetje late reactie, maar door kerst e.d. even het land uitgeweest :+ )
Pagina: 1