Hoe twee gescheiden netwerken achter één internetconnectie?*

Pagina: 1
Acties:
  • 437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar het volgende:

Een router waarbij 4 computers aan gesloten kunnen worden om internet te delen. (das normaal ;)) Maar ik wil voor 3 van de 4 computers een netwerk maken en en alleen die mogen elkaar dan ook zien. De 4e computer kan alleen maar interneten en NIET op het netwerk.
Is hier een router voor waarbij je dat kan instellen??

Verwijderd

je zou bijv. ook die 1ne computer in een andere workgroup kunnen gooien

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 10:31 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:37
dan heb je een router nodig die verschillende subnetten kan aansturen. Standaard consumenten routertje gaat dat absoluut niet mee lukken.

Andere werkgroep kan je de pc ook gewoon zien als je je netwerkomgeving afzoekt.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 20-12-2004 10:25 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Dan kom je toch bij een dure router uit (als het al mogelijk is), je kan beter die PC dmv firewalls op de andere PC's buitensluiten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

pc 4 een vast router ip geven
en op de andere pc's die ip bannen zo dat ie er niet op kan

• visie
  • Niet online
Het is voor een tandartspraktijk waar ik dit moet aanleggen.
Daar zijn 2 tandartsen aanwezig met ieder hun eigen patiënten bestand. Tandarts 1 heeft 3 computers om in een netwerk te werken en tandarts 2 heeft alleen internet nodig.
Dus tandarts 2 mag NIET op het netwerk van tandarts 1 (vanwege vertrouwelijke informatie).
Weet iemand ook een voorbeeld van een router waarbij dit instellen mogelijk is.

Ik kreeg van de routershop deze mail terug bij dezelfde vraag:

Geachte heer,
Wat u zoekt is een router met een DMZ optie, deze zit in bijna elke router.
Draytek heeft dit in bijna allee routers zitten

Mvg,

[ Voor 23% gewijzigd door visie op 20-12-2004 10:32 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Pak anders een oude PC (P1 100MHz) ofzo, en maak die router met 3 netwerkkaarten, dan kan je het goed regelen :). Je bent dan ook allicht goedkoper uit dan dat je een dure router aanschaft die je dezelfde functionaliteit geeft.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• visie
  • Niet online
AtleX schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:32:
Pak anders een oude PC (P1 100MHz) ofzo, en maak die router met 3 netwerkkaarten, dan kan je het goed regelen :). Je bent dan ook allicht goedkoper uit dan dat je een dure router aanschaft die je dezelfde functionaliteit geeft.
Dat hebben ze liever niet...

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

visie schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:29:
Het is voor een tandartspraktijk waar ik dit moet aanleggen.
Daar zijn 2 tandartsen aanwezig met ieder hun eigen patiënten bestand. Tandarts 1 heeft 3 computers om in een netwerk te werken en tandarts 2 heeft alleen internet nodig.
Dus tandarts 2 mag NIET op het netwerk van tandarts 1 (vanwege vertrouwelijke informatie).
Weet iemand ook een voorbeeld van een router waarbij dit instellen mogelijk is.

Ik kreeg van de routershop deze mail terug bij dezelfde vraag:

Geachte heer,
Wat u zoekt is een router met een DMZ optie, deze zit in bijna elke router.
Draytek heeft dit in bijna allee routers zitten

Mvg,
euh, dmz is niet genoeg, daarmee gooi je je hele computer (in de dmz dus) zo 't internet op. Ik denk niet dat ze je vraag begrepen hebben, of ze snappen de ballen niet van dmz.

Als je 't echt netjes wilt doen, moet je echt een router die subnets ondersteunt hebben. Heb ik op school wel 's met Cisco-practicum gedaan, maar die wil je niet kopen denk (64 ports :X).

Of je kan vaste ip's uitdelen, en in de firewall(s) van tandarts 1 de ip's van tandarts 2 bannen, en omgekeerd.

gedeelde schijven/bestanden met een wachtwoord beveiligen, ook altijd leuk

What is DMZ?
In computer networks, a DMZ (demilitarized zone) is a computer host or small network inserted as a "neutral zone" between a company's private network and the outside public network. It prevents outside users from getting direct access to a server that has company data. (The term comes from the geographic buffer zone that was set up between North Korea and South Korea following the UN "police action" in the early 1950s.) A DMZ is an optional and more secure approach to a firewall and effectively acts as a proxy server as well.

In a typical DMZ configuration for a small company, a separate computer (or host in network terms) receives requests from users within the private network for access to Web sites or other companies accessible on the public network. The DMZ host then initiates sessions for these requests on the public network. However, the DMZ host is not able to initiate a session back into the private network. It can only forward packets that have already been requested.

Users of the public network outside the company can access only the DMZ host. The DMZ may typically also have the company's Web pages so these could be served to the outside world. However, the DMZ provides access to no other company data. In the event that an outside user penetrated the DMZ host's security, the Web pages might be corrupted but no other company information would be exposed. Cisco, the leading maker of routers, is one company that sells products designed for setting up a DMZ.
bron

/edit
subnetting is wel redelijk gevorderd btw. Je moet dan ff uitrekenen hoeveel pc's je per subnet eraan wil hangen, je subnets berekenen, aanmelden bij de router, en instellen dat ze wel i-net, maar niet intern gerout mogen worden.

/edit2
Volgens mij kan je ook een extra router op 't netwerkje van tandarts 2 zetten. Maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 50% gewijzigd door J2pc op 20-12-2004 11:46 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• visie
  • Niet online
J2pc schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:10:
[...]

euh, dmz is niet genoeg, daarmee gooi je je hele computer (in de dmz dus) zo 't internet op. Ik denk niet dat ze je vraag begrepen hebben, of ze snappen de ballen niet van dmz.

Als je 't echt netjes wilt doen, moet je echt een router die subnets ondersteunt hebben. Heb ik op school wel 's met Cisco-practicum gedaan, maar die wil je niet kopen denk (64 ports :X).

Of je kan vaste ip's uitdelen, en in de firewall(s) van tandarts 1 de ip's van tandarts 2 bannen, en omgekeerd.

gedeelde schijven/bestanden met een wachtwoord beveiligen, ook altijd leuk

What is DMZ?

[...]

bron

/edit
subnetting is wel redelijk gevorderd btw. Je moet dan ff uitrekenen hoeveel pc's je per subnet eraan wil hangen, je subnets berekenen, aanmelden bij de router, en instellen dat ze wel i-net, maar niet intern gerout mogen worden.

/edit2
Volgens mij kan je ook een extra router op 't netwerkje van tandarts 2 zetten. Maar dat weet ik niet zeker.
64 poorts is wel een beetje veel ja...

maar als je een 2e router aansluit bij tandarts 2 kan je dan niet op het netwerk van tandarts 1?
Of is het ook gewoon goed mogelijk om het software matig te doen?? en wat voor programma's heb je dan nodig?

En een router met vlan? kan je het dan daarmee insellen??

[ Voor 4% gewijzigd door visie op 20-12-2004 21:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

visie schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:00:
[...]

Dat hebben ze liever niet...
Toelichting daarvoor zou nuttig zijn...

Freesco (gestripte Linux distro voor routering, past op floppy) heeft al jaren deze functionaliteit (met handige kleurencodes- rood is extern, geel is intern maar niet vertrouwelijk, groen is intern en vertrouwelijK) en is zo robuust als maar zijn kan. Sterker nog, Sitecom routers hebben gewoon een geripte variant van Freesco erin.

Kant en klare 'black boxes' die routeren met uitgebreidere functies zijn niets anders dan beperkte, ingekrompen computersysteempjes. Een P100 kan alles wat een Draytec kan en nog meer, en is waarschijnlijk juist VEILIGER omdat alles over de software open is, dus lekken sneller opgespoord en gepatched worden.

Maar goed, dit heeft totaal niets met Overige Hardware te maken maar is een leuke discussie voor Network Troubleshooting.

Move OH -> NT dus :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Welke router heb je op het netvlies?

Zoals eerder vemeld gewoon 2 subnets gebruiken is een optie. Maar dat moet de router wel ondersteunen. Als het puur om data acces gaat kan je e.e.a. regelen qua beveiliging. Zie het als met je wifi flaptop ergens komen en meerdere verbindingen zien. Het kunnen zien maar niet kunnen benaderen is toch geen probleem? Zeker als beide praktijken weten dat ze gezamelijk van de internet verbinding gebruikmaken. Of zit daar juist het probleem? 2e praktijk file/printer gedoe uitzetten lost dat dan ook op ;)

Verwijderd

wat dacht je van een dubbel routed ?

m.a.w. 1 router op je internet verbinding en twee routers op deze router aansluiten.

Ze hebben allebei internet en kunnen elkaar door de firewalls niet zien.

T kan ook wel met een router, maar dan heb je wel een veel en veel duurdere nodig.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:42:
wat dacht je van een dubbel routed ?
Met 2 (ipv 3) simpele router kan dit al. tandarts met 3 pc's eigen routertje geven deze zo instellen dat het LAN verkeer niet naar buiten gaat (standaard al zo) , en 1 internet aansluiting deleten met router met internet aansluiting voor 1 standalone pc en 1 naar de ander router.

inet
|
Router1
| L-----internet pc
Router2
PC1...3

Met vlan router kan het ook, maar waarschijnlijk is dit al meer aan de prijs dan 2 (of 3 8) )hele goedkope routers.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

leuk_he schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:57:
[...]

Met 2 (ipv 3) simpele router kan dit al. tandarts met 3 pc's eigen routertje geven deze zo instellen dat het LAN verkeer niet naar buiten gaat (standaard al zo) , en 1 internet aansluiting deleten met router met internet aansluiting voor 1 standalone pc en 1 naar de ander router.

inet
|
Router1
| L-----internet pc
Router2
PC1...3

Met vlan router kan het ook, maar waarschijnlijk is dit al meer aan de prijs dan 2 (of 3 8) )hele goedkope routers.
De internet pc is zo opzich zichtbaar voor de pc's achter router 2 als dat geen probleem is kun je het zo doen. Mijn motivatie was dat deze tandarts het nooit bij 1 pc gaat houden als de mogenlijkheden van pc's voor zijn bedsrijf groeien en dan zit je eigenlijk direct met het zelfde probleem.

Verwijderd

Titelfix. Voortaan graag even een duidelijke probleemomschrijving in je titel zetten. "router vraag" ziet er zo lame uit.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 11:30:
[...]

De internet pc is zo opzich zichtbaar voor de pc's achter router 2 als dat geen probleem is kun je het zo doen. Mijn motivatie was dat deze tandarts het nooit bij 1 pc gaat houden als de mogenlijkheden van pc's voor zijn bedsrijf groeien en dan zit je eigenlijk direct met het zelfde probleem.
De schijf delen naar internet (en dus zichtbaar maken is niet verstandig. En bij uitbreding kun je beter dan een (sneller /goedkoper) routertje kopen. (waarom meer kopen als nodig, eerst zo minimalistisch, en als je het toch zou uitbreidbaar wilt hebben dan kun je beter een router met vlan support a 300-600 euro kopen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een standaard Speedtouch 510 kan meerdere subnetten aansturen. Ik heb hier thuis 192.168.0.0/24 en 10.0.0.0/8.

• roush
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-01 15:21

roush

Trust no 1

Ik heb thuis een Draytek Vigor 2900 liggen, en daarmee kan je VLAN's aanmaken.
Daarmee kun je bereiken wat jij wilt.

Verwijderd

roush schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:07:
Ik heb thuis een Draytek Vigor 2900 liggen, en daarmee kan je VLAN's aanmaken.
Daarmee kun je bereiken wat jij wilt.
Dat zou een prima optie kunnen zijn als geen van de twee behoefte heeft aan het beheer

Verwijderd

Je kunt ook de Computer Browser Service disablen op de pc's.
Dan kunnen ze het netwerk niet doorzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2004 14:13 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

het makkelijkste is gewoon met 2 routers:
1 voor 3pc's van tandarts1
1 voor internetverbinding
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:12:
"beveiligen" en "voor noobs onzichtbaar maken" moet je niet met elkaar verwarren.

[ Voor 62% gewijzigd door Jimbolino op 22-12-2004 14:15 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:12:
Nee maar gewoon het UNC pad ingeven werkt dan volgens mij nog wel...

Verwijderd

"beveiligen" en "voor noobs onzichtbaar maken" moet je niet met elkaar verwarren.
Als ze de standaard File and Printsharing als eens afzetten hé en invisible maken dan staat hij toch al een stap verder zeker. En als er op die pc's XP met SP2 opstaat kan hij ICMP afzetten (staat standaard af geloof ik). Dan maak je ze het toch al wa moeilijker.
Precies of die tandartsen gaan zich bezig houden met de andere zijne pc te hacken.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:08

Jimbolino

troep.com

dan ben je nog steeds bezig met het eerder genoemde "voor noobs onzichtbaar maken"

Als je wilt beveiligen, dan moet je dat op IP niveau doen, en niet op applicatie niveau een of andere workaround verzinnen.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Hoi

De nieuwere Draytec routers ondersteunen Vlan's per poort allemaal in de zelfde range zetten en dan de eerste 3 in Vlan 1 en de 4e pc in Vlan 2.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

GlowMouse schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:07:
Een standaard Speedtouch 510 kan meerdere subnetten aansturen. Ik heb hier thuis 192.168.0.0/24 en 10.0.0.0/8.
interresant...

maar routeerd hij dan niet automatisch het verkeer tussen die subnetten? Daar is namelijk al eens eerder sprake van geweest.

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 20:47
al met al zijn er 2 opties die ik in overweging zou nemen
De vlan optie, welke mij direct de beste leek toen ik de vraag las, alleen wist ik niet of er multiport modems zijn die dat ondersteunen, maar kennelijk zijn die er.
of twee subnetten via verschillende ip ranges. Moet je router natuurlijk niet die pakketjes alsnog gaan routen omdat hij gateway is voor alle pc's.

Al met al zou ik gaan voor die vigor. Leuke apparaatjes, nette interface etc en ze doen wat je wilt.

edit:

ik had er een beetje een dubbelop optie tussenzitten, beetje jammer deze post kan weg

[ Voor 22% gewijzigd door Bas! op 22-12-2004 15:06 ]

Verwijderd

Kun je bij voorbeeld op een Lancom router instellen.
Deze heeft 4 interne poorten en kan zo geconfigureerd worden dat deze onderling niet kunnen communiceren (heb je dus 4 interne - aparte - netwerken)
Het enige dat je daarna nog nodig hebt is een hub/switch voor de 3 pc's die wel elkaar moeten zien.

(denk dat andere (professionele) fabrikanten dit ook in hun assortiment hebben)

Verwijderd

Een ZyXEL of ZyWALL ondersteunen IP Aliassen waardoor je het ene netwerk in de DHCP pool plaatst(static DHCP) en de ene computer in een IP Alias pool statisch ip configureerd en vervolgens een CLI commando(ip aliasdis 1) gebruikt om beide netwerken te scheiden.

De 650H modem en ZyWALL routers ondersteunen deze features.
Bron IP Alias : http://www.zyxel.nl/support/z098.html

Static DHCP geef je ip adressen alleen uit op basis van MAC adressen(van de netwerkkaarten) in de DHCP pool.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2004 13:08 ]

Verwijderd

visie schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:18:
Ik ben op zoek naar het volgende:

Een router waarbij 4 computers aan gesloten kunnen worden om internet te delen. (das normaal ;)) Maar ik wil voor 3 van de 4 computers een netwerk maken en en alleen die mogen elkaar dan ook zien. De 4e computer kan alleen maar interneten en NIET op het netwerk.
Is hier een router voor waarbij je dat kan instellen??
koop een Draytek Vigor 2600, daarmee kun je maximaal 4 virtuele lan's aanmaken waarmee je exact bereikt wat je wil: meerdere bedrijven op 1 internetaansluiting waarvan de lan's gescheiden blijven. Iedereen surfen maar lan toegang alleen binnen een van de 4 eigen lan's.

Sqlerror

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2004 @ 14:26:
[...]

Als ze de standaard File and Printsharing als eens afzetten hé en invisible maken dan staat hij toch al een stap verder zeker. En als er op die pc's XP met SP2 opstaat kan hij ICMP afzetten (staat standaard af geloof ik). Dan maak je ze het toch al wa moeilijker.
Precies of die tandartsen gaan zich bezig houden met de andere zijne pc te hacken.
Dan krijg je security by obscurity, en dat is nou net niet de bedoeling.

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Inderdaad, de oplossing ligt in een relatief goedkope Draytek router! Ik heb zelf een V2900, en heb op poort 4 een access point aangesloten, die staat uniek in een VLAN. Het leuke is dat je zelfs de maximale in en uitgaande snelheid per poort kunt instellen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn draytek router heeft 2 ips... 192.168.2.1 en .1.1, dan kun je toch die 1e pc op dat .2.1 adres en de andere op .1.1 gooien

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

of gewoon voor praktijk 1 een routertje met nat. die inpluggen in een ander nat routerjte waar praktijk 2 ook in zit met firewalls op die pc

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Boudi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-01 00:41

Boudi

Always Coca Cola

De oplossing die mensen aandragen op een 2e router te nemen en daarachter de 3 PC's van tandarts A te plaatsen lost maar de helft van je probleem op; op die manier kan de ene PC van tandarts B inderdaad niet meer op het netwerk van tandarts A, maar de 3 PC's van tandarts A kunnen wel op de ene PC van tandarts B (omdat deze in hetzelfde subnet ligt als de WAN van de 2e router, wordt verkeer naar deze PC niet naar de GW verstuurd....). En ik neem aan dat tandarts B ook privacy-gevoelige patientinformatie op zn PC heeft staan....

De oplossing om een Draytek-router te nemen die VLAN's ondersteund is echter wel precies wat jij zoekt; een VLAN is precies wat je nodig hebben om logisch 2 gescheiden netwerken te creeeren....

Met of zonder mayonaise?

Verwijderd

en een multi pc router gebruiken met vlans?
zet je die 3 pc bij elkaar in vlan 1 en die andere pc in vlan 2..
zelfs die brakke speedtouchs kunnen dat aan, dus...

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 19:21

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Boudi schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 15:07:
De oplossing die mensen aandragen op een 2e router te nemen en daarachter de 3 PC's van tandarts A te plaatsen lost maar de helft van je probleem op; op die manier kan de ene PC van tandarts B inderdaad niet meer op het netwerk van tandarts A, maar de 3 PC's van tandarts A kunnen wel op de ene PC van tandarts B (omdat deze in hetzelfde subnet ligt als de WAN van de 2e router, wordt verkeer naar deze PC niet naar de GW verstuurd....). En ik neem aan dat tandarts B ook privacy-gevoelige patientinformatie op zn PC heeft staan....
Tandarts B kan dat verkeer met een firewall afscheiden. Aangezien dat maar 1 PC is en niet met andere PC's een netwerkje hoeft te hebben. Als Tandarts B ook nog een 2e PC bij krijgt zit je al aan 3 routertjes. Hangt er van af af of dit opweegd tegen de prijs van een Draytek-router

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Pagina: 1