Toon posts:

MEGA_teleurstelling Pinnacle Studio Plus 9 en digital8

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Twee weken geleden heb ik een Sony DCR-TRV 255E gekocht (digital8 camcorder). Meteen ook maar even Pinnacle Studio 9 Plus aangeschaft én een Sitecom firewire kit en geinstalleerd op mijn Windows XP Home computer. Ik wilde per se een digitale camera vanwege de betere beeldskwaliteit én omdat je dan alles zonder kwaliteitsverlies kan overbrengen naar de computer om het mooi af te werken tot een prachtige dvd. Dacht ik...

Mijn zoons zijn vervolgens aan het filmen geslagen. Na een paar opnamesessies hebben ze alles met behulp van Pinnacle Studio 9 plus op de computer gezet. Het leek mij het beste om alles in de hoogst mogelijke kwaliteit te importeren dus kozen we voor de originele DV-kwaliteit. Ik dacht dat dan alles zonder compressie en zo werd overgezet.

Tijdens het monteren zie je rechts bovenin een preview van je werk. Die preview kun je ook full screen bekijken. Dat zag er niet bepaald mooi uit: erg veel compressie artifacts en zo. Ook erg schokkerig (niet wat betreft fps maar schokkerig op een manier van 'de steadycam werkt niet echt...'). Ik dacht dat dit een PREVIEW was dus van lagere kwaliteit en liet de jongens lekker doorwerken.

Na uren van noeste arbeid werd dan eindelijk de dvd aangemaakt (op een dvd-rw waarop ik al eerder met succes een dvd-film had gekopieerd). Dit leverde overigens problemen op... Ik maakte eerst een image naar de schijf. Toen ik die echter met Nero wilde branden als Video-DVD, gaf Nero aan dat er bestanden in bepaalde mappen zaten die er niet bij hoorden... De dvd die ik uiteindelijk in handen kreeg wilde dan ook niet afspelen op m'n standalone dvd-speler. Toen ik de image (eigenljk geen image maar gewoon een map met allemaal bestanden...) als DVD-UDF probeerde te branden (en een bericht kreeg dat dit dus geen goede dvd zou opleveren) kreeg ik hetzelfde niet-werkende eindresultaat. Maar goed, da's een ander probleem. Mijn ECHT probleem is...

...dat de dvd wél op de computer afgespeeld kon worden maar... dat de KWALITEIT uitermate bedroefend was! Echt ongelooflijk teleurstellend! Net zo slecht als die preview! En dat terwiijl ik voor het maken van de image in Pinnacle Studio de HOOGSTE kwaliteit had gekozen! Dus dat kan niet mooier! Nou, ik kan je verzekeren: de bandjes van m'n zus d'r analoge oude camcorder zien er STUKKEN beter uit! Alles beweegt, lijkt het wel. Zelfs in een shot genomen op een statief zie je (bijvoorbeeld) een vensterbank CONSTANT flikkeren, alsof de pixels niet kunnen beslissen of ze nou bij het raam willen horen of bij de vensterbank. Het ziet er echt uit alsof je een veel te hoge jpeg-compressie hebt toegepast op een foto. Echt LELIJK. Afgrijselijk. Webcam kwaliteit...

Ik heb nu dus de stellige overtuiging dat ik iets fout doe... Als je alles digitaal houdt moet het toch een prachtig resultaat geven...? Heb ik voor niets een digital camcorder gekocht met Pinnacle Studio Plus én een firewire kaart...?

Mijn idee is dat het ergens fout is gegaan met het importeren (opnemen) van de band. Maar je zou teoch zeggen dat de DV instelling (waarvan de handleiding zegt dat je dan de originele info op de computer krijgt!) de beste is...? De bestanden waren ook groot (gigabytes). Of is dit normaal...? Heb ik mezelf voor de gek gehouden...?

Die preview in Pinnacle Studio: geeft die nu dus WEL de uiteindelijke kwaliteit weer? Ik vond die preview slecht dus dacht dat het een of andere simpel gerenderde preview was. Maar de uiteindelijke dvd (alles op hoge kwaliteit) is net zo slecht...

Snik... Excuses voor m'n lange verhaal maar ik ben ZO teleurgesteld... Ik had echt rete-strakke beelden verwacht op m'n dvd... En dan heb ik het nog geeneens over het feit dat ik de dvd niet eens kan spelen op m'n standalone dvd-speler...

Wie kan me helpen? Wat doe ik fout? Of verwachtte ik teveel en had ik beter een analoge camcorder kunnen kopen en dan maar NIET monteren op de computer...?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:01

Shunt

Boe

zo ver ik kennis heb van pinnacle studio spulletjes, weet ik dat het een heel gedoe is voor je alles netjes aan de gang krijgt. je moet dus nog met de hand een heeele hoop in gaan stellen. bvb ook de compressie. ga eens op zoek in de manuel van de software naar compressie en / of codec's. aangezien die volgens mij het probleem veroorzaken. (op mijn oude stage plek ben ik een week bezig geweest om alles in te stellen op een dual screen setup) en die had het zelfde probleem. een beetje zoeken in de settings dus. (veel suc6 want dat ga je nodig hebben (8> )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:01
geen idee of dit hier terzake doet, maar ik heb ooit Pinnacle Studio 8 gebruikt...
als ik het goed voorheb was er daar ergens een optie die ervoor zorgt dat hij zowieso in laagste kwaliteit opneemt zodat je sneller kan monteren,
wanneer je dan een dvd gaat maken (vanuit pinnacle) vraagt hij de originele tapes terug en neemt hij de beelden op in DV kwaliteit (enkel die stukken die je uiteindelijk gebruikt hebt)
zo bespaar je flink wat diskspace en tijd ...
(handige functie overigens :*) )

misschien dat dit hier de oorzaak van is, heeft pinnacle stiekem op laagste kwaliteit opgenomen en is er om een of andere duistere manier niet in DV kwaliteit opgenomen...
:?

nog een kleine tip voor wanneer je digitaal wil gaan monteren:
vergeet je tapes niet te "zwarten" --> de tape volledig laten vol filmen met de lenskap er op,
zo wordt er een tijdscode op je tape gezet die volledig doorloopt, zodat je nadien makkelijker stukken kan "capturen" omdat je adhv de tijdscode exact kan postitioneren op de tape
(capture progs houden daar wel van)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Even een open deur intrappen: Heb je de handleiding wel gelezen?

Ik zie overal staan dat je denkt dat iets op een bepaalde manier gaat gebeuren. Maar heb je je wel een beetje verdiept in het werken met de software? Videobewerking is taaie kost. Je kan niet verwachten dat je op setup>next>next>next kan drukken en daarna op 3 buttons en hey presto: DVD waar G. Lucas jaloers op mag zijn.

Zo te zien heb je pas 2 dvd'tjes gemaakt. Je kan er rustig vanuit gaan dat je er nog een aantal verprutst voordat je door hebt hoe de software werkt. En daarna ga je er nog een stel verprutsen om erachter te komen wat de fijnste manier van werken is (importeren->bewerken->branden).

Na een middagje stoeien meteen al goede resultaten verwachten is wel erg optimistisch :)

Mijn advies: Begin gewoon bij het begin. Volg de handleiding stap voor stap (controleer daarbij goed alle instellingen, ook de instellingen op de camera) en bezoek ook eens de bekende sites als doom9.org (er staan er meer in de AV faq)

Veel plezier (en succes)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt zover voor de reacties.

Ik heb overigens de handleiding gelezen. Ik ben een manual-nut, dus... ;)

Mijn probleem is dus dat ik de importeer optie heb gekozen die volgens de handleiding de beste resultaten geeft: DV. Als ik ga naar de opties voor DV opnemen kan ik verder niets instellen: alles staat vast. Dus compressie en codecs kan ik niet kiezen/veranderen. En dus moet dit wel de beste instelling zijn, toch...? Maar als ik de preview bekijk ziet het er gelijk niet bepaald mooi uit... Het valt me wel op dat de snelheid op 3600 Kbps staat (of zoiets: ik zit nu achter een andere computer en kan het dus niet checken, maar het is de laagste instelling) terwijl DVD-MPEG zelfs op 8600 kan staan...

Dus, om dan maar even alleen met het begin te beginnen, deze vragen:

1. Geeft de preview (full screen) van Pinnacle Studio Plus 9 WEL of NIET een goede indruk van de uiteindelijke kwaliteit...? Anders gezegd: hoe kan ik zien of alles echt goed geimporteerd is? Als je naar dvd brandt wordt alles natuurlijk omgezet naar MPEG-2. Die heb ik ook op de hoogste kwaliteit gezet. Maar ja, als de geimporteerde beelden slecht zijn wordt het daar natuurlijk niet beter van... Moet ik dan maar steeds een stukje importeren en dan op dvd branden om te zien of het okay is? Hoe of waar kan ik in Pinnacle Studio Plus 9 het beste bekijken of de kwaliteit écht in orde is?

2. Is DV echt wel de beste optie...? Of moet ik toch maar als MPEG-2 importeren (omdat ik dan de doorvoersnelheid op z'n hoogst hoog zetten)?

3. Wat betreft de optie om alles op lage res op te nemen en dan later bij het maken van de uiteindelijke film alles van de band te laten plukken: werkt dit wel EXACT...? Ik heb het idee dat er dan toch minieme verschillen kunnen komen in de tijd omdat de camcorder de hele tijd de band heen en weer moet spoelen en de koppen volgens mij nooit EXACT op de juiste plek komen te staan... Overigens heb ik hd-ruimte zat dus heeft deze optie niet mijn voorkeur... Ik wil het liefst ALLES op hoogst mogelijke kwaliteit in de computer krijgen...

4. Het is toch wel uiteindelijk mogelijk dat je MOOIE beelden krijgt met digitale video...?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 18:01

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 10:39:
Bedankt zover voor de reacties.

Ik heb overigens de handleiding gelezen. Ik ben een manual-nut, dus... ;)

Mijn probleem is dus dat ik de importeer optie heb gekozen die volgens de handleiding de beste resultaten geeft: DV. Als ik ga naar de opties voor DV opnemen kan ik verder niets instellen: alles staat vast. Dus compressie en codecs kan ik niet kiezen/veranderen. En dus moet dit wel de beste instelling zijn, toch...? Maar als ik de preview bekijk ziet het er gelijk niet bepaald mooi uit... Het valt me wel op dat de snelheid op 3600 Kbps staat (of zoiets: ik zit nu achter een andere computer en kan het dus niet checken, maar het is de laagste instelling) terwijl DVD-MPEG zelfs op 8600 kan staan...

Dus, om dan maar even alleen met het begin te beginnen, deze vragen:

1. Geeft de preview (full screen) van Pinnacle Studio Plus 9 WEL of NIET een goede indruk van de uiteindelijke kwaliteit...? Anders gezegd: hoe kan ik zien of alles echt goed geimporteerd is? Als je naar dvd brandt wordt alles natuurlijk omgezet naar MPEG-2. Die heb ik ook op de hoogste kwaliteit gezet. Maar ja, als de geimporteerde beelden slecht zijn wordt het daar natuurlijk niet beter van... Moet ik dan maar steeds een stukje importeren en dan op dvd branden om te zien of het okay is? Hoe of waar kan ik in Pinnacle Studio Plus 9 het beste bekijken of de kwaliteit écht in orde is?

2. Is DV echt wel de beste optie...? Of moet ik toch maar als MPEG-2 importeren (omdat ik dan de doorvoersnelheid op z'n hoogst hoog zetten)?

3. Wat betreft de optie om alles op lage res op te nemen en dan later bij het maken van de uiteindelijke film alles van de band te laten plukken: werkt dit wel EXACT...? Ik heb het idee dat er dan toch minieme verschillen kunnen komen in de tijd omdat de camcorder de hele tijd de band heen en weer moet spoelen en de koppen volgens mij nooit EXACT op de juiste plek komen te staan... Overigens heb ik hd-ruimte zat dus heeft deze optie niet mijn voorkeur... Ik wil het liefst ALLES op hoogst mogelijke kwaliteit in de computer krijgen...

4. Het is toch wel uiteindelijk mogelijk dat je MOOIE beelden krijgt met digitale video...?
1 ja dat is gewoon het resultaat in volle glorie.

2 nee gewoon mpeg 2 dat is volgens mij de mooiste en de gene met het minste verlies.

3 gewoon hoogste resolutie. als je iets van een lage resolutie uit moet rekken dan gaat er ook een hoop kwaliteit verloren.

is het niet gewoon de recorder zelf ?
sluit die eens standalone aan op de tv hoe ziet het er dan uit? want als de opname bron niet goed is kan de uitwerking ook nooit goed zijn he ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Het beeld vanuit de camcorder direct naar de tv is prima. Geen geflikker en compressie-artifacts. Dus...

'k Heb overigens net ff op een ander forum wat zitten lezen en daare zeggen ze dat DV toch het beste is én dat die preciew dus NIET zo mooi is als het uiteindelijke resultaat (zou moeten zijn)...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
Wat mijn ervaring is met het afspelen van een zelfgemaakte digitale film op de PC is dat het er daar sowieso niet echt lekker op uitziet. Vanwege de resolutie en de monitor van de PC zie je echt elk "foutje", compressie, flikkering, interlace (dit had ik vooral heel erg?!). Maar goed, ik heb 't vervolgens gewoon op DVD gebrand en als je het nu afspeelt ziet het er op TV wel echt prima uit (en op de PC blijft 't er dus niet mooi uitzien vind ik). Als je je PC via TV-out aansluit en dan de DVD afspeelt zag het er bij mij ook wèl goed uit (da's dus min of meer hetzelfde als wanneer je op een standalone DVD-speler afspeelt).

Ik gebruikte Pinnacle Studio 8.4 en heb 'n Sony DCR-TRV22E (miniDV). Overigens met het goedkoopste firewire-kaartje van Sweex ... zonder problemen :). Ik capture ook in DV (ongecomprimeerde AVI) en zet 'm om naar een zo hoog mogelijke bitrate (dus afhankelijk van de grootte) in DVD.

[ Voor 11% gewijzigd door Wouter! op 20-12-2004 12:26 ]

• Wouter!
Trouwens, kun je van die image die naar je harde schijf is gemaakt ook alleen de VIDEO_TS (en AUDIO_TS als die er ook is) naar een DVD branden als "Data DVD"? Heb je dat al geprobeerd? Kijk even in die twee mappen of er geen "troep"-bestanden tussen staan. Je moet alleen .IFO .VOB en .BUP files hebben.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Dat had ik nou ook .. ik heb nu lekker adobe elements.

Met pinnacle krijg ik als ik het bekijk met het venster rechtsbovenin allemaal horizontale strepen... echt ronduit kutkwaliteit. Nu weet ik niet precies of dit gewoon aan de manier van encoden ligt, omdat het dan misschien minder processorkracht kost. Misschien is het wel mooi als het daarna op dvd gebrand wordt...

4015Wp west (Dordrecht)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:57

n00bs

Het is weer Zomer!

Als je simpel en snel met goede kwaliteit een DVD film wilt maken van je DV, gebruik dan bijvoorbeeld Sonic MyDVD Studio Deluxe 5.
Adobe producten zijn ook allemaal erg goed, maar vaak wel iets lastiger in gebruik.
Ik heb alleen maar slechte ervaringen met Pinnacle crap :r

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Nou, ik heb ook een half uur ervaring met Pinnacle Studio 9 en als ik via een digitale video-camera film importeer en ik kies voor DV-formaat dan krijg ik echt een bestand van vele gigabytes binnen. Als ik die onbewerkt bekijk dan ziet het er perfect uit. (het enige nadeel dat ik zie is dat als ik de camera snel beweeg tijdens het filmen dat er een soort 'storing' verschijnt)

Voor de rest is het bij mij gewoon een erg strak beeldje. (dus ook al zonder te bewerken)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-07 20:53

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ben na wat experimenteren Moviemaker van xp gaan gebruiken. pinnacle stond ook op mijn lijstje, maar na het lezen van wat user comments kwam ik ook al op de bugs terecht. Mooiste zou volgens mij adobe premiere zijn, maar die kon ik niet vinden in mijn pricerange ( ;) )

Alleen moet je kiezen in moviemaker (wel versie 2 downloaden van MS site) kiezen voor DV in/en output en dat later zelf met een ander tooltje omzetten naar DVD formaat (ja, dat is een nachtje encoden met tmpgenc/ evt). DVD Menu maak ik niet omdat mijn standalone daar vaak op crasht icm met (re)writeables.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Voor het interlacing probleem zijn er twee oplossing: of je gebruikt een deinterlacing filter zodat het er op je monitor goed uitziet, of je zorgt ervoor dat je alles interlaced laat en met zo minder mogelijk nabewerking weer interlaced weergeeft via de TV. Dat laatste is altijd het beste als je materiaal van de TV opneemt. Of DV camera's ook interlaced materiaal aanleveren... dat weet ik niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bitwarrior
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

bitwarrior

Ride On

Ik ben zelf al een jaar of twee bezig met het maken van DVD's van DV content en heb er zo'n 60 gedaan, waarbij de kwaliteit vergelijkbaar is met het origineel. Je moet wel met een aantal dingen rekening houden.

Het Capturen.

Dit kan het beste in DV gebeuren. Real-time MPEG capturen werkt eigenlijk niet echt goed omdat de coder teveel kwaliteitsverlies moet toestaan om het een en ander bij te houden. Je kunt eenvoudig zien of je in DV captured. DV capturing heeft 13.5GB per uur nodig. Ik zelf gebruik Media Studio Pro van Ulead, maar het moet zonder meer ook met Studio 9 goed kunnen.

Het Coderen.

Voor DV content met maximaal 1 uur per tape codeer in altijd op 8Mbit/sec. Ik gebruik daar TMPGENC voor (een losse video encoder). Van belang is om er op te letten dan de video coder rekening houdt met de volgorde van de frames in het DV signaal. Sommige MPEG-2 encoders doen dit niet automatisch goed en geven het verschijnsel zoals jij dat beschrijft. Vaak is het echter mogelijk om de videocoder op de "andere" frame volgorde in te stellen. Zoek naar instellingen in de trant van "Field Order A/B" Hoe dit precies moet in Studio 9 weet ik niet, maar even googelen moet wel helpen.

Op een computermonitor ziet het beeld er nooit erg best uit omdat het DV signaal geinterlinieerd is zoals dat voor TV noodzakelijk is.

Het "Authoren".

Ik doe dit altijd met TMPGENC DVD Author. Dit is een shareware programma dat eenvoudig te bedienen is en altijd goede resultaten levert. Je kunt de gemaakte DVD-bestanden na het "authoren" meteen met TMPGENC branden. Branden met Nero levert (in ieder geval met de versie die ik had) soms problemen op met compatibiliteit met stand-alone spelers.

Het een en ander kost inderdaad wat tijd om het onder de knie te krijgen, maar als je de "beginperikelen" overwonnen hebt moet je DVD's kunnen maken waarvan de kwaliteit alleen door de camera beperkt wordt.

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 14:22

Ravhin

no <root>...

Het valt me wel op dat de snelheid op 3600 Kbps staat (of zoiets: ik zit nu achter een andere computer en kan het dus niet checken, maar het is de laagste instelling) terwijl DVD-MPEG zelfs op 8600 kan staan...
Volgens mij is dat je grootste probleem. Probeer dat eerst aan te passen, want je bandbreedte kan je behoorlijk in de weg zitten bij het encoderen.
1. Geeft de preview (full screen) van Pinnacle Studio Plus 9 WEL of NIET een goede indruk van de uiteindelijke kwaliteit...?
Yep. What sou see is what you get :P
Ligt aan je processor. Als je processor aardig wat kan handelen dan is het geen probleem om rechtstreeks te encoderen. Maar als je proc het niet aankan krijg je schokkerig beeld omdat je frames gaat missen (geeft het programma ook aan...)
3. Wat betreft de optie om alles op lage res op te nemen en dan later bij het maken van de uiteindelijke film alles van de band te laten plukken: werkt dit wel EXACT...? I
Géén idee :?
Zeker. Ik ben echt bang dat het fout gaat bij het binnenhalen van je data. Check die kaart even!!

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Verwijderd

Topicstarter
Hm, het gekke is dat de bestandsgrootte van de geimporteerde video wel in orde is: ik zag dat een stuk van 6 minuten iets van 1,5 Gb was. Dus dat klopt dan wel... Ondanks de (schijnbaar) lage standaard doorvoersnelheid. Ik kan me niets herinneren over DV AVI: daar zal ik vanavond eens naar kijken (ik zit nu niet achter de bewuste computer): ik kon kiezen voor DV maar dan kon ik dus geen enkele optie wiijzigen.

Het branden van de losse files via Nero gaf dus geen bruikbare dvd, maar ik heb dan wel ALLE files die Pinnacle genereerde op die dvd gebrandt. Ik kon 'm daarna dus wel op de computer zelf bekijken, maar dat zag er dus niet uit. Ook overgangen in titels waren erg schokkerig, totaal niet vloeiend.

Ik kan me niets herinneren van een 8 Mbits setting. Wel zag ik dat met mijn settings er maximaal 55 minuten op een dvd kon: dat lijkt dus ook in orde. Er was ook een setting waarmee zo ongeveer 3 uur er op kon... Zoals ik al zei: ik heb naar mijn beste weten steeds de hoogste settings gekozen. (De film die de jongens gemaakt hebben was bij elkaar 22 minuten). Dus OF er gaat bij het capturen iets fout (wat me vreemd lijkt gezien de bestandsgrootte) of er gaat bij het branden iets fout (waardoor de dvd op de computer erg lijkt op de preview). Ik zal vanavond eens een dvd rechtstreeks vanuit Studio laten maken: kijken of dat wel werkt...

EDIT:
Sierra-NL: jij hebt dus na het capturen echt een MOOIE strak preview? Zo ja, dan zit de fout bij mij toch in het capturen, lijkt het...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2004 13:10 ]

• Wouter!
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:09:
...

Het branden van de losse files via Nero gaf dus geen bruikbare dvd, maar ik heb dan wel ALLE files die Pinnacle genereerde op die dvd gebrand.

...
Probeer dan eens alleen de VIDEO_TS (en eventueel AUDIO_TS) map te branden. En check eerst even of daar geen troep-bestanden tussen staan. Zo had mijn (kritische) DVD-speler namelijk ook problemen met twee losse extra bestandjes die Pinnacle in de VIDEO_TS-map had gezet. Toen ik die had weggegooid en alleen de VIDEO_TS en AUDIO_TS-mappen brandde ging het perfect :Y).

Verwijderd

Topicstarter
ThaWout schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:17:
[...]

Probeer dan eens alleen de VIDEO_TS (en eventueel AUDIO_TS) map te branden. En check eerst even of daar geen troep-bestanden tussen staan. Zo had mijn (kritische) DVD-speler namelijk ook problemen met twee losse extra bestandjes die Pinnacle in de VIDEO_TS-map had gezet. Toen ik die had weggegooid en alleen de VIDEO_TS en AUDIO_TS-mappen brandde ging het perfect :Y).
Ja, dat ga ik vanavond meteen eerst ff doen. Alleen de .IFO .VOB en .BUP files uit de VIDEO_TS map branden en de rest niet (dus NIET de overige bestanden uit de VIDEO_TS map én de overige bestanden en mappen die Pinnacle in die image map heeft gezet). Ik ben benieuwd! Shit, was ik maar vast thuis...

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:09:
Sierra-NL: jij hebt dus na het capturen echt een MOOIE strak preview? Zo ja, dan zit de fout bij mij toch in het capturen, lijkt het...
Yep, onbewerkt is er niets mis mee, alleen dus het feit dat je als je de camera snel draait tijdens het filmen dat je dan horizontale 'ruis' ziet, maar dat is dan denk ik weer een camera-aangelegenheid.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Het is volgens mij vrijwel zeker dat het een capture probleem is.

In de openingspost wordt een digital8 camera genoemd.
Bij mijn weten is dat geen standaard DV-camera en ik heb wel eens gelezen dat er nogal wat problemen zijn met digital8 camera's en connectie naar de PC.
Ikzelf heb nog nooit gespeeld met een Digital8 camera, alleen maar met analoog en een paar DV-camera's.

De filegrootte lijkt in orde te zijn, maar dat zegt natuurlijk niets over of de overdracht goed gegaan is.
Sommige firewire chips geven problemen met sommige camera's.
Vroeger had je het programma DV-connect (gratis) hiervoor, die installeerde een hoop drivers voor een hoop camera's, zodat het bovengenoemde probleem over was.... maar dat was in de tijd dat windows2000 hip was. Ik weet niet of het nu nog een issue is.
Er staat in de openingspost ook niets over de snelheden van de harde schijf (kun je meten in Pinnacle Studio) en de specs van de PC. Nu zal dat laatste niet echt een probleem zijn, maar goed, je hebt echt mensen die video's willen monteren met een P3 500MHz en een 20 GB schijfje.
Verlaag eventueel ook de schermresoltie een beetje (tot 1024x768 bijv), sommige videokaarten kunnen niet goed previewen wanneer de resolutie te hoog staat en dan moet die preview softwarematig, wat erg veel processorkracht kost.

Ik zou zeggen kijk naar de opgenomen avi-file.
Standaard kunnen de meeste players DV-filmpjes alleen op 352x288 afspelen, dus voor de volledige resolutie (voor het afspelen buiten Pinnacle studio dus) heb je een DV-codec nodig.
Volgens mij zit die tegenwoordig ook in de K-litemegacodecpack (Bijv. hier)

De preview van Studio is inderdaad een beetje lager van kwaliteit (grootte van het venster is kleiner dan 720x576), maar sinds versie 9 kun je op dat venster een heel goed idee krijgen van het eindresultaat. (versie 8 en lager had een veel kleiner preview venster)

Wat betreft het branden.
Nero vanaf versie 5.5.19 brand de DVD in een nieuwere UDF-versie, wat een hoop stand-alone spelers niet grappig vinden. Helaas werken die oudere neroversies vaak niet met de nieuwere branders (of niet lekker), dus ik zou afstappen van Nero, zolang het nog niet duidelijk is wat er fout gaat.
TMPGenc DVD author is een goede keus, maar een beetje overbodig wanneer je door pinnacle al de DVD-files hebt laten maken.
Let er inderdaad op dat je alleen de .VOB .IFO en .BUP files in de VIDEO_TS folder hebt staan (alle files met hoofdletters) en als je het kunt selecteren een zo laag mogelijke UDF-versie. (UDF-versie 1.02 zo uit mijn hoofd)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 15:33

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik capture zelf ook in Studio 9, maar dan met een gewone Hi8 camera. Eigenlijk geen problemen, maar tis inderdaad een beetje "mazzel" hebben of alles van voor naar achteren goed werkt ;)

Ik heb altijd veel hulp via het officiele forum van Pinnacle.. beetje zoeken en je komt een heel eind meestal. Daar zit echt zooooveel kennis bij elkaar. _/-\o_

http://webboard.pinnacles...dID=1&SectionID=227&lng=1

[ Voor 4% gewijzigd door hars73 op 20-12-2004 14:25 ]

• Wouter!
Sierra-NL schreef op maandag 20 december 2004 @ 13:43:
[...]

Yep, onbewerkt is er niets mis mee, alleen dus het feit dat je als je de camera snel draait tijdens het filmen dat je dan horizontale 'ruis' ziet, maar dat is dan denk ik weer een camera-aangelegenheid.
Dat komt door interlace. Op TV zie je dat niet meer (hierboven ergens ook al gezegd). Het "lijkt" alsof er horizontale streepjes zijn die een horizontale verschuiving hebben bij snellere bewegingen.

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 14:01
even terugkomend op hetgeen ik eerder verkondigde: het betreft de functie "SMARTCAPTURE"

meer info hierover te vinden op de site van pinnacle:
http://pinnaclenl.custhel...std_adp.php?p_faqid=10164

wanneer je tapes een doorlopende tijdscode hebben (na het zwarten dus) werkt dit exact, wanneer er gaten zijn kunnen er wel fouten optreden...

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
gewoon nooit op je tape spoelen bij opnames... dus niet 'even terugkijken want pietje keek zo leuk' dingen doen. Op die manier heb je (bijna) nooit tijdcodebreuken op je tape staan.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 14:55

Metro2002

Memento mori

waarom brand je de dvd niet met nero?
ik kan me voorstellen dat als je er eerst een iso of mpeg van gaat maken dat de kwaliteit dan minder wordt.
gewoon DV kiezen als opname en dan bewerken en daarna direct met studio9 branden op dvd.
als dat niet lukt dan nog een keer komen klagen :Y)

de preview is trouwens NIET het uiteindelijke resultaat !

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 21-12-2004 09:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, toch maar even mijn laatste nieuws gepost, als blijk van dank voor alle hulp. Uiteindelijk blijkt er eerder toch iets fout te zijn gegaan met óf het film maken (renderen) óf het branden via Nero.
Ik heb gisteravond ALLE settings nog eens nagekeken en alles leek me toch in orde. Dus ik heb toen ALLE tijdelijke bestanden verwijdert en toen alles opnieuw gerendered én meteen laten branden door Studio zelf. Resultaat... prachtig...! Nou ja, prachtig, goed voor een eigengemaakte video-DVD! Op de computer ziet het er inderdaad toch wel wat slechter uit (je ziet de compressie artifacts en pixeltrillingen veel duidelijker als op de tv) maar op een standalone dvd-speler ziet her er gewoon netjes uit. Strak en zo. Voor zover mogelijk met huis- tuin en keukenvideo's. (Ja, zie je, ik werk bij een tv-omroep en dan ben je gewoon wat kritischer... ;) )

Tot slot beantwoord ik nog maar eens, als samenvatting van dit topic én als dank voor alle hulp, nog even wat van m'n eigen vragen:

1. Importeren in DV kwaliteit (hetgeen betekent dat je dus met AVI's werkt) geeft het beste resultaat. Absoluut NIET MPEG! Bij DV (AVI) worden de films dan zonder gegevensverlies overgezet van de tape naar de computer (vandaar dat je ook geen opties kunt of hoeft aan te vinken: het is in feite een 1 op 1 kopie van de digitale data). Zolang je in DV-AVI blijft werken kan je ook zonder problemen (lees: zonder kwaliteitsverlies) filmpjes exporteren om die later weer te importeren om ze samen met andere AVI-filmpjes tot één groot geheel te maken, inclusief menu's etc. Dit kan helpen om een groot project wat beter behandelbaar en overzichtelijk te houden. Het renderen naar dvd van AVI duurt wel langer dan bij MPEG...

2. De preview geeft in het geheel NIET een goede indruk van de KWALITEIT van de uiteindelijke dvd. De uiteindelijke kwaliteit zie je pas als je een dvd brandt en die op een tv bekijkt!

3. Pinnacle maakt een zooitje van de 'image' die hij maakt. Maar als je ALLEEN de .IFO .VOB en .BUP files uit de map VIDEO_TS brand, dan krijg je toch nog een dvd die op standalone dvd-speler ook werkt. Maar met de nieuwste versie werkt het direct branden bij mij in ieder geval zonder problemen... Je kan overigens nadat je een dvd-rw als test hebt gebrand heel makkelijk opnieuw een dvd branden in Studio: je hoeft dan niet alles weer opnieuw te renderen (zoals ik eerst dacht): de gerenderde bestanden worden bewaard in de tijdelijke map en je kan gewoon kiezen om een eerder gerenderde film opnieuw te branden. je moet dan WEL even het project laden dat je wilt branden anders weet Pinnacle niet wát hijmoet branden...

4. Je kan dus echt wel mooie films maken met een huis- tuin- en keuken digital8 camcorder én alleen maar Pinnacle Studio 9 Plus... ;) Alhoewel ik me de volgende keer wel wat ga verdiepen in het opfrissen van de kleuren, want het ziet er wel wat flets uit hier en daar...

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Nog een tip voor het voorbewerken van de opnamen...
Kijk ook eens naar het programma virtual dub. daarvoor zijn echt veel filters te vinden en je kunt de filters heel makkelijk achter elkaar knopen.
Hiermee kun je AVI-files bewerken en in stukken knippen, maar niet echt monteren dus.

Mogelijk dat je voor DV-files dus wel een paar extra codecs nodig hebt om op volledige resolutie te werken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Misschien tijd om over te stappen op avid als je bij een omroep werkt ?
www.avid.com/freedv Kun je daarna met Avid Xpress DV of Pro aan de slag ;)

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 03-01-2005 15:07 ]

Pagina: 1