Toon posts:

A8V Dlx + A64 3500: AI Overclocking en C'n'Q niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb dit weekend de grote overstap gemaakt van Pentium naar AMD.
Na wat gekloot met s-ata schijven werkt hij prima, volgens mij werkt het geheugen ook zo maar in 1x goed. DRAM Frequency 200.MHz in dual mode. Moet volgens mij goed zijn....toch?
Alleen heb ik toch nog wat vragen wat me niet helemaal duidelijk is en het betrefd het Al Overclocking gedeelte en het Cool en Quiet gedeelte.
Als ik in het bios zit zie ik beiden hierboven genoemde onderdelen staan. Wit van kleur en op geen enkele manier te selecteren. Hoe krijg ik dat voor elkaar? Mijn bios versie is 1008.003.
Verdere specs zie sig.
Wie kan/wil me wat uitleg geven, heb wel gezocht maar kon niet zo 123 wat vinden.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

AMD64 3500 NewCastle - Asus A8V Deluxe - 2x 512 Dane Elec Pc3200 @400Mhz - Geforce FX 5900XT - Voeding: Antec 480 True Blue - 1 WD Raptor, 2X Maxtor, Pioneer A06 DVD brander, Lite-On dvdspeler -
Voor het geval je in de toekomst je sig verandert :)

Wat zegt de handleiding van je moederbord hierover? Ik neem aan dat er wel een flinke sectie is over je BIOS.

De manual :)
FnF schreef op maandag 20 december 2004 @ 09:00:
[...]

Handig zo'n italiaanse link :|
...die verwijst naar de Engelse manual :>

[ Voor 33% gewijzigd door AtleX op 20-12-2004 09:04 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

AtleX schreef op maandag 20 december 2004 @ 08:57:
[...]

Voor het geval je in de toekomst je sig verandert :)

Wat zegt de handleiding van je moederbord hierover? Ik neem aan dat er wel een flinke sectie is over je BIOS.

De manual :)
Handig zo'n italiaanse link :|
Maar goed, als je ff op de mainpage kijkt en dan naar de BIOS section, zie je ook dat ik net BIOS 1009.006 heb gepost.
Ik zou zeggen, try it out yourself ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
Ok, heb net even het bios geupdate naar 1009.006. Nu was het wel mogelijk om het één en ander te veranderen. Ik heb hem 5% overgeclockt en draai nu op 2309.9 MHz.
Wat vreemd is dat is die cijfers uit CPU-Z haal, maar als ik dat Cool en Quiet programma voor me neus heb, geeft hij aan dat hij gewoon standaard op 2200.00 MHz draait. Wie moet ik nu geloven?
Is het eigenlijk wel handig om dan Cool en Quiet aan te hebben staan?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voer gewoon wat benchmarks uit zonder en met overclocken ;)

En C'n'Q is zeker nuttig, tenzij je een koetje hebt grazen oid. Wanneer jouw PC zit te idlen of weinig te doen heeft, dan zal C'n'Q het boeltje in stappen terugklokken via 1800MHz naar 1000MHz om zodoende minder stroomverbruik en warmte te genereren. Goed voor je portemonnee en de geluidsproductie (minder warmte = minder koeling nodig = fans draaien minder hard).

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 20 december 2004 @ 11:20:
Voer gewoon wat benchmarks uit zonder en met overclocken ;)

En C'n'Q is zeker nuttig, tenzij je een koetje hebt grazen oid. Wanneer jouw PC zit te idlen of weinig te doen heeft, dan zal C'n'Q het boeltje in stappen terugklokken via 1800MHz naar 1000MHz om zodoende minder stroomverbruik en warmte te genereren. Goed voor je portemonnee en de geluidsproductie (minder warmte = minder koeling nodig = fans draaien minder hard).
Ok, dank je. Is er nog een bepaald type bechmark wat je aan kunt bevelen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat maakt niet uit :) Als de benchmarkscore hoger is wanneer je overklokt dan is het al duidelijk zat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Sisoft Sandra even geprobeerd. Het volgende kwam eruit.
Op Auto:Benchmark Resultaten
Dhrystone ALU : 9377 MIPS
Whetstone FPU : 3585 MFLOPS
Whetstone iSSE2 : 4603 MFLOPS

En op 5%.Benchmark Resultaten
Dhrystone ALU : 10468 MIPS
Whetstone FPU : 3764 MFLOPS
Whetstone iSSE2 : 4887 MFLOPS

Mij zegt het echt niks, zie wel verschil, maar wat het eigenlijk inhoud????

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nou, de scores zijn hoger, dat is toch voldoende om te weten? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op maandag 20 december 2004 @ 14:03:
Nou, de scores zijn hoger, dat is toch voldoende om te weten? 8)7
Hahaha....ja dat snap ik, maar voldoet het een beetje wat je mag verwachten van een amd64 3500?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2004 @ 14:45:
[...]

Hahaha....ja dat snap ik, maar voldoet het een beetje wat je mag verwachten van een amd64 3500?
Je kan toch in Sandra zelf systeempjes aanklikken om je score mee te vergelijken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog 1 vraag betreffende dit mobo, dan zal ik niet meer lastig zijn.
In het bios zie je cpu configuratie. Daar staat hij op 1000, klopt dit?
Deze cpu moet toch ook HT hebben? Als ik bvb 3dmark draai, dan zie ik HT niet beschikbaar.
Moet ik dit nog activeren?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-08 15:41

makje

Professioneel prutser

Hmmm, zou de HTT niet toevallig 1000 bedragen?? Dat ondersteunt je chipset namelijk wel ;)

(HT staat voor HyperThreading en dat zit op de Pentium 4)

9800x3d

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

HT is makkelijk te controleren. Kijk in je taakbeheer of je niet 2 grafieken ziet danwel kunt selecteren via de View optie. Of stress de CPU met een singlethreaded benchprogramma (zoals 3DMark ;) ), de CPU verbruik zal dan rond de 50% moeten zijn. Wanneer je twee singlethreaded stressprogramma's naast elkaar start, dan zal de CPU verbruik 100% moeten zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:11:
HT is makkelijk te controleren. Kijk in je taakbeheer of je niet 2 grafieken ziet danwel kunt selecteren via de View optie. Of stress de CPU met een singlethreaded benchprogramma (zoals 3DMark ;) ), de CPU verbruik zal dan rond de 50% moeten zijn. Wanneer je twee singlethreaded stressprogramma's naast elkaar start, dan zal de CPU verbruik 100% moeten zijn :)
Nee helaas. Bij taakbeheer zie ik maar 1 cpu en kan er ook geen meerdere selecteren.
Ik heb 3dmark geprobeerd en dan loopt de cpuload aardig op. Ook heb ik eens een dvdtje geëncodeerd met cce. Cpuload 100%. Wat nu? Klopt er iets niet in het bios, of is er iets anders aan de hand?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ow wacht 8)7 Je hebt een A64 en deze heeft geen Hyperthreading, maar wel Hypertransport. Dat is een verbindingsbus tussen de CPU en het geheugen / chipset. De vervanger van de FSB / geheugenbus zegmaar. Dat heeft niks te maken met Hyperthreading, waarbij 2 threads simultaan afgehandeld kunnen worden :)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 22-12-2004 07:41 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
BalusC schreef op dinsdag 21 december 2004 @ 14:11:
Hij bedoeld de hypertransport link, die is idd 1000(mhz) . jij hebt het over INTELS hyperthreading, das wat anders he

ehit : hmm je had het zelf al door 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 22-12-2004 08:01 ]

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 22 december 2004 @ 07:41:
Ow wacht 8)7 Je hebt een A64 en deze heeft geen Hyperthreading, maar wel Hypertransport. Dat is een verbindingsbus tussen de CPU en het geheugen / chipset. De vervanger van de FSB / geheugenbus zegmaar. Dat heeft niks te maken met Hyperthreading, waarbij 2 threads simultaan afgehandeld kunnen worden :)
Ja natuurlijk, babylonische spraakverwarring 8)7
Dat heb je he als je van een intel afkomt met HT.
Het is me duide;ijk. In een ander topic had ik al gezien dat het XP64 64bits versie niet te installeren is als je een s-ata als bootschijf hebt. Jammer wel want ik hoor er goed berichten over.
Mag ik u allen danken? Ja? Ok Bedankt. _/-\o_
Pagina: 1