Recoveren data op Maxtor 60 gieg.

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb hier 4 jaar oude Maxtor. Dat is 60 gieg met 5400 rpm.
Er ontstaan opeens badsectors waar aantal files niet goed te lezen zijn op bepaalde plaatsen.

Later is de probleem nog erger geworden, en ene partitie is verdwenen. Ik heb 'm eruit gehaald en in andere pc gezet voor recovery, vanwege ingestalleerde programma Easy Recovery Pro 6 daar. Maar er zijn aantal vreemde zaken rond de problemen:
- Op hd staan 3 partities. Twee zijn beschadigd geraakt. Echter, er is nog 1 partitie en die doet het nog. Ik kan hier nog normaal kopieren op hoge snelheid, alsof er niks aan de hand is. Dit wijst erop dat heads en spinmotor nog goed werken. Het ziet ernaar uit dat er slechts 'bad sectors' aanwezig zijn die twee anderen flink beschadigen in FAT32 sectoren.
- Recoveren wil niet met Easy Recovery. Het loopt meteen vast. Zelfs beetje RAW Recovery crasht ook, omdat het info van de schijven toch moet inlezen en daar gaat het mis.
- Windows 2000 Pro (laatste service pack) heeft veel moeite om driveletters tevoorschijn te halen. Alleen 2e partitie is normaal toegankelijk, als enige met nog gezonde FAT32 partitie tabel. Heel gek.
- De schade is niet te herstellen via scandisk. Het crasht al snel of geeft Explorer.exe fout.

Dit is een bijzonder probleem. Technisch gezien is het mogelijk om data terug te halen aangezien hd zelf nog werkt. Maar met zulke vastlopers zelfs in Easy Recovery programma wordt het lastig. Hoe kan ik alsnog recoveren?

Zijn er andere programma's die betere werk kunnen doen da Easy Recovery? En dus dat het niet zo gauw crasht bij inlezen schijven?
Welke tips heb je voor me voor recoveren data met deze aparte problemen?

Oh wacht, tijdens kopieren van bestanden uit nog werkende partitie is er toch wat mis. Het leek erop dat laatste bestanden (sinds kort eropgezet) toch nog niet helemaal oke zijn... Gelukkig maar 1 bestand onleesbaar.
Inderdaad, tijdens de problemen heb ik nog wel aantal bestanden kunnen kopieren. Het zijn vooral bestanden die al hele tijd op staan. Ook toen beide partities nog werken.

De werkende partitie is zelfs niet zoveel gebruikt, er wordt weinig mee geschreven. Twee andere zijn wel meer gebruikt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat er waarschijnlijk aan de hand is is dat de platters(s) fysiek beschadigt zijn.
Dus die data is voor altijd weg. Gewoon dat hele ding backuppen en vervolgens wegflikkeren.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Het gaat lange tijd goed, en opeens komt er een stroomversnelling in en binnen enkele minuten is het goed mis. Dat kan niet zomaar hele platter in 1 keer stuk zijn.
Of is het onmogelijk om via software te recoveren, welke programma dan ook?